CVDR237181_1Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013nlregelingAppingedam2017-06-27AppingedamDe Eemslander 27-12-2012Legesverordening 2013Artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewetgemeenteraadfinanciën en economie2012-12-20De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2012-12-282014-01-01Nieuwe regelingOnbekendGeen
Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013
De raad der gemeente Appingedam;gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 27 november 2012;gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de
Gemeentewet;B E S L U I T :vast te stellen de:Verordening op de heffing en de invordering van leges
2013.1BegripsomschrijvingenDeze verordening verstaat onder:
dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte
van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;
maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en
met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;
jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en
met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;
kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.
2Belastbaar feitOnder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door
of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze
verordening en de daarbij behorende tarieventabel.3BelastingplichtBelastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve
van wie de dienst is verleend.4VrijstellingenLeges worden niet geheven voor:
het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent
in-komen of vermogen;
diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet
ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden
verhaald;
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of
gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging
van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die
aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een
inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
5Tarieven
De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze
verordening behorende tarieventabel.
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een
projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis-
en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op
grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in
behandeling nemen van en aanvraag tot het verkrijgen van een
vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het
kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor
zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze
besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis-
en herstelwet .
Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de
tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid
aangemerkt.
6Wijze van heffingDe leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een
gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een
stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking
van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
7Termijnen van betaling
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990
moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld
in artikel 6:
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de
kennisgeving;
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de
kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht
dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
In afwijking van het in lid 1a en b bepaalde, moeten de leges
conform artikel 1.19.3.1 van de tarieventabel behorende bij deze
legesverordening (reservering gehandicaptenparkeerplaats) worden
betaald in vijf gelijke termijnen.
De termijnen worden geïnd door middel van een jaarlijkse
nota, die betaald dient te worden binnen één
maand na de dagtekening van de nota.
De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste
en tweede lid gestelde termijnen.
8KwijtscheldingBij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.9Teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de
tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een
met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende
tarieventabel opgenomen bepaling.
Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de
Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het
eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de
belastingaanslag.
10Overdracht van bevoegdhedenHet college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
van zuiver redactionele aard zijn;
een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in
werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van
de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en
het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de
tarieventabel betreft:1. onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand); 2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten); 3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen); 4. onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke
basisadministratie persoonsgegevens); 5. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming
persoonsgegevens); 6. onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag); 7. hoofdstuk 16 (kansspelen);
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen
of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is
gehouden.11Nadere regels door het college van burgemeester en wethoudersHet college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met
betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.12Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel
De ‘Legesverordening 2012’ van 15 december 2011, sedertien
gewijzigd, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid
genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij
van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die
datum hebben voorgedaan.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na
die van de bekendmaking.
In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde,
blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening
ligt na de in het vijfde lid genoemde datum van ingang van de
heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de
tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover
terzake daarvan de heffing van de leges in die periode
plaatsvindt.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari
2013.
Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening 2013”.
Aldus besloten in de openbarevergadering d.d. 20 december 2012.De raad voornoemd, , voorzitter. , griffier.(H.K. Pot) (E.P. Faber-van Brug)Titel 1 Algemene dienstverlening Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand Hoofdstuk 2 Reisdocumenten Hoofdstuk 3 Rijbewijzen Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het KiezersregisterHoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens Hoofdstuk 7 Bestuursstukken Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken Hoofdstuk 10 Gemeentearchief Hoofdstuk 11 Huisvestingswet Hoofdstuk 12 Leegstandwet Hoofdstuk 13 GemeentegarantieHoofdstuk 14 Marktstandplaatsen Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet Hoofdstuk 16 Kansspelen Hoofdstuk 17 Kinderopvang Hoofdstuk 18 Telecommunicatie Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer Hoofdstuk 20 Diversen Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke
leefomgeving/omgevingsvergunning Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning Hoofdstuk 4 Vermindering Hoofdstuk 5 Teruggaaf Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten Hoofdstuk 9 Sloopmelding Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn Hoofdstuk 1 Horeca Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven Hoofdstuk 4 Kinderopvang Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere
beschikkingTitel 1 Algemene dienstverleningHoofdstuk 1 Burgerlijke stand1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of
registratie van een partnerschap op: 1.1.1.1 dinsdagmiddag (13.30–16.30 uur) € 350,00;1.1.1.2 maandag, woensdag, donderdag of vrijdag (09.00–16.30 uur) €
350,00;1.1.1.3 zaterdag (09.00–16.00 uur) € 720,00.1.1.2 Het tarief voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een
huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere
door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte wordt berekend naar de onder
1.1.1 genoemde tarieven.1.1.3 Indien de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een
partnerschap plaatsvindt in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1,
van het Burgerlijk Wetboek, worden de tarieven onder 1.1.1 en 1.1.2 verhoogd
met € 72,00.1.1.4 Indien het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt in een bijzonder huis ingevolge artikel64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, worden de tarieven onder 1.1.1 en
1.1.2 verhoogd met € 62,00.1.1.5 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van eenduplicaat trouwboekje of partnerschapsboekje € 25,50.1.1.6 gereserveerd1.1.7 gereserveerd1.1.8 Het tarief bedraagt voor van het doen van naspeuringen in de registers
van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 27,00.Dit tarief wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag,
aan de aanvrager meegedeeld en blijkt uit een begroting die ter zake door de
gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de
Gemeentewet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling
nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van
het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.1.1.9 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van
een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt
het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke
stand. 1.1.10 Indien de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een
partnerschap wordt verricht door een (onbezoldigde) buitengewone ambtenaar
van de burgerlijke stand van een andere gemeente, worden de tarieven onder
1.1.1 en 1.1.2 verhoogd met € 107,00.1.1.11 Het tarief voor het annuleren van de voltrekking van een huwelijk of
de registratie van een partnerschap binnen veertien dagen voor de
afgesproken datum bedraagt € 80,00.Hoofdstuk 2 Reisdocumenten1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument
voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 50,00;1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal
bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als genoemd in 11.1.1.1
(zakenpaspoort) € 50,00;1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon
die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september
1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) €
50,00;1.2.1.4 vervallen1.2.1.5 vervallen 1.2.1.6 vervallen 1.2.1.7 voor het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) als
bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet voor een persoon die op
het moment van de aanvraag veertien jaar of ouder is € 41,90.1.2.1.8 voor het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) als
bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet voor een persoon die op
het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft
bereikt € 31,50.1.2.2 De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3
alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met
een bedrag van € 46,60.1.2.3 Het tarief als genoemd in het onderdeel 11.1.2.1. wordt bij een
gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in
1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 slechts een keer per reisdocument berekend.1.2.4 vervallen1.2.5 Indien bij de aanvraag om een reisdocument ingevolge artikel 31 van de
Paspoortwet een schriftelijke verklaring omtrent de vermissing moet worden
opgemaakt, worden de overeenkomstig 1.2.1.1. tot en met 1.2.1.3 en 1.2.1.7
en 1.2.1.8 berekende bedragen verhoogd met € 28,00.Hoofdstuk 3 Rijbewijzen1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 39,00.1.3.2 Het tarief als genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering
vermeerderd met een bedrag van € 34,10.1.3.3 Vervallen1.3.4 Indien bij de aanvraag om een rijbewijs een schriftelijke verklaring
omtrent de vermissing moet worden opgemaakt, wordt het overeenkomstig 1.3.1
berekende bedrag verhoogd met € 28,00.Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de
onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer
gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag:1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens:per verstrekking € 12,00;1.4.2.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens
gedurende de periode van één jaar:1.4.2.2.1 voor 100 verstrekkingen € 290,00;1.4.2.2.2 voor 500 verstrekkingen € 860,00;1.4.2.2.3 voor 1.000 verstrekkingen € 1.435,00;1.4.2.3 tot het afsluiten van een abonnement op het maandelijks verstrekken
van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de
gemeente en vestigingen in de gemeente € 360,00.1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking
verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in
de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag:1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens:per verstrekking € 12,00;1.4.4.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens
gedurende de periode van één jaar:1.4.4.2.1 voor 100 verstrekkingen € 290,00;1.4.4.2.2 voor 500 verstrekkingen € 860,00;1.4.4.2.3 voor 1.000 verstrekkingen € 1.435,00;1.4.5 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief ter zake
van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van
gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit
gemeentelijke basisadministratiepersoonsgegevens € 2,27.1.4.6 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke
basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 26,00.Dit tarief wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag,
aan de aanvrager meegedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de
gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de
Gemeentewet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling
nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van
het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister (Gereserveerd.)Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
(Gereserveerd.)Hoofdstuk 7 Bestuursstukken1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verstrekken van:1.7.1.1 een afschrift van de gemeentebegroting, per pagina € 0,02;1.7.1.2 een afschrift van de productramingen per sector, per pagina €
0,02;1.7.1.3 een afschrift van de gemeenterekening, per pagina € 0,02;1.7.2 gereserveerd1.7.3 gereserveerd1.7.4 gereserveerd1.7.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verstrekken van:1.7.5.1 een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening, per pagina €
0,02;1.7.5.2 een afschrift van de Bouwverordening, per pagina € 0,02.Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag:1.8.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie (zwart/wit) van een plan,
zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart
behorende bij de legger, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per
bladzijde:1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner € 3,50;1.8.1.1.2 in formaat A3 € 5,50;1.8.1.1.3 in formaat A2 € 7,50;1.8.1.1.4 in formaat A1 € 11,00;1.8.1.1.5 in formaat A0 € 15,00.1.8.1.1a tot het verstrekken van een fotokopie (kleur) van een plan, zoals
bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij
de legger, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per bladzijde:1.8.1.1a.1 in formaat A4 of kleiner € 5,50;1.8.1.1a.2 in formaat A3 € 8,50;1.8.1.1a.3 in formaat A2 € 11,00;1.8.1.1a.4 in formaat A1 € 17,00;1.8.1.1a.5 in formaat A0 € 22,00.1.8.1.2 tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals
bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij
de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of
stadsvernieuwingsplan, per bladzijde:1.8.1.2.1 in formaat A4 of kleiner € 7,50;1.8.1.2.2 in formaat 3 € 11,00;1.8.1.2.3 in formaat A2 € 14,50;1.8.1.2.4 in formaat A1 € 18,00;1.8.1.2.5 in formaat A0 € 22,00.1.8.1.3 tot het verstrekken van een print van uitsnede van een digitale
kaart, per bladzijde:1.8.1.3.1 in formaat A4 of kleiner € 7,50;1.8.1.3.1 in formaat A3 € 11,00;1.8.1.3.1 in formaat A2 € 14,50;1.8.1.3.1 in formaat A1 € 18,00;1.8.1.3.1 in formaat A0 € 22,00.1.8.1.4 tot het verstrekken van een digitaal bestand van uitsnede van een
digitale kaart, per bestand:1.8.1.4.1 via e-mail € 9,50;1.8.1.4.2 op eigen usb stick € 11,50;1.8.1.4.3 op CD-ROM € 13,50;1.8.1.4.4 op DVD € 15,00.1.8.2. n.v.t1.8.3. n.v.t1.8.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verstrekken van een afschrift uit de kadastrale massale output €
12,00.1.8.5 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in het
gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier € 27,00.Dit tarief wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag,
aan de aanvrager meegedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de
gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de
Gemeentewet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling
nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van
het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag € 30,00;1.9.2 tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn € 12,00;1.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening €
6,00;1.9.4 tot het waarmerken van een fotokopie € 12,00;1.9.5 tot het verstrekken van een duplicaat containerpas € 12,00.Hoofdstuk 10 Gemeentearchief1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de
in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed
kwartier € 27,00.Dit tarief wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag,
aan de aanvrager meegedeeld en blijkt uit een begroting die ter zake door de
gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de
Gemeentewet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling
nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van
het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.1.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van: 1.10.2.1 een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend
stuk, per pagina € 0,50;1.10.2.2 een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk €
12,50.Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (Gereserveerd.)Hoofdstuk 12 Leegstandswet (Gereserveerd.) Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (Gereserveerd.)Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen (Gereserveerd.)Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet (Gereserveerd.)Hoofdstuk 16 Kansspelen1.16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel
30b van de Wet op de kansspelen:1.16.1.1 voor een periode van 12 maanden voor één speelautomaat €
56,50;1.16.1.2 voor een periode van 12 maanden voor twee of meer speelautomaten,
voor de eerste speelautomaat € 90,50; en voor iedere volgende speelautomaat
€ 124,50.Hoofdstuk 17 Kinderopvang (Gereserveerd.)Hoofdstuk 18 Telecommunicatie (Gereserveerd.)Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer1.19.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag:1.19.1.1 tot het verkrijgen van een ontheffing voor voertuigen als bedoeld
in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 €
31,00;1.19.1.2 tot het verkrijgen van een ontheffing voor voertuigen als bedoeld
in artikel 9.1 van het Voertuigreglement € 31,00.1.19.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag:1.19.2.1 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in
artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
(BABW) € 37,00;1.19.2.2 tot het verkrijgen van een duplicaat van een
gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 52 van het Besluit
administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 37,00.1.19.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag:1.19.3.1 tot reservering van een gehandicaptenparkeerplaats door middel
kentekenvermelding alsmede het plaatsen van een bord E6 als bedoeld in
bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (artikel
29 BABW), voor de duur van maximaal 5 jaar € 457,00.1.19.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag:1.19.4.1 tot het verkrijgen van een ontheffing van de parkeerduurregeling
voor de parkeerterreinnen: “de Ossendrift”, de Paardewasch, de Wijkstraat,
de Molenstraat en het terrein achter het hotel Wapen van Leiden te
Appingedam € 38,00;1.19.4.2 tot het wijzigen van de ontheffing van de parkeerduurregeling voor
de onder 1.19.4.1. genoemde parkeerterreinen wegens het wijzigen van het
kenteken van het motorvoertuig van de houder van de ontheffing € 12,50. Hoofdstuk 20 Diversen1.20.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verstrekken van:1.20.1.1 van een vergunning tot handelingen, waarvoor krachtens wet,reglement of verordening van politie vergunning moet worden gevraagd, voor
zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke
regeling een tarief is opgenomen voor ieder daaraan besteed kwartier €
28,00.Dit tarief wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag,
aan de aanvrager meegedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de
gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de
Gemeentewet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling
nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van
het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.1.20.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verstrekken van:1.20.2.1 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover
daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een
tarief is opgenomen per pagina € 0,50;1.20.2.2 stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten
worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een
andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 12,50.Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/
omgevingsvergunningHoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 2.1.1.1 aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste
lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van
werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze
ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet
inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door
zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan:
de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden
betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.2 bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste
lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van
werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze
ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in
het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is
vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door
zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan de
prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald
voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking
heeft;2.1.1.3 sloopkosten: vervallen 2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven,
hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn
omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het
toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben
dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag, gereserveerdHoofdstuk 3 Omgevingsvergunning2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om
een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges
voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel
of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de
verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag
moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het
bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de
vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een
legesbedrag worden gevorderd. 2.3.1 Bouwactiviteiten 2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op
een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de
Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.1.1.1 indien de bouwkosten minder dan € 50.000 bedragen: 1,67% van de
bouwkosten, met een minimum van € 85,00;2.3.1.1.2 indien de bouwkosten € 50.000 tot € 500.000 bedragen: 1,37% van de
bouwkosten; 2.3.1.1.3 indien de bouwkosten € 500.000 tot € 4.000.000 bedragen: 1,07% van
de bouwkosten; 2.3.1.1.4 indien de bouwkosten € 4.000.000 of meer bedragen: 0,87%van de
bouwkosten, met een maximum van € 500.000,--.Extra welstandstoets 2.3.1.2 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief,
indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag
wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets
noodzakelijk is, verhoogd met het bedrag aan kosten advies
Welstandscommissie. Deze verhoging wordt aan de aanvrager mede gedeeld en blijkt uit een
begroting die ter zake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231,
tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling
nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van
het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.Verplicht advies agrarische commissie 2.3.1.3 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief,
indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde
aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld
verhoogd met het bedrag aan kosten advies van de agrarische commissie.Deze verhoging wordt aan de aanvrager mede gedeeld en blijkt uit een
begroting die ter zake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231,
tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling
nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van
het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.Achteraf ingediende aanvraag 2.3.1.4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief,
indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of
gereedkomen van de bouwactiviteit: 25% van de op grond van dat onderdeel
verschuldigde leges. 2.3.1.5. Beoordeling aanvullende gegevens, gereserveerd2.3.2 Aanlegactiviteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een
aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de
Wabo, bedraagt het tarief: € 66,00.2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van eenbouwactiviteit.Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een
activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en
tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste
lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in
onderdeel 2.3.1: 2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 337,00;2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 560,00;2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 785,00;2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast(tijdelijke afwijking): € 337,00; 2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordttoegepast (afwijking van exploitatieplan): € 785,00;2.3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de
activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel
4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid,
onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale
regelgeving): € 785,00; 2.3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel
4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid,
onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):
€ 785,00;2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 560,00.2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een
activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en
niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1,
eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.4.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 337,00;2.3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 560,00;2.3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 785,00;2.3.4.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast(tijdelijke afwijking) € 337,00;2.3.4.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordttoegepast (afwijking van exploitatieplan): € 785,00;2.3.4.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de
activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel
4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid,
onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale
regelgeving): € 785,00;2.3.4.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, deactiviteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel
4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid,
onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):
€ 785,00;2.3.4.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordttoegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 560,00.2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot
brandveiligheid Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een
activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo,
bedraagt het tarief € 433,00.2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of
dorpsgezichten 2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op
een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in
artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als
bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot
een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Gemeente
Appingedam aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale
verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een
vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 2.3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht
wijzigen van een monument: € 88,00;2.3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument
op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: €
88,00.2.3.6.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op
het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld
in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een
bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening
Gemeente Appingedam aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel
2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale
verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of
ontheffing is vereist, bedraagt het tarief € 88,00.2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of
dorpsgezicht 2.3.7.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op
het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: 2.3.7.1.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening
of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,
onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening
een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid,
aanhef en onder a, van de Wabo € 82,00;2.3.7.1.2 in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de
Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel
2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo € 82,00;2.3.7.2 Asbesthoudende materialen, gereserveerd 2.3.8 Aanleggen of veranderen weg, gereserveerd2.3.9 Uitweg/inrit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken,
hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op
grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de
Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,
als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo,
bedraagt het tarief: € 26,00.2.3.10 Kappen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen
of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een
provinciale verordening of artikel 2 lid 1 van de Bomenverordening
Appingedam een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel
2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: €
36,00.2.3.11 Opslag van roerende zaken, gereserveerd2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet
1998, gereserveerd2.3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet, gereserveerd2.3.14 Andere activiteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het
verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande
onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 2.3.14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen
categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke
leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo,
bedraagt het tarief:het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag
om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit
een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is
opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is
uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag
na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht,
tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is
ingetrokken.;2.3.14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die
van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel
2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.14.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op
grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing
verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder
omgevingsvergunning.;2.3.14.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:
hetbedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om
een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit
een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is
opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is
uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag
na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht,
tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen
plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt
het tarief: 2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking
met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing
van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag
voor de eerste fase betrekking heeft; 2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking
met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing
van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag
voor de tweede fase betrekking heeft. 2.3.16 Beoordeling bodemrapport Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk
bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat
onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport het bedrag
aan kosten van dat bodemrapport.Deze kosten worden aan de aanvrager mede gedeeld en blijkt uit een begroting
die ter zake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid,
onderdeel b, van de Gemeentewet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling
nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van
het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht;2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport het bedrag
aan kosten van dat bodemrapport.Deze kosten worden aan de aanvrager mede gedeeld en blijkt uit een begroting
die ter zake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid,
onderdeel b, van de Gemeentewet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling
nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van
het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.2.3.17 Advies 2.3.17.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit
hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van
bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan
of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp
van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in
artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag
om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit
een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is
opgesteld. 2.3.17.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt
een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de
begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor
deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 2.3.18 Verklaring van geen bedenkingen 2.3.18.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit
hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene
maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen
bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend,
als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 2.3.18.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet
afgeven: nihil;2.3.18.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen
bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in
behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de
aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het
college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 2.3.18.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht,
wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag
waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de
aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. Hoofdstuk 4 Vermindering, gereserveerdHoofdstuk 5 Teruggaaf2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor
bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project
dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten,
als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl
deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op
teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van twee
weken na het in behandeling nemen ervan 75% van de op grond van die
onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na twee weken na het in
behandeling nemen ervan 50% van de op grond van die onderdelen voor de
betreffende activiteitverschuldigde leges. 2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor
bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat
geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als
bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag
van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de
leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen zes maanden na verlening van
de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 50% van de op grond van die onderdelen voor de
betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor
bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel
of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld
in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op
teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50% van de op
grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.3.2 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan
een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij
rechterlijke uitspraak. 2.5.4 gereserveerd2.5.5 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt
geen teruggaaf verleend. 2.5.6 Teruggaaf bij melding begin der werkzaamheden en gereedmeldingIndien de meldingen “begin der werkzaamheden” en “gereedmelding” binnen twee
weken na het begin c.q. het gereedkomen schriftelijk gemeld zijn, wordt op
verzoek een teruggaaf van € 50,00 van de geheven leges als vermeld in de
onderdelen 2.3.1 en 2.3.2 worden verleend.Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning, gereserveerdHoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging
project2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de
omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: € 88,00.Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten2.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste
lid, van de Wet ruimtelijke ordening het bedrag aan kosten zoals dat
voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager
is meegedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de
gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de
Gemeentewet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling
nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van
het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.2.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid,
onder a, van de Wet ruimtelijke ordening het bedrag aan kosten zoals dat
voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager
is meegedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de
gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de
Gemeentewet is opgesteld, met een minimum van € 337,00.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling
nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van
het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.Hoofdstuk 9 Sloopmelding2.9 Vervallen.Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking2.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om
een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 63,00.Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnHoofdstuk 1 Horeca3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en
Horecawet € 260,00.3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als
bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 59,00.3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en
Horecawet € 23,00.Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten3.2.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag:3.2.4.1. tot het verkrijgen van een vergunning als genoemd in artikel 5.18
(individuele standplaats) van de algemene plaatselijke verordening geldig
voor:3.2.4.1.1 a) een dag € 8,00;3.2.4.1.2 b) een maand € 17,50;3.2.4.1.3 c) een jaar € 103,00.3.2.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag:3.2.5.1 tot het verkrijgen van een vergunning als genoemd in artikel 6
(ligplaats woonboten) van de woonschepenverordening Appingedam €
321,00.3.2.5.2 Indien de aanvraag betrekking heeft op een ligplaats woonschip
waarvoor een vergunning moet worden verleend en toetsing aan
welstandcriteria als bedoeld in artikel 7 van de woonschepenverordening
Appingedam moet plaatsvinden wordt:3.2.5.2.1 het overeenkomstig 3.2.5.1 berekende bedrag verhoogd met het
bedrag aan kosten advies Welstandscommissie zoals dat voorafgaand aan het in
behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager is meegedeeld en blijkt
uit een begroting die terzake door de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel
231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling
nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van
het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.3.2.6 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag:3.2.6.1. tot het verkrijgen van een vergunning voor het organiseren van een
evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke
Verordening:3.2.6.1.1 voor een klein evenement € 8,00;3.2.6.1.2 voor een bestaand grootschalige evenement € 27,00;3.2.6.1.3 voor een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd
risicoprofiel € 153,00.Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 3.3.1 een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning
als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, of artikel 3.15, tweede lid, van de
Algemene plaatselijke verordening € 756,00.Hoofdstuk 4 Kinderopvang3.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om
een vergunning tot het exploiteren van3.4.1 een kinderdagverblijf € 575,00;3.4.2 een gastouderbureau € 575,00.3.4.3 een gastouderopvang € 486,00.3.4.4 een commerciële peuterspeelzaal € 573,00.Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening, gereserveerdHoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening3.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik
van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de
Brandbeveiligingsverordening € 442,00.Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere
beschikking3.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om
een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere
beschikking voor ieder daaraan besteed kwartier € 27,00.Dit tarief wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag,
aan de aanvrager meegedeeld en blijkt uit een begroting die terzake door de
gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de
Gemeentewet is opgesteld.Voor de toepassing van de vorige volzin geldt als dag van het in behandeling
nemen van de aanvraag, de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van
het bedrag aan leges, aan de aanvrager ter kennis is gebracht.Aldus besloten in de openbarevergadering d.d. 20 december 2012De raad voornoemd,, voorzitter. , griffier.(H.K. Pot) (E.P. Faber-van Brug)