CVDR480093_4Verordening op de heffing en invordering van leges 2018nlregelingBeek2020-01-01Beekgmb-2019-308932Legesverordening 2018Gemeentewet, art. 156, lid 1 en 2 aanhef en onderdeel h Gemeentewet, art. 229, lid 1 aanhef en onderdeel bPaspoortwet, art. 2 lid 2Paspoortwet, art. 7gemeenteraadfinanciën en economie2019-12-02De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2020-01-012021-01-01TarieventabelGeen.GeenDeze regeling vervangt de Legesverordening 2017.Verordening op de heffing en invordering van leges 2018DE RAAD VAN DE GEMEENTE BEEK;gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 13 november 2017;gelet op artikel 156,eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h Gemeentewet en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet en artikel 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;B E S L U I T :vast te stellen de volgende:"Verordening op de heffing en invordering van leges 2018".1BegripsomschrijvingenDeze verordening verstaat onder:
dag : de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
week : een aaneengesloten periode van zeven dagen;
maand : het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;
jaar : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;
kalenderjaar : de periode van 1 januari tot en met 31 december.
2Belastbaar feit
Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:
het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten;
het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
3BelastingplichtBelastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.4VrijstellingenLeges worden niet geheven voor:
diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;
diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;
het verstrekken van documenten aan (semi-)overheidsinstellingen voor zover deze dienen voor wetenschappelijk onderzoek.
5Maatstaven van heffing en tarieven1.De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel;2.Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.3.De maatstaven en tarieven als bedoeld in artikel 5 lid 1 worden door het college van burgemeester en wethouders, met inachtneming van ter zake landelijk voorgeschreven maximum tarieven en ter zake in begroting 2018 door de gemeenteraad van Beek geformuleerde uitgangspunten, vastgesteld bij openbaar te maken besluit.6Wijze van heffingDe leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.7Termijnen van betaling1.In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
2.De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.8Geen kwijtscheldingBij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.9vermindering of teruggaafGehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.10overdracht van bevoegdhedenOnverminderd het in artikel 5 lid 3 bepaalde van deze verordening, is het college bevoegd tot het wijzigen van deze verordening en de hierbij behorende tarieventabel, indien de wijzigingen:
van zuiver redactionele aard zijn;
een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant.
11Nadere regels door het college van burgemeester en wethoudersHet college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.12Overgangsrecht1.De legesverordening 2017 van 8 december 2016 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;2.Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt. 13Inwerkingtreding1.Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.2.De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.14citeertitelDeze verordening kan worden aangehaald als de "Legesverordening 2018".Beek, 14 december 2017GEMEENTERAAD,Guliël Erven Raadsgriffier Christine van Basten-Boddin Voorzitter Tarieventabel leges Beek 2020 behorende bij de legesverordening 2018Het college van burgemeester en wethouders van Beek;Gelet op artikel 5 lid 3 van de Legesverordening 2018 gemeente Beek;B E S L U I T:vast te stellen de volgende:Tarieventabel Leges Beek 2020Titel 1 Algemene dienstverleningHoofdstuk 1 Burgerlijke standHoofdstuk 2 ReisdocumentenHoofdstuk 3 RijbewijzenHoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen (vh GBA)Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het KiezersregisterHoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (vervallen)Hoofdstuk 7 BestuursstukkenHoofdstuk 8 VastgoedinformatieHoofdstuk 9 Overige publiekszakenHoofdstuk 10 GemeentearchiefHoofdstuk 11 HuisvestingswetHoofdstuk 12 LeegstandwetHoofdstuk 13 GemeentegarantieHoofdstuk 14 Marktstandplaatsen (voortaan onder Titel 3)Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet (voortaan onder Titel 3)Hoofdstuk 16 KansspelenHoofdstuk 17 TelecommunicatieHoofdstuk 18 Verkeer en vervoerHoofdstuk 19 DiversenTitel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningHoofdstuk 1 BegripsomschrijvingenHoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraagHoofdstuk 3 OmgevingsvergunningHoofdstuk 4 VerminderingHoofdstuk 5 TeruggaafHoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunningHoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging projectHoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteitenHoofdstuk 9 SloopmeldingHoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikkingTitel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnHoofdstuk 1 HorecaHoofdstuk 2 Organiseren evenementen of marktenHoofdstuk 3 ProstitutiebedrijvenHoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimteHoofdstuk 5 LeefmilieuverordeningHoofdstuk 6 Marktstandplaatsen (vervallen)Hoofdstuk 7 Winkeltijdenwet (voortaan onder Titel 3)Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking1Algemene dienstverleningHoofdstuk 1 Burgerlijke stand
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur: 1.1.1.1in de binnen de permanente locatie (het gemeentehuis) beschikbare trouwzaal€ 162,251.1.1.2op overige locaties (het gehele grondgebied van de gemeente Beek, uitgezonderd de permanente locatie te weten het gemeentehuis) (excl.kosten gebruik locatie)€ 162,251.1.1.3In afwijking van 1.1.1.1 en 1.1.1.2 vindt een kosteloze voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaats op:maandag en woensdag, geen feestdag zijnde, om 10.00 uur, waarbij gebruik gemaakt wordt van een door de gemeente binnen de permanente locatie (het gemeentehuis) aan te wijzen ruimte en met inachtneming van het terzake in artikel 9 van het Reglement Burgerlijke Stand gestelde€ 0,001.1.1.4Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur, zonder ceremonie, in een spreekkamer van het gemeentehuis, waarbij alleen beide partners aanwezig zijn.€ 0,001.1.2Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op zaterdag tussen 9.00 en 17.00 uur:1.1.2.1in de binnen de permanente locatie (het gemeentehuis) beschikbare trouwzaal€ 516.951.1.2.2op overige locaties (het gehele grondgebied van de gemeente Beek, uitgezonderd de permanente locatie te weten het gemeentehuis) (excl.kosten gebruik locatie)€ 516.951.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op zondag, een algemeen erkende feestdag, zoals bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of buiten de in 1.1.1. en 1.1.2 aangegeven tijden:1.1.3.1op overige locaties (het gehele grondgebied van de gemeente Beek, uitgezonderd de permanente locatie te weten het gemeentehuis) (excl. kosten gebruik locatie) mits een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand, als bedoeld in artikel 2, lid 1 onder c, e of f van het Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Beek 2018 beschikbaar is€ 516.951.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:1.1.4.1een aanvraag voor het inhuren van een getuige van de gemeente€ 10,351.1.4.2een aanvraag tot het eenmalig benoemen van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand, als bedoeld in artikel 2 lid 1 e van Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Beek 2018€ 20,751.1.4.3een aanvraag tot het beëdigen en eenmalig benoemen van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand, als bedoeld in artikel 2 lid f van het Reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Beek 2018€ 103,801.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapsboekje:1.1.5.1in een normale uitvoering € 23,101.1.5.2in een luxe uitvoering € 37,451.1.5.3als duplicaat in een normale uitvoering€ 33,051.1.5.4als duplicaat in een luxe uitvoering € 56,151.1.6Gereserveerd1.1.7Gereserveerd1.1.8Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 32.351.1.9Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.1.1.10De kosten die door derden aan de gemeente in rekening worden gebracht in het kader van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap worden doorbelast.
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.2.1Voor reisdocumenten met een geldigheid van maximaal 5 jaar (voor personen die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt):1.2.1.1voor een nationaal paspoort, faciliteitenpaspoort en zakenpaspoort€ 55,351.2.1.2voor een Nederlandse identiteitskaart € 30,701.2.2Voor reisdocumenten met een geldigheid van maximaal 10 jaar (voor personen die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder zijn):1.2.2.1voor een nationaal paspoort, faciliteitenpaspoort en zakenpaspoort € 73,201.2.2.2voor een Nederlandse identiteitskaart € 58,301.2.3Voor een reisdocument voor vluchtelingen of vreemdelingen met een geldigheid van maximaal 5 jaar (ongeacht de leeftijd van de persoon op het moment van aanvraag)1.2.3.1voor een vluchtelingen- en vreemdelingenpaspoort€ 55,351.2.4voor een spoedlevering van een in de onderdelen 1.2.1 en 1.2.2 genoemd document, zijnde een toeslag op de in die onderdelen genoemde bedragen€ 49,861.2.5Hetgeen in deze tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.€ 30,701.2.6De tarieven genoemd onder 1.2.1 tot en met 1.2.5 worden voor het laten thuisbezorgen van één reisdocument, vermeerderd met€ 14,52
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 40,651.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt :1.3.2.1bij een spoedlevering vermeerderd met € 34,10
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen (vh GBA)
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 7,701.4.2.2tot het verstrekken van gegevens van meerdere personen op hetzelfde adres of het gezin € 11,351.4.2.3tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:vervallen1.4.3gereserveerd1.4.4gereserveerd1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personenvervallen1.4.6In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personenvervallen1.4.7Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier € 32,25
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
1.5Gereserveerd vervallen
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
1.6vervallen vervallen
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:1.7.1.1een afschrift van de gemeentebegroting€ 125,501.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening€ 125,501.7.1.3een afschrift van het burgerjaarverslag vervallen1.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag1.7.2.1tot het verstrekken van:1.7.2.1.1een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina € 5,651.7.2.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina € 5,651.7.2.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:1.7.2.2.1op de verslagen van de raadsvergaderingen € 125,501.7.2.2.2op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen€ 125,501.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.7.3.1tot het verstrekken van:1.7.3.1.1een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina € 5,651.7.3.1.2een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina € 5,651.7.3.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:1.7.3.2.1op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie€ 125,501.7.3.2.2op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie€ 125,501.7.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.7.4.1tot het verstrekken van het gemeenteblad€ 5,651.7.4.2tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op het gemeenteblad € 50,801.7.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:1.7.5.1een afschrift van een verordening€ 55,55
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:1.8.1.1.1per pagina op papier van A4-formaat in zw/w € 1,051.8.1.1.2per pagina op papier van A3-formaat in zw/w € 2,101.8.1.1.3per pagina op papier van A4-formaat in kleur € 2,101.8.1.1.4per pagina op papier van A3-formaat in kleur€ 4,251.8.1.1.5voor een kopie grootformaat A2, A1, A0 € 21,401.8.1.2Gereserveerd1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, per adres of object € 10,451.8.2.2het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder a en b van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen 1.8.2.3een digitaal bestand uit het gemeentelijk kaartmateriaal € 10,451.8.2.4om informatie uit het Kadastraal register via Kadaster On-Line€ 86,601.8.2.4.1per eerste object € 11,951.8.2.4.2per volgend object € 2,45
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.9.1tot het verkrijgen van een Verklaring omtrent gedrag voor natuurlijke personen € 41,351.9.2tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 7,701.9.3tot het verkrijgen van een gewaarmerkte kopie€ 2,001.9.3tot verkrijgen en de daadwerkelijke verstrekking van een plattegrond € 0,501.9.4tot het verkrijgen en de daadwerkelijke verstrekking van de gemeentevlag van Beek€ 20,75
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 32,251.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:1.10.2.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling geen tarief is opgenomen, per pagina€ 4,251.10.2.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:1.10.2.2.1per pagina op papier van A4-formaat in zw/w€ 1,051.10.2.2.2per pagina op papier van A3-formaat in zw/w€ 2,101.10.2.2.1per pagina op papier van A4-formaat in kleur€ 2,101.10.2.2.2per pagina op papier van A3-formaat in kleur€ 4,251.10.2.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.10.2.1 en 1.10.2.2genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk1.10.2.3.1in zwart/wit€ 21,401.10.2.3.2in kleur t/m A0-formaat€ 53,501.10.2.3.3In kleur vanaf A0-formaat€ 80,30
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
1.11Gereserveerd
Hoofdstuk 12 Leegstandwet
1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.12.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandswet€ 13,651.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet€ 6,801.12.3In afwijking van de voorgaande onderdelen wordt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen of verlengen van de vergunning tot tijdelijke verhuur verhoogt met50%indien het meer dan één woonruimte betreft.
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
1.13Vervallen1.13.1Vervallen1.13.2Vervallen
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen (voortaan onder Titel 3)Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet (voortaan onder Titel 3)Hoofdstuk 16 Kansspelen
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:€ 38,40vermeerderd met:1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat € 17,451.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat€ 17,45en voor iedere volgende kansspelautomaat€ 17,451.16.1.3De subonderdelen 1.16.1.1 en 1.16.1.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden.1.16.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 28,30
Hoofdstuk 17 Telecommunicatie
1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding minder ingrijpende werkzaamheden lengte > 25 meter in verband met het verlenen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet€ 66,001.17.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding met werkzaamheden lengte tussen 25 meter en 100 meter in verband met het verlenen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet€ 511,851.17.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding met werkzaamheden lengte > 100 meter in verband met het verlenen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet€ 511,85vermeerderd met (lengte sleuf in meters - 100 meter) x€ 1,401.17.1.3indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met€ 165,301.17.1.4indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met€ 165,301.17.1.5indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaats vindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.1.17.2Indien een begroting als bedoeld in 1.17.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer
1.18Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:1.18.1tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990€ 26,45tot het verlenen van een verklaring van geen bezwaar voor het houden van een wedstrijd op de openbare weg€ 26,45tot het verkijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet€ 26,451.18.2tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen€ 26,451.18.3.1tot het verlenen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), voor zover daarvoor geen medisch advies aangevraagd moet worden€ 26,451.18.3.2tot het verlenen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), voor zover daarvoor een medisch advies aangevraagd moet worden€ 160,05
Hoofdstuk 19 Diversen
1.19.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor:1.19.1.1een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen€ 11,351.19.1.2stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina€ 4,251.19.2een stookvergunning ingevolge artikel 5.34 van de Algemene plaatselijke verordening€ 19,801.19.3een vergunning voor het lozen van afvalstoffen op de riolering:1.19.3.1voor zover het bestaande uitleggers betreft€ 436,901.19.4een collectevergunning ingevolge artikel 5.13 van de Algemene plaatselijke verordening€ 27,551.19.5een omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstanden ingevolge artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening€ 22,651.19.6een standplaatsvergunning ingevolge artikel 5.18 van de Algemene plaatselijke verordening:1.19.6.1per dag€ 27,551.19.6.2voor elke dag méér€ 7,201.19.6.3per jaar€ 359,101.19.7een vergunning voor het aanleggen van een inrit: € 270,35
2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunningHoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:2.1.1.1aanlegkosten: het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de kosten die voortvloeien uit de aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het aanleggen) van de werken of de werkzaamheden, de omzetbelasting daarin niet begrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden, wordt hier onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen;2.1.1.2bouwkosten: het bedrag waarvoor de aannemer zich heeft verbonden het werk tot stand te brengen (de aannemingssom), de omzetbelasting daarin niet begrepen, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen voor de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, de omzetbelasting daarin niet begrepen. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft, de omzetbelasting daarin niet begrepen; Indien de opgegeven bouwkosten niet danwel onvolledig overeenkomstig de hierboven genoemde wijze zijn bepaald, worden de bouwkosten ambtshalve vastgesteld op basis van het BouwkostenKompas 2007 of zoals het BouwkostenKompas laatstelijk is vervangen of gewijzigd, zoals deze voor eenieder openbaar en raadpleegbaar is.2.1.1.3Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
Hoofdstuk 2 leges conceptaanvraag/principeverzoek
2.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een conceptaanvraag/ principeverzoek. Met dien verstande dat bij het indienen van een formele aanvraag 50% terugbetaald wordt. Verhoogd met de leges van de welstand conform artikelen 2.3.1.2.1 en 2.3.1.2.2.€ 192,15
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.2.3.1Bouwactiviteiten2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
Welstandstoets2.3.1.2Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1.1 wordt verhoogd in verband met een toetsing aan welstandscriteria indien:2.3.1.2.1bij de aanvraag van een omgevingsvergunning het bouwplan voldoet aan de gestelde criteria van de welstandsnota, met€ 25,002.3.1.2.2voor het bouwplan het advies van de dorpsbouwmeester ingewonnen moet worden met:
per behandeling met een maximum van:€ 1.430,002.3.1.2.3De bovenstaande tabel is eveneens van toepassing als er sprake is van het inwinnen van een advies betreffende een conceptaanvraag en/of een aanvraag omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.3.6.1 van deze legestarieventabel.Verplicht advies agrarische commissie2.3.1.3gereserveerdAchteraf ingediende aanvraag2.3.1.4Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning wordt ingediend na aanvang van de werkzaamheden, bedraagt het tarief van de overeenkomstige artikelen 2.3.1.1; 2.3.2; 2.3.4; 2.3.5 en 2.3.6 verhoogd met50%van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimum van:€ 482,00en een maximum van:€ 16.270,00Beoordeling aanvullende gegevens2.3.1.5gereserveerd2.3.1.6duurzaamheidskorting op leges (invoer "groene bouwleges")Indien bij de aanvraag omgevingsvergunning voor bedrijfsmatige nieuwbouwactiviteiten tevens zonnepanelen geïnstalleerd zullen worden, is een restitutie mogelijk op de bij de aanvraag verschuldigde leges. Deze restitutie wordt definitief bepaald na gereedmeldingn van de bedrijfsmatige nieuwbouwactiviteit aan de hand van het gerealiseerde en ter plekke van gemeentewege geconstateerde totaal oppervlakte m2 zonnepanelen.De alsdan te restitueren leges bedraagt per m2 netto zonnepaneel:€ 5,60tot ten hoogste 100% van de bij aanvraag verschuldigde bouwleges.2.3.1.7Waarborgsom start- en gereedmeldingOnverminderd het bepaalde in 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, en 2.3.4 worden de kosten met betrekking tot een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning die betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, van de Wabo, bij verlening daarvan, verhoogd met een bedrag van€ 100,00zijnde een borgsom voor het op correcte wijze melden van de start en het gereedkomen van de werkzaamheden waarvoor de omgevingsvergunning is verleend. Indien de aanvrager door middel van de daarvoor bestemde start- en gereedmeldingsformulier ten minste twee dagen voor aanvang van de bouwwerkzaamheden mededeling doet van de start van de werkzaamheden alsmede binnen twee weken na het gereedkomen van de werkzaamheden mededeling doet van het gereedkomen daarvan, zal de borgsom ten gunste van de aanvrager worden gerestitueerd.2.3.2AanlegactiviteitenIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:1,85%van de aanlegkosten, met een minimum van:€ 275,002.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteitIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 482,002.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 50%van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van;€ 482,00en een maximum van€ 16.270,002.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking mits de activiteit niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening en de motivering van het besluit een goede ruimtelijke onderbouwing bevat):50%van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van;€ 482,00en een maximum van€ 16.270,002.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):50%van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van;€ 482,00en een maximum van€ 16.270,002.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 482,002.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):50%van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):50%van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteitIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€ 482,002.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€ 482,002.3.4.2.1Indien het bovenstaande een tijdelijke afwijking betreft voor een termijn van minder dan 10 dagen€ 241,002.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking mits de activiteit niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening en de motivering van het besluit een goede ruimtelijke onderbouwing bevat):€ 482,002.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)€ 482,002.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 482,002.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 482,002.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 482,002.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheidIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
voor een bouwwerk met een vloeroppervlakteeen bedrag vanvantot:>=-< 1000 m2€ 1.024,00>=1000 m2-< 3000 m2€ 1.588,00>=3000 m2-< € 2.152,00
Deze tarieven worden voor elke in het kader van deze aanvraag door de Brandweer Zuid Limburg district 2 uit te voeren extra controle vermeerderd met:
voor een bouwwerk met een vloeroppervlakteeen bedrag per controle vanvantot:>=-< 1000 m2€ 120,00>=1000 m2-< 3000 m2€ 241,00>=3000 m2-< € 319,00
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2009 Gemeente Beek aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:€ 275,502.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g van de Wabo, bedraagt het tarief:2.3.7.1.1< 500 m3€ 183,002.3.7.1.2> 500 m3€ 366,502.3.8gereserveerd2.3.9gereserveerd2.3.10gereserveerd2.3.11gereserveerd2.3.12Natura 2000-activiteiten2.3.12.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 321,502.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 2.7, lid 2 van de Wet natuurbescherming, waarvoor Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg een verklaring van geen bedenkingen dient te geven of te weigeren ingevolge artikel 2.27, lid 1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht: het van toepassing zijnde tarief zoals opgenomen in paragraaf 2.6 van de vigerende Tarieventabel behorende bij de Legesverordening voor 2018 van de Provincie Limburg inzake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats of soorten in of nabij een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 2.7, lid 2 van de Wet natuurbescherming. Dit tarief bedraagt: a. Landbouw en overige € 2.541,65 b. Industrie € 12.625,45 c. Infrastructuur € 18.930,45 Voor zover bovenstaande tarieven door Provinciale Staten van de Provincie Limburg zijn of worden gewijzigd zijn de vigerende tarieven van kracht, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten.Restitutiebepalingen:Restitutie bij weigeren omgevingsvergunning Indien een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied, door de gemeente wordt geweigerd, als gevolg van het weigeren van een verklaring van geen bedenkingen met betrekking tot dit onderdeel door Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager plaats van 75% van de geheven leges van de aanvrager.Restitutie bij intrekking aanvraag Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000- gebied, door de aanvrager wordt ingetrokken alvorens daarop door de Gemeente is beschikt, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager als volgt plaats:a. indien het verzoek tot intrekking is gedaan binnen zes maanden na datum van ontvangst van de aanvraag bij de Gemeente, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager plaats van 50% van de geheven leges van de aanvrager.b. indien het verzoek tot intrekking is gedaan zes maanden na datum van ontvangst van de aanvraag bij de Gemeente, vindt restitutie plaats door de Gemeente aan de aanvrager van 25% van de geheven leges van de aanvrager.Leges worden niet geheven voor: Het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning in het kader van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats of soorten in of nabij een Natura 2000-gebied betrekking hebbende op evenementen en het beheer van een Naturagebied.2.3.13Flora- en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:€ 321,502.3.14Andere activiteitenIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 321,502.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft € 321,502.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft € 321,502.3.15Omgevingsvergunning in twee fasenIndien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaats vindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid van de Wabo, bedraagt het tarief:2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft.2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.
Hoofdstuk 4 Vermindering
2.4.1gereserveerd2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten: 2%van de voor die activiteiten verschuldigde leges;2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten: 4%van de voor die activiteiten verschuldigde leges;2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten: 6%van de voor die activiteiten verschuldigde leges.
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-, sloop of afwijkend gebruik activiteitenAls een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, sloop- of afwijkend gebruik activiteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1; 2.3.2; 2.3.3; 2.3.4; 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 90%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat bedragen minder dan de aldaar vermelde minimale vaste bedragen niet worden teruggegeven;2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan 75%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat bedragen minder dan de aldaar vermelde minimale vaste bedragen niet worden teruggegeven;2.5.1.3gereserveerd2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteitenAls de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1; 2.3.2; 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 2 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:50%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat bedragen minder dan de aldaar vermelde minimale vaste bedragen niet worden teruggegeven.2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1; 2.3.2; 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.2.5.4teruggaaf als gevolg van het van gemeentewege niet in behandeling nemen van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten2.5.4.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1; 2.3.2; 2.3.6 of 2.3.7 niet in behandeling neemt, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 90%2.5.4Minimumbedragvoor teruggaafEen bedrag minder dan het minimumbedrag als genoemd in de artikelen 2.3.1; 2.3.2; 2.3.3 en 2.3.15 wordt niet teruggegeven.
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: € 321,50
2.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een omgevingsvergunning voor de aanleg van werken is vereist:€ 489,702.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een omgevingsvergunning is vereist € 5.679,002.8.3De kosten voor onderzoek en beoordeling van milieuhygiënische bodemgesteldheid van bouwlocaties buiten een gemeentelijke exploitatieopzet bedragen:2.8.3.1voor het beoordelen van een onderzoeksrapport in het kader van een bestemmingsplan, inclusief het verlenen van geschiktheidsverklaringen, voor een locatie met een oppervlakte van minder dan 5.000 m²€ 106,952.8.3.2Indien de locatie een oppervlakte heeft van meer dan 5.000 m² vermeerderd met een toeslag van:€ 30,00voor elke 5.000 m² of gedeelte daarvan boven de 5.000 m².2.8.4De leges bedragen ten behoeve van het besluit tot vaststelling van hogere grenswaarden Wet geluidshinder, inclusief beoordeling aanvraag met geluidsrapport en publicaties ontwerpbesluit en besluit:€ 319,802.8.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening € 5.679,002.8.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a van de Wet ruimtelijke ordening € 2.836,002.8.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan anders dan bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening en anders dan door het verkrijgen van een projectbesluit als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder f, van de Wet ruimtelijke ordening, € 2.836,00
Hoofdstuk 9 VervallenHoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 326,00
Hoofdstuk 11 Extern advies
2.11De kosten die de gemeente in rekening worden gebracht ingeval van het inwinnen van advies van een extern bureau danwel van de dorpsbouwmeester, worden integraal in rekening gebracht bij de verzoeker/aanvrager van de omgevingsvergunning
3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnHoofdstuk 1 Horeca
3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:3.1.1een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 128,603.1.2vervallen3.1.3een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 28,253.1.4een melding tot het bijschrijven c.q. doorhalen van een leidinggevende in een bestaande vergunning als bedoeld in artikel 30a van de Drank- en Horecawet€ 28,25
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning):3.2.1.1geldig voor één dag € 32,353.2.1.2voor elke dag meer € 16,203.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een ontheffing ex artikel 4.6 van de Algemene plaatselijke verordening3.2.2.1geldig voor één dag € 32,353.2.2.2voor elke dag meer € 16,20
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
3.3Gereserveerd
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
3.4Gereserveerd
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening
3.5Gereserveerd
Hoofdstuk 5 Marktstandplaatsen (vervallen)
1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:1.14.1een standplaatsvergunning op de weekmarkt vervallen1.14.2inschrijving op de wachtlijst van een standplaats op de weekmarkt, per kalenderjaar vervallen1.14.3verlenging van de inschrijving op de wachtlijst van een standplaats op de weekmarkt, per kalenderjaar vervallen
Hoofdstuk 6 Winkeltijdenwet (voortaan onder Titel 3)
1.15Gereserveerd
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
3.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking.
AOvergangsrecht 1. De tarieventabel leges 2019 van 13 november 2018 en de op de tarieventabel leges 2019 nadien besloten wijzigingen wordt ingetrokken met ingang van de in artikel B, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan. 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel B, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde tarieventabel gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.BInwerkingtreding 1. Deze tarieventabel leges 2020 treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking. 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2020.CciteertitelDeze tarieventabel kan worden aangehaald als de "tarieventabel Leges Beek 2020"Beek, 2-12-2019BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN BEEK,Ronde LouwGemeentesecretarisChristinevan Basten-BoddinBurgemeester