CVDR404357_1Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de DCMR Milieudienst Rijnmond 2014nlregelingDCMR Milieudienst Rijnmond2017-11-14Zuid-HollandAlbrandswaardBarendrechtBrielleCapelle aan den IJsselGoeree-OverflakkeeHellevoetsluisKrimpen aan den IJsselLansingerlandMaassluisNissewaardRidderkerkRotterdamSchiedamWestvoorneHuis-aan-huisbladControleverordening DCMR Milieudienst Rijnmond 2014Art. 216 ProvinciewetArt. 57 Wet gemeenschappelijke regelingenalgemeen bestuurfinanciën en economie2014-12-03De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2014-12-032014-01-01Deze regeling vervangt de Controleverordening DCMR Milieudienst Rijnmond 201021834030GeenGeenVerordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van
de financiële organisatie van de DCMR Milieudienst Rijnmond 2014Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling DCMR Milieudienst
Rijnmond,Gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 5 november 2014,Gelet op artikel 217 van de Provinciewet;Gelet op het Besluit accountantscontrole gemeenten,Gelet op artikel 57 van de Wet gemeenschappelijke regelingen,BESLUIT:Vast te stellen:Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de
inrichting van de financiële organisatie van de DCMR Milieudienst
Rijnmond 20141DefinitiesIn deze verordening wordt verstaan onder:a.gemeenschappelijke regelinggemeenschappelijke regeling tot instandhouding en beheer van de DCMR
Milieudienst Rijnmond.b.algemeen bestuurhet algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling.c.dagelijks bestuurhet dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling.d.directeurde directeur van de gemeenschappelijke regeling.e.dienstde DCMR Milieudienst Rijnmond.f.accountanteen accountant of accountantskantoor als bedoeld in artikel 393, eerste lid
van Boek 2 van het Burgerlijke Wetboek, belast met de controle van de in
artikel 201 Provinciewet bedoelde jaarrekening.g.accountantscontrolede controle van de in artikel 201 Provinciewet bedoelde jaarrekening
uitgevoerd door de accountant van:- het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en
lasten en de grootte en samen-stelling van het vermogen;- het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en
balansmutaties;- het in overeenstemming zijn van de door het dagelijks bestuur opgestelde
jaarrekening met de bij of krachtens Algemene Maatregel van Bestuur te
stellen regels als bedoeld in artikel 190 Provinciewet;- de inrichting van het financieel beheer en de administratieve organisatie
gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording
mogelijk maken;waarbij de nadere regels die bij of krachtens Algemene Maatregel van Bestuur
worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 217 Provinciewet, in
acht worden genomen.h.rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrolehet overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële
beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de begroting en de
relevante wet- en regelgeving, waaronder verordeningen, besluiten van het
algemeen bestuur en besluiten van het dagelijks bestuur, zoals bedoeld in
het Besluit accountants-controle gemeenten.2opdrachtverlening accountantscontrole1.De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door het algemeen
bestuur te benoemen accountant. Het dagelijks bestuur evalueert voor het
einde van de contractduur het functioneren van de accountant en
rapporteert hierover aan het algemeen bestuur.2.Het dagelijks bestuur bereidt in overleg met het algemeen bestuur de
aanbesteding van de accountants-controle voor.3.Het algemeen bestuur stelt voor de aanbesteding van de
accountantscontrole het programma van eisen vast. In het programma van
eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole ten minste
opgenomen:- de toe te passen goedkeuringstoleranties (en afwijkende
rapporteringstoleranties) bij de controle van de jaarrekening, voor
zover deze in overeenstemming zijn met het Besluit accountantscontrole
gemeenten;- de inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen;- de eventueel aanvullend uit te voeren tussentijdse controles;- de frequentie en inrichtingseisen van de aanvullende tussentijdse
rapportering, en voor ieder afzonderlijk te controleren
begrotingsjaar;- de posten van de jaarrekening met bijbehorende afwijkende
rapporteringstoleranties, waaraan de accountant bij zijn controle
specifiek aandacht dient te besteden.4.De accountantsdiensten worden aanbesteed voor een periode van drie jaar.
Na afloop van deze periode kan de Overeenkomst met een optie tot
eenzijdige verlenging twee maal één verslagjaar verlengd worden.3informatieverstrekking door het dagelijks bestuur1.Het dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor de volledige, juiste en
toereikende samenstelling van de jaarrekening conform de geldende
interne en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de
accountant voor controle.2.Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat alle aan de jaarrekening
ten grondslag liggende veror-deningen, nota’s, besluiten van de
directeur, besluiten van het dagelijks bestuur en besluiten van het
algemeen bestuur, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen
en dergelijke voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk
zijn.3.Bij de jaarrekening bevestigt het dagelijks bestuur schriftelijk aan de
accountant dat alle aan hen bekende informatie, van belang voor de
oordeelsvorming van de accountant, is verstrekt.4.Het dagelijks bestuur biedt de gecontroleerde jaarrekening samen met de
accountantsverklaring en het verslag van bevindingen binnen zes maanden
na het verslagjaar ter vaststelling aan het algemeen bestuur aan.5.Het algemeen bestuur stelt de jaarrekening voor 15 juli van het jaar na
afloop van het boekjaar vast.6.Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor
behandeling van de jaarrekening in het algemeen bestuur beschikbaar komt
en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt
terstond aan het algemeen bestuur en de accountant gemeld.7.Het algemeen bestuur zendt de vastgestelde jaarrekening voor 15 juli van
het jaar na afloop van het boekjaar naar de toezichthouder.4inrichting van de accountantscontrole1.De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze
waarop de accountants-controle wordt ingericht, alsmede de aard en de
omvang van de daarbij behorende werkzaamheden.2.De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de
frequentie van de uit te voeren controles. De accountant kan de
controlewerkzaamheden zonder voorafgaande kennisgeving uitvoeren.3.Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole
vindt periodiek (afstemmings)overleg plaats tussen de accountant, de
directeur en het hoofd Financiën.5toegang tot informatie1.De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren
en voorraden, het inzien van alle boeken, notulen, brieven,
computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de
accountantscontrole nodig oordeelt. Het dagelijks bestuur draagt er zorg
voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden
een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren en informatiedragers
van de dienst.2.De accountant is bevoegd om van alle ambtenaren mondelinge en
schriftelijke inlichtingen en ver-klaringen te verlangen die hij voor de
uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het dagelijks
bestuur draagt er zorg voor dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun
medewerking verlenen.3.Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat alle ambtenaren van de
dienst zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat
de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de
rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het
gevoerde beheer en voor de getrouwheid van de daarover verstrekte
informatie.6overige controles en opdrachten1.Het dagelijks bestuur kan de door het algemeen bestuur benoemde
accountant opdracht geven tot het uitvoeren van
consultancywerkzaamheden, voor zover niet strijdig met de
onafhankelijkheid van de accountant.2.Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor de verantwoording aan derden,
zoals de belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS en
dergelijke, en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht.Indien
een deel van deze vereisten door een accountant moet worden uitgevoerd,
is het dagelijks bestuur bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan
een andere dan de door het algemeen bestuur benoemde accountant, indien
dit in het belang is van de dienst.7rapportering1.Indien de accountant bij een controle majeure afwijkingen constateert
waaraan naar zijn mening door het dagelijks bestuur onvoldoende aandacht
wordt besteed en die derhalve kunnen leiden tot het niet afgeven van een
goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan het
algemeen bestuur en zendt een afschrift hiervan aan het dagelijks
bestuur.2.De accountant bevestigt jaarlijks aan het algemeen bestuur de, naast de
controleopdracht, door hem uitgevoerde opdrachten voor de dienst.3.In aanvulling op artikel 217, het derde en vierde lid van de
Provinciewet, voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de
accountant over de door hem uitgevoerde controles verslag uit over zijn
bevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie het
geldelijk beheer, het ver-mogensbeheer, de administratie en de
beheersdaden zijn gecontroleerd, de directeur en het hoofd Financiën dan
wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.4.De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen worden voor
verzending aan het algemeen bestuur door de accountant aan het dagelijks
bestuur voorgelegd met de mogelijkheid voor het dagelijks bestuur om op
deze stukken te reageren.5.De accountant bespreekt voorafgaande aan de handeling van de jaarstukken
in het algemeen bestuur het verslag van bevindingen met de directeur en
het hoofd bedrijfsvoering en de controller.6.De definitieve accountantsverklaring en het verslag van bevindingen
worden minimaal één week voorafgaand aan de Algemeen Bestuur vergadering
aan de DCMR toegezonden.8inwerkingtreding1.Deze verordening treedt in werking op 3 december 2014 en werkt terug tot
en met 1 januari 2014.2.De controleverordening DCMR Milieudienst Rijnmond 2010 wordt
gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze verordening
ingetrokken.9citeertitelDeze verordening kan worden aangehaald als ‘Controleverordening DCMR
Milieudienst Rijnmond 2014’.Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 3 december
2014.De voorzitter, R.A. JanssenDe secretaris, J.H. van den Heuvel