CVDR479716_1Verordening op de heffing en de invordering van leges burgerzaken en algemene dienstverlening 2018nlregelingEindhoven2017-12-20EindhovenGemeenteblad 2017 nr 84Legesverordening burgerzaken 2018art 156 Gemeentewetart 229 Gemeentewetart 2 Paspoortwetart 7 Paspoortwetgemeenteraadfinanciën en economie2017-11-07De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2017-12-202019-01-01OnbekendOnbekendbelastingenGeenVerordening op de heffing en de invordering van leges burgerzaken en algemene dienstverlening 2018Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat de raad van de gemeente Eindhoven;gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 12 september 2017;mede gelet op de artikelen 156 en 229 van de Gemeentewet en de artikelen 2 en 7 van de Paspoortwet;heeft besloten vast te stellen de Verordening op de heffing en de invordering van leges burgerzaken en algemene dienstverlening 20181.Aard van de heffing en belastbaar feitOnder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:
het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;
het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een (vervangende) Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument, als bedoeld in de Paspoortwet;
een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.2.BelastingplichtBelastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de (vervangende) Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.3.Maatstaven van heffing en tarieven1.De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.2.Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid gerekend.4.Wijze van heffingDe leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een (gedagtekende) schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota, factuur of ander schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.5.Termijnen van betaling1.In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 4
mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving;
schriftelijk wordt gedaan: op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending van de kennisgeving binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
2.De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het voorgaande lid gestelde termijnen.6.Vermindering of teruggaafGehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges, ter zake van een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst, wordt verleend op een verzoek als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in deze verordening en de daarbij behorende tabel opgenomen bepaling.7.Vrijstellingen1.Leges worden niet geheven voor:
stukken of handelingen, welke ambtshalve of ter voldoening aan wettelijke voorschriften kosteloos worden afgegeven of verricht;
inlichtingen, opgaven, handelingen of stukken, welke met vergunning van het college van burgemeester en wethouders, worden verstrekt, verricht of afgegeven ten behoeve van rechtstreeks gebruik voor het algemeen belang dienende voorlichting over de gemeente, haar organen en instellingen.
2.
De leges, genoemd in de tabel onder 1.1, 1.2 en 1.4 worden niet geheven voor de in het openbaar belang afgegeven stukken en verstrekte inlichtingen aan openbare besturen, ambtenaren en instellingen.
De leges, genoemd in de tabel onder 1.3 en 1.4 worden niet geheven voor zover stukken met vergunning van het college van burgemeester en wethouders worden afgegeven aan politieke groeperingen, waarvan de aanduiding bij de Kiesraad is geregistreerd dan wel welke aan de laatst gehouden gemeenteraadsverkiezingen hebben deelgenomen.
De leges, genoemd in de tabel onder 1.4 worden niet geheven, voor zover het betreft de exemplaren van de raadsbijlagen welke op eigen initiatief door of vanwege het college van burgemeester en wethouders worden verstrekt aan belangstellenden voor raadsvergaderingen, teneinde het deze mogelijk te maken de vergadering aan de hand van de stukken te volgen.
8.KwijtscheldingBij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.9.Nadere regels door het college van burgemeester en wethoudersHet college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.10.Overdracht van bevoegdheden Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
van zuiver redactionele aard zijn;
een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van de tarieventabel betreft:
onderdeel 2.9 (akten burgerlijke stand);
hoofdstuk 3 (reisdocumenten en (vervangende) Nederlandse identiteitskaart);
hoofdstuk 4 (rijbewijzen);
onderdeel 5.6 (papieren verstrekking uit de Basisregistratie personen);
hoofdstuk 7 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);
onderdeel 8.1 (verklaring omtrent het gedrag);
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.11Overgangsrecht, inwerkingtreding en citeertitel
De "Legesverordening burgerzaken 2017" vastgesteld bij raadsbesluit van 8 november 2016, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 13 december 2016, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.
Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening burgerzaken2018".
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 7 november 2017.Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening burgerzaken 2018Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening burgerzaken 20181Algemene verstrekkingen
Gedrukte en digitale stukken, afschriften, beschikkingen ed. (algemeen)1Het tarief bedraagt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van:1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, per pagina€ 2,751.2een beschikking op een verzoek€ 3,251.3stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, per pagina€ 0,251.4afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, per pagina€ 0,251.5fotokopieën van overzichtskaarten, bestemmingsplankaarten en tekeningen, behorende bij voorbereidingsbesluiten, per fotokopie:1.5.1A 4-formaat€ 1,051.5.2A 3-formaat€ 2,101.5.3A 2-formaat€ 4,201.5.4A 1-formaat€ 8,401.6lichtdrukken van tekeningen:1.6.1voor het eerste exemplaar€11,251.6.21.71.81.8.11.8.21.8.3voor elk volgend exemplaar van hetzelfde planIn afwijking van onderdeel 1.3 bedraagt, voor het verstrekken van een uittreksel van een document of een samenvatting van de inhoud van een document op grond van artikel 7, eerste lid, onder c, van de Wet openbaarheid van bestuur, het tarief per pagina van het uittreksel of de samenvattingIn afwijking van onderdeel 1.4 bedraagt, in verband met het verstrekken van kopieën van documenten op grond van artikel 7, eerste lid, onder a, van de Wet openbaarheid van bestuur, het tarief voor kopieën van schriftelijke stukken:voor minder dan 6 kopieënvoor 6 tot 13 kopieënvoor 14 of meer kopieën, per kopie€ 4,15€ 2,25€ 0,-€ 4,50€ 0,35Gemeentelijk beperkingen-register1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift, uittreksel of verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen€21,30
2Huwelijk/partnerschap
2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag Huwelijks-voltrekking,partnerschaps- en omzettings-akte op vaste locatieHuwelijks-voltrekking,partnerschaps- en omzettings-akte op externe locatieHuwelijks-voltrekking enpartnerschaps- akte zonder ceremonieOmzetting geregistreerd partnerschap aan de balieTrouwboekjeLuxe trouwboekjeNasporing burgerlijke standOpnieuw trouw belovenWet rechten burgerlijke standBijzonder huisExtra gastheer/vrouwCeremonie ook in andere taalBabsExterne locatie eenmaligExterne locatie kalenderjaarAnnuleren en wijzigen2.12.22.32.42.52.62.72.82.92.102.112.122.132.142.152.162.17om een huwelijksvoltrekking, een registratie van een partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap, die niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos geschiedt, in een daarvoor als vaste locatie aangewezen gebouw, met een aanvangstijda.op maandag tot en met donderdag van 9.00 uur tot 16.30 uurb.op maandag tot en met donderdag van 16.30 uur tot 22.00 uurc.op vrijdag van 9.00 uur tot 16.30 uurd.op vrijdag van 16.30 uur tot 22.00 uure.op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uurf.op zon- en feestdagen van 10.00 uur tot 16.00 uurom een huwelijksvoltrekking, een registratie van een partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap, die niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos geschiedt, in een daarvoor aangewezen externe locatie, met een aanvangstijda.op maandag tot en met donderdag van 9.00 uur tot 22.00 uurb.op vrijdag van 9.00 uur tot 22.00 uurc.op zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uurd.op zon- en feestdagen van 10.00 uur tot 16.00 uurom een huwelijksvoltrekking zonder ceremonie of een registratie van een partnerschap zonder ceremonie, die niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos geschiedt, in een spreekkamer van het Stadskantoor (Inwonersplein)om een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, die niet op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos geschiedt, aan de balie van het Stadskantoor (Inwonersplein)tot het verstrekken van een trouwboekje of een partnerschapsboekje (exclusief uittreksel burgerlijke stand)tot het verstrekken van een trouwboekje of een partnerschapsboekje in luxe uitvoering (exclusief uittreksel burgerlijke stand)tot het doen van nasporing in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartierDe tarieven in de onderdelen 2.1 en 2.2 gelden tevens voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een “opnieuw trouw beloven” of “opfrishuwelijk” (de bevestiging van een eerder gesloten huwelijk of geregistreerd partnerschap).Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetverstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.De tarieven voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een huwelijksvoltrekking, een registratie van een partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een “bijzonder huis”, zoals vermeld in artikel 1:64 Burgerlijk Wetboek, zijn gelijk aan de tarieven zoals genoemd onder 2.1.De tarieven als bedoeld onder 2.1 en 2.2 worden, indien de ceremonie meer dan een uur duurt, per half uur of per deel daarvan, cumulatief verhoogd metDe tarieven als bedoeld onder 2.1 en 2.2 worden, indien op verzoek een extra gastheer of gastvrouw aanwezig is bij de ceremonie, cumulatief verhoogd metDe tarieven als bedoeld onder 2.1 en 2.2 worden, indien op verzoek de ceremonie tevens in een andere taal dan de Nederlandse taal wordt uitgesproken, cumulatief verhoogd metHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (voor één dag)Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot éénmalige aanwijzing van een externe huwelijkslocatie, voor de duur van de huwelijksvoltrekkingHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot aanwijzing van een externe huwelijkslocatie voor de duur van het kalenderjaarVoor het in behandeling nemen van een aanvraag om een huwelijksvoltrekking, een partnerschapsakte of een omzettingsakte, ook indien de dienst op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand kosteloos zou geschieden, bedraagt, bij annulering of wijziging binnen een periode van vier weken voorafgaand aan de vastgelegde dag van de huwelijksvoltrekking, de registratie of de omzetting, het tarief€450,-€575,-€625,-€750,-€755,-€945,-€500,-€655,-€755,-€945,-€227,-€ 77,-€ 11,-€ 26,-€13,50€100,-€ 25,-€ 30,-€195,-€150,-€500,-€ 50,-
3Reisdocumenten en (vervangende) Nederlandse identiteitskaart
3Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraagPaspoort3.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort 3.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€64,753.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€51,45Zakenpaspoort3.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.4.1 (zakenpaspoort)3.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€64,753.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€51,45Faciliteitenpas-poort3.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld 3.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€64,753.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€51,45Vluchteling of vreemdeling3.4tot het verstrekken van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen€51,45NIK3.5tot het verstrekken van een3.5.1Nederlandse Identiteitskaart (NIK) voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is€50,653.5.2Nederlandse Identiteitskaart (NIK) voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt€28,60 3.5.3vervangende Nederlandse Identiteitskaart (NIK) met een geldigheidsduurvan vijf jaren€28,60Spoedlevering3.6Voor een spoedlevering van de in de onderdelen 3.1 tot en met 3.5genoemde documenten worden de in die onderdelen genoemde leges,per document, (cumulatief) vermeerderd met een toeslag van€47,55Bezorgen3.7Voor het binnen Nederland bezorgen van de in de onderdelen 3.1 tot enmet 3.5 genoemde documenten worden de in die onderdelen genoemdeleges, per document, (cumulatief) vermeerderd met een toeslag van€ 15,-
4Rijbewijzen
4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag4.1tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs€38,954.2tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen€ 4,054.3tot het afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds een rijbewijs werd verstrekt welk rijbewijs bij de aanvraag niet kan worden overgelegd, de ter zake verschuldigde leges verhoogd met€24,50spoedlevering4.4tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs ingeval van een spoedlevering, de in onderdeel 4.1 genoemde leges vermeerderd met€34,104.5tot het afgeven van een eigen verklaring (toeslag exclusief aanschafkosten EV CBR)€ 2,50
5Verstrekkingen uit de Basisregistratie personenVoor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan: één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.Hieronder zijn begrepen de administraties als bedoeld in de Wet basisregistratie personen.
5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag5.1tot het verstrekken van gegevens op schriftelijk verzoek (post, e-mail en fax) per verstrekking€13,505.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:5.2.1voor 100 verstrekkingen€ 1.110,-5.2.2voor 200 verstrekkingen€ 2.200,-5.2.3voor 500 verstrekkingen€ 5.420,-5.2.4voor 1.000 verstrekkingen€ 9.945,-5.2.5voor 5.000 verstrekkingen€ 48.100,-5.3tot het verstrekken van gegevens uit de Basisregistratie personen voor 2.500 inlichtingen of minder€ 205,-5.4waarbij het tarief voor elk volgend honderdtal of gedeelte daarvan wordt vermeerderd met een bedrag van voor het langs geautomatiseerde wijze produceren van de gegevens dan wel het middels beeldschermen raadplegen van deze gegevens€ 8,-€ 1.044,-5.5Voor zover in de wetgeving elders niet nadrukkelijk anders is bepaald, bedraagt het tarief voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 13,505.6In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen€ 7,50Uittreksel/verklaring uit de Basisregistratie5.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een uittreksel uit / verklaring ontleend aan de Basisregistratie personen, a. via DigiDb. niet via DigiD€ 10,-€ 13,50
6Verstrekkingen uit het kiezersregister
Kiezersregister6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet, a.via DigiDb.niet via DigiD€ 10,-€13,50
7Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens
7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens,7.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:7.1.1ten hoogste 100 pagina's, per pagina€ 0,23met een maximum per bericht van€ 5,-7.1.2meer dan 100 pagina's€22,507.2bij verstrekking anders dan op papier€ 5,-7.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking€22,507.4Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 7.1, 7.2 en 7.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts het hoogste tarief in rekening gebracht.7.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens€ 4,50
8Overige producten burgerzaken
8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven vanVerklaring o.g.8.1een verklaring omtrent het gedrag€41,35Legalisatie8.2een legalisatie van een handtekening€10,50RNIStadspas8.38.48.4.1een uittreksel uit / verklaring ontleend aan het Register Niet-Ingezeteneneen stadspasaan een niet-ingezetene van de gemeente Eindhoven,a.via DigiDb.niet via DigiD€ 18,-€ 5,-€ 8,-8.4.2voor vervanging van een verleende pas (ingezetene en niet-ingezetene) van de gemeente Eindhoven, a.via DigiDb.niet via DigiD€ 5,-€ 8,-
Deze tarieventabel maakt onderdeel uit van en behoort bij het raadsbesluit van 7 november 2017 tot vaststelling van de Legesverordening burgerzaken 2018.Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 7 november 2017.Eindhoven, 7 november 2017.Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven, , burgemeester. , secretaris.Uitgegeven 19 december 2017,Mij bekend,de gemeentesecretaris van Eindhoven,mw. drs. A.A. Zwierstra