CVDR138728_1Verordening Cliëntenparticipatie WWB 2012 gemeente Etten-LeurnlregelingEtten-Leur2018-12-11Etten-LeurEtten-Leurse Bode, 20 mei 2012Verordening Cliëntenparticipatie WWB 2012 gemeente Etten-LeurGemeentewet, art. 150Wet Werk en Bijstand, art. 47gemeenteraadmaatschappelijke zorg en welzijn2012-04-24De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2012-05-212015-07-09Nieuwe regelingAfdeling SLMaatschappelijke zorgGeenDeze regeling vervangt de Verordening Cliëntenparticipatie WWB en Wij 2010 gemeente Etten-LeurVERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE WWB 2012 GEMEENTE
ETTEN-LEURDe raad van de gemeente Etten-Leur, gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van Etten-Leur d.d. 20
maart 2012 met overneming van de daarin vermelde motieven;gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB) en artikel 150 van de
Gemeentewet;overwegende dat de gemeente bij verordening regels dient te stellen over de
wijze waarop de cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de
uitvoering van deze wetten;B E S L U I Tvast te stellen “Verordening Cliëntenparticipatie WWB 2012 gemeente
Etten-Leur”.1Begripsomschrijvinga.Wet: Wet werk en bijstand;b.uitkeringsgerechtigde: degene, die algemene bijstand ontvangt op grond
van de WWB;c.niet-uitkeringsgerechtigde: de persoon als bedoeld in artikel 6, sub a
van de wet;d.cliënten: de sub b en c van dit artikel bedoelde persoon, alsmede degene
die een individuele voorziening heeft in het kader van de Wet
maatschappelijke ondersteuning;e.vertegenwoordiger: afgevaardigde van een maatschappelijke instelling of
belangenorganisatie die direct of indirect deel uit maakt van het
dagelijkse leven van de cliënt;f.college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Etten-Leur.g.afdeling: de afdeling Samenleving;2DoelstellingHet doel van cliëntenparticipatie is het bevorderen van de betrokkenheid van
de cliënten bij de vorming, uitvoering en evaluatie van het sociale
zekerheidsbeleid inclusief het Minima- en Wmo-beleid en daarmee het bewaken
en vergroten van de kwaliteit van de dienstverlening.Ten behoeve van dit doel wordt een organisatie in het leven geroepen die zal
opereren onder de naam “Cliëntenraad Sociale Zaken”.3Onderwerpen waarover de Cliëntenraad Sociale Zaken adviseert1.De taak van de Cliëntenraad Sociale Zaken is het gevraagd of ongevraagd
adviseren aan het college over:- de vorming, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijke sociale
zekerheidsbeleid;- de uitvoering van landelijke sociale zekerheidswet- en regelgeving,
waarvan de uitvoering is opgedragen aan de gemeente;- het Minima- en Wmo-beleid respectievelijk de uitvoering hiervan.2.De Cliëntenraad Sociale Zaken is bevoegd om advies uit te brengen en
initiatieven aan te dragen over het uitbreiden van de dienstverlening
dan wel andere vormen van dienstverlening.3.Het college vraagt de Cliëntenraad Sociale Zaken in ieder geval om
advies bij het opstellen van beleidsplannen, verordeningen en
beleidsregels. 4.Niet tot de taak en bevoegdheid van de Cliëntenraad Sociale Zaken
behoort het uitbrengen van advies bij klachten, bezwaarschriften of
andere zaken van individuele klanten.5.In het kader van de cliëntenparticipatie vraagt het college de
Cliëntenraad Sociale Zaken om advies inzake het gemeentelijk beleid en
de uitvoering en kwaliteit van dienstverlening.4Procedure van vragen van advies aan de
Cliëntenraad Sociale Zaken1.Aan de Cliëntenraad Sociale Zaken wordt uiterlijk zes weken vóór een
vergadering van de Cliëntenraad advies gevraagd, waarbij de voor de
advisering relevante stukken uiterlijk zes weken vóór de vergadering ter
beschikking worden gesteld aan de voorzitter en de leden van de
Cliëntenraad.2.In afwijking van het bepaalde in het eerste lid kan in zaken waarin met
onverwijlde spoed besluitvorming noodzakelijk is, tijdens de vergadering
van de Cliëntenraad om advies worden gevraagd, waarbij aan de
Cliëntenraad tijdens de vergadering alle door de Cliëntenraad
noodzakelijk geachte gegevens worden verstrekt.5Verstrekken van advies door Cliëntenraad Sociale Zaken1.Indien aan de Cliëntenraad Sociale Zaken advies is gevraagd brengt de
Cliëntenraad binnen vier weken, of indien artikel 4, tweede lid, is
toegepast binnen één week, na de vergadering schriftelijk advies uit,
zodat het advies toegevoegd kan worden aan de voor besluitvorming van
college of raad ter beschikking te stellen stukken. 2.Het advies dat de vertegenwoordiger binnen de Cliëntenraad uitbrengt,
wordt gezien als het advies van de maatschappelijke instelling en/of van
de belangenorganisatie, namens wie de vertegenwoordiger zitting heeft in
de Cliëntenraad Sociale Zaken.3.Wanneer de Cliëntenraad Sociale Zaken advies uitbrengt gebeurt dit via
de voorzitter.4.De Cliëntenraad Sociale Zaken kan binnen de budgettaire kaders advies
inwinnen van deskundigen, indien dit voor de totstandkoming van het
advies noodzakelijk is. 6Samenstelling1.De Cliëntenraad Sociale Zaken bestaat uit een combinatie van cliënten en
vertegenwoordigers. 2.De Cliëntenraad Sociale Zaken heeft 11 zetels waarvan 6 zetels bezet
worden door cliënten en 5 zetels door vertegenwoordigers.3.De leden worden door het college benoemd voor een periode van vier jaar.
De zittingsperiode loopt gelijk aan die van de gemeenteraad.4.Zittende leden zijn maximaal een maal herbenoembaar voor een periode van
vier jaar.5.De leden kiezen uit hun midden een voorzitter en secretaris6.Het lidmaatschap van de Cliëntenraad Sociale Zaken is onverenigbaar met
het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college.7.De Cliëntenraad Sociale Zaken moet naast de voorzitter en secretaris uit
minimaal 3 personen bestaan.8.De vertegenwoordigers kunnen zich bij afwezigheid laten
vertegenwoordigen door een vervanger. 7Beëindiging van het lidmaatschap1.Het lidmaatschap eindigt indien het lid geen cliënt of vertegenwoordiger
meer is.2.Het lidmaatschap eindigt indien het lid aftreedt;3.Het lidmaatschap eindigt indien de zittingsduur als bedoeld in artikel
4, vierde lid van de verordening is verlopen;4.In de gevallen, bedoeld in het eerste en tweede lid, kan het lid de
functie blijven vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een
maximale termijn van zes maanden.8Taken voorzitter1.De voorzitter leidt de vergadering en zorgt voor een ordentelijk verloop
van de vergadering.2.De voorzitter schorst de vergadering indien hij daartoe reden aanwezig
acht.3.De voorzitter vertegenwoordigt de Cliëntenraad Sociale Zaken.9Taken secretaris1.De secretaris stelt in overleg met de voorzitter de agenda voor de
vergaderingen op.2.De secretaris nodigt de leden van de Cliëntenraad Sociale Zaken uit voor
vergaderingen en zorgt dat de agenda en de benodigde stukken tijdig
worden verstuurd.3.De secretaris woont de vergaderingen bij, maakt de notulen en zorgt voor
de afhandeling van de uitgebrachte adviezen.10Ambtelijk coördinator1.De Cliëntenraad Sociale Zaken krijgt ondersteuning van een ambtelijke
coördinator van de afdeling Samenleving.2.De ambtelijke coördinator neemt periodiek deel aan de vergaderingen van
de Cliëntenraad Sociale Zaken maar is geen lid van de Cliëntenraad
Sociale Zaken.3.Contacten tussen de Cliëntenraad Sociale Zaken en de afdeling
Samenleving lopen via de voorzitter en de ambtelijke coördinator. De ambtelijke coördinator woont ook het bestuurlijk overleg bij.11Faciliteiten1.Het college draagt er zorg voor dat de Cliëntenraad Sociale Zaken de
nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren
kunnen functioneren van de Cliëntenraad Sociale Zaken.2.Ten behoeve van de Cliëntenraad Sociale Zaken wordt jaarlijks in de
begroting een budget opgenomen. 3.Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van het college, onder meer
kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering,
organisatiekosten, het inhuren van externe deskundigen en voorlichting.
4.De gemeente stelt vergaderruimte en andere faciliteiten beschikbaar ten
behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de Cliëntenraad
Sociale Zaken.12Periodiek overleg Cliëntenraad Sociale Zaken met college1.De Cliëntenraad Sociale Zaken heeft minimaal twee maal per jaar
bestuurlijk overleg met het college of zoveel meer als voor een goede
uitoefening van zijn taak nodig is.2.Tijdens dit overleg wordt het college vertegenwoordigd door de
portefeuillehouder Sociale Zaken.3.Tijdens dit overleg zal de afdeling vertegenwoordigd zijn door het
afdelingshoofd. Al naar gelang het onderwerp kan een inhoudelijk
deskundige medewerker van de afdeling dit overleg bijwonen.4.De Cliëntenraad Sociale Zaken brengt over zijn werkzaamheden in het
voorafgaande jaar vóór 1 april verslag uit aan het college.13Nadere regels1.Het college is bevoegd om nadere regels te stellen met betrekking tot de
uitvoering van deze verordening. 2. Voordat het college nadere regels stelt wordt de Cliëntenraad Sociale
Zaken hierover gehoord.14UitvoeringDe uitvoering van deze verordening berust bij het college.15VerantwoordingOver de uitvoering van deze verordening legt het college jaarlijks
verantwoording af aan de raad.16Inwerkingtreding1.Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie.2.Met de inwerkingtreding van deze verordening wordt de “Verordening
Cliëntenparticipatie WWB en Wij 2010, gemeente Etten-Leur”
ingetrokken.17CiteertitelDeze verordening wordt aangehaald: “ Verordening Cliëntenparticipatie WWB
2012 gemeente Etten-Leur”.Aldus besloten in de openbare raadsvergaderingvanDe raad voornoemd.De griffier, De voorzitter,drs. W.C.M. Voeten. Mw. H. van Rijnbach-de Groot.Algemene ToelichtingIn de Wet werk en bijstand (WWB) is vastgelegd dat de gemeenteraad bij
verordening regels moet stellen over de wijze waarop cliënten worden betrokken
bij de uitvoering van deze wet.Met deze verordening komt de gemeenteraad tot een invulling van deze
voortvloeiende plicht. Opgemerkt wordt dat reeds eerder (bij de invoering van de WWB in 2004 en later
ook bij de invoering van de WIJ in 2009) een Cliëntenraad Sociale Zaken in het
leven is geroepen op het gebied van gemeentelijk sociale zekerheidsbeleid en
landelijke sociale zekerheidswet- en regelgeving, waarvan de uitvoering is
opgedragen aan de gemeente. Opnieuw wordt beoogd de continuïteit te borgen door expliciet te kiezen voor een
Cliëntenraad Sociale Zaken die is samengesteld uit vertegenwoordigers van
belangenorganisaties en cliënten.Artikelsgewijze toelichting.Artikel 1 BegripsomschrijvingVoor de diverse omschrijvingen is aansluiting gezocht bij de formuleringen in de
WWB Artikel 2 DoelstellingDit artikel behelst een globale omschrijving van het doel van
cliëntenparticipatie en omarmt de gedachte dat cliëntenparticipatie onmisbaar is
in een uitvoering van een beleidsgebied waarin de cliënt centraal staat. Artikel 3 Onderwerpen waarover de Cliëntenraad Sociale Zaken
adviseertDit artikel bepaalt de reikwijdte van de taken en bevoegdheden die aan de
Cliëntenraad Sociale Zaken zijn toebedeeld. Naast een adviserende taak wat
betreft de algemene werkzaamheden en dienstverlening van de afdeling
Samenleving, heeft de Cliëntenraad Sociale Zaken ook recht van initiatief op dit
terrein. De Cliëntenraad Sociale Zaken wordt in ieder geval om advies gevraagd
bij het opstellen van beleidsplannen, verordeningen en beleidsregels.
Uitdrukkelijk worden individuele zaken buiten het overleg met de Cliëntenraad
Sociale Zaken gehouden omdat deze worden behandeld via andere procedures en
overlegstructuren.Zoals ook uit artikel 2 blijkt wordt gekozen voor een ruimere doel- en
taakstelling dan het uitsluitend gevraagd of ongevraagd adviseren over de
beleids- en uitvoeringszaken betreffende de Wet Werk en Bijstand. De
Cliëntenraad Sociale Zaken wordt ook gevraagd als adviesorgaan te fungeren
t.b.v. de uitvoering van het Minimabeleid, inclusief het bijzondere
bijstandsbeleid, en het Wmo-beleid met name als het individuele voorzieningen
betreft. Uiteraard zullen de adviezen en standpunten van de Cliëntenraad Sociale Zaken in
het kader van besluitvormingsprocedures altijd ter kennis worden gebracht aan
het college en indien van toepassing aan de leden van de raad.Artikel 4 Procedure van vragen van advies aan Cliëntenraad Sociale
ZakenDit artikel geeft aan dat het advies op een zodanig tijdstip gevraagd moet
worden dat het nog kan worden meegenomen in het besluitvormingstraject. In
procedures dient hiermee rekening gehouden te worden.Voor spoedeisende zaken is een afwijkende procedure benoemd.Artikel 5 Verstrekken van advies door de Cliëntenraad Sociale
ZakenIn het kader van het besluitvormingstraject is het van belang dat het advies
spoedig mogelijk na de vergadering en voor de besluitvorming wordt
uitgebracht.Bij het verstrekken van advies gaan wij er van uit dat de vertegenwoordiger het
advies namens zijn of haar achterban uitbrengt. Dit werkt efficiënt. Op die
manier behoeven die maatschappelijke instellingen en belangenorganisaties niet
meer individueel gehoord te worden.De Cliëntenraad Sociale Zaken is bevoegd, om binnen de budgettaire kaders,
advies in te winnen van deskundigen. Het is de bevoegdheid van de Cliëntenraad
een deskundige te betrekken bij hun vergaderingen en desgewenst ook mee te nemen
in het overleg met de portefeuillehouder en het afdelingshoofd.Artikel 6 SamenstellingEr is gekozen voor een mix van cliënten en vertegenwoordigers. Omwille van de
werkbaarheid is ervoor gekozen het aantal leden en vertegenwoordigers beperkt te
houden. Benoeming geschiedt voor een periode van 4 jaar, met een mogelijke
herbenoeming voor nog eens vier jaar.Bewust wordt er voor gekozen de zittingsperiode gelijk te laten verlopen met die
van de gemeenteraad. Deze systematiek wordt meer gehanteerd. De cliënten worden geworven via mailing en contacten vanuit de afdeling. Bij de
werving zal worden gezocht naar instrumenten om potentiële kandidaten op een
positieve wijze te prikkelen. Het aanbieden van scholing om de deskundigheid te
bevorderen is een belangrijk instrument.De vertegenwoordigers zijn afgevaardigden van maatschappelijke instellingen
en/of belangenorganisaties, die hun zetel binnen Etten-Leur hebben. Hierbij wordt gedacht aan: het Platform Minima, de EVA-groep; de Seniorenraad,
het Gehandicaptenplatform, Kerken etc. Deze maatschappelijke instellingen en
belangenorganisaties wijzen uit hun midden een vertegenwoordiger en
plaatsvervanger aan. In dit artikel wordt voorts de onverenigbaarheid van functies aangeduid.Om te spreken van een representatief adviesorgaan en t.b.v. de werkbaarheid
wordt ervoor gekozen, te bepalen dat de Cliëntenraad naast de voorzitter en
secretaris moet bestaan uit minimaal 3 personen.De vertegenwoordigers kunnen zich bij afwezigheid laten vervangen. Dit moeten
zij zelf binnen de eigen organisatie c.q. instelling regelen. Artikel 7 Beëindiging lidmaatschap.In dit artikel wordt onder meer geregeld dat het lidmaatschap eindigt wanneer
het lid geen cliënt of vertegenwoordiger meer is. Hierdoor blijft de binding met
de doelgroep optimaal gewaarborgd. Om te voorkomen dat leden plotseling wegvallen, en de Cliëntenraad Sociale Zaken
zijn taak niet meer naar behoren kan uitoefenen, is geregeld dat het lid de
functie blijft vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale
termijn van zes maanden. Deze bepaling is mede van belang om nieuwe leden te
kunnen voorbereiden op hun taak. Artikel 8 Taken voorzitter.In dit artikel staan een aantal taken opgesomd die de voorzitter heeft. Deze
hebben hoofdzakelijk te maken met de ordehandhaving tijdens de
vergaderingen.Artikel 9 Taken secretarisIn dit artikel staan een aantal taken opgesomd die de secretaris heeft.Artikel 10 Ambtelijke coördinatorDe ambtelijke coördinator biedt ondersteuning, maar is geen lid van de
Cliëntenraad Sociale Zaken. De taken en verantwoordelijkheden zijn beschreven in dit artikel. De ambtelijke
coördinator is binnen de ambtelijke organisatie het centrale aanspreekpunt voor
de Cliëntenraad Sociale Zaken. Artikel 11 Faciliteiten.DeCliëntenraad Sociale Zaken wordt actief voorzien van informatie.De vakafdeling informeert, via de ambtelijk coördinator, de Cliëntenraad over
actuele landelijke en gemeentelijke ontwikkelingen op het terrein van de WWB en
WMO en stelt desgewenst vakliteratuur beschikbaar.Het college draagt kosteloos zorg voor alle faciliteiten om het overleg met de
Cliëntenraad Sociale Zaken naar behoren te laten verlopen. Hier wordt expliciet
onder verstaan het beschikbaar stellen van een vergaderruimte en het kopiëren en
verspreiden van noodzakelijke stukken. Verder draagt het college bij aan
deskundigheidsbevordering onder de leden van de Cliëntenraad Sociale Zaken.
Daarbij kan gedacht worden aan periodieke instructies aan de leden c.q.
deelnemende belangengroepen en maatschappelijke organisaties. Onder het faciliteren wordt ook verstaan dat door de afdeling, zonder in de
bevoegdheden van de Cliëntenraad te willen treden, een actieve bijdrage wordt
geleverd in de werving van leden uit het cliëntenbestand. Dit kan door middel
van de aandacht te vestigen van het bestaan van de Cliëntenraad in reguliere
correspondentie e.d. , alsmede het op verzoek van de Cliëntenraad verzenden van
correspondentie e.d. onder de cliënten. Uit een oogpunt van privacy mogen geen
persoonlijke gegevens over cliënten verstrekt worden aan de Cliëntenraad.Artikel 12 Periodiek overleg van Cliëntenraad Sociale Zaken met
collegeDit artikel bepaald tevens dat de Cliëntenraad Sociale Zaken bestuurlijk overleg
voert met het college. Het college is immers het bestuursorgaan dat is belast
met de uitvoering van de WWB. In beginsel zal het college zich tijdens dit
overleg laten vertegenwoordigen door de portefeuillehouder Sociale Zaken. Met name waar het gaat om beleidszaken wordt de positie van de
portefeuillehouder in dit overleg van belang geacht. De mogelijkheid wordt
geboden dat het afdelingshoofd de plaats van de portefeuillehouder overneemt.
Dit zal met name aan de orde zijn wanneer het gaat om dienstverleningsaspecten. Artikel 13 Nadere regelsVoor de juiste uitvoering van de verordening kan het noodzakelijk zijn dat
nadere uitvoeringsregels worden vastgesteld. Dit artikel geeft het college de
bevoegdheid om dergelijke regels vast te stellen.In het tweede lid wordt geregeld dat de Cliëntenraad Sociale Zaken hier vooraf
over gehoord wordt.Artikel 14 UitvoeringEvenals de uitvoering van de WWB ligt de uitvoering van deze verordening bij het
college.Artikel 15 VerantwoordingIn dit artikel is bepaald dat het college jaarlijks verslag moet doen over de
uitvoering van deze verordening. Artikel 16 InwerkingtredingDit artikel behoeft geen nadere toelichting.Artikel 17 CiteertitelDit artikel behoeft geen nadere toelichting.