CVDR30992_1Raadscommissieverordening 2002nlregelingFerwerderadiel2004-11-07Noardeast-FryslânNoardeast-FryslânGemeenteblad i.c. Sawn Stjerren Nijs Raadscommissieverordening 2002Gemeentewet, artikel 82gemeenteraadbestuur en recht2002-04-18De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2004-11-072021-01-01nieuwe regeling12/39.02Geen.Deze Verordening treedt in de plaats van de op 18 oktober 2001 vastgestelde "Verordening op de vaste raadscommissies".Datum ondertekening inwerkingstredingbesluit 18-04-2002Bron ondertekening inwerkingstredingbesluit Gemeenteblad i.c. Sawn Stjerren NijsRaadscommissieverordening 2002De raad van de gemeente Ferwerderadiel;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 2 april 2002,
nummer 12/39.02;gehoord het overleg van de voorzitters van de fracties uit de raad; gelet op de artikelen 82 en 91 van de Gemeentewet;besluit:
de Verordening op de vaste raadscommissies, vastgesteld bij
raadsbesluit van18 oktober 2001 in te trekken;
ter vervanging van de onder I genoemde verordening vast te stellen
de navolgende
1Taak raadscommissie
Er is in de gemeente Ferwerderadiel één vaste commissie van advies
en bijstand aan de raad, als bedoeld in artikel 82 van de
Gemeentewet.
De commissie heeft vanuit een kaderstellende, controlerende en
volksvertegenwoordigende functie tot taak:
voorbereiding van besluitvorming van de gemeenteraad;
overleg voeren met het college van burgemeester en
wethouders respectievelijk de burgemeester.
1aHoorcommissieHet horen c.q. adviseren naar aanleiding van ingediende zienswijzen /
bedenkingen tegen (ruimtelijke) plannen, waarbij de raad het beslissend
bestuursorgaan is, geschiedt door een speciaal voor het horen in te stellen
hoorcommissie, waarvoor iedere fractie één lid aanwijst. De leden van de
hoorcommissie worden door de raad benoemd. De op één na grootste
raadsfractie levert de voorzitter van de hoorcommissie.2Samenstelling raadscommissie
De raadscommissie bestaat uit alle raadsleden en uit één
schaduwfractielid per éénmansfractie. De leden worden door de raad
benoemd.
De grootste raadsfractie levert de voorzitter en de op één na
grootste raadsfractie levert de plaatsvervangend voorzitter van de
raadscommissie.
De (plaatsvervangend) voorzitter van de commissie is technisch
voorzitter en heeft derhalve geen stemrecht bij besluiten inzake
advisering.
3Collegeleden
De leden van het college van burgemeester en wethouders en de
gemeentesecretaris kunnen door de voorzitter worden uitgenodigd om
ter vergadering aanwezig te zijn en kunnen al dan niet op eigen
verzoek aan de beraadslagingen deelnemen.
De leden van het college van burgemeester en wethouders en de
gemeentesecretaris kunnen ook besloten vergaderingen van de
commissie bijwonen.
4Secretariaat en adviseurs
Secretaris van de raadscommissie is de griffier of een door deze in
overleg met de gemeentesecretaris aan te wijzen ambtenaar.
De secretaris van de commissie, of de aangewezen ambtenaar, maakt
een beknopt verslag van het in de vergadering van de commissie
verhandelde. Dit verslag wordt in de eerstvolgende vergadering van
de commissie ter vaststelling aangeboden. Burgemeester en wethouders
ontvangen een exemplaar van dit verslag.
AI dan niet op verzoek van één of meer commissieleden kan de
voorzitter ambtenaren, deskundigen of anderszins bij geagendeerde
onderwerpen betrokkenen, uitnodigen en hen het woord verlenen.
5Vergaderfrequentie, convocatie en agenda, openbare
kennisgeving
De raadscommissie vergadert in beginsel op de eerstvolgende
donderdag na iedere gemeenteraadsvergadering om 19.30 uur en verder
zo dikwijls als door de voorzitter nodig wordt geoordeeld dan wel
wanneer dit door tenminste drie leden wordt gevraagd.
Het presidium stelt de agenda op. Commissieleden mogen agendapunten
ter behandeling voordragen. Het presidium neemt deze punten die
tenminste tien dagen voor de datum van de vergadering voorgedragen
moeten worden in de agenda op.
Namens de voorzitter roept de griffier de leden spoedeisende
gevallen uitgezonderd ten minste zeven dagen van tevoren
schriftelijk tot de vergadering op. Deze oproep gaat vergezeld van
de agenda, het verslag van de vorige vergadering en de stukken.
Tegelijkertijd brengt de voorzitter dag, tijdstip en plaats van de
vergadering, alsmede de agenda en de daarbij behorende voorstellen
met uitzondering van de in artikel 10 van de Wet openbaarheid van
bestuur bedoelde stukken ter openbare kennis op een bij die
kennisgeving aan te geven wijze. Ook de persorganen krijgen een
exemplaar van de agenda met de daarop betrekking hebbende meest
relevante openbare stukken toegezonden.
De stukken liggen ter inzage op de daarvoor aangewezen plaats.
Ieder lid van de commissie is bevoegd in een naar zijn mening
spoedeisend geval ter vergadering voor te stellen een onderwerp aan
de agenda toe te voegen. De commissie beslist of en in hoeverre aan
dit voorstel gevolg zal worden gegeven.
6Vragenhalfuur
Na de opening van de vergadering kunnen ingezetenen zakelijk en
beknopt het woord voeren over niet reeds op de agenda vermelde
onderwerpen en ideeën over gemeentelijk beleid.
De in het eerste lid bedoelde personen die van het spreekrecht
gebruik willen maken melden dit, hun naam, adres en het onderwerp
voor de vergadering bij de secretaris.
De totaal beschikbare spreektijd bedraagt maximaal 30 minuten. Zij
die zich als spreker hebben aangemeld verkrijgen van de voorzitter
en in een door hem bepaalde volgorde gedurende maximaal 5 minuten
het woord. Indien zich meer dan zes sprekers hebben aangemeld wordt
de totaal beschikbare spreektijd evenredig over hen verdeeld.
Vervolgens kan de voorzitter aan de leden het woord verlenen om
hetzij aan de vragensteller, hetzij aan het college vragen te
stellen over hetzelfde onderwerp.
7Spreekrecht burgers
Ingezetenen en/of andere belanghebbenden kunnen direct voorafgaande
aan de behandeling van een agendapunt zakelijk en beknopt hun
zienswijze over dat agendapunt aan de commissie kenbaar maken. Deze
mogelijkheid vervalt indien voor dat agendapunt een afzonderlijke
hoorzitting heeft plaatsgevonden.
De in het eerste lid bedoelde personen die van deze
inspraakmogelijkheid gebruik willen maken melden dit, hun naam,
adres en het agendapunt waarop dit betrekking heeft voor de
vergadering bij de secretaris. Voor wat betreft de spreektijd is het
derde lid van artikel 6 van overeenkomstige toepassing.
Vervolgens stelt de voorzitter de leden en desgewenst de aanwezige
collegeleden in de gelegenheid om aan de inspreker vragen te stellen
over de naar voren gebrachte zienswijze, die de inspreker tot slot
op zeer beknopte wijze kan toelichten.
8Openbaarheid
De vergaderingen van de commissie worden in het openbaar
gehouden.
De deuren worden gesloten, wanneer ten minste drie leden daarom
verzoeken of de voorzitter het nodig oordeelt. De commissie beslist
vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.
Aangelegenheden waarvan openbare behandeling zich niet verdraagt met
een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van
bestuur, alsmede door de voorzitter aangewezen aangelegenheden,
worden voor het besloten deel van de vergadering geagendeerd.
Van een vergadering met gesloten deuren wordt een afzonderlijk
verslag gemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt tenzij de commissie
anders beslist.
Omtrent het behandelde in een besloten vergadering wordt door de
leden en andere aanwezigen geheimhouding in acht genomen. De
geheimhouding geldt totdat de commissie haar opheft.
9Advisering
Alle besluiten inzake advisering worden bij meerderheid van stemmen
genomen.
Indien een commissie niet tot een eensluidend advies komt, wordt
hiervan melding gemaakt, desgewenst met opgave van de verschillende
adviezen, onder vermelding van de namen van de leden die ze hebben
uitgebracht en waarbij het gevoelen van de minderheid in het advies
van de commissie wordt uitgedrukt.
Alle van de commissie uitgaande stukken worden ondertekend door de
secretaris van de commissie. In daarvoor in aanmerking komende
gevallen, ter beoordeling van de voorzitter, worden de stukken zowel
door de voorzitter als door de secretaris ondertekend.
10Voorstel van orde
De voorzitter en ieder lid heeft het recht, hetzij mondeling hetzij
schriftelijk een voorstel van orde te doen.
Hieronder worden verstaan:
het wijzigen van de volgorde der werkzaamheden;
het tegelijk behandelen van bepaalde onderwerpen en/of
voorstellen;
het gesplitst behandelen van een bepaald onderwerp;
het tot een later stadium uitstellen van de behandeling van
één der op de agenda vermelde onderwerpen;
het sluiten of schorsen der beraadslagingen of het
uitstellen der beslissing over enig onderwerp.
Wordt een voorstel van orde afzonderlijk behandeld, dan bepaalt de
voorzitter hiervoor een korte spreektijd.
11Orde
De voorzitter draagt zorg voor de handhaving van de orde in de
vergaderingen.
Tijdens de vergaderingen is het gebruik of het stand by houden van
mobiele telefoons of andere (communicatie) middelen op een zodanige
wijze dat die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering
niet toegestaan.
Indien een spreker zich beledigende of ongepaste uitdrukkingen
veroorlooft of op welke wijze dan ook de orde verstoort, wordt hij
door de voorzitter tot de orde geroepen. Hetzelfde geldt indien een
spreker naar het oordeel van de voorzitter afwijkt van het
onderwerp.
Wanneer een spreker voortgaat met het bezigen van beledigende of
ongepaste uitdrukkingen, het storen van de orde of het afwijken van
het onderwerp in beraadslaging, ontneemt de voorzitter hem het
woord. In de vergadering waarin dit plaats heeft mag het lid wie het
woord is ontnomen aan de beraadslaging over het onderwerp in
behandeling niet meer deel nemen. Hiervan is beroep op de
vergadering niet toegelaten.
De voorzitter is bevoegd om in de notulen niet te doen opnemen een
weergave van door een spreker gebezigde beledigende of ongepaste
uitdrukkingen waarvoor die spreker tijdens de vergadering tot de
orde geroepen is.
De voorzitter kan de commissie voorstellen aan een commissie of
raadslid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken
belemmert, het verdere verblijf in de vergadering ontzeggen. Over
het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat
het lid de vergadering onmiddellijk. Zonodig doet de voorzitter hem
verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissie of
raadslid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de
vergadering worden ontzegd.
De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een
door hem te bepalen tijd schorsen en indien na de heropening de orde
opnieuw wordt verstoord de vergadering sluiten.
De voorzitter is bevoegd, wanneer de orde op enigerlei wijze door de
toehoorders wordt verstoord, hen die dit doen, of alle toehoorders
te doen vertrekken.
12OnvoorzienIn alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de
voorzitter, de commissie gehoord.13Inwerkingtreding
Deze verordening zal in werking treden op de eerste dag, volgende op
het verstrijken van een termijn van zes weken na de
bekendmaking.
Op de onder lid 1 genoemde dag vervalt de Verordening op de vaste
raadscommissies.
14CiteertitelDeze verordening kan worden aangehaald als “Raadscommissieverordening 2002”
ALDUSbesloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente
Ferwerderadiel van 18 april 2002.,voorzitter.,griffier.