CVDR365761_1Verordening intergemeentelijke adviescommissie bezwaar-schriften Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. 2015nlregelingFerwerderadiel2015-04-28FerwerderadielFerwerderadielGVOP, 23-12-2014Verordening adviescommissie bezwaarschriften gemeenten Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. 2015Gemeentewet, art. 84Awb, art. 7:13gemeenteraadbestuur en recht2015-11-25De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2015-01-012019-05-25Een nieuwe verordening, waarbij een intergemeentelijke adviescommissie binnen de Werkorganisatie DDFK-gemeenten wordt ingesteld.Onbekend.Geen.De “Verordening commissie bezwaarschriften”, door de raad vastgesteld bij besluit van 21 oktober 2010 wordt ingetrokken per 1 januari 2015.Verordening intergemeentelijke adviescommissie bezwaar-schriften Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland c.a. 2015Sector : INr. : 07/54.14 De raad van de gemeente Ferwerderadiel; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 25 november 2014,
nummer 07.54.14: gelet op het bepaalde in artikel 84 van de Gemeentewet en in artikel 7:13
van de Algemene wet bestuursrecht;besluit:vast te stellen de: 1Begripsbepalingen1BegripsbepalingenIn deze verordening wordt verstaan onder:
a)Awb: de Algemene wet bestuursrecht;b)verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden
besluit heeft genomen;c)commissie: intergemeentelijke adviescommissie voor
bezwaarschriften als bedoeld in artikel 7:13
Awb;d)gemeenten: de gemeente Dantumadiel, Dongeradeel,
Ferwerderadiel en Kollumerland c.a.
2Behandeling van de bezwaarschriften1de commissie2Inleidende bepaling
Er is een intergemeentelijke commissie ter voorbereiding van
de beslissing op bezwaarschriften tegen besluiten van de
raad, het college en de burgemeester van de gemeenten.
De commissie is niet bevoegd ten aanzien van
bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten van het
college van de gemeente Kollumerland c.a. op het werkterrein
van de schuldhulpverlening.
De commissie is niet bevoegd ten aanzien van
bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond
van een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet
waardering onroerende zaken.
3Samenstelling van de commissie
De commissie is onderverdeeld in drie kamers:
Een sociale kamer, met name belast met de
voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften
die zijn ingediend tegen besluiten op grond van
sociale zekerheidswetgeving (w.o.
WWB/Participatiewet, WMO, Jeugdwet);
Een ambtenarenkamer, belast met de voorbereiding van
de beslissing op bezwaarschriften die zijn ingediend
tegen besluiten op grond van gemeentelijke
rechtspositie- en andere regelingen die van
toepassing zijn op ambtenaren.
Een algemene kamer, belast met de voorbereiding van
de beslissing op bezwaarschriften die zijn ingediend
tegen alle andere besluiten, niet vallende onder de
sociale of ambtenarenkamer.
Elke kamer heeft een voorzitter en maximaal vijf leden,
waarbij de voorzitter bij alle zittingen aanwezig is en twee
leden volgens een nader door de colleges vast te stellen
roulatiesysteem zitting hebben en waar nodig elkaar kunnen
vervangen. De voorzitter van de algemene kamer is tevens
voorzitter van de commissie.
De voorzitter en de leden worden door de colleges van de
deelnemende gemeenten benoemd, geschorst en ontslagen.
De colleges wijzen één van de leden aan als plaatsvervangend
voorzitter.
De voorzitter en de leden kunnen geen deel uitmaken van en
niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van één van de
deelnemende gemeenten of aan de gemeenten gerelateerde
organisaties.
Bij verhindering van de voorzitter en diens plaatsvervanger
regelt de commissie zijn vervanging.
De voorzitter en de leden ontvangen een vergoeding die door
de colleges worden vastgesteld.
4Secretarissen
1.De secretarissen van de kamers zijn door de
gemeentesecretarissen van de gemeenten aangewezen
ambtenaren.2.De gemeentesecretarissen wijzen tevens één of
meer plaatsvervangers van de secretarissen
aan.3.De secretarissen van de kamers zijn bevoegd deel
te nemen aan de beraadslaging als bedoeld in
artikel 17, eerste lid en hebben daarbij een
adviserende stem.
5Zittingsduur
1.De voorzitter en de leden van de kamer worden
benoemd voor een periode van vier jaar en kunnen
maximaal één keer worden herbenoemd. 2. De in lid 1 vermelde zittingstermijn laat
onverlet de mogelijkheid tot eventuele
tussentijdse schorsing en ontslag, zoals deze
mogelijk zijn ingevolge artikel 3, lid 3 van deze
verordening.3.De voorzitter en de leden van de kamer kunnen
maximaal één keer worden herbenoemd.4.De voorzitter en de leden van de kamer kunnen op
ieder moment ontslag nemen.5.De aftredende voorzitter en aftredende leden van
de kamer blijven hun functie vervullen tot in de
opvolging is voorzien.
2Procedure6Ingediend bezwaarschrift
1.Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum
van ontvangst aangetekend.2.Het bezwaarschrift met de daarbij overlegde
stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de
kamer gesteld.3.Bij het bericht van ontvangst als bedoeld in
artikel 6:14 van de Awb wordt vermeld dat een
onafhankelijke kamer over de te nemen beslissing
op het bezwaarschrift zal adviseren.
7BemiddelingDe kamer onderzoekt of de zaak in der minne kan worden geschikt
alvorens de zaak in behandeling wordt genomen. De secretaris
verricht daartoe de nodige handelingen.8Uitoefening bevoegdhedenDe bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb
worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de
voorzitter van de kamer:
-2:1, tweede lid;-6:6, wat betreft het aan de indiener stellen van
een termijn;-6:17, voor zover het de verzending van stukken
betreft tijdens de behandeling door de kamer;-7:4, tweede lid;-7:6, vierde lid.
9Vooronderzoek
1.De voorzitter van de kamer is bevoegd
rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te
winnen of te laten inwinnen.2.De voorzitter kan uit eigen beweging of op
verlangen van de kamer bij deskundigen advies of
inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen
daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien
daaraan kosten zijn verbonden is vooraf machtiging
van het college van de betreffende gemeente
vereist.
10Hoorzitting
1.De voorzitter van de kamer bepaalt in overleg
met de secretaris plaats en tijdstip van de
zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend
orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door
de kamer te laten horen. Bij de bepaling van
plaats en tijdstip wordt rekening gehouden met de
reguliere tijden, organisatorische en technische
aspecten.2.De voorzitter beslist over de toepassing van
artikel 7:3 van de Awb.3.Indien de voorzitter op grond van het derde lid
besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan
mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend
orgaan.4.Tijdens een hoorzitting worden maximaal 5
bezwaarschriften behandeld. 5.Een hoorzitting vindt niet plaats in geval geen
bezwaarschriften zijn ingediend.
11Uitnodiging zitting
1.De voorzitter deelt de belanghebbende(n) en het
verwerend orgaan tenminste twee weken voor de
zitting schriftelijk mee, dat zij in de
gelegenheid worden gesteld te worden gehoord.2.Binnen drie dagen na de verzending van de
uitnodiging kan de belanghebbende of het verwerend
orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter
verzoeken het tijdstip van de zitting te
wijzigen.3.De beslissing van de voorzitter op dit verzoek
als bedoeld in het tweede lid wordt zo spoedig
mogelijk, doch uiterlijk een week voor het
tijdstip van de zitting aan de belanghebbende(n)
en het verwerend orgaan meegedeeld.4.De voorzitter is bevoegd in bijzondere
omstandigheden af te wijken of in afwijking toe te
staan van de termijnen als genoemd in het eerste
tot en met het derde lid.
12Quorum
1.De bezetting van de kamer tijdens een
vergadering is een voorzitter en 2 leden;2.De bezetting van de kamer tijdens een
hoorzitting is een voorzitter en 2 leden;3.Voor het houden van een hoorzitting is vereist
dat de meerderheid van het aantal leden, als
genoemd in lid 2, waaronder in ieder geval de
voorzitter dan wel zijn plaatsvervanger, aanwezig
is.
13Niet-deelneming aan de behandelingDe voorzitter en de leden van de kamer nemen niet deel aan de
behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun
onpartijdigheid in het geding kan zijn.14Openbaarheid zitting
1.a.De zitting van de Algemene Kamer is
openbaar.b.De deuren kunnen worden gesloten indien de
voorzitter van de kamer of één van de aanwezige
leden het nodig oordeelt of indien een
belanghebbende daartoe een verzoek doet.c.Indien de kamer vervolgens beslist dat
gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen
openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de
zitting plaats achter gesloten deuren.2.De zitting van de Sociale Kamer en de
Ambtenarenkamer is niet openbaar.
15Schriftelijke verslaglegging
1.Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de
Awb vermeldt de namen van de aanwezigen, met
daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.2.Het verslag bevat een zakelijke weergave van
hetgeen over en weer is gezegd en wat verder ter
zitting is voorgevallen.3.Indien de zitting van de Algemene Kamer geheel
of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond,
of indien belanghebbenden, respectievelijk hun
gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn
gehoord, maakt het verslag hiervan melding.4.Het verslag verwijst naar de op de zitting
overlegde bescheiden die aan het verslag kunnen
worden gehecht.5.Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter
en de secretaris van de kamer.
16Nader onderzoek
1.Indien na afloop van de zitting maar voordat het
advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk
blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen
beweging of op verlangen van de andere kamerleden
dit onderzoek houden.2.De uit het nader onderzoek verkregen informatie
wordt in afschrift aan de leden van de kamer, het
verwerend orgaan en de belanghebbende(n)
toegezonden.3.De leden van de kamer, het verwerend orgaan en
de belanghebbende(n) kunnen binnen een week na
verzending van de nadere informatie aan de
voorzitter van de kamer een verzoek richten tot
het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De
voorzitter beslist op zo’n verzoek.4.Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het
derde lid, zijn de bepalingen in deze verordening
die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel
mogelijk van overeenkomstige toepassing.
17Raadkamer en advies
1.a.De kamer beraadslaagt en beslist achter gesloten
deuren over het door haar uit te brengen
advies.b.De kamer beslist bij meerderheid van stemmen
over het uit te brengen advies.c.Van een minderheidsstandpunt wordt bij het
advies melding gemaakt, indien die minderheid dat
verlangt.2.Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel
voor de te nemen beslissing op het
bezwaarschrift.3.Het advies wordt door de voorzitter en de
secretaris van de kamer ondertekend.
18Uitbrengen advies en verdaging
1.Het advies wordt, onder medezending van het
verslag als bedoeld in artikel 15 en eventueel
door de kamer ontvangen nadere informatie, met
inachtneming van het bepaalde in artikel 7:10 Awb,
uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het
bezwaarschrift dient te beslissen.2.Indien naar het oordeel van de voorzitter van de
kamer de termijn van 12 weken, genoemd in artikel
7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor
achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en
het nemen van een beslissing, verzoekt hij het
verwerend orgaan tijdig de beslissing te
verdagen.3.Van een besluit tot verdaging ontvangen de kamer
en de belanghebbenden een afschrift.
19Mandaat
1.De voorzitter kan de aan hem bij deze
verordening toegekende taken en bevoegdheden, als
bedoeld in de artikelen 8, 9, 10, 11, 16 en 18
tweede lid, opdragen aan de secretaris van de
kamer.2.De opdracht van taken en bevoegdheden ingevolge
het vorige lid ontslaat de voorzitter niet van
zijn verantwoordelijkheid terzake.
3Slotbepalingen20Jaarverslag
1.De commissie brengt overeenkomstig de cyclus van
planning en control ieder jaar schriftelijk verslag
uit omtrent de ingediende bezwaarschriften, de door
de kamers uitgebrachte adviezen alsmede haar
algemene bevindingen met betrekking tot het
voorgaande kalenderjaar.2.In het verslag kunnen tevens aanbevelingen worden
gedaan met betrekking tot de in het eerste lid
genoemde onderwerpen.
21Intrekken oude regelingDe verordeningen betreffende de behandeling van bezwaarschriften van de
deelnemende gemeenten:Dantumadiel: in werking getreden op 30 juni 2005;Dongeradeel: in werking getreden op 13 mei 2010;Ferwerderadiel: in werking getreden op 1 januari 2011;Kollumerland c.a. : in werking getreden op 8 maart 2006;worden ingetrokken per datum van inwerkingtreding van deze
verordening.22OvergangsrechtBezwaarschriften die tot aan de inwerkingtreding van de verordening
worden ontvangen, worden behandeld volgens de verordeningen als bedoeld
in artikel 21. 23InwerkingtredingDeze verordening treedt in werking op 1 januari 2015. 24CiteertitelDeze verordening kan worden aangehaald als “Verordening adviescommissie
bezwaarschriften gemeenten Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel en
Kollumerland c.a. 2015’. ALDUS besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Ferwerderadiel van 18 december 2014. ,voorzitter,griffier