CVDR283030_1Verordening Gemeentelijke basisregistratie personennlregelingGeldrop-Mierlo2017-10-24Geldrop-MierloMiddenstandsbelangen, 16-01-2013Verordening gemeentelijke basisregistratie personen Geldrop - Mierlo (Verordening BRP)Wet GBAWbpgemeenteraadbestuur en recht2012-12-17De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2013-01-17Nieuwe regelingGM2012.0601Basisregistratie personenGeenVerordening Gemeentelijke basisregistratie personenVerordening BRP AlgemeenDeze verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de
persoonsinformatiehuishouding met ingang van 1 januari 2010. Vanaf genoemde
datum moeten alle overheidsorganen die persoonsgegevens verwerken, deze
gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisadministratie personen. Burgers
hebben dan het recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen dat
de burger in het contact met de overheid de van hem in de basisadministratie
bekende authentieke gegevens niet meer opnieuw hoeft te verstrekken. De gemeente vervult de rol van decentraal beheerder van persoonsgegevens
over personen die zij tot haar eigen bevolking rekent en dient afnemers,
zowel binnen als buiten de gemeente van die persoonsgegevens te voorzien.
Daarnaast is de gemeente zelf ook afnemer van persoonsgegevens over personen
die niet tot haar inwoners worden gerekend. De gegevens van deze personen
dienen afkomstig te zijn uit de basisadministraties van de andere gemeenten
of uit de centrale administratie (GBA-V) die in beheer is bij de
rijksoverheid.De wetgever verplicht de gemeente om in ieder geval de systematische
verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers, de bestandkoppelingen en de
rechtstreekse raadplegingen van de eigen GBA in een verordening te regelen.
Ook de verstrekkingen aan zogenaamde vrije derden dient bij of krachtens een
verordening te worden geregeld. Deze verordening voorziet daarin en daarmee
voldoet de gemeente aan de vereisten zoals gesteld in de Wet gemeentelijke
basisadministratie persoonsgegevens (GBA).Naast deze verplichtingen uit de wet GBA voor de eigen basisadministratie,
is het noodzakelijk ook de verantwoordelijkheid voor en het beheer van de
persoonsgegevens die afkomstig zijn van andere gemeenten of uit de GBA-V te
regelen. Deze gegevens worden binnen de gemeente Geldrop-Mierlo opgeslagen
en onderhouden in een centraal bestand, de basisregistratie personen (zie
voor een definitie van dit begrip, artikel 1 onder d), en van daaruit
gedistribueerd naar de afnemers. Op dit deel van de
persoonsinformatiehuishouding is de Wet bescherming persoonsgegevens van
toepassing.Artikelsgewijze toelichting2.Verantwoordelijkheid en beheerDe Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan
als verantwoordelijke van de basisadministratie. Opneming van die
verantwoordelijkheid in de verordening is daarom op zichzelf niet nodig. Wel
is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid en het beheer van de
basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening waarvan de
basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen. Burgemeester en wethouders wijzen de beheerder van de basisregistratie
personen aan. 3.Doel van de basisregistratie personenIn het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten
behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden
geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze
organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.4:Categorieën van personen in de basisregistratie personenHet verplicht gebruik van de gegevens van personen betreft zowel personen
die in de basisadministratie van gemeente Geldrop-Mierlo zijn opgenomen c.q.
in gemeente Geldrop-Mierlo woonachtig zijn, als in de basisadministratie van
andere gemeenten. Zo dienen de gegevens van woningeigenaren die niet in
gemeente Geldrop-Mierlo woonachtig zijn, in verband met de belastingheffing
te worden betrokken uit de basisadministratie van de andere gemeente. De
begrippen ingeschrevene en geregistreerde zijn bepalend voor het onderscheid
tussen inwoners en niet-inwoners. Artikelen 5 en 6 verstrekkingenDeze artikelen betreffen de informatievoorziening binnen de organisatie en
aan vrije derden, zoals omschreven in het algemeen deel van de toelichting.
Het is om redenen van efficiency aan te bevelen om de verstrekkingen uit de
basisregistratie binnen de eigen organisatie alsmede de verdere uitwerking
van de verstrekking aan vrije derden over te laten aan het college, binnen
de door de wet en door de raad in de verordening gestelde kaders. De raad
der gemeente Geldrop-MierloGezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 13 november
2012;Gelet op de
BESLUIT:Vast te stellen de volgende Verordening:Verordening Gemeentelijke basisregistratie personen1Begripsbepalingen
de Wet:de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
(Stb. 1994, 494);Besluit:het Besluit gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens;basisadministratie:de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over
de bevolking van de gemeente Geldrop-Mierlo als bedoeld
in artikel 2 van de wet;basisregistratie personen:de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde
verwerking van persoonsgegevens over personen die niet
behoren tot de bevolking van de gemeente
Geldrop-Mierlo;GBA-V:de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a
van het Besluit;verantwoordelijke:het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking
van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en
de uitvoering van het autorisatiebesluit;beheerder:de functionaris die namens de verantwoordelijke is
belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie
personen en het beheer van het autorisatiebesluit;autorisatiebesluit:een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van
de wet betreffende de systematische verstrekking van
persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de
basisadministraties van andere gemeenten;ingeschrevene:degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld
in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is
opgenomen;geregistreerde:degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente
Geldrop-Mierlo en over wie de verantwoordelijke
persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie
personen;afnemer:bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e
lid van de Algemene wet bestuursrecht;binnengemeentelijk afnemer:elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;derde:elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een
ingeschrevene of een geregistreerde;vrije derde:een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet;authentiek gegeven:een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven
dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek
wordt aangemerkt.
2Verantwoordelijkheid en beheer1.De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de
basisregistratie personen is het college van burgemeester en
wethouders;2.Beheerder van de basisregistratie personen en het autorisatiebesluit is
de functionaris die daarvoor krachtens besluit van de verantwoordelijke
wordt aangewezen.3Doel van de basisregistratie personenDe basisregistratie personen heeft tot doel:
de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen
binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling
van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de
verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet;
de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen derden
te voorzien van gegevens;
een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens
te voorzien;
gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.
4Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerktIn de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen
en geregistreerden.5Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de
GBA-V1.De verantwoordelijke regelt de systematische verstrekking van gegevens
aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de
basisregistratie alsmede de verbanden tussen de basisregistratie en
andere gegevensverzamelingen van de gemeente;2.De verantwoordelijke regelt de verstrekking van de authentieke gegevens
uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het
verplichte gebruik op grond van artikel 3b van de wet;3.De verantwoordelijke regelt de toegang tot de GBA-V van de
binnengemeentelijke afnemers die daartoe op grond van het
autorisatiebesluit zijn geautoriseerd voor de in het autorisatiebesluit
genoemde publiekrechtelijke taken.6Verstrekkingen aan vrije derden
Burgemeester en wethouders kunnen gegevens uit de basisadministratie
verstrekken in de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de
wet;
Zij stellen hiervoor nadere regels.
Overige bepalingen7De verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 25
januari 2010 wordt ingetrokken.8Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie.9Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening gemeentelijke
basisregistratie personen Geldrop-Mierlo (Verordening BRP).Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 december 2012.De griffier, De voorzitter,de heer G. van Luijn mevrouw M.J.D. Donders-de Leest