CVDR105825_3Huisvestingsverordening Alblasserwaard-Vijfheerenlanden gemeente Gorinchem 2011nlregelingGorinchem2017-10-03GorinchemHuisvestingsverordening Alblasserwaard-Vijfheerenlanden gemeente Gorinchem 2011Huisvestingswetgemeenteraadvolkshuisvesting en woningbouw2011-04-20De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2011-07-012015-07-02n.v.t.2010 - 628HuisvestingsverordeningGeen.Geen.Huisvestingsverordening Alblasserwaard-Vijfheerenlanden gemeente Gorinchem 20111ALGEMEEN1.1Begripsbepalingen1Besluit: het Huisvestingsbesluit.2Burgemeester en wethouders: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gorinchem. 3Doorstromer: een woningzoekende die als hoofdhuurder daadwerkelijk en rechtmatig in de regio een zelfstandige huurwoning bewoont en na verhuizing leeg achterlaat. De maandhuur mag bij inschrijving niet meer bedragen dan de maximale huurprijsgrens als bedoeld in artikel 1.1, lid 11.4Economische binding: de binding van een persoon aan de regio, daarin gelegen dat die persoon, met het oog op de voorziening in het bestaan, een redelijk belang heeft zich in de regio te vestigen, met dien verstande dat een economische binding in elk geval wordt aangenomen ten aanzien van die personen die voor de voorziening in het bestaan zijn aangewezen op het duurzaam verrichten van arbeid binnen of vanuit een van de gemeenten in de regio.5Eigen toegang: Elke deur die direct toegang geeft tot de woning bereikbaar via de straatzijde dan wel vanuit een gemeenschappelijke verkeersruimte en die voorzien is van een van gemeentewege verleend huisnummer.6Eigenaar: degene die bevoegd is tot het in gebruik geven van een woonruimte of een gebouw.7Gemeente: gemeente Gorinchem.8Huishouden: een alleenstaande, of twee of meer personen die een duurzame gemeenschappelijke huishouding voeren of willen gaan voeren.9Huisvestingsvergunning: een vergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Wet.10Huurprijs: de prijs die bij huur en verhuur is verschuldigd voor het enkele gebruik van een woonruimte, uitgedrukt in een bedrag per maand, dan wel, indien het betreft een woonwagenstandplaats waarvoor een belastingverordening van toepassing is, het bedrag dat is verschuldigd voor het innemen van die standplaats, uitgedrukt in een bedrag per maand.11Huurprijsgrens: het bedrag dat wordt genoemd in artikel 13, eerste lid onder a, van de Wet op de huurtoeslag.12Ingezetene: degene die in de Gemeentelijke Basisadministratie van één van de gemeenten in de regio is opgenomen en daar tenminste zes maanden feitelijk hoofdverblijf heeft in een voor permanente bewoning aangewezen woonruimte. 13Inkomen: het rekeninkomen zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet op de huurtoeslag.14Inwoning: het bewonen van een woonruimte welke deel uitmaakt van een woonruimte die door een ander huishouden in gebruik is genomen.15Kamer: elke afzonderlijke ruimte in een woning geschikt voor woon- en slaapruimte met een oppervlakte van tenminste 5 m2.16Maatschappelijke binding: de binding van een persoon aan de regio, daarin gelegen dat die persoon een redelijk met de plaatselijke samenleving verband houdend belang heeft zich in dit gebied te vestigen, met dien verstande dat een maatschappelijke binding in elk geval wordt aangenomen ten aanzien van:- personen die tenminste drie jaar onafgebroken ingezetenen zijn in een of meer van de gemeenten in de regio, dan wel gedurende de voorgaande tien jaar ten minste zes jaar onafgebroken ingezetenen zijn geweest van een of meer van de gemeenten in de regio;- personen die een dagopleiding volgen gedurende tenminste negentien uur per week aan een, in een van de regiogemeenten gevestigde en erkende instelling voor dagonderwijs.17Onttrekkingsvergunning: een vergunning als bedoeld in artikel 30 van de Wet.18Regio, de gemeenten: Giessenlanden, Gorinchem, Graafstroom, Hardinxveld-Giessendam, Leerdam, Liesveld, Nieuw-Lekkerland en Zederik.19Rekenhuur: de rekenhuur zoals is bedoeld in artikel 5 van de Wet op de huurtoeslag.20Standplaats: een standplaats zoals benoemd in artikel 1, eerste lid, onder e, van de Wet.21Starter: een woningzoekende die op de dag dat een huurwoningaanbod wordt gepubliceerd geen zelfstandige woonruimte bewoont die hij of zij achterlaat voor verkoop of verhuur en die ook nooit heeft gehad.22Splitsingsvergunning: een vergunning als bedoeld in artikel 33 van de Wet.23Toewijzingssysteem: het selecteren van een kandidaat voor ter verdeling beschikbare woonruimte via bemiddeling.24Wet: de Huisvestingswet.25Woningruil: het door twee of meer huishoudens wederkerig in gebruik nemen van elkaars zelfstandige woonruimte met het oogmerk van daadwerkelijke permanente bewoning.26Woningtypen:- beschermd wonen: woon- en verblijfsvormen met 24-uurs nabije zorg en bescherming (inclusief toezicht). Bewoners komen uitsluitend in aanmerking voor deze woonvorm op grond van een AWBZ-indicatie zorg en verblijf. Het gaat hier om intramurale woonvormen in verpleeghuizen en in verzorgingshuizen, maar ook in kleinschalige vormen van groepswonen, zoals kleinschalige woonprojecten voor dementerende ouderen of gehandicapten.- verzorgd/beschut wonen: zelfstandige woningen in een complex, waar zorg- en welzijnsvoorzieningen in het complexe of in de directe nabijheid aanwezig zijn en zorg 24 uur per dag op afroep beschikbaar is.- toegankelijk wonen/geschikt wonen: geschikte / toegankelijke woningen zijn woningen die geschikt zijn voor en waar nodig met voorrang worden toegewezen aan ouderen of mensen met een beperking. De woningen zijn gelijkvloers en rolstoeltoegankelijk en (gedeeltelijk) rolstoeldoorgankelijk. Er is geen intensieve verpleging of verzorging mogelijk.Onder dit begrip vallen ook de volgende woningen: levensloopbestendige woning, woningen volgens WoonKeur en seniorenwoningen.- wisselwoningen: woningen die ten behoeve van tijdelijke bewoning worden aangeboden voor personen die door ingrijpende verbetering of sloop/nieuwbouw de huidige woning moeten verlaten, maar na voltooiing van de werken kunnen terugkeren;- eengezinswoning;- bovenwoning;- benedenwoning;- maisonnette.- Voorziening Tijdelijk Wonen: woningen/woonhuis die in het kader van Maatschappelijke Opvang dan wel Vrouwenopvang voor een bepaalde tijd, onder voorwaarden (Wonen onder voorwaarden-instrument) bewoond worden- Zelfstandig wonen met begeleiding: woningen voor personen, die na verblijf in “bescherm wonen” of intramurale opvang zelfstandig gaan wonen met ambulante (woon)begeleiding.27Woningzoekende: degene die in het register als bedoeld in artikel 2.4.1 is ingeschreven.28Woonruimte: besloten ruimte die, al dan niet tezamen met een of meer andere ruimten, bestemd of geschikt is voor bewoning door een huishouden; onder het begrip woonruimte wordt mede begrepen een standplaats voor een woonwagen.29Woonwagen: zoals benoemd in artikel 1, eerste lid, onder f van de Wet.30Zelfstandige woonruimte: woonruimte met een eigen toegang, die door een huishouden kan worden bewoond zonder dat het huishouden daarbij afhankelijk is van wezenlijke voorzieningen buiten die woonruimte.31Zoekprofiel: een beschrijving van de woningtypen waarvoor een urgent woningzoekende met voorrang in aanmerking kan komen.1.2Leegmelding1Indien woonruimte langer dan vier maanden leeg staat, is de eigenaar van deze woonruimte verplicht deze leegstand binnen drie werkdagen na afloop van die vier maanden te melden aan burgemeester en wethouders.2De in het eerste lid genoemde termijn begint op het moment dat:a. degene aan wie laatstelijk een huisvestingsvergunning is verleend, de woning definitief heeft verlaten, dan welb. de huurovereenkomst beëindigd is, dan welc. de woonruimte niet langer in gebruik is, dan weld. op enigerlei wijze is gebleken dat de woning te huur of, vrij van huur, te koop is.2VERDELING VAN WOONRUIMTE2.1Werkingsgebied2.1.1Huurprijsgrens1Het bepaalde in dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op zelfstandige woonruimte met een huurprijs beneden de huurprijsgrens.2Dit hoofdstuk geldt niet voor:a. koopwoningen;b. woonruimte bestemd voor inwoning;c. woonschepen (schepen die uitsluitend of hoofdzakelijk als woning gebezigd of bestemd zijn), en; d. ligplaatsen voor woonschepen.2.2Huisvestingsvergunning2.2.1Vergunningsvereiste1Het is verboden zonder een huisvestingsvergunning een woonruimte, aangewezen in artikel 2.1.1, in gebruik te nemen voor bewoning.2Het is verboden de in het vorige lid bedoelde woonruimte voor bewoning in gebruik te geven aan een huishouden dat niet beschikt over een huisvestingsvergunning.2.2.2Aanvragen van een huisvestingsvergunning1De aanvraag voor een huisvestingsvergunning wordt ingediend bij burgemeester en wethouders, in de gemeente waar de woonruimte, aangewezen in artikel 2.1.1 zich bevindt, via een daartoe bestemd formulier en gaat vergezeld van bewijsstukken waaruit naar het oordeel van burgemeester en wethouders afdoende blijkt dat voldaan wordt aan bij of krachtens deze verordening gestelde eisen.2Betreft het een huurwoning dan moet voorts worden overgelegd:- een kopie van het huurcontract of een bereidverklaring van de verhuurder;- inkomensgegevens van het huishouden.3Burgemeester en wethouders kunnen het overleggen van andere bescheiden verlangen, die zij voor de beoordeling van de aanvraag nodig oordelen.4Op of bij de huisvestingsvergunning vermelden burgemeester en wethouders de volgende informatie:a. aan wie de vergunning wordt verleend;b. voor welke woning de vergunning wordt verleend;c. binnen welke termijn van de vergunning gebruik moet zijn gemaakt;d. het aantal personen dat de woning in gebruik neemt.2.2.3Eisen voor vergunningverleningBurgemeester en wethouders verlenen de huisvestingsvergunning, indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:a. tenminste één van de leden van het huishouden is 18 jaar of ouder;b. de leden van het huishouden bezitten de Nederlandse nationaliteit of verblijven hier rechtmatig;c. voor huurwoningen:- de woning voldoet aan de passendheidseisen van paragraaf 2.3, en; - er geen andere gegadigde is die op grond van het van toepassing zijnde toewijzingssysteem eerder voor de woonruimte in aanmerking zou moeten komen;2.2.4Vruchteloze aanbieding1Een huisvestingsvergunning wordt aan iedere aanvrager verleend indien de woonruimte door de eigenaar gedurende een termijn van tenminste 6 weken, gerekend vanaf de datum waarop de eerste advertentie als bedoeld in lid 3 is verschenen, zonder resultaat is aangeboden aan woningzoekenden die krachtens het bepaalde in artikel 2.2.3 voor die woonruimte in aanmerking komen en de eigenaar heeft voldaan aan de in de overige in dit artikel gestelde voorwaarden.2De woonruimte moet zijn aangeboden tegen een redelijke huurprijs, in overeenstemming met het bepaalde in artikel 26, tweede lid van de Wet.3Het aanbieden dient, met inachtneming van het bepaalde in het eerste lid, tenminste driemaal te geschieden via advertenties in een regionaal of lokaal blad of via internet.2.2.5IntrekkingBurgemeester en wethouders kunnen een huisvestingsvergunning intrekken, indien:a. de vergunninghouder de erin vermelde woonruimte niet binnen de door burgemeester en wethouders bij de verlening van de vergunning gestelde termijn in gebruik heeft genomen;b. de vergunning is verleend op grond van door de vergunninghouder verstrekte gegevens, waarvan deze wist of redelijkerwijs kon vermoeden dat zij onjuist of onvolledig waren.2.3Passendheidseisen voor huurwoningen2.3.1Verhouding inkomen – rekenhuur1
De huisvestingsvergunning wordt in geval van huurwoningen slechts verleend indien het inkomen van het huishouden in redelijke verhouding tot de rekenhuur staat en wel met inachtneming van de volgende tabel:
2De in de tabel gebruikte huurprijs- en inkomensgrenzen worden jaarlijks door burgemeester en wethouders aangepast aan de bedragen overeenkomstig artikel 27 van de Wet op de Huurtoeslag.2.3.2BezettingsnormEen vergunningplichtige huurwoning wordt, onverminderd de toetsing aan artikel 2.3.1, als passend aangemerkt indien:a. de som van het aantal leden van het huishouden gelijk is of minder is dan 4 personen het aantal kamers van de woning gelijk is of minder bedraagt dan 4 kamers, of;b. de som van het aantal leden van het huishouden meer dan 4 personen bedraagt het aantal kamers van de woning gelijk is of meer bedraagt dan 4 kamers.2.3.3Woningtypen1Bij de toets aan passendheidseisen kunnen burgemeester en wethouders onderscheid maken naar woningtypen, die in het bijzonder zijn voorbehouden voor volkhuisvestelijk te onderscheiden doelgroepen, te weten:- Personen met een medische indicatie op grond van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) of een GGD-advies;- senioren;- gehandicapten die zijn aangewezen op ingrijpend aangepaste woonruimte;- starters;- bijzondere doelgroepen: woningzoekenden die vallen onder door de Rijksoverheid opgelegde taakstellingen;- huishouden met een omvang van meer dan 5 personen, en; - groepen ingeschreven woningzoekenden die niet of onvoldoende toegang hebben tot de sociale huurwoning markt.2Bij verlening van een huisvestingsvergunning voor woonruimte met speciale voorzieningen, kunnen burgemeester en wethouders voorrang verlenen aan de woningzoekenden voor wie deze voorzieningen bedoeld zijn.3Burgemeester en wethouders kunnen, ter uitvoering van artikel 2.3.3, eerste en tweede lid, nadere regels stellen.2.4Inschrijving2.4.1Register van woningzoekenden1Ter bevordering van een doelmatige verdeling van ter beschikking gekomen woningen dragen burgemeester en wethouders zorg voor het aanleggen en bijhouden van een register van woningzoekenden die in aanmerking willen komen voor een huurwoning.2In het register worden op hun verzoek als woningzoekenden ingeschreven de huishoudens die voldoen aan de volgende eisen:- tenminste één der leden is 18 jaar of ouder, en;- de leden van het huishouden bezitten de Nederlandse nationaliteit of verblijven hier rechtmatig.3a Burgemeester en wethouders kunnen een verzoek als bedoeld in lid 2 weigeren indien het huishouden een hoofdhuurder betreft waartegen burgemeester en wethouders een besluit heeft genomen tot ontruiming van een woning vanwege onrechtmatige bewoning.b De weigering van het verzoek bestrijkt een periode van drie jaar.2.4.2Aanvraag tot inschrijving1Een aanvraag tot inschrijving als woningzoekende richt men door middel van een daartoe bestemd formulier aan burgemeester en wethouders.2Burgemeester en wethouders kunnen het overleggen van bescheiden eisen die zij voor de beoordeling van de aanvraag nodig oordelen.3Als inschrijvingsdatum geldt het moment waarop alle voor de beoordeling van de aanvraag benodigde gegevens zijn ingediend en de leges dan wel administratiekosten zijn betaald.2.4.3Bewijs van inschrijving11. Burgemeester en wethouders verstrekken aan de in het register ingeschreven woningzoekenden een bewijs van inschrijving, waarop de volgende gegevens worden vermeld:a. naam van de aanvrager en het aantal meeverhuizende personen;b. adresgegevens;c. urgentiegegevens;d. doorstroomgegevens;e. inschrijvingsdatum enf. inkomensgegevens.2Een inschrijvingsbewijs van de ene gemeente in de regio geldt tevens als inschrijvingsbewijs voor andere gemeenten in de regio.2.4.4Geldigheidsduur1De inschrijving in het register is 1 jaar geldig.2De inschrijving wordt jaarlijks met 1 jaar verlengd, indien de woningzoekende daarom tijdig op de in de gemeente gebruikelijke wijze, schriftelijk heeft verzocht via een daartoe bestemd formulier.3Burgemeester en wethouders schrijven het huishouden uit het register van woningzoekenden indien:a. de woningzoekende daarom verzoekt;b. door de woningzoekende voor onbepaalde tijd zelfstandige en op basis van de Huisvestingsverordening passende woonruimte in de regio is betrokken;c. de woningzoekende niet meer aan de inschrijvingseisen voldoet;d. de woningzoekende niet tijdig op de in de gemeente gebruikelijke wijze, schriftelijk heeft verzocht om verlenging van de inschrijving met een jaar via een daartoe bestemd formulier;e. de woningzoekende gedurende de geldigheidstermijn van de inschrijving de door hem of haar bewoonde huurwoning in eigendom heeft verworven van een verhuurder die deelneemt aan het aanbodsysteem als omschreven in artikel 2.6.1.;f. het een moeilijk plaatsbare betreft die uit de huidige woning is of wordt gezet en die volgens de criteria die in artikel 2.4.1 lid 3 zijn gesteld zich niet zou kunnen inschrijven als woningzoekende.4Burgemeester en wethouders kunnen een inschrijving doorhalen indien zij een besluit nemen of hebben genomen tot ontruiming van een woning vanwege onrechtmatige bewoning.5Burgemeester en wethouders kunnen een inschrijving tevens doorhalen indien de woningzoekende in één of meer gemeenten van de regio twee of meer keren voor een huurwoning ingeschreven staat in het woningzoekendenregister. In dat geval wordt de inschrijving met de oudste inschrijfdatum gehandhaafd.2.5Urgentie2.5.1Urgent woningzoekenden1
Burgemeester en wethouders kunnen een in het register ingeschreven woningzoekende urgent verklaren, waarbij de volgende voorwaarden van toepassing zijn:
a. de woningzoekende is ingezetene van de gemeente;
b. de woningzoekende beschikt(e) over zelfstandige woonruimte in de regio;
c. er is sprake van een bijzondere persoonlijke noodsituatie;
d. de noodsituatie is ontstaan buiten eigen schuld en was door de woningzoekende niet te voorzien;
e. de woningzoekende kan aantonen eerst zelf naar een oplossing te hebben gezocht;
f. een verhuizing binnen een jaar is noodzakelijk, en;
g. de woningzoekende is niet in staat om zelf binnen negen maanden voor passende huisvesting te zorgen.2De in het vorige lid gestelde voorwaarden 1e. tot en met 1g. zijn niet van toepassing voor urgentie op grond van een volkshuisvestelijke indicatie.3
Er zijn de volgende indicatiegronden voor urgentie:
A. Sociale indicatie
Sociaal geïndiceerden zijn ingezetenen van de regio die in verband met sociale problemen in combinatie met omstandigheden in de huidige in de regio gelegen woning dringend op korte termijn een andere woning nodig hebben. Alleen onder de navolgende genoemde omstandigheden wordt een sociale indicatie verleend:
a. Dreigende dakloosheid buiten eigen schuld of toedoen
Degenen die buiten eigen schuld of toedoen hun woonruimte moeten verlaten kunnen uitsluitend in de volgende gevallen in aanmerking komen voor urgentie:
- het onvoorzienbaar moeten verlaten van een echte dienstwoning, voor zover de werkgever de werknemer tot vrije oplevering heeft gedwongen;
- het verlaten van woonruimte ten gevolge van een gerechtelijk (niet zijnde echtscheidings) vonnis, voor zover dit niet door de betrokkene voorkomen had kunnen worden;
- een calamiteit zoals brand of overstroming.
Het verzoek om sociale indicatie voor urgentie moet uiterlijk binnen een maand na het ontstaan van de dakloosheid buiten eigen schuld of toedoen worden gedaan.
b. Relatiebeëindiging
Degenen die de zorg voor minderjarige kinderen hebben en bij wie de kinderen geregistreerd staan volgens de gemeentelijke basisadministratie van een van de regiogemeenten, kunnen in aanmerking komen voor urgentie nadat een (voorlopige) voorziening bij echtscheiding is getroffen (waarbij urgentie op basis van voorlopige voorziening alleen kan worden afgegeven indien aantoonbaar het echtscheidingsverzoek is ingediend), dan wel sprake is van verbreking van een geregistreerd partnerschap of een notarieel vastgelegd samenlevingscontract, dan wel blijkend uit de Gemeentelijke Basisadministratie dat betrokkenen minimaal twee jaar samenwonen, voor zover:
I. in geval van echtscheiding:
- de rechter heeft afgeweken van het verzoek tot toewijzing van de in de regio gelegen woning door de partij, die de zorg voor het (de) minderjarige kind(eren) op zich neemt;
- aantoonbaar is dat in de echtscheidingsprocedure het recht om in de huidige woning te blijven wonen, alsmede voldoende alimentatie of ander inkomen om de woonlasten op te kunnen brengen zijn geclaimd en
- het verzoek om sociale indicatie voor urgentie binnen drie maanden na de gerechtelijke uitspraak wordt gedaan.
II. in geval van verbreking van een geregistreerd partnerschap of een notarieel vastgelegd samenlevingscontract, dan wel blijkend uit de Gemeentelijke Basisadministratie dat betrokkenen minimaal twee jaar samenwonen:
- aantoonbaar is door middel van een schriftelijk en aangetekend verzoek dat door de partij die de zorg voor het (de) minderjarige kind(eren) op zich neemt het recht om in de huidige woning te blijven wonen, alsmede voldoende alimentatie of ander inkomen om de woonlasten op te kunnen brengen zijn geclaimd en
- het verzoek om sociale indicatie voor urgentie binnen drie maanden na verbreking van de relatie wordt gedaan.
Aan de onder I. en II. genoemde verplichting tot het claimen van het recht om in de huidige woning te blijven wonen, alsmede voldoende alimentatie of ander inkomen te claimen om de woonlasten op te kunnen brengen, hoeft niet te worden voldaan als schriftelijk aantoonbaar kan worden gemaakt dat het niet zinvol is een dergelijke claim te leggen.
Hiervan is in ieder geval sprake indien:
- de betreffende woning op naam van de partner staat, voor zover er geen sprake is van een gemeenschap van goederen, of
- de partner waarbij de claim zou worden neergelegd slechts een uitkering op bijstandsniveau heeft.
c. Relatiebeëindiging met gedeelde zorg voor minderjarige kinderen (co-ouderschap)
In het geval van co-ouderschap kan slechts urgentie aan één van de ouders worden verleend. De hierboven onder b, I en II genoemde voorwaarden zijn van overeenkomstige toepassing. In het geval dat één van beide ouders in de huidige woning kan blijven wonen wordt in geval van co-ouderschap geen urgentie verleend aan de andere ouder.
d. Financiële omstandigheden
- Ingezetenen van de regio, die de zorg voor minderjarige kinderen hebben en bij wie de kinderen geregistreerd staan, die buiten eigen schuld financieel in zodanige problemen zitten dat zij de woonlasten niet meer op kunnen brengen, kunnen uitsluitend in aanmerking komen voor urgentie indien de betrokkene daadwerkelijk in aanmerking komt voor Huurtoeslag of een uitkering uit een gemeentelijk woonlastenfonds, dan wel een woonkostentoeslag van de sociale dienst ontvangt onder voorwaarde om te zien naar goedkope woonruimte. De financiële problemen mogen niet direct het gevolg zijn van relatiebeëindiging.
- Voorts kunnen ingezetenen van de regio in aanmerking komen voor urgentie indien zij buiten eigen schuld of toedoen hun woonruimte moeten verlaten, als gevolg van het overschrijden van de maximale huurgrens voor huurtoeslag indien, gegeven het inkomen, recht op huurtoeslag bestaat.
e. Geweld of bedreiging
- er moet sprake zijn van zeer ernstige overlast in de vorm van geweld of reële bedreiging die tot gevolg heeft dat aanvrager niet langer in de woonruimte kan blijven wonen;
- de aanvrager toont het geweld of de bedreiging aan door het overleggen van verklaringen van de (wijk)politie.
f. Ex-gedetineerden
Woningzoekende is een ex-gedetineerde waarbij tijdens en na vrijlating uit detentie een verzoek tot huisvesting wordt ingediend bij de gemeentelijk coördinator nazorg ex-gedetineerden, waarbij de volgende voorwaarden worden opgelegd:
- er is aantoonbaar sprake van begeleiding/toezicht door Centrale Toegang GGD ZHZ/ de Reclassering;
- er is een behandelplan/trajectplan van Centrale Toegang GGD ZHZ/ de Reclassering, zodat beoordeeld kan worden wat de vooruitzichten van de ex-gedetineerde is;
- er is sprake van samenwerking tussen Centrale Toegang GGD ZHZ/ de Reclassering en het Coördinatiepunt Nazorg ex-gedetineerden regio Alblasserwaard/Vijfheerenlanden of de gemeentelijk zorgcoördinator;
- de ex-gedetineerden komt alleen dan in aanmerking indien hij/zij medewerking geeft aan het behandelplan/trajectplan van de Centrale Toegang GGD ZHZ/de reclassering en er sprake is van een Nazorg noodzaak voor huisvesting ter ondersteuning van het behandelplan/trajectplan van de Centrale Toegang GGD ZHZ/de reclassering. In dat geval kan hij/zij in aanmerking komen voor een urgentie op sociaal-maatschappelijke gronden. Bij de toewijzing van een woning kunnen voorwaarden opgelegd worden door burgemeester en wethouders.
B. Medische indicatie
Ingezetenen van de regio, die in een om medische redenen (fysiek/psychisch) onhoudbare woonsituatie verkeren en om die reden een indicatie voor andere woonruimte hebben ontvangen, kunnen in aanmerking komen voor urgentie. Datzelfde geldt voor ingezetenen van de gemeente die te maken hebben met een als gevolg van de woonsituatie zeer progressief ziektebeeld. Indien in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning verhuizing wordt aanbevolen in verband met ergonomische belemmeringen door ernstige fysieke belemmeringen kan aan ingezetenen van de regio urgentie worden verleend, mits verhuizen naar oordeel van burgemeester en wethouders spoedeisend is en de goedkoopst adequate voorziening is.
C. Volkshuisvestelijke indicatie
Huurders en eigenaar-bewoners van woningen in de regio die in het belang van de volkshuisvesting of ter uitvoering van openbare werken in het algemeen belang, gesloopt of ingrijpend verbeterd moeten worden, kunnen in aanmerking komen voor urgentie.
Burgemeester en wethouders kunnen bij afgifte van de urgentie als hierboven bedoeld bepalen dat betrokken bewoners na voltooiing van de werken eenmalig een vooraf te bepalen passend aanbod krijgen tot terugkeer in het ingrijpend verbeterde of nieuwgebouwde complex. Wanneer geen passend aanbod als bedoeld in paragraaf 2.3. kan worden geboden in het ingrijpend verbeterde dan wel nieuwgebouwde complex, kan eenmalig een passend aanbod tot terugkeer elders in de woonbuurt worden gedaan.
D. Maatschappelijke indicatie
Woningzoekenden die in verband met navolgende omstandigheden dringend woonruimte nodig hebben kunnen in aanmerking komen voor urgentie, het betreft hier:
- personen die verblijven in een van gemeentewege erkend opvangtehuis in de regio of uit een van gemeentewege erkende hulp- en dienstverleningsinstellingen in de regio, over wie met betrekking tot toewijzing van woonruimte in regionaal of lokaal verband afspraken zijn gemaakt.2.5.2Aanvraag en besluitvorming tot urgentie1De woningzoekende die meent voor een sociale of medische indicatie voor urgentie in aanmerking te komen, dient hiertoe een schriftelijke aanvraag in bij burgemeester en wethouders. De aanvraag dient in ieder geval een motivering te bevatten, waarin wordt vermeld:- de aard van de persoonlijke problematiek;- de relatie van deze problematiek met de huidige woonsituatie en- de argumentatie op grond waarvan verhuizing binnen een jaar absoluut noodzakelijk is.2Bij een aanvraag om toekenning van een medische indicatie voor urgentie kunnen burgemeester en wethouders advies inwinnen bij een door hen aan te wijzen medisch adviseur.3Bij een aanvraag om toekenning van een sociale indicatie voor urgentie kunnen burgemeester en wethouders zich laten adviseren door een door hen aan te wijzen instantie.4Een aanvraag kan voor één indicatiegrond worden ingediend. Een aanvraag om toekenning van een indicatie voor urgentie waarover in het verleden reeds is beslist, wordt alleen dan in behandeling genomen indien er sprake is van gewijzigde feiten en omstandigheden.5a. De aanvraag voor een volkshuisvestelijke indicatie voor urgentie kan uitsluitend schriftelijk door de eigenaar van een woning bij burgemeester en wethouders worden ingediend.b. De aanvraag voor een maatschappelijke indicatie voor urgentie kan uitsluitend worden ingediend bij burgemeester en wethouders door (personen die verblijven in) een van gemeentewege erkend opvangtehuis in de regio of een van gemeentewege erkende hulp- en dienstverleningsinstellingen in de regio, waarover met betrekking tot de toewijzing van woonruimte in regionaal of lokaal verband afspraken zijn gemaakt. 2.5.3Beperkte keuzemogelijkheid urgenten1Bij urgentieverlening stellen burgemeester en wethouders een zoekprofiel vast.2Burgemeester en wethouders kunnen van het zoekprofiel afwijken, wanneer het belet dat de urgent woningzoekende lokaal een passende woning krijgt toegewezen omdat in de lokale woningvoorraad bepaalde woningtypen ontbreken of naar verwachting niet binnen 6 maanden vrij voor verhuur komen en huisvesting in de woongemeente sociaal of maatschappelijk, noodzakelijk wordt geacht.2.5.4Intrekken urgentie1Burgemeester en wethouders trekken een urgentieverklaring in, indien:a. niet langer aan de vereisten voor het verkrijgen van een urgentieverklaring wordt voldaan;b. de urgentieverklaring is verstrekt op grond van gegevens waarvan de woningzoekende wist of redelijkerwijs kon vermoeden dat zij onjuist of onvolledig waren;c. de urgente in de eerste zes maanden na het verkrijgen van de urgentie niet zelf actief heeft gereageerd op aantoonbaar passend aanbod;d. de urgente eenmaal een naar het oordeel van burgemeester en wethouders passende woonruimte heeft aangeboden gekregen.2Na het intrekken van een urgentieverklaring kan niet op grond van dezelfde omstandigheden opnieuw een urgentie worden aangevraagd.2.5.5Vervallen urgentieDe urgentieverlening vervalt indien de urgent verklaarde woningzoekende geen ingezetene meer is van de gemeente die heeft besloten tot de urgentieverlening.2.6Toewijzen van woonruimte2.6.1Systeem voor de toewijzing van huurwoningen1Burgemeester en wethouders verlenen geregistreerde woningzoekenden medewerking bij het verkrijgen van zelfstandige woonruimte.2Burgemeester en wethouders kunnen bijzondere categorieën woningzoekenden en woningzoekenden met een indicatie urgent door bemiddeling medewerking verlenen bij het verkrijgen van woonruimte, indien zij er niet in slagen binnen 6 maanden na afgifte urgentie op eigen initiatief passende woonruimte te vinden. Deze bemiddeling vindt binnen 12 maanden plaats nadat de urgentieverklaring is afgegeven.3Ter bepaling van de volgorde worden alle belangstellende woningzoekenden op datum van inschrijving gerangschikt. De woning wordt voor verhuring aangeboden op volgorde van de inschrijfduur.4a Woningzoekenden met de status "urgent" hebben, in afwijking van het bepaalde in het vorige lid, voorrang boven alle andere kandidaten in de regio, indien de woonruimte past binnen het door burgemeester en wethouders voor de urgente vastgestelde zoekprofiel en zij hebben gereageerd binnen de zoektermijn.b. De volgorde van toewijzing tussen urgenten wordt op basis van inschrijfduur bepaald door de datum van de verlening van de urgentiec. In afwijking van het bepaalde in het vorige lid kunnen burgemeester en wethouders voorrang verlenen aan een doorstromer.2.7Standplaatsen voor een woonwagen2.7.1Register van standplaatszoekenden1Met inachtneming van de inschrijvingseisen van artikel 2.4.1 lid 2 houden burgemeester en wethouders een register bij van standplaatszoekenden, waarop de standplaatszoekenden in de volgorde als aangegeven in artikel 2.7.2 worden genoteerd.2De standplaatszoekenden ontvangen van hun inschrijving bericht.3Ter aanvulling op het bepaalde in artikel 2.4.4 lid 3, vervalt de inschrijving als standplaatszoekende ook indien:a. de standplaatszoekende een standplaats of een woning in Nederland krijgt toegewezen en deze accepteert;b. de standplaatszoekende tweemaal een standplaats door burgemeester en wethouders is toegewezen en deze beide malen door de aanvrager is geweigerd om naar het oordeel van burgemeester en wethouders ongegronde redenen.2.7.2Toewijzing van standplaatsen1Burgemeester en wethouders wijzen alleen maar een standplaats toe aan een standplaatszoekende die ingeschreven staat als bedoeld in artikel 2.7.1 lid 1.2Binnen het bepaalde in lid 1 geldt voor ingeschreven woningzoekenden de volgende rangorde bij toewijzing:a. standplaatszoekenden worden afnemend gerangschikt op de registratieduur van de standplaatszoekende;b. in afwijking van het gestelde in lid 2 a kan voorrang worden verleend aan urgent standplaatszoekenden met een volkshuisvestelijke indicatie.2.7.3Vergunning1Ter aanvulling op het bepaalde in artikel 2.2.3 wordt voor een standplaats voor een woonwagen een huisvestingsvergunning verleend, indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:a. de standplaatszoekende neemt in het in artikel 2.7.1 genoemde register de bovenste plaats in, of de boven hem staande standplaatszoekenden willen niet in aanmerking komen voor de standplaats;b. voor het plaatsen van de woonwagen op de standplaats is aan de huurder een bouwvergunning verleend op grond van de Woningwet of een omgevingsvergunning op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (WABO).2Paragraaf 2.3 blijft in geval van standplaatszoekenden buiten toepassing.2.8Organisatie en bevoegdheden2.8.1MandateringBurgemeester en wethouders zijn bevoegd de uitoefening van hun bevoegdheden krachtens hoofdstuk 2 te mandateren aan eigenaren of groep van eigenaren van woonruimte.3WIJZIGING SAMENSTELLING VAN DE WOONRUIMTEVOORRAAD3.1Onttrekking, samenvoeging en omzetting3.1.1WerkingsgebiedHet bepaalde in dit hoofdstuk is van toepassing op alle woonruimten, met uitzondering van woonschepen (schepen die uitsluitend of in hoofdzaak als woning gebezigd of bestemd zijn) en ligplaatsen voor woonschepen.3.1.2VergunningvereistenHet is verboden om zonder vergunning een woonruimte, aangewezen in artikel 3.1.1:a. aan de bestemming tot bewoning te onttrekken, of voor een zodanig gedeelte aan die bestemming te onttrekken, dat die woonruimte daardoor niet langer geschikt is voor bewoning door een huishouden van dezelfde omvang als waarvoor deze zonder zodanige onttrekking geschikt is;b. met andere woonruimte samen te voegen;c. van zelfstandige in onzelfstandige woonruimte om te zetten.3.1.3Aanvragen van een vergunning1De aanvraag van een vergunning wordt ingediend bij burgemeester en wethouders en gaat vergezeld van de volgende informatie en bewijsstukken:a. naam en adres van de eigenaar of diens gemachtigde;b. gegevens over de huidige situatie:- adres van de woonruimte waarop de aanvraag betrekking heeft;- huur- of koopprijs; - aantal kamers;- woonoppervlak;- woonlaag en- staat van onderhoud;c. gegevens over de beoogde situatie:- bestemming;- bouwtekening/bouwvergunning en- compensatievoorstel;d. gegevens bij voorgenomen samenvoeging:- verwachte huur- of koopprijs;- naam van de toekomstige bewoner(s);- omvang van het huishouden van de toekomstige bewoners en- schriftelijke verklaring van toestemming van de verhuurder.2Burgemeester en wethouders kunnen bij de beoordeling van aanvragen tot onttrekking ten behoeve van de uitoefening van een bedrijf advies inwinnen bij de Kamer van Koophandel.3Bij de beoordeling van aanvragen tot onttrekking ten behoeve van de praktijkuitoefening door officieel erkende medici of paramedici kunnen burgemeester en wethouders het advies inwinnen van de Adviescommissie Huisvesting Beoefenaars van Medische en Paramedische Beroepen.4Op of bij de vergunning vermelden burgemeester en wethouders de volgende informatie:a. de mededeling dat binnen een jaar van de vergunning gebruik gemaakt moet worden;b. de woonruimte waarop de vergunning betrekking heeft;c. de opgelegde compensatie;d. de mededeling dat pas nadat voldoende is gecompenseerd, gebruik gemaakt mag worden van de vergunning;5Indien aanvrager een tijdelijke behoefte kan aantonen, kunnen burgemeester en wethouders een tijdelijke vergunning voor maximaal vijf jaar verlenen.3.1.4Criteria voor vergunningverlening1Burgemeester en wethouders verlenen de vergunning, indien naar hun oordeel het met de onttrekking, samenvoeging of omzetting gediende belang groter is dan het belang van het behoud of de samenstelling van de woonruimtevoorraad.2Indien burgemeester en wethouders hebben vastgesteld, dat het met de onttrekking, samenvoeging of omzetting gediende belang minder zwaar weegt dan het belang van het behoud of de samenstelling van de woonruimtevoorraad, wordt de vergunning verleend indien aanvrager bereid is compensatie te bieden als bedoeld in art. 3.1.5. en wordt voldaan aan de door burgemeester en wethouders hiermee verband houdende voorwaarden en voorschriften.3Burgemeester en wethouders kunnen de vergunning weigeren indien vaststaat of redelijkerwijs moet worden aangenomen dat verlening van de vergunning zou leiden tot een ontoelaatbare inbreuk op het woon- en leefmilieu van de woonruimte dan wel de omgeving van de woonruimte waarop de aanvraag betrekking heeft.3.1.5Compensatie1Compensatie moet worden geboden door het toevoegen aan de woningvoorraad van andere, vervangende woonruimte die naar het oordeel van burgemeester en wethouders gelijkwaardig is aan de te onttrekken woonruimte.2Voor het berekenen van de vloeroppervlakte van de te compenseren woonruimte wordt uitgegaan van de gebruiksoppervlakte als bedoeld in NEN 2580.3Indien en voor zover de compensatie als bedoeld in het eerste lid niet mogelijk is, is de aanvrager een financiële bijdrage verschuldigd. Daarbij gelden de volgende prijzen, als een vergunning voor onbepaalde tijd wordt verleend:a. € 400 per m² in geval van het geheel of gedeeltelijk onttrekken aan de woonbestemming van zelfstandige woonruimte;b. € 300 per m² in geval van het geheel of gedeeltelijk onttrekken aan de woonbestemming van niet-zelfstandige woonruimte;c. € 200 in per m² geval van samenvoeging of omzetting van woonruimte.Als een tijdelijke vergunning als bedoeld in artikel 3.1.3 lid 5 wordt verleend, wordt tien procent (10%) per jaar van het bedrag genoemd onder respectievelijk a, b of c (afhankelijk van welke situatie van toepassing is) gehanteerd.4Het fonds dat door deze compensatiegelden wordt gevormd, kan uitsluitend in het kader van de volkshuisvesting worden aangewend.5Bij het als compensatie toevoegen van woonruimte (reële compensatie) dient de aanvrager binnen vier weken na de verzenddatum van het besluit van burgemeester en wethouders een waarborgsom te betalen – dan wel een bankgarantie te stellen – aan het in het vierde lid bedoelde fonds, overeenkomstig het bedrag dat geboden zou moeten worden in geval van financiële compensatie.6De waarborgsom vervalt definitief aan het in het vierde lid bedoelde fonds wanneer niet binnen vijf jaar na het besluit tot vergunning, gelijkwaardige vervangende woonruimte aan de voorraad is toegevoegd. Alleen wanneer binnen vijf jaar vervangende woonruimte is toegevoegd, ontvangt de aanvrager de waarborgsom terug.3.1.6VrijstellingVrijstelling van het verbod als bedoeld in artikel 3.1.2 a. wordt verleend wanneer aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:a. het aantal vierkante meters dat ten behoeve van de uitoefening van een bedrijf aan de bestemming wordt onttrokken, beslaat niet meer dan een door burgemeester en wethouders te bepalen vloeroppervlakte;b. degene die het bedrijf uitoefent is ook de bewoner van de woning;c. de uitoefening van het bedrijf vindt plaats zonder verbouwing van de woning;d. de uitoefening van het bedrijf past binnen de woonbestemming van het pand, dit ter beoordeling van burgemeester en wethouders ene. voordat tot onttrekking aan de woonbestemming wordt overgegaan, wordt aan burgemeester en wethouders melding van het voornemen gedaan én is van hen bevestiging van ontvangst van de melding ontvangen.3.1.7IntrekkingBurgemeester en wethouders kunnen een onttrekkingsvergunning intrekken, indien:a. niet binnen een jaar nadat de beschikking onherroepelijk is geworden, is overgegaan tot onttrekking, samenvoeging of omzetting;b. de vergunning is verleend op grond van door de vergunninghouder verstrekte gegevens waarvan deze wist of redelijkerwijs kan vermoeden dat zij onjuist of onvolledig waren.3.2Splitsing in appartementsrechten3.2.1WerkingsgebiedHet bepaalde in deze paragraaf is van toepassing op alle gebouwen, bevattende woonruimte met uitzondering van woonschepen (schepen die uitsluitend of in hoofdzaak als woning gebezigd of bestemd zijn) en ligplaatsen voor woonschepen.3.2.2Vergunningvereiste1Het is verboden om zonder splitsingsvergunning een recht op een gebouw, aangewezen in artikel 3.2.1 te splitsen in appartementsrechten als bedoeld in artikel 106, eerste en derde lid, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, indien een of meer appartementsrechten de bevoegdheid omvatten tot het gebruik van een of meer gedeelten van het gebouw als woonruimte.2Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op het verlenen van deelnemings- of lidmaatschapsrechten of het aangaan van een verbintenis daartoe door een rechtspersoon met betrekking tot een gebouw als bedoeld in het eerste lid.3.2.3Aanvragen van een splitsingsvergunning1De aanvraag van een splitsingsvergunning wordt ingediend bij burgemeester en wethouders en gaat vergezeld van de volgende stukken: a. een splitsingsplan dat voldoet aan de vereisten als neergelegd in artikel 109 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek en het krachtens dat artikel vastgestelde Besluit betreffende splitsing in appartementsrechten;b. een taxatierapport betreffende het gebouw en de tot afzonderlijke woonruimte bestemde gedeelten van het gebouw, opgemaakt door een beëdigde makelaar. Dit rapport bevat in elk geval mede een beschrijving en een beoordeling van de onderhoudstoestand van het gebouw enc. indien burgemeester en wethouders dat nodig achten, kan overlegging van andere stukken verzocht worden.2Op of bij de splitsingsvergunning vermelden burgemeester en wethouders in elk geval de volgende informatie:a. de mededeling dat binnen een jaar van de splitsingsvergunning gebruik gemaakt moet worden enb. de gebouwde onroerende zaak waarop de splitsing betrekking heeft.3.2.4Gronden tot weigering van een splitsingsvergunning1Burgemeester en wethouders kunnen een splitsingsvergunning weigeren, indien:a. het gebouw of het gedeelte van een gebouw waarop de vergunningaanvraag betrekking heeft, een of meer woonruimten bevat die verhuurd worden of die laatstelijk verhuurd zijn geweest, dan wel, indien het gebouw of het gedeelte van een gebouw, voor zover dit geheel of gedeeltelijk verhuurd is geweest voor bewoning, in strijd met de voorschriften van een bestemmingsplan als bedoeld in de wet ruimtelijke ordening of met enig wettelijk voorschrift, geheel of gedeeltelijk voor een ander doel dan voor bewoning in gebruik genomen;b. de huurprijs van een of meer van die woonruimten of voormalige woonruimten lager is dan de huurprijsgrens;c. de aanvrager niet kan waarborgen, dat de woonruimte of woonruimten na de voorgenomen splitsing bestemd blijft of blijven, c.q. de voormalige woonruimte of woonruimten na de voorgenomen splitsing opnieuw bestemd zullen worden voor verhuur ter bewoning end. het belang dat de vergunningaanvrager bij splitsing heeft niet opweegt tegen het belang van het behoud van de woonruimtevoorraad, voor zover die voor de verhuur is bestemd. Hierbij wordt mede de ligging en de te verwachte vraag naar de in het betreffende gebouw of een gedeelte van een gebouw opgenomen woonruimten betrokken.2Burgemeester en wethouders kunnen ten slotte een splitsingsvergunning weigeren, indien:a. de toestand van het gebouw waarop de vergunningaanvraag betrekking heeft zich uit een oogpunt van indeling of staat van onderhoud geheel of ten dele tegen splitsing verzet enb. de desbetreffende gebreken niet door het treffen van voorzieningen of het aanbrengen van verbeteringen kunnen worden opgeheven, dan wel onvoldoende is verzekerd dat die gebreken zullen worden opgeheven.3Van gebreken als bedoeld in het vorige lid is in ieder geval sprake indien:a. burgemeester en wethouders ingevolge de artikelen 14 tot en met 25 van de Woningwet een aanschrijving hebben gedaan en deze aanschrijving nog niet is uitgevoerd;b. het gebouw, waarop de aanvraag om een splitsingsvergunning betrekking heeft, een of meer woonruimten bevat, die ingevolge de artikelen 29 tot en met 38 van de Woningwet onbewoonbaar zijn verklaard.3.2.5Aanhouding van de splitsingsaanvraag1Burgemeester en wethouders kunnen de beslissing op de aanvraag van een splitsingsvergunning aanhouden, indien voor het gebied waarin het gebouw is gelegen waarop de vergunningaanvraag betrekking heeft een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 van de wet ruimtelijke ordening van kracht is.2De aanhouding als bedoeld in het vorige lid duurt tot het moment dat het voorbereidingsbesluit ingevolge artikel 3.7 van de wet ruimtelijke ordening is vervallen.3Burgemeester en wethouders kunnen de beslissing op een aanvraag om een splitsingsvergunning aanhouden, indien de aanvrager aannemelijk kan maken dat hij binnen een daarvoor redelijke termijn de gebreken, als bedoeld in artikel 3.2.4, lid 3 met het oog op de voorgenomen splitsing zal opheffen.4Indien burgemeester en wethouders de beslissing op een aanvraag om een splitsingsvergunning overeenkomstig het bepaalde in het vorige lid aanhouden, vermelden zij in het besluit tot aanhouding welke gebreken met het oog op de voorgenomen splitsing moeten worden hersteld en binnen welke termijn zij dit redelijk achten. Indien de in het besluit tot aanhouding vermelde gebreken zijn hersteld binnen de in datzelfde besluit aangegeven termijn, wordt de vergunning verleend.3.2.6IntrekkingBurgemeester en wethouders kunnen een splitsingsvergunning intrekken, indien:a. niet binnen en jaar nadat de beschikking onherroepelijk is geworden, is overgegaan tot overschrijving in de openbare registers van de akte van splitsing in appartementsrechten, bedoeld in artikel 109 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, of tot het verlenen van deelnemings- of lidmaatschapsrechten;b. de vergunning is verleend op grond van door de vergunninghouder verstrekte gegevens waarvan deze wist of redelijkerwijs moest vermoeden dat zij onjuist of onvolledig waren.3.3Organisatie en bevoegdheden3.3.1MandateringBurgemeester en wethouders zijn bevoegd de uitoefening van bevoegdheden krachtens hoofdstuk 3 te mandateren aan een door hen aan te wijzen ambtenaar.4VERDERE BEPALINGEN4.1Tijdelijk subregionaal maatwerk1In afwijking van artikel 2.5.1, eerste lid, onder b geldt tot 1 juli 2012 de voorwaarde dat de woningzoekende beschikt over zelfstandige woonruimte in de gemeente.2In afwijking van artikel 2.5.1, derde lid geldt tot 1 juli 2012 als indicatiegrond dat er sprake moet zijn van ingezetene zijn van de gemeente.3De raad kan besluiten dat na 1 juli 2012 in de artikelen 2.5.1, eerste lid, onder b, en 2.5.1, derde lid de eis van ingezetenschap van de gemeente blijft gehandhaafd indien voor deze wijzigingen van de verordening Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland toestemming hebben verleend.4.2HardheidsclausuleBurgemeester en wethouders zijn bevoegd in gevallen waarin de toepassing van deze verordening naar hun oordeel tot een bijzondere hardheid leidt ten gunste van de aanvrager af te wijken van deze verordening.4.3StrafbepalingDegene die handelt in strijd met het bepaalde in artikel 3.2.2 wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste vier maanden of geldboete van de derde categorie. De genoemde strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen.4.4Handhaving1Met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze verordening bepaalde zijn belast de daartoe door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren.2Met de opsporing van de bij artikel 4.3 strafbaar gestelde feiten zijn, behalve de in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering en de in artikel 75 van de wet aangewezen ambtenaren, belast de in het eerste lid genoemde ambtenaren, voor zover zij door de Minister van Justitie daartoe zijn aangewezen.3De in het eerste lid genoemde ambtenaren hebben de bevoegdheid als genoemd in artikel 76, 77 en 78 van de wet.5SLOTBEPALINGEN5.1CiteertitelDeze verordening kan worden aangehaald Huisvestingsverordening Alblasserwaard-Vijfheerenlanden gemeente Gorinchem 2011.5.2Overgangsbepaling1Vergunningen verleend krachtens Huisvestingsverordening gemeente Gorinchem 2011 blijven van kracht tot de termijn waarvoor zij werden verleend, is verstreken of totdat zij worden ingetrokken.2Voorschriften en beperkingen opgelegd krachtens de (naam in te trekken huisvestingsverordening noemen) blijven van kracht tot de termijn waarvoor zij zijn opgelegd, is verstreken of totdat zij worden ingetrokken.3Vergunningen bedoeld in het eerste en tweede lid, worden geacht vergunningen te zijn in de zin van deze verordening.4Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om eenvergunning is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening nog niet op die aanvraag is beslist, wordt daarop de overeenkomstige bepaling van de onderhavige verordening toegepast.5Op een beroep- of bezwaarschrift, betreffende een vergunning, verleend op grond van de (naam in te trekken huisvestingsverordening noemen), wordt beslist met toepassing van deze verordening.6De intrekking van de (naam in te trekken huisvestingsverordening noemen) heeft geen gevolgen voor de geldigheid van op basis van die verordening gegeven waarschuwingen en gedane aanschrijvingen met betrekking tot de toepassing van bestuursdwang of het opleggen van een dwangsom, indien en voor zover het gebod of verbod waarop de waarschuwingen of aanschrijvingen betrekking hebben ook vervat zijn in deze verordening en voorzover zij niet eerder zijn vervallen of ingetrokken.5.3Inwerkingtreding1De Huisvestingsverordening gemeente Gorinchem 2011 wordt ingetrokken. 2Deze verordening treedt in werking op een door burgemeester en wethouders te bepalen datum.Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 20 april 2011.De voorzitter, De griffier,