CVDR297740_1Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamhedennlregelingHellevoetsluis2017-11-07HellevoetsluisGroot-Hellevoet, 5 juni 2013Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamhedenartikel 125quinquies, eerste lid, onder c, van de Ambtenarenwet en artikel 15.1e van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Hellevoetsluis 2007college van burgemeester en wethoudersbestuur en recht2013-04-16De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2013-05-012013-05-01Nieuwe regeling.OnbekendOnbekend.Geen.Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamhedenhet college van burgemeester en wethouders van Hellevoetsluis;gelezen het advies van de ondernemingsraad;gelet op artikel 125quinquies, eerste lid, onder c, van de Ambtenarenwet en
artikel 15.1e van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Hellevoetsluis
2007;besluit:vast te stellen de navolgende Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamheden 1Deze regeling heeft tot doel te regelen op welke wijze nevenwerkzaamheden
openbaar worden gemaakt die de belangen van de dienst, voor zover deze in
verband staan met de functievervulling, kunnen raken en die verricht worden
door de ambtenaren die een functie als bedoeld in artikel 2 van deze
regeling vervullen.21. De geregistreerde nevenwerkzaamheden van de ambtenaren die de volgende
functies vervullen worden openbaar gemaakt:
de gemeentesecretaris /algemeen directeur (hierna: algemeen
directeur);
de eventuele overige directeuren.
2.Op voordracht van de algemeen directeur kan het college andere functies
aanwijzen waarvoor ter bescherming van de integriteit van de dienst
openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden noodzakelijk is.31.Openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden geschiedt door een actuele
opgave van nevenwerkzaamheden te plaatsen op de gemeentelijke website en
intranet.2.Het hoofd Bestuurs- en Managementondersteuning is belast met de
openbaarmaking als bedoeld in het vorige lid.4De opgave als bedoeld in het vorige artikel vermeldt:- de hoofdfunctie; de nevenfunctie die de belangen van de dienst, voor zover deze in verband
staan met de functievervulling, kan raken; de naam van de organisatie waarbinnen de nevenfunctie wordt verricht; de datum van ingang van de nevenfunctie; of de nevenfunctie betaald of onbetaald wordt verricht; of de nevenfunctie uit hoofde van de hoofdfunctie wordt verricht.5Het college is verantwoordelijk voor het regelmatig bijhouden van de
registratie vannevenwerkzaamheden van de ambtenaren die een functie vervullen als bedoeld
in artikel 2 van deze regeling. 61.Deze regeling treedt in werking op 1 mei 20132.Deze regeling wordt aangehaald als Regeling openbaarmaking
nevenwerkzaamheden.Hellevoetsluis, 16 april 2013Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,de secretaris, de burgemeester,J.C. Simons. mr. F.D. van HeijningenToelichting op de Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamhedenAlgemeenIn 2003 is in de Ambtenarenwet een bepaling opgenomen die verplicht tot het
maken van voorschriften omtrent de openbaarmaking van nevenwerkzaamheden
verricht door aangewezen ambtenaren (Wet van 23 januari 2003, Stb. 2003,
60).De nieuwe wetsbepaling is reeds verwerkt in de Arbeidsvoorwaardenregeling
gemeente Hellevoetsluis, waarin onder andere bepaald is dat het college de wijze
van openbaarmaking van de geregistreerde nevenwerkzaamheden regelt.Het openbaar maken van de nevenwerkzaamheden geschiedt ter bescherming van de
integriteit van het bestuursorgaan.ArtikelsgewijsArtikel 1Dit artikel omschrijft het doel van de Regeling openbaarmaking
nevenwerkzaamheden (hierna: de regeling). Artikel 2In dit artikel is de verplichting neergelegd om actief melding te maken van de
nevenwerkzaamheden. Deze verplichting is gekoppeld aan de in dit artikel
genoemde functies.Naast de gemeentesecretaris zijn ook de eventueel in de toekomst te benoemen
directeuren aangewezen omdat deze functionarissen dicht bij de politiek staan en
door hun advisering het gemeentelijk beleid kunnen beïnvloeden. Iedere schijn
van belangenverstrengeling dient te worden voorkomen.Op voordracht van de algemeen directeur kan het college andere functies
aanwijzen waarvoor openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden in verband met de
waarborg van de integriteit van de gemeente noodzakelijk is. Zulks geschiedt in
overleg met de eventuele directeur en het afdelingshoofd. Te denken valt aan
functies die raakvlakken hebben met de aangewezen functies.Artikel 3In het kader van de transparante overheid dient voor het publiek inzichtelijk te
zijn welke nevenfuncties de in artikel 2 aangewezen functionarissen verrichten.
Gekozen is voor een centrale openbaarmaking van nevenfuncties via de
gemeentelijke website en intranet. Hiermee wordt het hoofd Bestuurs- en
Managementondersteuning belast, omdat onder haar de communicatie ressorteert. De
keuze voor plaatsing op de website en intranet ligt tevens in de lijn van de
gemeente om de elektronische dienstverlening aan burgers te verbeteren en te
vereenvoudigen. Het gebruik van de gemeentelijke website vergroot de
toegankelijkheid van de informatie voor burgers.Artikel 4Niet alle geregistreerde gegevens ten aanzien van nevenfuncties behoeven
openbaar te worden gemaakt. Om de privacy van de ambtenaren te beschermen,
worden alleen de vanuit integriteitsoogpunt noodzakelijke gegevens openbaar
gemaakt: de hoofdfunctie, de (betaalde of onbetaalde) nevenfunctie, de
organisatie waarbinnen de nevenfunctie wordt verricht en de datum van ingang van
de nevenfunctie.De aangewezen functionarissen kunnen nevenfuncties vervullen uit hoofde van hun
functie. Dat zijn de nevenfuncties waarin zij “qualitate qua” zijn benoemd - de
zogenaamde q.q.-nevenfuncties. Besloten is de naam van de q.q.-nevenfunctie
openbaar te (laten) maken. Niet zozeer omdat daarvoor specifieke functionele
redenen bestaan, maar uit algemene notie van transparantie ten aanzien van
nevenfuncties De overige geregistreerde gegevens worden niet openbaar
gemaakt.Artikel 5Het regelmatig bijhouden van de registratie van de nevenwerkzaamheden van de
aangewezen functionarissen is een taak van BMO-team P&O.FORMULIER REGISTRATIE NEVENWERKZAAMHEDENOp grond van artikel 15, 1e, eerste lid van de Arbeidsvoorwaardenregeling
gemeente Hellevoetsluis 2007 bent u verplicht om opgaaf te doen van de relevante
nevenwerkzaamheden, die u naast uw functie verricht of voornemens bent te gaan
verrichten. Onder relevantenevenwerkzaamheden worden verstaan die
werkzaamheden die de belangen van de dienst kunnen raken indien deze in verband
staan met de functievervulling.U dient zelf af te wegen of uw nevenwerkzaamheden de belangen van de dienst
kunnen raken. Neem bij vragen of twijfel contact op met uw leidinggevende of de
aangewezen personeelsadviseur.De nevenwerkzaamheden die worden verricht uit hoofde van uw functie bij de
gemeente, de zogenaamde qualitate qua-nevenwerkzaamheden (q.q-functies) dienen
tevens te worden geregistreerd U wordt verzocht na invulling van dit formulier dit voor advies aan uw
leidinggevende te geven.Nadat uw leidinggevende advies heeft uitgebracht, zal hij er zorg voor dragen
dat het verder in procedure worden gebracht.Binnen vier weken na indiening van het registratieformulier bij uw
leidinggevende ontvangt u een beschikking van het college, waarin aan u wordt
mede gedeeld, dat de uitoefening van de nevenwerkzaamheden:
geen bezwaren ontmoet, omdat er geen risico van belangenverstrengeling
aanwezig is, met als bijkomende voorwaarden, dat:
verrekening dan wel verlof moet worden opgenomen indien de
nevenwerkzaamheden (deels) in diensttijd plaatsvinden en:
de nevenwerkzaamheden niet ten koste van de functievervulling
bij de gemeente mogen gaan.
in principe geen bezwaren ontmoet, als voldaan wordt aan risico
beperkende maatregelen en de onder a genoemde bijkomende
voorwaarden.
in principe bezwaar bestaat en de goedkeuring wordt onthouden deze
nevenwerkzaamheden te verrichten of nog langer te verrichten, omdat de
goede functievervulling of de goede functionering van de openbare
dienst, voor zover deze in verband staat met zijn functievervulling,
niet in redelijkheid is verzekerd.
In het geval van een beschikking als bedoeld onder b en c heeft u veertien dagen
de tijd uw visie hierop te geven, alvorens een definitief besluit wordt
genomen.Indien u in uw visie nieuwe feiten kunt aantonen waardoor aantoonbaar is dat een
goede functievervulling in redelijkheid is verzekerd, kan dit leiden tot een
beschikking, zoals onder a.In andere gevallen wordt het voornemensbesluit omgezet in een definitief
besluit.Op grond van de Regeling openbaarmaking nevenwerkzaamheden zijn de
gemeentesecretaris, de eventuele overige directeuren aangewezen, waarvan de
nevenfuncties openbaar moeten worden gemaakt ter bescherming van de integriteit
van de openbare dienst.Ambtshalve zult u jaarlijks worden verzocht of zich mutaties hebben voorgedaan
die tevens zullen worden getoetst aan de bestaande regelgeving.Gelieve tussentijdse wijzigingen zo spoedig mogelijk te willen doorgeven aan uw
leidinggevende.Dit registratieformulier wordt in uw persoonsdossier bewaard.De gegevens die u verstrekt worden strikt vertrouwelijk behandeld.Uw gegevensAchternaam en voorletters: …………..…………………………………………………….……….… M / VGeboortedatum: …………..…………………………………………………….……….…………………….…Hoofdfunctie: ……………..…………………………………………………….……….…………………….…Afdeling: ……………………………………………………………………………………………..…Telefoon (werk): ………………………………………………………………………………………………...Emailadres: ….………………………………………………………………………………………………...Het registratieformulier is naar waarheid en volledig ingevuld.Handtekening: ….………………………………………………………………………datum ………………...Verricht of is voornemens te gaan verrichten de volgende nevenactiviteit:Ingangsdatum:................................................................................................................Bij de organisatie, bedrijf of instelling:.................................................................................................................Omschrijving activiteiten.....................................................................................................................................................Tijdsomvang activiteiten:activiteiten (gedeeltelijk) in diensttijd ja/neen
..................................................................................................................................................Advies leidinggevende0 De nevenwerkzaamheden kunnen zonder bezwaar worden vervuld0 De nevenwerkzaamheden kunnen worden vervuld onder de volgende
risicobeperkende maatregelen,
omdat..................................................................................................................................................................................................................................................................................0 De nevenwerkzaamheden kunnen niet worden uitgevoerd respectievelijk dienen te
worden beëindigd,
omdat.................................................................................................................... Datum.........................................
......................................Handtekening leidinggevendeAdvies hoofd BMOHandtekening voor wel / niet akkoord………………………………………
datum..............................ToelichtingRisicobeperkende maatregelen (indien van toepassing)Advies Algemeen Directeur…………………….………………………………………………………………………………………………...Handtekening voor wel / niet akkoord………………………………………
datum..............................ToelichtingRisico beperkende maatregelen (indien van toepassing)Besluit college van burgemeester en wethoudersHandtekening voor wel/ niet akkoord………………………………………………… datum ……………...wel akkoord met de volgende risico beperkende maatregelen……..……….………………………………………………………………………………………………………….MotiveringEventuele visie ambtenaar bij een voornemenHandtekening voor wel / niet akkoord………………………………………
datum..............................Eventuele ToelichtingBesluit college van burgemeester en wethouders
.……..……….………………………………………………………………………………………………………….Handtekening voor wel/ niet akkoord…………………………………… datum ……………...wel akkoord met de volgende risico beperkende maatregelenMotiveringformulier nevenwerkzaamheden maart 2011