CVDR621823_1Beleidsregel Tegemoetkoming Kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) Heumen 2019nlregelingHeumen2019-02-26Heumengmb-2019-45599Beleidsregel tegemoetkoming kosten op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) 2019artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrechtcollege van burgemeester en wethoudersalgemeen2019-02-12De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2019-02-27Onbekend.Onbekend.Beleidsregel Tegemoetkoming Kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) Heumen 2019 Burgemeester en wethouder van Heumen;gelet op het bepaalde artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht Besluiten:Vast te stellen de beleidsregels Tegemoetkoming Kinderopvang op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) 2019Intitulé1.InleidingDe ouders kunnen voor kinderopvang gebruik maken van de reguliere kinderopvangtoeslag. Er zijn gezinnen of alleenstaande ouders, die als gevolg van sociaal-medische redenen, geen of beperkt recht hebben op kinderopvangtoeslag. Bijvoorbeeld als één van de ouders werkt, terwijl de andere ouder om sociale of gezondheidsredenen tijdelijk niet in staat is om voor de kinderen te zorgen. Voor deze gezinssituaties is de Regeling Kinderopvang op basis van een Sociaal Medische Indicatie (SMI). Het doel van deze regeling is dat kinderen ondersteund worden, die als gevolg van de thuissituatie een ontwikkelingsachterstand dreigen op te lopen. De SMI regeling biedt ouders een financiële tegemoetkoming om een tijdelijke oplossing voor kinderopvang mogelijk te maken en toe te kunnen werken naar een structurele oplossing voor de gezinssituatie. De gemeenten hebben volledige beleidsvrijheid gekregen van de Rijksoverheid om invulling te geven aan de SMI regeling. Jaarlijks stort het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 28 miljoen in het gemeentefonds voor de regeling SMI. Gemeenten hebben diverse mogelijkheden om deze middelen in te zetten en eventueel te combineren. De gemeenten worden in staat gesteld om maatwerk toe te kunnen passen. Vooralsnog is het blijven bieden van maatwerk de reden om de SMI regeling niet in een wet te verankeren. Minister Asscher heeft een onderzoek uit laten voeren over het inzetten van de SMI regeling door gemeenten en heeft eind 2016 de toepassing van de regeling geëvalueerd . De uitvoering van deze maatwerk regeling verloopt over het algemeen goed, de kracht van maatwerk moet behouden blijven. Hoofdstuk 1.Algemene bepalingen Artikel 1.Begrippen College: het college van burgemeester en wethouders.Kinderopvang: de opvang van kinderen woonachtig in de gemeente Heumen SMI: noodzakelijke indicatie om in aanmerking te kunnen komen voor een tegemoetkoming in kosten voor noodzakelijke kinderopvang: - als gevolg van lichamelijke, verstandelijke en/of psychische beperkingen van de ouder of; - om een dreigende ernstige ontwikkelingsachterstand van het kind op te heffen of te verminderen. Hoofdstuk 2. Tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van SMIArtikel 2.Doelgroep SMITot de doelgroep behoort: belanghebbende met een kind of meerdere kinderen in de leeftijd van 0 jaar tot de leeftijd dat het kind naar het voortgezet onderwijs gaat, waarbij een consulent jeugd een schriftelijk advies heeft afgegeven waarin de noodzaak van kinderopvang wordt aangegeven op grond van een sociaal medische indicatie. Belanghebbende kan geen beroep doen op een voorliggende voorzieningArtikel 3:Voorliggende voorzieningen Als kinderopvang nodig is op grond van een sociaal-medische indicatie en er geen aanspraak bestaat op een tegemoetkoming in het kader kinderopvangtoeslag via de belastingdienst of een andere voorliggende voorziening, is een tegemoetkoming in het kader van een sociaal medische indicatie mogelijk. Hoofdstuk 3. Aanvraag tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van SMIArtikel 4. Aanvraag tegemoetkoming kosten kinderopvang op basis van SMI
Om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming in de kosten kinderopvang op basis van SMI wordt er een aanvraag voor een tegemoetkoming gedaan bij het College.
Een aanvraag voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang bevat ten minste:
a. naam, adres en burgerservicenummer van de ouder;
b. indien van toepassing: naam en burgerservicenummer van de partner en, indien dit een ander adres is dan het adres van de ouder: het adres van de partner; c. naam, geboortedatum en burgerservicenummer van het kind of de kinderen waarop de aangevraagde tegemoetkoming betrekking heeft;
d. de geldigheidsduur van de indicatie wordt bepaald door een consulent jeugd, maar is nooit langer dan 6 maanden;
e. een offerte of contract van het kindercentrum of gastouderbureau dat de kinderopvang gaat verzorgen waarin in ieder geval wordt aangegeven: het aantal uren kinderopvang per kind, de kostprijs per uur en de aanvangsdatum van de opvang;
f. overige gegevens die het college nodig acht om te kunnen besluiten over de aanvraag van de tegemoetkoming.
Hoofdstuk 4. Toekenning tegemoetkoming op basis van SMI Artikel 5. Ingangsdatum van de tegemoetkomingDe tegemoetkoming wordt verstrekt met ingang van de datum waarop de kinderopvang, op sociaal-medische indicatie, is begonnen. Artikel 6. Maximaal aantal dagdelen Bij het vaststellen van de vergoeding voor kinderopvang op grond van SMI wordt uitgegaan van maximaal 4 dagdelen per week. Artikel 7. Periode van tegemoetkoming De tegemoetkoming geldt voor maximaal 3 maanden. Na afloop van deze periode kan de tegemoetkoming weer voor maximaal 3 maanden worden toegekend nadat de noodzaak van verlenging is vastgesteld door het college. Artikel 8.Hoogte van de tegemoetkomingDe hoogte van de tegemoetkoming per maand is maximaal: het benodigde aantal opvanguren per maand vermenigvuldigd met het uurtarief van de kinderopvang (zoals vastgesteld door de Belastingdienst) minus de inkomensafhankelijke ouderbijdrage. Opvangkosten die boven dit tarief liggen worden door de ouder zelf betaald. Artikel 9. WeigeringsgrondenHet college weigert de tegemoetkoming in de kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie in ieder geval indien:
a. De ouder niet behoort tot de doelgroep in artikel 2 van deze beleidsregels.
b. De ouder niet de inlichtingen verstrekt of medewerking verleent als bedoeld in artikel 11 van deze beleidsregels.
c. De ouder reeds een tegemoetkoming kinderopvang ontvangt of kan aanvragen op grond van de Wet kinderopvang of gebruik kan maken van reguliere peuteropvang.
Artikel 10. Betaling
De tegemoetkoming wordt rechtstreeks betaald aan de ouder op voorwaarde dat deze een contract van kinderopvang kan overleggen.
Artikel 11. Inlichtingenplicht
De ouder of de partner doet het college onmiddellijk na het bekend worden daarvan uit eigen beweging schriftelijk mededeling van inlichtingen en gegevens die voor de aanspraak op en de hoogte van de tegemoetkoming van belang zijn.
Het niet of onjuist informeren van het college kan gevolgen hebben voor de vaststelling van de tegemoetkoming.
Artikel 12. Vaststelling tegemoetkoming
De ouder (of op verzoek van de ouder: de kinderopvangorganisatie) verstrekt binnen vier weken na afloop van de beschikking de facturen van de kinderopvangorganisatie of van het gastouderbureau, waarop zowel de kosten als de urenomvang zichtbaar zijn.
Aan de hand van de verantwoording als bedoeld in het eerste lid wordt de tegemoetkoming definitief vastgesteld.
Teveel betaalde tegemoetkoming wordt teruggevorderd.
Hoofdstuk 5. SlotbepalingenArtikel 13. HardheidsclausuleHet college kan in bijzondere gevallen afwijken van het bepaalde in deze regeling.Artikel 14. Inwerkingtreding en citeertitel
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als ‘Beleidsregel tegemoetkoming kosten op basis van Sociaal Medische Indicatie (SMI) 2019’.
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking ervan.
namens Burgemeester en WethoudersDe secretaris,De burgemeester,D.C. van EetenG.M. Mittendorff
Toelichting algemeen Ouders kunnen voor kinderopvang gebruik maken van de reguliere kinderopvangtoeslag. Gezinnen of alleenstaande ouders, die als gevolg van sociaal-medische redenen, geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Bijvoorbeeld als één van de ouders werkt, terwijl de andere ouder om sociale of gezondheidsredenen tijdelijk niet in staat is om voor de kinderen te zorgen. Voor deze gezinssituaties is de Regeling Kinderopvang op basis van een Sociaal Medische Indicatie (SMI). Het doel van deze regeling is dat kinderen ondersteund worden, die als gevolg van de thuissituatie een ontwikkelingsachterstand dreigen op te lopen. De SMI regeling biedt ouders een financiële tegemoetkoming om een tijdelijke oplossing voor kinderopvang mogelijk te maken en toe te kunnen werken naar een structurele oplossing voor de gezinssituatie. Toelichting artikel Artikel 1: BegripsomschrijvingDit artikel behoeft geen nadere uitleg. Artikel 2: Doelgroep SMIDit artikel behoeft geen nadere uitleg.Artikel 3: Voorliggende voorzieningen De tegemoetkoming fungeert als een vangnet.Als de informele kinderopvang (opvang door buurt, familie, mantelzorg) of andere voorliggende voorzieningen uitkomst bieden dan moet daarvan gebruik worden gemaakt.Artikel 4: Aanvraag tegemoetkoming op basis SMIDit artikel behoeft geen nadere uitleg. Artikel 5: IngangsdatumDit artikel behoeft geen nadere uitleg.Artikel 6: Maximaal aantal dagdelen per leeftijdsfaseDit artikel behoeft geen nadere uitleg.Artikel 7: Periode tegemoetkomingKinderopvang op grond van sociaal medische indicatie is met nadruk een tijdelijke oplossing. Verlenging is slecht eenmaal mogelijk met een maximum van 3 maanden. Werken aan een oplossing op langere termijn is belangrijk. Artikel 8: Hoogte tegemoetkomingVoor vaststelling van de hoogte van de tegemoetkoming is aansluiting gezocht bij de berekeningssystematiek van de belastingdienst. Deze bedragen worden door de belastingdienst elk jaar opnieuw bekeken en vastgesteld. Deze tarieven houdt de gemeente Heumen ook aan. Artikel 9: WeigeringsgrondenDit artikel behoeft geen nadere uitleg. Artikel 10: BetalingHet college kan op verzoek van de ouder(s) ook rechtstreeks uitbetalen aan de kinderopvangorganisatie of het gastouderbureau in de vorm van een SMI-toeslag als er sprake is van schulden. Artikel 11: InlichtingenplichtDit artikel behoeft geen nadere uitleg. Artikel 12: Vaststelling tegemoetkomingDit artikel behoeft geen nadere uitleg. Artikel 13: HardheidsclausuleDit artikel behoeft geen nadere uitleg. Artikel 14: Inwerkingtreding en citeertitel Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.