CVDR378966_1Algemene Verklaring van geen BedenkingennlregelingKrimpenerwaard2018-01-23KrimpenerwaardDigitaal gemeentebladvvgb-lijstArtikel 2.27 Wabo juncto. artikel 6.5 lid 3 BorGemeenteraadruimtelijke ordening, verkeer en vervoer2015-09-22De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2015-10-132015-01-01OnbekendOnbekendvvgb-lijst conform artikel 2.27 wabo juncto artikel 6.5 lid 3 borNVTNVTAlgemene Verklaring van geen BedenkingenMet terugwerkende kracht naar 1 januari 2015 is
in het kader van artikel 2.27 Wabo juncto. artikel
6.5 lid 3 Bor is de volgende lijst
met categorieën van gevallen vastgesteld
waarin geen verklaring van geen bedenkingen (vvgb)
door de gemeenteraad is
vereist.Categorieën van gevallen waarin
geen verklaring
van geen bedenkingen (vvgb) is vereist:1.Projecten waarvoor reeds een nota van uitgangspunten, stedenbouwkundige
visie, stedenbouwkundige randvoorwaarden, beleidsnotitie, masterplan,
gebiedsvisie, projectplan of daarmee te vergelijken ruimtelijk kader bestaat
dat is vastgesteld door de gemeenteraad en de voormalige raden van de
gemeenten Nederlek, Ouderkerk, Bergambacht, Vlist en Schoonhoven;Indien de raad reeds de ruimtelijke kaders heeft vastgesteld, is
het college gehouden aan deze kaders. De activiteit dient dan uiteraard
te voldoen aan deze kaders.2.Het veranderen van bestaande en het realiseren van nieuwe lokale weg-,
water-, parkeer-, en groenvoorzieningen;Aanpassing van de openbare ruimte en in het bijzonder de
optimalisatie van deverkeersafwikkeling, het oppervlaktewaterbeheer en openbare
groenvoorzieningen vindt plaats in het kader van het algemeen belang.
Deze ontwikkelingen kunnen op grond van het maatschappelijk belang,
binnen de bestaande beleidskaders, zonder nadere heroverweging worden
geëffectueerd. Deze regeling heeft uitsluitend betrekking op lokale
infrastructurele voorzieningen, zoals lokale wegen.Het bouwen van kiosken en paviljoens en (bouw)projecten voor
openbare nutsvoorzieningen, voorzieningen voor het openbaar vervoer,
het wegverkeer of waterstaatkundige doeleinden;Het, binnen het stedelijk gebied, bouwen/verbouwen van
woningen inclusief de bij de woonfunctie behorende
bijgebouwen, bouwwerken, geen gebouwen zijnde en
voorzieningen en het omzetten van bestaande functies naar
een woonfunctie;Het, buiten het stedelijk gebied, bouwen van woningen, die
passen binnen de lokale beleidsregel ‘Ruimte voor
Ruimte’.Het, binnen het stedelijk gebied, bouwen/verbouwen van gebouwen en
bouwwerken geen gebouwen zijnde ten behoeve van voorzieningen van
educatieve , medische, recreatieve, sociaal maatschappelijke en
levensbeschouwelijke aard en het omzetten van bestaande functies in
voornoemde functies.Hierbij kan onder andere gedacht worden aan een verzameling van
containers voor deinzameling van huishoudelijk afval, speelvoorzieningen en openbare
sportvoorzieningen.Het, binnen het stedelijk gebied, bouwen/verbouwen van winkels,
bedrijven en kantoren met bijbehorende voorzieningen en het omzetten
van bestaande functies naar voornoemde functies.Aanleg van bouwwegen, zandpakketten en andere activiteiten ten
aanzien van het bouwrijp maken van gebieden voor projecten die zijn
opgenomen in een structuurvisie en waarvoor een bestemmingsplan
reeds in procedure is; Voor bouwprojecten is vaak een lange voorbereidingstijd nodig ten
aanzien van het bouwrijp maken van de grond. Het is gezien de tijd een
logische stap voordat de bestemmingsplanprocedure is afgerond de
voorbereidende werkzaamheden te starten.8.Wijziging van aantal en soort woningen binnen vastgestelde
bestemmingsplannen voor nieuwe bouwprojecten en passend binnen de Regionale
Agenda Wonen;Tijdens de ontwikkeling van grote projecten blijkt soms een
wijziging van een soort woning of aantal woningen beter te passen bij de
vraag vanuit de markt. Uiteraard met een goede ruimtelijke onderbouwing
kan hier dan zonder bestemmingsplanwijziging van worden afgeweken indien
dit passend is binnen de Regionale Agenda Wonen (RAW).9.Als op voorhand duidelijk is dat de aanvraag om een omgevingsvergunning
geweigerd dient te worden, omdat een van de activiteiten binnen de aanvraag
een weigeringsgrond kent, is geen vvgb vereist;De omgevingsvergunning kan bestaan uit meerdere deelactiviteiten.
Deze deelactiviteiten(bouw, sloop, kap, milieu enz.) hebben allen een toetsingskader in
de Wabo of in decentrale regelgering (verordeningen). Als een onderdeel
van de omgevingsvergunning geweigerd moet worden, moet de hele
omgevingsvergunning geweigerd worden. Hierop geldt de uitzondering dat
de aanvrager kan verzoeken om de omgevingsvergunning toch te verlenen
voor de deelactiviteit die wel vergund kan worden. Doet hij dit ook dan
kan het toch noodzakelijk zijn om een verklaring van geen bedenkingen
aan te vragen. Zo niet, dan is het overbodig om de raad de aanvraag voor
een verklaring van geen bedenkingen voor te leggen, aangezien zich dan
reeds een andere weigeringsgrond heeft voorgedaan.10.Wanneer op een ontwerp vvgb die ter inzage heeft gelegen geen zienswijzen
zijn ingediend, is geen definitieve vvgb vereist.De raad neemt op een bepaald moment het besluit om een ontwerp vvgb
ter inzage te leggen voor een belanghebbende. Daarmee geeft hij aan
positief te staan tegenover de betreffende ontwikkeling. Indien
belanghebbenden geen zienswijzen indienen, zijn er geen redenen om de
raad nog het definitieve besluit omtrent de vvgb te
laten nemen. Er zijn immers geen zienswijzen die de eerdere positieve
grondhouding kunnen doen veranderen.Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der Gemeente
Krimpenerwaard, gehouden op 22 september 2015.de griffierdrs. K.E. Driehuisde voorzittermr. T.P.J. Bruinsma