CVDR365793_1ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING GEMEENTE LOPPERSUM 2015 e.v.nlregelingLoppersum2018-12-21LoppersumGemeenteblad, 2015, 35950Algemene Subsidieverordening gemeente Loppersum 2015 e.v.Algemene Wet bestuursrecht, art. 4:23gemeenteraadmaatschappelijke zorg en welzijn2015-03-30De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2015-04-252019-01-01nieuwe regelingOnbekendNadere regels in het kader van bescherming van de openbare orde rondom jaarwisseling, Nadere regels subsidie voor welzijns-, culturele- en sportactiviteiten Loppersum.GeenALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING GEMEENTE LOPPERSUM 2015 e.v.De raad van de gemeente Loppersum;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 maart 2015;;b e s l u i t :vast te stellen de "ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING GEMEENTE
LOPPERSUM2015 e.v."1BegripsomschrijvingenGemeente : gemeente LoppersumRaad : de raad van de gemeente LoppersumBurgemeester en wethouders : het college van burgemeester en wethouders van
de gemeente LoppersumInstelling : een organisatie die rechtspersoonlijkheid bezit en die zich ten
doel stelt om zonder winstoogmerk activiteiten te verrichten ten behoeve van
de inwoners van de gemeente LoppersumSubsidievoorstel : een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt
aangevraagd met daarin de benodigde personele en materiële middelen en de
daarmee nagestreefde doelenAWB : Algemene Wet Bestuursrecht2Reikwijdte1.Deze verordening is van toepassing op het verstrekken van subsidies voor
instellingen die activiteiten op een van de volgende beleidsvelden
ondernemen en die het belang van de gemeente en/of de inwoners dienen:
WelzijnEconomische. zaken enwerkgelegenheid Volkshuisvesting enruimtelijke ordeningVolksgezondheidKunst, cultuuren monumenten Sport enontspanning Sociale voorz. en lokaal soc. beleid Recreatie en toerismeOpenbare orde
2.In bepaalde gevallen kunnen burgemeester en wethouders beslissen dat deze
verordening eveneens van toepassing is op het verstrekken van subsidies voor
natuurlijke personen en/of groepen van natuurlijke personen die het belang
van de gemeente en/of de inwoners dienen.3Nadere regelsBurgemeester en wethouders kunnen ter uitvoering van deze verordening nadere
regels per beleidsveld opstellen. Indien van toepassing zijn deze nadere
regels beschikbaar per beleidsveld via de website van de gemeente.4Vaststelling subsidieplafond:1.De raad stelt jaarlijks door vaststelling van de begroting een bedrag
vast dat beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies op de
beleidsvelden benoemd in artikel 2, lid 1 van deze verordening.2.Burgemeester en wethouders bepalen vervolgens hoe het beschikbaar
gestelde bedrag wordt verdeeld.5Aanvraag om een structurele subsidie1.Een aanvraag om een structurele subsidie wordt schriftelijk bij
burgemeester en wethouders ingediend uiterlijk 1 juni voorafgaand aan
het jaar waarop de activiteiten betrekking hebben. De gemeente Loppersum
kent daarbij drie varianten en wel één voor aanvragen beneden €
10.000,-, één voor tussen € 10.000,- en € 25.000,- en één voor boven de
€ 25.000 per jaar;2.Structurele subsidies worden jaarlijks geïndexeerd conform de voor dat
jaar geldende algemene indexering die bij de opstelling van de begroting
is gebruikt;3.Een structurele subsidie kan voor meerdere jaren vastgesteld worden met
een maximum van 4 jaar.6Aanvraag om een incidentele subsidie:Een aanvraag om een incidentele subsidie dient tenminste 8 weken voor
aanvang van de activiteiten schriftelijk te worden ingediend bij
burgemeester en wethouders. 7Te verstrekken gegevens1.De in artikel 5 en 6 bedoelde aanvraag gaat in elk geval vergezeld van
een begroting met een activiteitenplan.2.Als voor het eerst een aanvraag tot een structurele subsidie wordt
ingediend, dan bevat de aanvraag tevens:
een exemplaar van de stichtingsakte, de statuten en het
huishoudelijk reglement
een opgave van de bestuurssamenstelling
een verslag van de financiële positie van aanvrager op het
moment van de aanvraag.
8Beslissingstermijn op een subsidieaanvraag1.Burgemeester en wethouders beschikken binnen acht weken na vaststelling
van de gemeentebegroting over de verdeling van de structurele
subsidies;2.Burgemeester en wethouders beschikken binnen acht weken na aanvraag over
een incidentele subsidie.9WeigeringsgrondenDe subsidieverstrekking kan naast de in artikel 4.25 en artikel 4.35 van de
AWB genoemde gevallen worden afgewezen indien:
De activiteiten van de aanvrager niet gericht zijn op of niet
aanwijsbaar ten goede komen aan de gemeente of de inwoners van de
gemeente;
de gelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het
doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld;
de aanvrager doelstellingen heeft of activiteiten zal ontplooien die
in strijd zijn met de wet, het algemeen belang of de openbare
orde;
de aanvrager zelf over voldoende financiële middelen beschikt om de
activiteiten te ontplooien;
in de activiteiten op een naar het oordeel van burgemeester en
wethouders toereikende wijze anders wordt of kan worden
voorzien;
de subsidieverstrekking niet past binnen het beleid van de gemeente
en derhalve niet overeenkomt met de nadere vastgestelde
beleidsregels per beleidsveld;
de gevraagde subsidie zorgt voor een overschrijding van het door de
raad vastgestelde subsidieplafond.
10Verplichtingen aanvragerDe subsidieontvanger is verplicht tijdig opgave te doen aan het college van
een wezenlijke wijziging van de gegevens die bij de aanvraag om subsidie
zijn overlegd.11Voorschotten1.Burgemeester en wethouders kunnen bij beschikking voorschotten
verlenen;2.Het voorschot wordt uiterlijk binnen zes weken na de dag van de
beschikking, zoals genoemd in lid 1, uitbetaald.12Indieningtermijn tot vaststelling van de subsidie1.Uiterlijk binnen 13 weken (1 kwartaal) na afloop van het tijdvak of
beëindiging van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, dient de
subsidieontvanger bij burgemeester en wethouders een aanvraag tot
vaststelling in.2.Bij de aanvraag tot vaststelling overlegt de subsidieontvanger een
financieel verslag en een verantwoording van activiteiten;3.Lid 1 en 2 gelden niet voor een structurele of incidentele subsidie
lager dan € 10.000,-. Deze worden bij de verstrekking ambtshalve
vastgesteld;4.Bij een subsidieverstrekking hoger dan € 25.000,- per jaar dient tevens
een accountantsverklaring te worden overlegd;5.Burgemeester en wethouders beschikken binnen zes weken na ontvangst van
de in lid 1 bedoelde aanvraag tot vaststelling.13HardheidsclausuleIn bijzondere gevallen of wanneer sprake is van onbillijkheid of
onredelijkheid, kunnen burgemeester en wethouders afwijken van het bepaalde
in deze verordening.14Inwerkingtreding1.Deze verordening treedt de dag na bekendmaking in werking.2.Na inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Algemene
Subsidieverordening gemeente Loppersum 2009.15CiteertitelDeze verordening wordt genoemd "Algemene
Subsidieverordening gemeente Loppersum
2015 e.v.". Vastgesteld in de openbare vergaderingvan de raad van de gemeente Loppersum, gehouden op 30 maart 2015, nr. 14. De raad voornoemd,A.Rodenboog, voorzitterA. R.S. Bosma, griffierToelichting Algemene Subsidieverordening Gemeente Loppersum 2015
e.v.AlgemeenDe Algemene wet bestuursrecht schrijft voor dat een subsidieverstrekking dient
te berusten op ‘een wettelijk voorschrift’ (zoals een gemeentelijke
verordening). Bijgaande verordening voorziet hierin. De Algemene Subsidieverordening Gemeente Loppersum is, het eerste woord in de
naam duidt daar al op, algemeen van aard. Dat betekent dat de verordening in
principe van toepassing is op alle subsidieaanvragen die bij de gemeente worden
ingediend. In specifieke gevallen kunnen nadere regels gesteld worden. Deze
nadere regels zijn in voorkomende gevallen per beleidsveld door het college
vastgesteld.Artikelsgewijze toelichtingArtikel 1 BegripsomschrijvingenIn dit artikel zijn diverse in de verordening gebruikte begrippen
omschreven.Artikel 2 Reikwijdte De Algemene Subsidieverordening Gemeente Loppersum is van toepassing op alle
genoemde beleidsvelden/activiteiten. Het noemen van de beleidsvelden is een
verplichting die voortvloeit uit de Algemene Wet Bestuursrecht. De namen van de
beleidsvelden zijn ontleend aan de programma’s uit de programmabegroting. Deze
velden zijn in lijn met de tot nu toe verstrekte subsidies, beschreven
beleidskaders en subsidieverordeningen.De gemeente Loppersum verstrekt op basis van de Algemene Subsidieverordening
vanaf de begroting 2010 een structureel en een incidenteel bedrag. Artikel 3 Nadere regelsBinnen de systematiek van voorliggende verordening kan het college nadere regels
stellen voor de procedure voor het indienen van een aanvraag op grond van deze
verordening, de subsidiabele activiteiten en de verdeling van de beschikbare
gelden. Nadere voorschriften worden o.a. vastgesteld voor de onderdelen waarvoor
in de oude systematiek deelverordeningen waren vastgesteld. Het gaat daarbij met
name om de volgende verordeningen:
Subsidieverordening stads- en dorpsvernieuwing;
Subsidieregeling voor onderhoud van monumenten.
Daarnaast is het al enige tijd gebruikelijk om voor enkele grote subsidianten,
zoals de bibliotheek en de SWD, contracten op te stellen voor meerdere jaren. In
deze contracten zijn nadere regels omtrent de subsidierelatie en wederzijdse
verplichtingen vastgelegd.Artikel 4 Vaststelling subsidieplafondHet subsidieplafond is een bruikbaar instrument om ‘open einde financiering’
tegen te gaan. De wet geeft aan dat de subsidieverordening daarvoor regels moet
bevatten. Overschrijding van het subsidieplafond vormt een weigeringsgrond voor
de beslissing op een aanvraag om subsidie. Het plafond geldt voor het totale
door de raad beschikbaar gestelde subsidiebedrag. Dat wil zeggen dat
overschotten op het ene beleidsveld gebruikt kunnen worden om op andere
beleidsvelden meer subsidie te verstrekken. Waar de raad het bedrag per
beleidsveld bepaalt, is het aan het college om binnen een beleidsveld het
beschikbare subsidiebedrag te verdelen.Artikel 5 Aanvraag om een structurele subsidieEen structurele subsidie is een subsidie met dezelfde subsidierelatie die
jaarlijks terugkeert. In het kader van realistisch begroten worden de subsidies
jaarlijks geïndexeerd conform de voor dat jaar geldende begrotingsrichtlijnen om
te compenseren voor de prijsinflatie. Omdat het bij deze subsidies vaak gaat om
aanvragers waarmee al vele jaren een subsidierelatie bestaat, heeft het college
de mogelijkheid om een subsidie voor meerdere jaren tegelijk vast te stellen met
een maximum van vier jaar. Artikel 6 Aanvraag om een incidentele subsidieVoor incidentele aanvragen om subsidie wordt in de begroting een totaalbudget
beschikbaar gesteld. Het beslag op incidentele subsidies is vooraf niet in te
schatten. Ook de kosten voor de jaarwisseling worden beschouwd als incidentele
subsidies. Structurele subsidies moeten namelijk voor 1 juni ingediend worden.
Bij aanvragen om subsidies voor de jaarwisseling is het echter gebruikelijk dat
er aan het eind van het jaar mogelijkheden worden geboden voor het indienen van
subsidieaanvragen. Artikel 7 Te verstrekken gegevensOm te kunnen beoordelen of een aanvraag past binnen in deze verordening gestelde
kaders en financieel goed is onderbouwd, heeft het college gegevens van de
aanvrager nodig. Zonder deze gegevens kan een aanvraag niet gehonoreerd
worden.Artikel 8 Beslissingstermijn op een subsidieaanvraagDe termijnen genoemd in artikel 8 zijn termijnen van orde. Wordt een termijn
niet gehaald, dan moet dit niet gezien worden als een onrechtmatige handeling.
Wel is in het kader van klantvriendelijkheid een termijnoverschrijding
onwenselijk.Artikel 9 WeigeringsgrondenDe genoemde weigeringsgronden zijn een aanvulling op de weigeringsgronden uit
artikel 4:35 van de Awb. De weigeringsgronden hebben tot doel de gemeente te
helpen bij het op efficiënte en effectieve wijze inzetten van haar middelen en
moeten tevens gezien worden als beleidskaders.Artikel 10 Verplichtingen aanvragerVolgens de wet (Awb) moet in een verordening de basis gelegd worden voor het in
voorkomende gevallen kunnen opleggen van bijzondere verplichtingen aan de te
ontvangen subsidie. Artikel 11 VoorschottenArtikel 4:54 van de Awb bepaalt dat alleen voorschotten mogelijk zijn als dit in
de wet (verordening) of bij subsidieverlening is bepaald. Artikel 12 Indieningtermijn tot vaststelling van de subsidieAls extra waarborg voor een effectieve subsidieverstrekking wordt een aanvrager
gevraagd na afloop van een activiteit verantwoording af te leggen. Op basis van
deze verantwoording vindt de daadwerkelijke vaststelling van de subsidie plaats.
Om het proces van subsidieverstrekking niet onnodig te belasten worden subsidies
tot een hoogte van € 25.000 ambtshalve vastgesteld. Over subsidies tot €
10.000,- hoeft achteraf geen verantwoording plaats te vinden. Voor subsidies
tussen € 10.000,- en € 25.000,- dient achteraf een financieel verslag en
activiteitenoverzicht ingeleverd te worden. De bedragen uit de vaststelling zullen zoveel mogelijk gelijk zijn aan de
bedragen uit de beschikking, zodat geen verrekeningen hoeven plaats te vinden. Artikel 13 HardheidsclausuleEr moet altijd een mogelijkheid overblijven om, ten gunste van de aanvrager,
positief op een subsidieaanvraag te reageren. Als van deze clausule gebruik
wordt gemaakt, zal de raad hierover ingelicht worden.