CVDR612696_2Besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 11 september, nr. 1098062/1121901, tot vaststelling van de uitvoeringsregeling subsidie Fietsknelpunten Noord-Holland 2018nlregelingNoord-Holland2019-02-20Noord-Hollandprb-2019-1254Uitvoeringsregeling subsidie Fietsknelpunten Noord-Holland 2018gedeputeerde statenfinanciën en economieruimtelijke ordening, verkeer en vervoer2019-02-12De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2019-02-212021-01-01artikel 3, 8, 12, 19, bijlage 1 1098062/1173310Besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 11 september, nr. 1098062/1121901, tot vaststelling van de uitvoeringsregeling subsidie Fietsknelpunten Noord-Holland 2018Gedeputeerde Staten van Noord-Holland;Overwegende dat het gewenst is om een regeling vast te stellen voor de subsidiering van maatregelen om fietsknelpunten in Noord-Holland weg te nemen;Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Holland 2011;Besluiten vast te stellen:Uitvoeringsregeling subsidie Fietsknelpunten Noord-Holland 2018 1In deze regeling wordt verstaan onder:
fietsinfrastructuur: de fundering en de verhardingen van fietspaden, fietsstroken en fietsstraten met de daarbij behorende kunstwerken, zoals bruggen, duikers, viaducten, aquaducten en tunnels en verkeersvoorzieningen;
verkeersregelinstallaties: verkeerslichten met de daarbij behorende techniek;
project: geheel van activiteiten die samenhangen met een infrastructureel project;
aanbesteden: het gehele aanbestedingsproces inclusief de gunning of de voorlopige gunning;
verkeersvoorziening: fysieke voorziening, bestemd voor de geleiding van het verkeer;
knelpuntenlijst: de als bijlage 1 bij deze regeling gevoegde lijst met fietsknelpunten in de provincie Noord-Holland alsmede de daarbij gevoegde typeringen van deze knelpunten.
2Op deze regeling is titel 4.2. van de Algemene wet bestuursrecht van overeenkomstige toepassing. 31.Subsidie kan worden verstrekt voor de uitvoering een project dat voorziet in de oplossing van een fietsknelpunt in de provincie Noord-Holland, dat vermeld is in de knelpuntenlijst. 2.De te subsidiëren projecten, als bedoeld in lid 1, omvatten de aanleg, plaatsing, uitbreiding of aanpassing van fietsinfrastructuur of verkeersvoorzieningen. 3. De te subsidiëren projecten, als bedoeld in lid 1, worden onderscheiden in de volgende categorieën:
nieuwe infrastructuur groot: projecten die hoofdzakelijk bestaan uit de aanleg of aanpassing van een brug of tunnel;
nieuwe infrastructuur klein: projecten die hoofdzakelijk bestaan uit de aanleg of aanpassing van één of meer fietspaden, fietsstroken en fietsstraten;
aanpassing bestaande infrastructuur en verkeersvoorzieningen: projecten die hoofdzakelijk bestaan uit installatie of aanpassing van verkeersregelinstallaties, belijning, inrichting van wegen en kruispunten of de vervanging van bestaand wegdek.
4Subsidie wordt verstrekt aan gemeenten in de Provincie Noord-Holland. 5Gedeputeerde Staten verstrekken geen subsidies van minder dan € 5.000,-. 6Bij subsidies van minder dan € 10.000,- gaat geen subsidieverlening aan de subsidievaststelling vooraf. 7Een aanvraag om subsidie bevat in elk geval:
een inhoudelijke beschrijving van het project;
een situatieschets en schetsontwerp van het project;
een gespecificeerde begroting van de kosten van het project;
een financieringsplan van de kosten van het project;
de uitvoeringsplanning.
81.Gedeputeerde Staten kunnen jaarlijks een subsidieplafond vaststellen.2.Gedeputeerde Staten kunnen jaarlijks een periode vaststellen, waarbinnen subsidieaanvragen kunnen worden ingediend. 91.Een aanvraag om subsidie is tijdig ingediend indien de aanvraag in de in artikel 8 lid 2 genoemde periode is ontvangen. 2.Een aanvraag om subsidie die buiten de in het vorig lid genoemde periode wordt ontvangen, wordt niet in behandeling genomen. 3.Gedeputeerde Staten beslissen uiterlijk 13 weken na afloop van de in het eerste lid genoemde periode. 10Subsidie wordt geweigerd indien:
een project is aanbesteed voor 1 januari 2018;
een project financieel niet haalbaar is;
activiteiten al gesubsidieerd zijn door de provincie Noord-Holland;
het project onvoldoende bijdraagt aan de oplossing van het desbetreffende fietsknelpunt.
111.Subsidie wordt verstrekt voor de kosten genoemd in artikel 3, tweede lid van deze uitvoeringsregeling, voor zover noodzakelijk voor de oplossing van het betreffende fietsknelpunt.2.Voorbereidingskosten zijn, in aanvulling op het bepaalde in het eerste lid, subsidiabel tot ten hoogste 10% van de op basis van het eerste lid en artikel 18 vastgestelde subsidiabele kosten.3.Subsidie wordt niet verstrekt voor de kosten van:
vervanging, beheer of onderhoud;
grondverwerving;
saneringskosten.
de kosten van de eigen organisatie van de aanvrager.
121.De subsidie voor de in artikel 3 lid 3 gecategoriseerde projecten bedraagt:
50 % van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 2.000.000,- voor de uitvoering van de projecten in categorie A;
50 % van de subsidiabele kosten tot een maximum van €1.000.000,- voor de uitvoering van de projecten in categorie B;
50 % van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 500.000,- voor de uitvoering van de projecten in categorie C;
2.indien de kosten genoemd in het eerste lid gedeeltelijk anderszins worden gesubsidieerd, wordt een zodanig subsidiebedrag vastgesteld, dat het totale subsidiepercentage niet meer bedraagt dan 50 % van de subsidiabele projectkosten; 131.Aanvragen om subsidie worden behandeld op volgorde van ontvangst.2.Wanneer een aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag, de datum waarop de aanvraag is aangevuld. 3.Indien meerdere aanvragen op dezelfde dag worden ontvangen en door honorering van deze aanvragen het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de aanvraag met de laagste projectkosten als eerste in behandeling genomen.4.Indien toepassing van het vorige lid er toe leidt dat aanvragen gelijk eindigen, wordt rangschikking van die aanvragen bepaald door loting. 14De subsidieontvanger is verplicht om:
het logo of de naam van de provincie op alle publiciteitsuitingen te plaatsen die betrekking hebben op de gesubsidieerde activiteit;
het project gedurende 10 jaar in stand te houden.
151.De subsidieontvanger is verplicht om:
binnen 3 weken na aanbesteding van het project hiervan schriftelijk melding te maken bij Gedeputeerde Staten;
bij verkoop of teniet doen binnen 10 jaar van het gesubsidieerde project, hiervan per ommegaande melding te maken bij Gedeputeerde Staten.
2.Gedeputeerde Staten kunnen in de subsidieverlening een termijn stellen waarbinnen het project moet zijn aanbesteed.161.1.Gedeputeerde Staten kunnen na ontvangst van de melding, bedoeld in artikel 15, eerste lid, onder a, een voorschot verlenen van ten hoogste 80% van het verleende subsidiebedrag. 2.Gedeputeerde Staten kunnen het in lid 1 bedoelde voorschot gespreid betalen door betalingen te koppelen aan de uitvoeringsplanning. 171.Bij verkoop of teniet doen van het project binnen de in artikel 14, onder b. omschreven instandhoudingstermijn van 10 jaar, kunnen Gedeputeerde Staten in een zo nodig gewijzigde subsidievaststelling als bedoeld in artikel 4:49, lid 1 onder c, Awb, de subsidie verlaagd vaststellen.2.De in lid 1 genoemde verlaging bedraagt ten hoogste 10 procent van de verstrekte subsidie, vermenigvuldigd met het aantal resterende jaren van de in lid 1 genoemde termijn. 181.De aanvraag tot vaststelling van de subsidie wordt ingediend binnen 8 weken na voltooiing van de activiteit. 2.Gedeputeerde Staten stellen voor de aanvraag als bedoeld in het eerste lid een formulier vast. 3.Gedeputeerde Staten beslissen binnen 13 weken na ontvangst van de aanvraag als bedoeld in lid 1 tot vaststelling van de subsidie. 191.Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij is geplaatst. 2.Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2021. 3.Deze regeling wordt aangehaald als de Uitvoeringsregeling subsidie Fietsknelpunten Noord-Holland 2018. Haarlem, 11 september 2018Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,J.W. Remkes, voorzitterR.M. Bergkamp, provinciesecretaris1:knelpuntenlijst als bedoeld in artikel 1, onderdeel f van de regelingGSnota 1098062/1173310: knelpunten op gemeentelijk areaal
NrKnelpunt codeTypering knelpuntOmschrijving knelpuntgemeente1NKL16Kruispunt, verkeersveiligheidGevaarlijke VRI-oversteek van 8 rijbanen.Alkmaar2NKL19Wegvak, vervoerswaardeDeze woonstraten behoren tot de belangrijke school/woon-werkroutes tussen NS-station en Bergermeer/BergenAlkmaar3Nkop25Wegvak, comfortTe smalle fietsstrook voor gebiedsontsluitingsweg.Den Helder4ZKL254Kruispunt, verkeersveiligheidOnnodige en onveilige fietsoverstekenBloemendaal5ZKL252Ontbrekende schakel, bereikbaarheidontbrekende schakel tussen Heemstede/Vogelenzang en ZandvoortBloemendaal6GeV20Kruispunt, verkeersveiligheidGeen eigen fietsoversteken over drukke Brinklaan. Extra gevaarlijk vanwege vrachtverkeer van/naar bedrijventerreinGooise Meren - Bussum7GeV22Kruispunt, verkeersveiligheidGeen of weinig zicht komende van rotonde met Nieuwe RaadhuisstraatGooise Meren - Bussum8GeV19Kruispunt, verkeersveiligheidGeen eigen fietsoversteken over drukke Brinklaan.Gooise Meren - Naarden9GeV8Kruispunt, comfortTe lange wachttijd en in noordoosthoek te smalle fietsvoorziening (en VRI-paal staat óp het fietspad)Gooise Meren - Naarden10ZKL1Ontbrekende schakel, bereikbaarheidAanleg fietsbrug: >10.000 fietsers Haarlem-Noord ? Station ? Centrum. Ontvlecht bus- ,auto- en fietsstromen. Opgenomen in prioriteit regionaal fietsnetwerk.Haarlem11ZKL10Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheidDrukke fietsroute door centrum; drukke busrouteHaarlem12ZKL19Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheidFietsvoorziening ontbreektHaarlem13ZKL2Wegvak, bereikbaarheid, vervoerswaarde.Aanleg fietsstraat Kennemerstraat: >10.000 fietsers Haarlem-Noord ? Station ? Centrum. Ontvlecht bus- ,auto- en fietsstromen. Opgenomen in prioriteit regionaal fietsnetwerk.Haarlem14ZKL21Wegvak, comfort.Vanwege te smal profiel zitten fiets- en autoverkeer elkaar in de weg.Haarlem15ZKL22Wegvak, comfort.Fietspaden te smalHaarlem16ZKL23Wegvak, verkeersveiligheid.Onveilige 50 km. weg vlakbij station vanwege fietsstroken en parkeervakken.Haarlem17ZKL24Kruispunt, comfortLange wachttijden VRIHaarlem18ZKL263Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheid50km weg zonder fietsvoorzieningHaarlem19ZKL278Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheid50km-weg zonder fietsvoorzieningHaarlem20ZKL28Ontbrekende schakel, bereikbaarheid.Ontbrekende schakel tussen Garenkokerskade en JulianalaanHaarlem21ZKL294Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheidOntbreken van geschikt fietspad voor twee richtingsfietsverkeer Haarlem22ZKL296Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheid.Paden structuur biedt te weinig capaciteit, mijdingsgedrag verkeerslichten.Haarlem23ZKL297Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheidTe smal fietspad voor tweerichtingsverkeer. Veel spookfietsgedrag en misbruik van VRI. Haarlem24ZKL307Kruispunt, comfortLange wachttijden voor overstekende fietsersHaarlem25ZKL4Wegvak, bereikbaarheid.Fietsvoorziening ontbreekt. Drukke fietsroute van/naar centrumHaarlem26ZKL5Wegvak, bereikbaarheid, verkeersveiligheidTe smal voor auto en fiets. Ook voetganger heeft geen ruimte.Haarlem27ZKL8Wegvak, verkeersveiligheidOnveilige weg door te smalle fietsstroken naast te smalle parkeerhavensHaarlem28ZKL204Kruispunt, comfortLange wachttijden bij zeer druk VRI-kruispunt. Belangrijke woon-werk/school en recreatieve verbinding.Heemstede29ZKL206Wegvak, verkeersveiligheidTussen Aerdenhout, Vogelpark en Leidsevaartweg noordzijde twee maal zeer drukke N201 overstekenHeemstede30ZKL207Wegvak, comfort, verkeersveiligheidFietsers naar station vermijden lange wachttijden bij kruispunt met Leidsevaartweg door aan zuidzijde fietspad te nemen.Heemstede31ZKL208Kruispunt, verkeersveiligheidSchoolroute. Gevaarlijke en complexe oversteek aan oostzijde van zeer drukke N201; complex vanwege ook nog eens in- en uitrijdend autoverkeer van Adriaan Pauwlaan.Heemstede32ZKL213Wegvak, comfortZeer slecht tegelfietspadHeemstede33GeV13KruispuntZeer onveilige rotonde fietsoversteken over drukke Diependaalselaan, vooral vanwege 2 uitgaande rijstroken met optrekkend verkeer en daardoor afdekzicht; opstelruimtes zijn veel te krap (bijna 180 graden achterom kijken) en aan westzijde is midden eiland ook nog eens te klein om in twee fasen te kunnen oversteken.Hilversum34GeV14WegvakSmalle, aanliggende tegelfietspaden (matig alternatief voor Diependaalselaan/Oostereind)Hilversum35GeV27WegvakVoor 50 km. regime te smalle fietsstroken, zeker in combinatie met veel scholieren.Hilversum36WFr1WegvakFietsvoorziening ontbreektHoorn37WFr11KruispuntLange VRI-wachttijden bij overstekenHoorn38WFr13KruispuntZeer lange VRI-wachttijdenHoorn39Nkop21Ontbrekende schakelontbrekende schakel N245-Veilingweg is voor de betreffende gemeentes wel een actuele doelstellingSchagenToegevoegde knelpunten openstelling 201940Wfr 18Ontbrekende SchakelAanleg van een fietsverbinding tussen Risdam-noord en bedrijventerrein Westfrisia zorgt voor een veel veiligere en snellere route, met name voor woonwerk fietsers.Hoorn41NKL 15Ontbrekende SchakelGeen fietsvoorzieningAlkmaar42NKL 117Wegvak, verkeersveiligheidGebiedsontsluitingsweg zonder fietspadLangedijk43NKL 30Ontbrekende SchakelLangs Uitvalsweg ontbreekt 80 meter fietspad tussen Dorpstraat en fietspad van/naar Broekhornbrug. Op deze cruciale verbinding tussen Heerhugowaard (o.a. NS-station) en Langedijk is het voor fietsers nu 450 meter.Langedijk