CVDR319845_1Paracommercieverordening gemeente Ouder-AmstelnlregelingOuder-Amstel2018-12-05Ouder-Amstelwww.ouder-amstel.nl, weekblad voor Ouder-AmstelParacommercieverordeningartikel 4, lid 1 van de Drank- en HorecawetDrank- en Horecawet, de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;gemeenteraadruimtelijke ordening, verkeer en vervoer2013-09-26De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2013-01-26OnbekendOnbekendGeenParacommercieverordening gemeente Ouder-AmstelParacommercie verordening Gemeente Ouder-Amstel 2013De Raad van de gemeente Ouder-Amstel; overwegende dat het op grond van artikel 4, lid 1 van de Drank- en
Horecawet, noodzakelijk is een paracommercie verordening op te stellen
teneinde voorschriften of beperkingen te verbinden aan paracommerciële
rechts-personen op het terrein van horeca-activiteiten.Gelet op het bepaalde in de Drank- en Horecawet, de Algemene wet
bestuursrecht en de Gemeentewet;BesluitVast te stellen de volgende verordening ter voorkoming van oneerlijke
concurrentie tus-sen paracommerciële rechtspersonen en commerciële
horecabedrijven.1.Begripsbepalinga.Bijeenkomsten van persoonlijke aardBijeenkomsten met een veelal feestelijk karakter die geen direct verband
houden met de doelstelling van de para commerciële rechtspersonen, zoals
bruiloften, feesten, partijen, recepties, jubilea, verjaardagen,
bedrijfsfeesten, koffietafels en dergelijke.b.Drank- en HorecawetDrank- en Horecawet zoals gewijzigd op 1 januari 2013 met het oog op de
terugdringing van het alcoholgebruik onder met name jongeren, de voorkoming
van alcohol gerelateer-de verstoring van de openbare orde, alsmede ter
reductie van de administratieve lasten.c.HorecabedrijfDe activiteit in ieder geval bestaande uit het bedrijfsmatig of anders dan
om niet ver-strekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter
plaatse.d.Paracommerciële rechtspersoonEen rechtspersoon niet zijnde een naamloze vennootschap of besloten
vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, die zich naast activiteiten van
recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatie, levensbeschouwelijke of
godsdienstige aard richt op de exploitatie in eigen beheer van een
horecabedrijf.e.Sterk alcoholhoudende drankDe drank die bij een temperatuur van twintig graden Celsius voor vijftien of
meer volu-meprocenten uit alcohol bestaat, met uitzondering van versterkte
wijn (artikel 1 Drank- en Horecawet).f.VergunningDe vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet.g.Zwak alcoholhoudende drankAlcoholhoudende drank die bij een temperatuur van twintig graden Celsius
voor minder dan vijftien volumeprocent uit alcohol bestaat, hieronder
inbegrepen versterkte wijn.2.Voorschriften en beperkingenOm oneerlijke mededinging te voorkomen worden de volgende voorschriften en
beper-kingen aan de vergunning voor paracommerciële rechtspersonen
verbonden:
Het is verboden om bedrijfsmatig of anders dan om niet
alcoholhoudende drank te verstrekken in of vanuit de inrichting voor
gebruik ter plaatse tijdens bijeenkom-sten van persoonlijke
aard.
Het is verboden om de mogelijkheid tot het houden (waaronder
inbegrepen de verhuur van het pand en inventaris) van bijeenkomsten
van persoonlijke aard openlijk aan te prijzen of onder de aandacht te brengen met bijvoorbeeld
posters, brochures, publicaties in kranten of tijdschriften, internet of via
Social Media ken-baar te maken.
Het is in ieder geval verboden, voor paracommerciële rechtspersonen
die zich richten op activiteiten van sportieve aard, om
alcoholhoudende drank te verstrek-ken buiten de volgende
tijden:
Maandag tot en met donderdag van 14:00 tot 23:00 uur,
en;
Vrijdag, zaterdag en zondag van 14:00 tot 24:00 uur.
De Drank- en Horecavergunning geldt slechts voor het verstrekken van
zwak al-coholhoudende drank bij sportverenigingen waar jeugdleden
actief zijn.
Overige paracommerciële rechtspersonen verstrekken uitsluitend
alcoholhoudende drank gedurende de periode beginnende met 1 uur voor
aanvang en eindigende met 1 uur na beëindiging van activiteiten die
passen binnen de statutaire doelom-schrijving van de desbetreffende
paracommerciële rechtspersoon.
De burgemeester kan per paracommerciële rechtspersoon maximaal 12
keer per jaar ontheffing verlenen voor de in lid 3 en lid 5 genoemde
schenktijden met be-trekking tot het verstrekken van alcoholhoudende
drank.
Paragraaf 4.1.3.3. van de Algemene wet bestuursrecht is niet van
toepassing op de aanvraag om ontheffing als bedoeld in dit
artikel.
3.Verbod verstrekken van sterke drankHet is verboden sterke drank voor gebruik ter plaatse te verstrekken in
inrichtingen:
Die uitsluitend of in hoofdzaak worden gebruikt voor het geven van
onderwijs;
Die uitsluitend of in hoofdzaak worden gebruikt door
jeugdorganisaties;
Die uitsluitend of in hoofdzaak worden gebruikt door
sportorganisaties waar jeugd-leden lid zijn.
4.Bijeenkomsten
Paracommerciële rechtspersonen verstrekken alcoholhoudende drank
tijdens ten hoogste vier bijeenkomsten van persoonlijke aard of
bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet
rechtstreeks bij de activiteit van de rechtspersoon betrokken zijn
per kalenderjaar.
Een aanvraag voor een ontheffing voor het schenken van alcohol
tijdens een bij-eenkomst van persoonlijke aard of bijeenkomst die
gericht is op personen die niet of niet rechtstreeks bij de
activiteit van de rechtspersoon betrokken zijn, wordt ui-terlijk zes
weken voorafgaand aan de te houden activiteit ingediend bij de
burge-meester;
Aan de ontheffing kunnen voorwaarden verbonden worden.
5.WeigeringsgrondenDe burgemeester weigert de ontheffing indien:
In één kalenderjaar reeds vier ontheffingen aan de inrichting zijn
verleend;
De aanvrager niet (meer) beschikt over een geldige vergunning;
De paracommerciële rechtspersoon geen bestuursreglement heeft
vastgesteld;
Bij een eerdere ontheffing de voorwaarden verbonden aan de
ontheffing niet zijn nageleefd.
6.Verhuur gebouwHet is verboden om het clubgebouw van de vereniging te (laten) verhuren voor
activitei-ten die niet vallen onder de doelstelling van de
vereniging/stichting zonder ontheffing van de burgemeester en waarbij de
huurder de mogelijkheid wordt geboden om zelf alcoholische dranken mee te
brengen.7.Verbod happy hoursTer bescherming van de volksgezondheid of in het belang van de openbare orde
is het verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende dranken
te verstrekken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode
van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die in de betreffende
horecalokaliteit of op het betreffende terras gewoonlijk wordt
gevraagd.Handhaving8.Toezicht en handhaving
Bevoegd tot het toezicht op naleving van het bepaalde in de Drank-
en Horecawet en deze verordening zijn de daartoe door de
burgemeester benoemde ambtena-ren.
Bevoegd tot handhaving van overtredingen van het bepaalde in de
Drank- en Hore-cawet en deze verordening zijn de daartoe door de
burgemeester benoemde amb-tenaren.
9.Handhaving; activiteiten zonder vergunning of strijdige
activiteitenWanneer een paracommerciële rechtspersoon zonder vergunning horeca
activiteiten uitoefent, dan zal het stappenplan Drank- en Horecawet genoemd
in het horecahandha-vingsbeleid worden nageleefd.10.CiteertitelDeze verordening kan worden aangehaald als “Paracommercie verordening
Ouder-Amstel 2013”.11.InwerkingtredingDeze verordening treedt de dag na bekendmaking in werking.Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een
aanvraag om een ontheffing of vergunning op grond van de Drank- en Horecawet
is ingediend waarop nog niet is beslist, wordt daarop deze verordening
toegepast.12.Vervallen bepalingenMet het van kracht worden van deze verordening vervallen alle tot dat moment
geldende nota’s en verordeningen die enige regels omtrent paracommercie
regelden.Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente
Ouder-Amstel,d.d. 26 september 2013,De raadsgriffier, De voorzitter,W.van Zanen M.T.J. Blankers-KasbergenToelichting Paracommercie verordening Gemeente Ouder-Amstel
2013Artikel 1. BegripsbepalingenBijeenkomsten van persoonlijke aardBijeenkomsten met een veelal feestelijk karakter die geen direct
verband houden met de doelstelling van de para commerciële
rechtspersonen, zoals bruiloften, feesten, partijen, recepties, jubilea,
verjaardagen, bedrijfsfeesten, koffietafels en
dergelijke.Uit de bewoording ‘zoals’ van de tekst van de verordening valt af te leiden
dat het hier niet om een limitatieve opsomming gaat, maar om een opsomming
van de meest voorkomende bijeenkomsten. Bovendien moet aan het ‘feestelijk
karakter’ niet teveel gewicht worden toegekend omdat bijvoorbeeld ook
condoleancebijeenkomsten onder deze begripsbepaling vallen. Bijeenkomsten
van persoonlijke aard zijn verder bijeenkomsten die niet onder de
doelstelling van de paracommerciële rechtspersoon vallen. Stichting
Coherente of het Dorpshuis Duivendrecht hebben bijvoorbeeld in hun
doelstellingen staan dat ze ruimtes tegen een schappelijke prijs verhuren
aan lokale maatschappelijke organisaties, dit is bijvoorbeeld een koor of
een biljartclub. Het verhuren van de ruimtes aan lokale maatschappelijke
organisaties is toegestaan, het verhuren van de ruimte voor een
verjaardagsfeest of een niet vereniging gerelateerde bijeenkomst is niet
toegestaan als er alcoholhoudende dranken worden genuttigd. Drank- en HorecawetDrank- en Horecawet zoals gewijzigd op 1 januari 2013 met het oog
op de terugdringen van het alcoholgebruik onder met name jongeren, de
voorkoming van alcohol gerelateerde verstoring van de openbare orde,
alsmede ter reductie van de administratieve lasten.HorecabedrijfDe activiteit in ieder geval bestaande uit het bedrijfsmatig of
anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik
ter plaatse.Dit is een redelijke beperkte omschrijving van een horecabedrijf. Deze
definitie heeft dan ook alleen betrekking op horecaondernemingen waarin
alcoholhoudende dranken worden verstrekt. In de praktijk is een
horecabedrijf veel meer omvattend dan het alleen verstrekken van
alcoholhoudende drank. Er zal ook sprake zijn van een horecabedrijf indien
er bedrijfsmatig logies, eten en drinken (ook non-alcoholisch) worden
aangeboden. Paracommerciële rechtspersoonEen rechtspersoon niet zijnde een naamloze vennootschap of besloten
vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, die zich naast activiteiten
van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatie,
levensbeschouwelijke of godsdienstige aard richt op de exploitatie in
eigen beheer van een horecabedrijf.Zwak alcoholhoudende drankAlcoholhoudende drank die bij een temperatuur van twintig graden
Celcius voor minder dan vijftien procent uit alcohol bestaat, hieronder
inbegrepen versterkte wijn.Port, Sherry en Vermouth zijn voorbeelden van wijnen met een
alcoholpercentage van meer dan vijftien procent. Dit worden ook wel
versterkte wijnen genoemd. Ze zijn volledig op de traditionele methode als
wijn gemaakt, maar gedurende het gistingsproces ontstaat er een hoger
alcoholgehalte. Deze wijnen voldoen echter aan de begripsomschrijving van
wijn en vallen onder zwak alcoholhoudende drank. Artikel 2. Voorschriften en beperkingenOm oneerlijke mededinging te voorkomen worden de volgende voorschriften en
beperkingen aan de vergunning voor paracommerciële rechtspersonen
verbonden.Lid 1:Het is verboden om bedrijfsmatig of anders dan om niet
alcoholhoudende drank te verstrekken in of vanuit de inrichting voor
gebruik ter plaatse tijdens bijeenkomsten van persoonlijke
aard.Deze beperking verdient enige toelichting gezien het feit dat hier slechts
wordt verboden om bijeenkomsten van persoonlijke aard te houden waarbij
alcoholhoudende drank bedrijfsmatig wordt verstrekt. De beperking laat dus
onverlet de mogelijkheid om bijeenkomsten van persoonlijke aard te
accommoderen waarbij geen alcoholhoudende dranken worden verstrekt.Wellicht dat de wetgever hier wel de achterliggende bedoeling had om
bijeenkomsten van persoonlijke aard bij paracommerciële rechtspersonen
vanuit een oogpunt van een ordelijk economisch verkeer zoveel mogelijk te
beperken. Tegenwoordig is het haast onmogelijk om een bijeenkomst van
persoonlijke aard te bedenken waarbij geen alcoholhoudende drank wordt
verstrekt. Met andere woorden de optie om bij paracommerciële rechtspersonen
bijeenkomsten van persoonlijke aard te houden is dusdanig onaantrekkelijk
gemaakt, dat het in de praktijk haast niet zal voorkomen. Toch is het niet
geheel ondenkbaar. Als voorbeeld valt te denken aan een koffietafel (zonder
alcoholhoudende drank) na een begrafenis of een crematie. Lid 2Het is verboden om de mogelijkheid tot het houden (waaronder
inbegrepen de verhuur van het pand en inventaris) van bijeenkomsten van
persoonlijke aard openlijk aan te prijzen of onder de aandacht te
brengen met bijvoorbeeld posters, brochures, publicaties in kranten of
tijdschriften, internet of via Social Media kenbaar te
maken.Hoewel deze bepaling overbodig lijkt als het houden van bijeenkomsten van
persoonlijke aard op zichzelf verboden is, is zij dat niet. Vanuit het
oogpunt van een proactieve aanpak heeft deze bepaling namelijk wel enige
toegevoegde waarde. In de praktijk is het niet ondenkbaar dat een
paracommerciële rechtspersoon niet op de hoogte is van de beperkingen,
waardoor zij wel bijeenkomsten van persoonlijke aard wil houden of daartoe
ruimte of materialen wil verhuren. De gemeentelijke toezichthouders kunnen
dan al proactief, dus voordat er sprake is van een bijeenkomst van
persoonlijke aard, een para commercieel rechtspersoon aanspreken op de
overtreding van dit verbod.Op die manier wordt voorkomen dat er daadwerkelijk een illegale bijeenkomst
van persoonlijke aard zal worden gehouden. Dit heeft als positieve
bijkomstigheid dat in een vroegtijdig stadium wordt opgetreden zodat de
gevolgen voor de paracommerciële rechtspersonen zelf beperkt blijven. Ook
voor de gemeente heeft dit voordelen. Zij hoeft niet ter plaatse te gaan
controleren. De bewijzen zijn eenvoudig te verzamelen en in de meeste
gevallen zal de gemeente kunnen volstaan met een waarschuwing zonder dat aan
de rechtspersoon een last onder dwangsom wordt opgelegd, of dat
bestuursdwang moet worden toegepast.Lid 3Het is in ieder geval verboden voor paracommerciële rechtspersonen
die zich richten op activiteiten van sportieve aard om alcoholhoudende
drank te verstrekken buiten de volgende tijden:
Maandag tot en met donderdag van 14:00 tot 23.00 uur,
en;
Vrijdag, zaterdag en zondag van 14:00 tot 24.00 uur.
Dit lid beoogt het mogelijk te maken voor paracommerciële rechtspersonen om
aan leden of niet-leden een alcoholische versnapering aan te bieden op de
tijden dat de statutaire kernactiviteit van de rechtspersoon wordt bedreven.
Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan een voedbalwedstrijd waarbij de
toeschouwers een biertje of een wijntje kunnen drinken.Sportverenigingen die behoefte hebben aan beperktere schenktijden kunnen dat
aanvullend op deze bepaling in hun bestuursreglement opnemen. Lid 4De vergunning geldt slechts voor het strekken van zwak
alcoholhoudende drank.Dit lid beoogt alcoholmisbruik tegen te gaan en alcoholmatiging te
bevorderen door het verstrekken van alcoholhoudende drank te beperkten tot
zwak alcoholhoudende drank. Het verbod op het schenken van sterke drank
geldt alleen voor sportverenigingen waar jeugdleden (leden tot 18 jaar)
actief zijn. Lid 5Overige paracommerciële rechtspersonen verstrekken uitsluitend
alcoholhoudende drank gedurende de periode beginnende met 1 uur voor
aanvang en eindigende met 1 uur na beëindiging van activiteiten die
passen binnen de statutaire doelomschrijving van de desbetreffende
paracommerciële rechtspersoon.Deze bepaling is bedoeld voor bijvoorbeeld activiteiten die georganiseerd
worden door Coherente. Het doel van het organiseren van deze activiteiten is
het vervullen van een maatschappelijke functie binnen de gemeente. We hebben
het hier bijvoorbeeld over een bingo avond of het organiseren van een
activiteit voor ouderen. Het gebruik van een bar is hierbij altijd
gerelateerd aan een activiteit zoals cursussen, kaartavonden of
vergaderingen. De activiteit is hierdoor beter te bepalen omdat alles
opgenomen moet zijn in de statutaire doelomschrijving. Deze bepaling is goed
handhaafbaar voor andere paracommerciële rechtspersonen, maar niet voor
sportverenigingen. Lid 6 De burgemeester kan per paracommerciële rechtspersoon maximaal 12
keer per jaar ontheffing verlenen voor de in lid 3 en lid 5 genoemde
schenktijden met betrekking tot het verstrekken van alcoholhoudende
drank.Op de schenktijden kan maximaal 12 keer per jaar per paracommerciële
rechtspersoon ontheffing worden aangevraagd. Dat geldt zowel voor de
verenigings- en wedstrijd gebonden activiteiten als voor niet vereniging
gebonden bijeenkomsten uit artikel 4 van deze verordening.Artikel 3. Verbod verstrekken van sterke drankHet is verboden sterke drank voor gebruik ter plaatse te
verstrekken in inrichtingen:
Die uitsluitend of in hoofdzaak worden gebruikt
voor het geven van onderwijs;
Die uitsluitend of in hoofdzaak worden gebruikt
door jeugdorganisaties;
Die uitsluitend of in hoofdzaak worden gebruikt
door sportorganisaties waar jeugdleden lid zijn.
Dit artikel beoogt alcoholmisbruik tegen te gaan en alcoholmatiging te
bevorderen door het verstrekken van alcoholhoudende drank te beperkten tot
zwak alcoholhoudende drank. Het verbod op het schenken van sterke drank
geldt alleen voor sportverenigingen waar jeugdleden (leden tot 18 jaar)
actief zijn, bij jeugdorganisaties en bij inrichtingen die gebruikt worden
voor het geven van onderwijs. Het uitgangspunt wat hieraan ten grondslag
ligt is alcoholmatiging bij jongeren en het niet samengaan van jeugd, sport
en drank. Artikel 4. BijeenkomstenLid 1Paracommerciële rechtspersonen verstrekken alcoholhoudende drank
tijdens ten hoogste 4 bijeenkomsten van persoonlijke aard of
bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks
bij de activiteit van de rechtspersoon betrokken zijn per
jaar.Het eerste lid beoogt het mogelijk te maken om bij bijzondere gelegenheden
een tijdelijke ontheffing te krijgen van de beperkingen die normaliter
gelden. Deze bepaling is bedoeld om oneerlijke concurrentie met de reguliere horeca
tegen te gaan. Het gaat om het maximeren van het aantal persoonlijke of niet
verenigingsgebonden bijeenkomsten waarbij alcohol wordt geschonken.
Voorbeelden van dergelijke bijeenkomsten zijn bruiloften, feesten en
partijen. Deze bepaling geldt dus niet voor vereniging gebonden activiteiten
zoals een kampioensfeest of bijvoorbeeld een vrijwilligersavond met bbq en
andere bijeenkomsten die direct zijn afgeleid van de doelstelling van de
(sport) vereniging, de culturele instelling of het wijkcentrum. Lid 2Een aanvraag voor een ontheffing wordt uiterlijk zes weken
voorafgaand aan de te houden activiteit ingediend bij de
burgemeester;Door het verbinden van een aanvraagtermijn aan de ontheffing beoogt dit lid
de burgemeester de mogelijkheid te geven om de aanvraag te beoordelen. Ook
geeft dit lid de paracommerciële rechtspersoon de mogelijkheid om eventuele
gebreken in de aanvraag te repareren. Indien er een situatie ontstaat
waarbij de aanvraag voor een ontheffing niet zes weken voorafgaand aan de
activiteit kan worden ingediend omdat de activiteit toen nog niet bekend of
voorzien was, kan hier in uitzonderingsgevallen, na overleg met de
vergunningverlener en de burgemeester, vanaf geweken wordenLid 3Aan de ontheffing kunnen voorwaarden verbonden
worden.Teneinde de ontheffing ordelijk te regelen kunnen er vanuit een oogpunt van
openbare orde, sociale hygiëne, of verantwoorde alcoholverstrekking
voorwaarden aan de ontheffing worden verboden.Artikel 5. WeigeringsgrondenDe burgemeester weigert de tijdelijke ontheffing indien:Lid 1In één kalenderjaar reeds vier ontheffingen aan de vergunninghouder
zijn verleend;Dit lid beoogt om misbruik van de ontheffingsregeling tegen te gaan. Indien
meer dan vier keer een ontheffing wordt verleend (dit aantal van vier
ontheffing geldt zowel voor de bijeenkomsten van persoonlijke aard en de
niet vereniging gebonden activiteiten. In totaal worden er per
paracommerciële drank en horecawetvergunninghouder vier ontheffingen per
kalenderjaar verleend) Lid 2De aanvrager niet (meer) beschikt over een geldige
vergunning;Dit lid beoogt te voorkomen dat zonder vergunning alcoholhoudende dranken
worden verstrekt.Lid 3De paracommerciële rechtspersoon geen bestuursreglement heeft
vastgesteld;Dit lid beoogt een verantwoorde verstrekking van alcoholhoudende drank te
waarborgen.Lid 4Bij een eerdere ontheffing de voorwaarden verbonden aan de
ontheffing niet zijn nageleefd.Dit lid heeft een punitief karakter en zal niet lichtzinnig mogen worden
toegepast. De burgemeester heeft hier een ruime discretionaire bevoegdheid
bij de beoordeling of de weigeringsgrond moet worden toegepast.Artikel 6. Verhuur gebouwHet is verboden om het clubgebouw van de vereniging te (laten)
verhuren voor activiteiten die niet vallen onder de doelstelling van de
vereniging/stichting zonder ontheffing van de burgemeester en waarbij de
huurder de mogelijkheid wordt geboden om zelf alcoholische dranken mee
te brengen. Het verhuren van het clubgebouw is om meerdere redenen niet toegestaan. Het
clubgebouw is gerelateerd aan de vereniging/stichting en staat ten doel voor
verenigingsactiviteiten. Indien de vereniging het gebouw gaat verhuren voor
andere bijeenkomsten dan is er zowel sprake van oneerlijke concurrentie met
de commerciële horeca en er is geen toezicht op het schenken van de alcohol
terwijl de paracommerciële vereniging tijdens het schenken van alcohol
vrijwilligers met een instructie verantwoord alcoholgebruik aanwezig moet
hebben.Artikel 7. verbod happy hoursTer bescherming van de volksgezondheid of in het belang van de
openbare orde is het verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet
alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tegen een
prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de
prijs die in de betreffende horecalokaliteit of op het betreffende
terras gewoonlijk wordt gevraagd.Door het verbieden van prijsacties wordt voorkomen dat de prijs van alcohol
zo laag is, dat het te verleidelijk is om alcohol te kopen. Dit is contrair
aan de doelstelling van de nieuwe wet, die alcoholmatiging wil realiseren
voor met name onder jongeren. Door een verbod op happy hours in te zetten,
voorkom je dat jongeren onnodig veel gaan drinken omdat ze goedkoop aan
alcohol kunnen komen.HandhavingArtikel 8. Toezicht en handhavingLid 1Bevoegd tot het toezicht op naleving van het bepaalde in de Drank-
en Horecawet en deze verordening zijn de daartoe door de burgemeester
benoemde ambtenaren.Waar voorheen de bevoegdheid tot toezicht op naleving van het bepaalde in de
Drank en Horecawet bij de nieuwe Voedsel en Warenautoriteit lag, komt deze
nu bij de gemeentelijke bijzondere opsporingsambtenaren te liggen (BOA).
Hoewel hier dus de nodige regeldruk voor gemeente ligt, is dit een
wettelijke verplichting en kan het ook positieve effecten hebben. Lid 2Bevoegd tot handhaving van overtredingen van het bepaalde in de
Drank- en Horecawet en deze verordening zijn de daartoe door de
burgemeester benoemde ambtenaren. De burgemeester benoemt de Bijzondere opsporingsambtenaren (BOA)Artikel 9. Handhaving; activiteiten zonder vergunningWanneer een paracommerciële rechtspersoon zonder vergunning horeca
activiteiten uitoefent, dan zal het stappenplan Drank- en Horecawet
genoemd in het horecahandhavingsbeleid worden nageleefd.Artikel 10. CiteertitelDeze verordening kan worden aangehaald als “Paracommercie
verordening Ouder-Amstel 2013”.Artikel 11. InwerkingtredingDeze verordening treedt de dag na bekendmaking in
werking.Artikel 12. Vervallen bepalingenMet het van kracht worden van deze verordening vervallen alle tot
dat moment geldende nota’s en verordeningen die enige regels omtrent
paracommercie regelden.