CVDR487766_1Aanwijzingsbesluit activiteiten van algemeen belang Wet Markt en Overheid 2018nlregelingSteenbergen2018-06-26SteenbergenGemeentebladAanwijzingsbesluit activiteiten van algemeen belang Wet Markt en Overheid 2018Mededingingswet art. 25h, lid 5 en 6gemeenteraadbestuur en recht2018-04-19De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2018-04-26Aanwijzing19sbesluitBM1800803GeenAanwijzingsbesluit activiteiten van algemeen belang Wet Markt en Overheid De raad van de gemeente Steenbergen;In behandeling genomen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 13
maart 2018Overwegende dat:
de raad van de gemeente Steenbergen op 26 juni 2014 een
Aanwijzingsbesluit Wet Markt en Overheid heeft genomen waarin drie
economische activiteiten zijn aangewezen als economische
activiteiten in het algemeen belang en;
dat gebleken is dat er naast de economische activiteiten zoals deze
zijn aangewezen in het Aanwijzingsbesluit Wet Markt en Overheid d.d.
26 juni 2014 andere economische activiteiten zijn die dienen te
worden aangewezen als economische activiteit in het algemeen
belang;
Gelet op: artikel 25h, vijfde en zesde lid van de Mededingingswetbesluit:De volgende economische activiteiten aan te wijzen als activiteiten die
plaatsvinden in het algemeen belang als bedoeld in artikel 25h, vijfde lid,
van de Mededingingswet:in het algemeen belang die economische activiteiten die: - rechtstreeks
worden uitgevoerd op basis van beleid en regelgeving met de strekking het
algemeen belang te dienen en/of - op een dergelijke wijze worden uitgevoerd
dat daarmee het algemeen belang het best wordt gediend;en verder in het bijzonder:
Verhuur van volkstuinen op de volkstuinencomplexen
Het verstrekken van stimuleringsregelingen
Het verstrekken van startersleningen
Het ter beschikking stellen van materialen bij evenementen
De gemeenteraad van de gemeente Steenbergen heeft op 19 april 2018
besloten een aantal activiteiten van de gemeente aan te wijzen als
economische activiteiten in het algemeen belang. Als de overheid of een overheidsbedrijf economische activiteiten
uitvoert moet zij zich hierbij houden aan de volgende vier gedragsregels
uit de Wet Markt en Overheid.
De integrale kostprijsdoorberekening. Overheden moeten tenminste
alle integrale kosten van een economische activiteit
doorberekenen in de kostprijs.
Bevoordelingsverbod overheidsbedrijven. Overheidsbedrijven mogen
door de overheid niet worden bevoordeeld boven concurrerende
particuliere bedrijven.
Gegevensgebruik. Gegevens die in het kader van een publieke taak
zijn verkregen mogen niet voor een andere activiteit worden
gebruikt als die gegevens niet ook aan derden beschikbaar kunnen
worden gesteld.
Functiescheiding. Als de overheid voor een bepaalde economische
activiteit een bestuurlijke rol heeft, maar die activiteit ook
zelf uitvoert, dan mogen dezelfde personen niet betrokken zijn
bij de bestuurlijke en economische activiteit.
Als gevolg van het aanwijzen van bovenstaande activiteiten als
economische activiteiten in het algemeen belang is de wet Markt en
Overheid niet van toepassing op deze activiteiten. Dat betekent dat de
vier gedragsregels niet van toepassing zijn op de aangewezen
activiteiten. Dit besluit treedt in werking op 26 april. Hieronder leest u per economische activiteit wat de motivering is om
deze activiteit aan te wijzen als economische activiteit in het algemeen
belang.De gemeente heeft drie volkstuinencomplexen in eigendom in Steenbergen,
Nieuw-Vossemeer en De Heen. De verhuurprijs voor deze volkstuinen dient
per jaar aan de gemeente te worden betaald. Deze huurprijs is niet
kostendekkend. Dat betekent dat de integrale kostprijs niet wordt
doorberekend. De verhuur en het gebruik van volkstuinen is een
activiteit die plaatsvindt in het algemeen belang. Het hebben van een
volkstuin versterkt onder andere recreatieve en sociale belangen. Er
zijn in de gemeente geen particuliere aanbieders van
volkstuinencomplexen. Gelet op het voorgaande wordt de verhuur van
volkstuinen gezien als economische activiteit in het algemeen belang als
bedoeld in artikel 25h Mededingingswet. Op grond van de Verordening Stimuleringsregeling kwaliteitsimpuls
bestaande particuliere woningvoorraad gemeente Steenbergen kan het
college van burgemeester en wethouders een stimuleringslening toekennen
aan een aanvrager. Met het verstrekken van de lening wordt gestreefd
naar een verbetering van de kwaliteit van de bestaande particuliere
woningvoorraad. De lening wordt verstrekt voor drie soorten maatregelen
die worden getroffen aan de woning te weten:
duurzaamheidsmaatregelen;
maatregelen tot het levensloopgeschikt of bestendig maken van
een woning;
veiligheidsmaatregelen
Door middel van de stimuleringslening wordt financiering verstrekt voor
de werkelijke kosten voor kwaliteitsmaatregelen die worden getroffen in
de woning van een aanvrager, ten aanzien van duurzaamheid en/of
levensloopgeschikt cq bestendigheid en/of veiligheid. Onder werkelijke
kosten wordt verstaan de kosten voor materialen en werkzaamheden die
noodzakelijk zijn voor het treffen van de maatregelen. Door middel van
de financiering van de duurzaamheidsmaatregelen wordt gestimuleerd dat
maatregelen worden getroffen die zorgen voor energiebesparing en/of
duurzame energieopwekking. Daarmee wordt ingezet op de energietransitie.
De duurzaamheidsmaatregelen leveren een bijdrage aan de doelstelling van
de Verklaring van Steenbergen om als Steenbergen energieneutraal te zijn
in 2040. De rijksoverheid, provinciale overheid en regionale overheid
hebben deze doelstelling geformuleerd voor het jaar 2050. De
levensloopgeschiktheids/bestendigheidsmaatregelen leveren een bijdrage
aan het langer zelfstandig kunnen wonen van in het bijzonder mensen op
leeftijd en levert een bijdrage aan de doelstellingen die zijn opgenomen
in de Woonvisie 2015 en het beleidsplan sociaal domein 2018 t/m 2021.
Investeringen aan de woning in het kader van veiligheid hebben tot doel
om de woonsituatie veiliger te maken het gaat hierbij o.a. om
inbraakveiligheid en brandveiligheid. In het integraal veiligheidsbeleid
2016-2020 is het veiliger maken van de woning en de woonomgeving als een
belangrijke doelstelling opgenomen. Aanwijzing van stimuleringslening
als economische activiteit in het algemeen belang heeft tot gevolg dat
de volledige integrale kostprijs niet wordt doorgerekend. Gelet op
voorgaande argumentatie wordt het verstrekken van stimuleringsleningen
voor het verbeteren van de particuliere woningvoorraad gezien als
economische activiteit in het algemeen belang als bedoeld in artikel 25h
lid 5 Mededingingswet. Op grond van de Verordening Starterslening Steenbergen kan het college
van burgemeester en wethouders een starterslening toekennen. De
starterslening biedt starters in de gemeente Steenbergen de mogelijkheid
om een lening aan te vragen ten behoeve van de financiering van een
woning. De lening omvat het verschil tussen de koopsom van het huis dat
de starter koopt en de maximale hypotheek die de starter bij de bank kan
afsluiten. Het algemeen belang dat met het verstrekken van deze leningen
wordt gediend is het belang van starters die met het verkrijgen van de
lening een betere positie op de woningmarkt krijgen. Daarnaast wordt de
woningmarkt gestimuleerd en wordt het voor starters aantrekkelijk om
zich in de gemeente Steenbergen te vestigen. Er zijn geen andere
aanbieders die onder dezelfde voorwaarden een starterslening
verstrekken. Gelet op voorgaande argumentatie wordt het toekennen van
een starterslening aangemerkt als economische activiteit in het algemeen
belang als bedoeld in artikel 25h lid 5 Mededingingswet. Organisatoren van evenementen hebben de mogelijkheid om materialen bij
de gemeente te huren. Deze materialen zijn bedoeld ter verbetering van
de veiligheid bij evenementen. De volgende materialen worden ter
beschikking gesteld: dranghekken, vlaggen, vlaggenmasten,
verkeershesjes, kettingen of sloten en overige materialen. Deze materialen zijn tegen een vergoeding te huur bij de gemeente.
Indien de aanvrager geen vervoersmogelijkheid heeft, worden de
materialen tegen een vergoeding bij het evenement afgeleverd. Indien de
aanvrager geen personen heeft die de materialen kunnen laden of lossen
wordt dit tegen een vergoeding door de medewerkers van de gemeente
gedaan. Door het beschikbaar stellen van de materialen, wordt de
openbare orde en veiligheid bij evenementen bevorderd. De veilige en
deugdelijke afzetting bij evenementen wordt op een laagdrempelige manier
gestimuleerd. Het aanwijzen van deze activiteit als economische
activiteit in het algemeen belang heeft tot gevolg dat de integrale
kostprijs niet volledig wordt doorberekend. Er zijn particuliere
aanbieders die dergelijke materialen tegen betaling ter beschikking
stellen. Gelet op het voorgaande wordt het ter beschikking stellen van
materialen bij evenementen aangemerkt als economische activiteit in het
algemeen belang als bedoeld in artikel 25h lid 5 Mededingingswet. Dit besluit treedt in werking op 26 april 2018 Steenbergen, 19 april 2018De raad voornoemd,de griffier de voorzitterdrs. E P.M. van der Meer R.P. van den Belt, MBABezwaarBent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u een bezwaarschrift
indienen. U richt uw bezwaarschrift aan het bestuursorgaan (Raad) dat het
besluit heeft genomen. De termijn voor het indienen van het bezwaarschrift
bedraagt zes weken vanaf de dag na de bekendmaking van dit besluit. Het
bezwaarschrift dient te zijn voorzien van uw naam, adres, handtekening en de
dagtekening. Daarnaast vermeldt u het besluit waartegen het bezwaar is
gericht en de gronden van het bezwaar. Voor meer informatie zie
www.gemeente-steenbergen.nl.Het indienen van het bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.
Heeft u er een spoedeisend belang bij dat het besluit niet in werking
treedt, dan verzoekt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank
Zeeland-West-Brabant, team Bestuursrecht, om een voorlopige voorziening te
treffen (Postbus 90006, 4800 PA, Breda). Aan het verzoek zijn kosten
(griffierechten) verbonden.