CVDR384005_2Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2017nlregelingTen Boer2017-12-18Ten BoerGemeentebladVerordening afvalstoffenheffing 2017Wet milieubeheer, artikel 15.33gemeenteraadbestuur en recht2016-11-30De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2017-01-012018-01-01nieuwe regelingOnbekendbestuur en rechtGeenDe ‘Verordening afvalstoffenheffing 2016’ van 25 november 2015, nr. 9, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2017, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2017 welke datum tevens de datum van ingang van de heffing is. Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2017De raad van de gemeente Ten Boer;gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 15 november 2016;gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;b e s l u i t :vast te stellen de volgende verordening:Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 20171BegripsomschrijvingVoor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder ‘gebruik maken’: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer;2Aard van de belasting en belastbaar feit1.Onder de naam 'afvalstoffenheffing' wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.2.De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.3BelastingplichtDe belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt. 4Maatstaf van heffing en belastingtariefDe belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.5BelastingjaarMet betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.6Wijze van heffing1De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1. van de tarieventabel wordt geheven bij wege van aanslag.2De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2. van de tarieventabel wordt geheven bij wege van een mondelinge dan wel schriftelijke gedagtekende kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.7Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang1 De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.2 Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.3 Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.4 Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in feitelijk gebruik neemt.5 De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel is verschuldigd bij aanvang van de dienstverlening.8Termijnen van betaling1.De aanslagen, opgelegd voor de belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, moeten worden betaald in drie gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.2.De belastingschuldige kan machtiging tot automatische incasso verlenen. Het minimum termijnbedrag bedraagt € 10. Ingeval een machtiging tot automatische incasso is verleend, wordt het aantal termijnen bepaald door het totale bedrag van het gecombineerde aanslagbiljet gemeentelijke belastingen te delen door het minimum termijnbedrag, met dien verstande dat het aantal termijnen niet meer dan tien bedraagt. De eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.3.De in het tweede lid bedoelde machtiging tot automatische incasso wordt geacht niet te zijn verleend indien drie van de tien termijnen niet zijn betaald doordat automatische incasso van de betaalrekening van de belastingschuldige niet mogelijk blijkt dan wel binnen één maand na afschrijving zijn gestorneerd. Alsdan gelden de betaaltermijnen als bedoeld in het eerste lid.4.De kennisgevingen, opgelegd voor de belasting als bedoeld in hoofdstuk 1.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, moeten worden betaald op het tijdstip van uitreiking.9Nadere regels door het college van burgemeester en wethoudersHet college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.10Inwerkingtreding en citeertitel
De ‘Verordening afvalstoffenheffing 2016’ van 25 november 2015, nr. 9, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2017, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2017 welke datum tevens de datum van ingang van de heffing is.
Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening afvalstoffenheffing 2017’.
Aldus vastgesteld in de openbareraadsvergadering van de gemeente Ten Boer van 30 november 2016.De voorzitter,De griffier,Tarieventabel behorende bij de ‘Verordening afvalstoffenheffing 2017’AlgemeenDe bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.1.1Maatstaven en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing
1.1.1De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar€128,251.1.2De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1.1 wordt vermeerderd voor het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van een:1.1.2.1 container van 140 liter, bestemd voor groente‑, fruit‑ en tuinafval, per container met€48,201.1.2.2container van 140 liter, bestemd voor de overige huishoudelijkeafvalstoffen, per container met €71,101.1.2.3container van 240 liter, bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval, per container met€58,901.1.1.4container van 240 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke afvalstoffen, per container met €105,851.1.3De belasting als bedoeld in onderdeel 1.1.1 wordt vermeerderd voor het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, gebruik maken van een verzamelcontainer met €119,30
1.2Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing
1.2.1Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het op aanvraag inzamelen van grove huishoudelijke afvalstoffen:1.2.1.1per aanvraag voor een hoeveelheid tot en met 3 kubieke meter afval€72,801.2.1.2per aanvraag voor een hoeveelheid van meer dan 3 kubieke meter afval het standaardtarief van € 72,80 vermeerderd met een toeslag.De betreffende toeslag wordt van te voren aan de aanvrager bekend gemaakt.1.2.2Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het aanvraag inzamelen van elektrische en elektronische afvalstoffen per aanvraag€35,701.2.3Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het aanbieden van bouw- en sloopafval, grof vuil en/of hout bij het afvalbrengstation van de ARCG aan de Duinkerkenstraat in Groningen:1.2.3.1in geval van aanvoer in een personenauto per keer€19,001.2.3.2in geval van aanvoer op een éénassige aanhangwagen per keer€58,501.2.3.3in geval van aanvoer op een tweeassige aanhangwagen of in een bestelbus per ton met dien verstande dat de eerste vier bezoeken waarbij grof vuil en/of hout wordt aangeboden, gratis zijn.€205,001.2.4Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het aanbieden van schone deelstromen bij het afvalbrengstation van de ARCG aan de Duinkerkenstraat in Groningen:1.2.4.1in geval van aanvoer in een personenauto per keer€6,501.2.4.2in geval van aanvoer op een éénassige aanhangwagen per keer€12,501.2.4.3in geval van aanvoer op een tweeassige aanhangwagen of in een bestelbus per ton met dien verstande dat de eerste vier bezoeken waarbij schone deelstromen worden aangeboden gratis zijn.€205,001.2.5Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het aanbieden van autobanden met velg bij het afvalbrengstation van de ARCG aan de Duinkerkenstraat te Groningen per stuk€10,00
Behoort bij het raadsbesluit van 30 november 2016.De griffier