CVDR69879_1Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen, gemeente TeylingennlregelingTeylingen2017-09-05TeylingenDe Teylinger, 04-03-2010Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening Wet Gemeentelijke AntidiscriminatievoorzieningenWet Gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen gemeenteraadopenbare orde en veiligheid2010-02-04De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2010-02-05nieuwe regeling147291GeenGeenVerordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen, gemeente TeylingenDe raad der gemeente Teylingen;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 december
2009;gelet op de Wet Gemeentelijke AntidiscriminatievoorzieningenBESLUIT:vast te stellen deVerordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening Wet gemeentelijke
antidiscriminatievoorzieningen, gemeente Teylingen1:Begripsbepalingen
Wet: de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen;
Besluit: het Besluit gemeentelijke
antidiscriminatievoorzieningen;
De antidiscriminatievoorziening: antidiscriminatievoorziening als
bedoeld in artikel 1 van de Wet gemeentelijke
antidiscriminatievoorzieningen;
Klacht: klacht bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, van de wet;
Klachtbehandelaar: klachtbehandelaar als bedoeld in artikel 1 van het besluit;
Klager: Klager als bedoeld in artikel 1 van het besluit;
Ingezetene: ingezetene als bedoeld in artikel 2 van de Gemeentewet.
2:Zorgplicht college van burgemeester en wethoudersHet college van burgemeester en wethouders biedt de ingezetenen toegang tot
een antidiscriminatievoorziening.3:Inrichting antidiscriminatievoorzieningBij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval
de deskundigheid van klachtbehandelaars en de toegankelijkheid van de
voorziening gewaarborgd.
De antidiscriminatievoorziening draagt er zorg voor dat de
klachtbehandelaars voldoen aan de voor klachtenbehandeling vereiste
deskundigheid en biedt de klachtbehandelaars de mogelijkheid hun
deskundigheid te onderhouden en verder te ontwikkelen.
De klager heeft in ieder geval de mogelijkheid om een klacht te
melden:
Per post
Per e-mail
Telefonisch
Op een door de gemeente beschikbaar gestelde locatie als
bedoeld in artikel 5 van deze verordening.
4:Protocol klachtenbehandelingHet protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van de wet regelt in ieder geval:
De afdoeningtermijn van klachten;
De wijze van afdoening van klachten;
De registratie van klachten.
5:Laagdrempeligheid antidiscriminatievoorziening
Ingezetenen worden in de gelegenheid gesteld een klacht in hun
directe leefomgeving te melden.
Gemeenten die aansluiting hebben bij een regionaal
antidiscriminatiebureau kunnen overeenkomen dat deze melding op een
locatie in de betreffende gemeente kan plaatsvinden.
Vereisten voor een front-office zijn:
Een loket gefaciliteerd door de gemeente dan wel een
gemeenteloket waar klager een
kan melden, luisterend oor kan vinden en professioneel kan
worden
naar de antidiscriminatievoorziening;
Loketmedewerker dient inzicht te hebben in de materie;
Positie als doorgeefluik is helder.
Vereisten voor een back-office zijn:
Deze worden opgenomen in de subsidieregeling tussen
gemeenten en antidiscriminatievoorzieningen.
Het college draagt zorg voor de deskundigheid van de medewerkers die
deze meldingen op adequate manier opneemt en doorverwijst.
Klager wordt door de medewerkers doorgeleid naar de
antidiscriminatievoorziening.
6:InwerkingtredingDeze verordening treedt in werking op 5 februari 2010.7:CiteertitelDeze verordening kan aangehaald worden als: Verordening Inrichting
Antidiscriminatievoorziening Wet Gemeentelijke
Antidiscriminatievoorzieningen.Toelichting Verordening gemeentelijke
antidiscriminatievoorzieningAlgemeenArtikel 1 van de wet legt het college van burgemeester en wethouders op om
toegang te bieden tot een antidiscriminatievoorziening. Zie ook de toelichting
bij artikel 2 van deze verordening.Artikel 2, tweede lid, van de wet draagt op dat de gemeenteraad “met
inachtneming van het bepaalde bij of krachtens deze wet bij verordening regels
vaststelt omtrent de inrichting van de antidiscriminatievoorziening , bedoeld in
artikel 1, en de uitvoering van de taak, bedoeld in het eerste lid, onder
a.”De wet is nader ingevuld in een Algemene Maatregel van Bestuur vastgesteld op 16
september 2009, het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorziening. Nu veel
van de nadere invulling die de wet behoeft is geregeld in het besluit, kan deze
verordening beknopt blijven. De handreiking “Iedereen=Gelijk: handreiking lokale
aanpak van discriminatie” zal als ondersteuning dienen bij de uitvoering van de
Algemene Maatregel van bestuur en deze verordening.Artikelsgewijze toelichtingArtikel 1Deze bepaling behoeft geen toelichting.Artikel 2Zoals in het algemene deel van deze toelichting al is aangegeven, is deze
zorgplicht opgenomen in artikel 1 van de wet. In wetstechnische zin is het dan
ook niet noodzakelijk om deze hier te herhalen. Er is voor gekozen om dat wel te
doen, nu deze zorgplicht zozeer de kern van deze regelgeving uitmaakt, dat het
opnemen ervan sterk bijdraagt aan de begrijpelijkheid van deze verordening.Artikel 3Met deze bepaling wordt nader invulling gegeven aan artikel 3 van het besluit,
dat luidt: “Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in
ieder geval de deskundigheid van de klachtbehandelaars en de toegankelijkheid
van de antidiscriminatievoorziening gewaarborgd”. Ook op de verantwoordelijkheid
met de omgang met gegevens zal worden toegezien. Door de VNG is er gekozen voor
een minimale invulling zodat er alle ruimte is voor maatwerk. De
antidiscriminatievoorziening dient aan te geven of ze beschikt over een
opleidingprotocol waar klachtbehandelaars gebruik van kunnen maken. Ook moet
worden aangegeven hoe vaak van behandelaars wordt verwacht aan een opleiding
deel te nemen. De gemeente draagt er zorg voor dat de burger zich zowel fysiek
als niet- fysiek kan melden. De mogelijkheid om zich fysiek op locatie te kunnen
melden betekent tevens dat een burger redelijkerwijs op de hoogte kan zijn waar
hij of zij terecht kan om te melden. De gemeente draagt zorg voor de
aanwezigheid van een locatie. Bij niet-fysiek wordt verstaan dat de mogelijkheid
bestaat voor de burger via sms, telefoon, brief of email om de klacht te melden
of in te dienen. Ook hier geldt dat op de gemeente een zorgplicht rust om ervoor
zorg te dragen dat burgers kennis kunnen nemen van deze mogelijkheden.Artikel 4Met deze bepaling wordt invulling gegeven aan artikel 6 van het besluit dat
luidt: “De antidiscriminatievoorziening heeft een protocol voor de behandeling
van klachten”. Door de VNG is gekozen voor een minimale invulling zodat er alle
ruimte is voor maatwerk.Artikel 5De wet vermeldt dat de antidiscriminatievoorziening zich in de leefomgeving van
burgers moet bevinden. De memorie van toelichting geeft aan dat het gemeenten
vrij staat om daar op een praktische wijze invulling aan te geven. Gemeente
Teylingen is aangesloten bij de regionale antidiscriminatievoorziening in Leiden
(Bureau Discriminatiezaken). Er is voor gekozen de toegang tot de
antidiscriminatievoorziening een meer inhoudelijk karakter te geven door een
eigen frontoffice in te richten. Daarbij moet het voor klagers ondubbelzinnig
duidelijk zijn dat een gemeentelijk loket een luisterend oor en de nodige
deskundigheid kan bieden, maar dat het zijn taak is om de klager door te
geleiden naar de antidiscriminatievoorziening. In de wet is uitdrukkelijk
aangegeven dat de antidiscriminatievoorziening onafhankelijk is en op geen
enkele wijze onder het gezag van de (gemeentelijke) overheid kan vallen. Het
gemeentelijk loket kan dan ook op geen enkele manier in de plaats treden van de
antidiscriminatievoorziening.Artikel 6Deze bepaling behoeft geen toelichting.Artikel 7Deze bepaling behoeft geen toelichting.Aldus besloten in de openbare vergadering van 4 februari 2010De raad voornoemd,De griffier, de voorzitter,R. van Dijk drs. S.W.J.G. SchelbergAfschriften van dit besluit naar: