CVDR85541_2Verordening inzake de winkeltijden Tiel 2009nlregelingTiel2018-07-10TielZakendgids 01-03-2013Verordening winkeltijden Tiel 2009Gemeentewet, artikel 149Winkeltijdenwet, artikel 3gemeenteraadfinanciën en economie2013-02-13De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2013-03-022014-01-07gewijzigde regelingRegelgevingregister 2009, nr. 7.02 Gemeenteraad 18-11-2009, nr. 9; 1e wijziging: regelgevingregister 2013, nr.7.01, gemeenteraad 13-2-2013, nr.5gwinkeltijdenBeleidsregels ontheffing avondwinkels op zon- en feestdagen;Koopzondagen/feestdagen winkelcentra;Koopzondagen/feestdagen bedrijventerreinen;Koopzondagen/feestdagen promenade;Koopzondagen/feestdagen overig.Deze regeling vervangt de verordening winkeltijden Tiel 1997.De Eerste verordening tot wijziging van de Verordening winkeltijden Tiel 2009 treedt in werking op 2 maart 2013.Verordening inzake de winkeltijden Tiel 2009De raad van de gemeente Tiel,overwegende dat de regeling inzake winkeltijden actualisering behoeft;er behoefte is aan een regeling ten behoeve van de openstelling van
avondwinkels op zondagen;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 18 november
2009;gehoord het advies van de commissie samenleving d.d. 3 november 2009;gelet op de artikel 147 Gemeentewet en artikel 3 Winkeltijdenwet;besluit:onder intrekking van de Verordening winkeltijden Tiel 1997, vast te stellen
de navolgende Verordening inzake de winkeltijden Tiel 2009,1BegripsbepalingenIn deze verordening wordt verstaan onder:
de wet: de Winkeltijdenwet;
feestdagen: nieuwjaarsdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag, tweede
pinksterdag, eerste kerstdag en tweede kerstdag.
2Overdracht van de ontheffing1.Ontheffingen op grond van deze verordening zijn overdraagbaar na
verkregen toestemming van het college van burgemeester en
wethouders.2.In geval van een voorgenomen overdracht van de in het eerste lid
bedoelde ontheffingen doet de houder van de ontheffing hiervan
onmiddellijk schriftelijk mededeling aan het college van burgemeester en
wethouders onder vermelding van de naam en het adres van de voorgestelde
rechtverkrijgende.3Intrekken of wijzigen van de ontheffingHet college van burgemeester en wethouders kan een ontheffing intrekken of
wijzigen indien:
ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn
verstrekt;
op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten
opgetreden na het verlenen van de ontheffing, moet worden aangenomen
dat intrekking of wijziging wordt gevorderd door het belang of de
belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;
het gebruik van de winkel of de uitoefening van een bedrijf anders
dan in een winkel op basis van de ontheffing gevaar oplevert voor de
openbare orde, de veiligheid of het woon en leefklimaat ter plaatse;
de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet
zijn of worden nagekomen;
van de ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin
gestelde termijn of, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen
een redelijke termijn;
het gebruik van de ontheffing gedurende een onredelijk lange termijn
wordt onderbroken;
de houder of zijn rechtverkrijgende dit verzoekt.
4Zon en feestdagenregeling1.De verboden, vervat in artikel 2, eerste lid, onder a en b van de wet,
gelden niet op ten hoogste twaalf, door het college van burgemeester en
wethouders aan te wijzen, zon- en feestdagen per kalenderjaar.2.De in het eerste lid bedoelde bevoegdheid geldt voor elk van de hierna
genoemde delen van de gemeente afzonderlijk:
bedrijventerreinen Kellen, Latenstein en Westroyen;
het promenadegebied;
winkelcentra Kwelkade, Kwadrant, Westroyen, Rauwenhof,
Passewaaij en de Kranshof;
overige gedeelten van de gemeente.
5Openstelling van avondwinkels op zon en feestdagen1.Het college van burgemeester en wethouders kan op aanvraag ontheffing
verlenen van de in artikel 2, eerste lid, onder a en b van de wet
vervatte verboden ten behoeve van winkels, die gesloten zijn op de in
die verboden bedoelde zon en feestdagen tussen 0 en 16.00 uur.2.Het college van burgemeester en wethouders kan voor ten hoogste 2
winkels ontheffing verlenen.3.Aan de ontheffing worden de volgende voorschriften verbonden:
de winkel dient gesloten te zijn tussen 0.00 uur en 16 uur;
er dienen hoofdzakelijk eet en drinkwaren te worden verkocht,
met uitzondering van sterke drank als bedoeld in artikel 1,
eerste lid van de Drank- en Horecawet .
4.De ontheffing kan worden geweigerd indien de woon- en leefsituatie of de
openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze
nadelig wordt beïnvloed door de openstelling van de winkel.6Ontheffing zon en feestdagenregeling voor afzonderlijke
situaties1.Het college van burgemeester en wethouders kan ontheffing verlenen van
de in artikel 2 van de wet vervatte verboden, voorzover deze betrekking
hebben op de zondag, nieuwjaarsdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag,
tweede pinksterdag en eerste of tweede kerstdag, ten behoeve van:
bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard;
het uitstallen van goederen.
2.De in het eerste lid genoemde ontheffing kan worden verleend in geval
van: feestelijkheden, bijeenkomsten, veilingen, beurzen, kunstataliers
en galeries.7Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur1.Het college van burgemeester en wethouders kan op aanvraag ontheffing
verlenen van de verboden van artikel 2 van de wet, voorzover deze
betrekking hebben op werkdagen.2.De ontheffing kan worden geweigerd indien de woon en leefsituatie of de
openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze
nadelig wordt beïnvloed door de openstelling van de winkel.8Toerisme1.Het college van burgemeester en wethouders kan op aanvraag een
ontheffing verlenen van de verboden, vervat in artikel 2, eerste lid van
de wet, in verband met de toeristische aantrekkingskracht van de
gemeente Tiel als centrum van de Betuwe.2.Een ontheffing kan worden verleend voor het gehele grondgebied van de
gemeente en gedurende het gehele kalenderjaar indien die ontheffing
betrekking heeft op evenementen of activiteiten die overwegend zijn
gerelateerd aan de centrumfunctie van de gemeente Tiel in de
Betuwestreek dan wel aan de geschiedenis van de gemeente Tiel als een
van de oudste steden van Nederland.3.Het college van burgemeester en wethouders kan voorschriften verbinden
aan de ontheffing.4.De ontheffing wordt geweigerd indien er geen sprake is van toeristische
doeleinden als bedoeld in artikel 3, derde lid, onder a van de wet.9InwerkingtredingDeze verordening treedt op de eerste werkdag na publicatie in werking.
Eerder ingediende aanvragen worden buiten behandeling gelaten.10CiteertitelDeze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening winkeltijden Tiel
2009'.Toelichting verordening winkeltijdenA Algemene toelichtigOp 1 juni 1996 is de Winkeltijdenwet tezamen met het Vrijstellingenbesluit
Winkeltijdenwet in werking getreden. Deze wet stelt ruimere regels voor de
openingstijden van winkels. De Winkelsluitingswet 1976 en het bijbehorende
vrijstellingenbesluit zijn op dat moment ingetrokken.De tekst van de Winkeltijdenwet en het bijbehorende Vrijstellingenbesluit zijn
gepubliceerd in het Staatsblad van 28 maart 1996, onder nummer 182 en 183.Uitgangspunten WinkeltijdenwetDe Winkeltijdenwet kent andere uitgangspunten dan de Winkelsluitingswet.Zo is gekozen voor meer keuzevrijheid van de detaillist bij de openstelling van
de winkel. De detaillist krijgt meer ruimte om de openingstijden af te stemmen
op behoeften van (potentiële) klanten. Daarnaast is gekozen voor ruimere
bevoegdheden voor de gemeente om ook buiten de wettelijke openingstijden
winkelopening toe te staan. De basisgedachte hierbij is dat daarbij aan de hand
van plaatselijke omstandigheden kan worden bezien of langere openingstijden
toelaatbaar zijn. Met deze uitgangspunten hangt een minder vergaande wettelijke
regulering van winkeltijden samen. Deze deregulering vormt, naast de
keuzevrijheid van de detaillist en de decentralisatie, het derde uitgangspunt
van de wet.In concreto komen deze uitgangspunten neer op de volgende hoofdlijnen in de
Winkeltijdenwet:
Op maandag t/m zaterdag, de werkdagen, is openstelling van winkels
toegestaan tussen 06.00 en 22.00 uur. Gemeenten mogen gedurende deze
uren geen beperkingen opleggen aan de openstelling van winkels.
Aan het aantal openingsuren per winkel per week is geen maximum meer
verbonden.
Gedurende de nachturen van 22.00 tot 06.00 uur is winkelopening op
werkdagen niet toegestaan. Gemeenten kunnen evenwel vrijstellingen en
ontheffingen van deze verplichte winkelsluiting verlenen. Op 24 december
en 4 mei gaat dit nachtregime in om 19.00 uur.
Op zon en feestdagen is winkelopening niet toegestaan. Voor maximaal 12
zon en feestdagen per kalenderjaar kan de gemeente vrijstelling van deze
verplichte sluiting verlenen. Als feestdagen worden hierbij aangemerkt
nieuwjaarsdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag, tweede pinksterdag en
eerste en tweede kerstdag.
1.1 Ruimere openstellingsmogelijkheden winkelsIn de Winkeltijdenwet is winkelopening toegestaan op werkdagen tussen 06.00 uur
en 22.00 uur. De openstelling van winkels gedurende deze uren is ongelimiteerd.
Binnen dit tijdsbestek kunnen gemeenten ook geen beperkingen aan de openstelling
van winkels opleggen. Hiermee samenhangend komt de verplichting voor winkeliers
te vervallen om een door de gemeente gewaarmerkte aankondigingskaart van de
openingstijden bij de ingang van de winkel aan te brengen. De winkelier kan
aldus binnen dit tijdsbestek geheel naar eigen inzicht de winkel
openstellen.Ook in de Winkeltijdenwet geldt als algemene regel dat op zon en feestdagen
winkels gesloten zijn. Deze regel is B evenals onder het regime van de
Winkelsluitingswet 1976 B niet van toepassing op winkeliers die een
geloofsovertuiging aanhangen welke de wekelijkse rustdag op een andere dag dan
de zondag houdt. Deze winkeliers dienen dan wel op hun eigen religieuze rustdag
hun winkel gesloten te houden. In het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet is
daarbij bovendien voorzien in vrijstellingen van de verplichte zondagssluiting
voor winkels die reeds van oudsher ook op zondag geopend zijn. Uitgebreidere
informatie over het vrijstellingenbesluit staat in het Vrijstellingenbesluit
Winkeltijdenwet.De wet is niet alleen van toepassing op winkels, maar ook op andere vormen van
detailhandel, zoals de ambulante handel.1.2 Gemeentelijke bevoegdhedenZoals aangegeven is in de Winkeltijdenwet gekozen voor ruimere bevoegdheden voor
de gemeente om ook buiten de wettelijke tijden winkelopening toe te staan.Deze bevoegdheden kunnen worden ingedeeld in:1.2.1 Bevoegdheden op werkdagenDe gemeentelijke bevoegdheden op werkdagen behelzen feitelijk de mogelijkheid om
ook na 22.00 uur winkelopening toe te staan (art. 7).In de Winkeltijdenwet is ervoor gekozen om de bevoegdheid om op werkdagen buiten
de wettelijke openingstijden ook openstelling van winkels toe te staan, bij de
gemeente neer te leggen. Dit betekent niet alleen dat de gemeente hiertoe
ruimere mogelijkheden krijgt, maar tevens dat in een winkeltijdenverordening een
bepaling moet voorzien om de detailhandelsactiviteiten mogelijk te maken die na
22.00 uur op werkdagen plaatsvinden. Een voorbeeld hiervan zijn de
avondwinkels.1.2.2 Bevoegdheden op zon en feestdagenDe gemeenteraad heeft op grond van artikel 3, eerste lid de bevoegdheid om per
kalenderjaar maximaal twaalf zon en feestdagen als koopzondag aan te wijzen.
Deze bevoegdheid geldt per deel van de gemeente afzonderlijk en kan worden
overgedragen aan het college van burgemeester en wethouders.FeestdagenArtikel 2, eerste lid, onder b, van de wet noemt zowel de feestdagen
(nieuwjaarsdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag en eerste en tweede kerstdag) als
de dagen waarop een zogenoemd 19.00 uur regime geldt (Goede Vrijdag, 4 mei en 24
december; hierna te noemen: 19 uur dagen). Het begrip feestdagen is gedefinieerd
in artikel 1 van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet en in artikel 1,
onder b, van de verordening. De 19 uur dagen vallen daar niet onder.Nu in artikel 3, eerste lid, slechts gesproken wordt over zon en feestdagen,
betekent dit dat deze dagen niet als 'koopzondagen' kunnen worden aangewezen
indien zij op een zondag vallen. Voor Goede Vrijdag ontstaat dit probleem
uiteraard niet, aangezien deze dag altijd op een vrijdag valt.AvondwinkelsDe wet voorziet in artikel 3, vierde lid, in een bevoegdheid van de gemeente om
in een verordening aan een avondwinkel een ontheffing te verlenen voor opening
op zon en feestdagen tussen 16.00 en 24.00 uur. Per 15.000 inwoners van de
gemeente mag slechts één avondwinkel worden aangewezen. In gemeenten met minder
dan 15.000 inwoners mag aan één winkel een dergelijke ontheffing worden
verleend. Deze bepaling komt in plaats van de avondwinkelbepaling in de
Winkelsluitingswet 1976. Evenals onder de Winkelsluitingswet 1976 dienen deze
avondwinkels zich hoofdzakelijk te richten op de verkoop van eet en drinkwaren,
met uitzondering van sterke drank in de zin van artikel 1 van de Drank en
Horecawet. Een avondwinkel in de zin van de Winkeltijdenwet kan dus op zondagen,
feestdagen en 19uur dagen geopend zijn.In afwijking van de bepalingen in de Winkelsluitingswet 1976 mogen betrokken
winkels thans op werkdagen ook gedurende de reguliere winkeltijden, dus tussen
06.00 uur en 22.00 uur, onbeperkt geopend zijn. Daarnaast kan nog vrijstelling
of ontheffing worden verleend voor de uren tussen 22.00 uur en 06.00 uur.1.2.3 Bevoegdheden voor specifieke situaties: toerisme en
grensverkeerDe gemeente behoudt de bevoegdheid (artikel 3, derde lid, onder a) om bij
verordening voor het plaatselijke toerisme een vrijstelling te verlenen. Deze
vrijstelling kan worden verleend voor de gehele gemeente of een deel daarvan.
Hierbij geldt de wettelijke voorwaarde dat de lokale aantrekkingskracht voor
toeristen niet wordt bepaald door de vrijgestelde winkelopening. Deze
bevoegdheid is uitgewerkt in artikel 8 van de verordening.Zondagopening van campingwinkels kan dus op dit artikel worden gebaseerd. Het
terrein waarop de camping ligt kan worden aangewezen als toeristisch
gebied.Evenals onder de Winkelsluitingswet 1976 heeft de gemeente de mogelijkheid om
voor grensoverschrijdend verkeer een vrijstelling te verlenen aan winkels in de
nabijheid van grensovergangen langs daarop aansluitende doorgaande wegen.1.2.4 Overige bevoegdhedenOngewijzigd zijn de bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders
om bij plotseling opkomende bijzondere omstandigheden een vrijstelling van de
verplichte winkelsluiting te verlenen. Daarnaast kan het college op grond van
een verordening op verzoek een ontheffing verlenen bij bijzondere gelegenheden
van tijdelijke aard en voor het uitstallen van goederen.Alle op grond van de verordening te verlenen vrijstellingen en ontheffingen
kunnen onder beperkingen worden verleend en kunnen aan voorschriften worden
gebonden.Kunstateliers en galeriesIn artikel 4 van het oude Besluit gemeentelijke ontheffingen Winkelsluitingswet
1976 was een regeling opgenomen voor kunstateliers en galeries. Dit Besluit is
op 1 juni 1996 vervallen. Onder de Winkeltijdenwet bestaat geen afzonderlijke
regeling meer. Op grond van artikel 4, tweede lid, van de wet, zoals uitgewerkt
in artikel 7, eerste lid van de verordening, kunnen burgemeester en wethouders
ontheffing verlenen voor de zon en feestdagen voor afzonderlijke situaties. De
wet laat hierin de gemeenten beleidsvrijheid. 1.3 Vrijstellingenbesluit WinkeltijdenwetIn het Vrijstellingenbesluit worden aan enkele vormen van detailhandel
landelijke vrijstellingen verleend van de in de Winkeltijdenwet opgenomen
verboden van openstelling. Hierbij worden landelijke vrijstellingen voor de
gehele week en landelijke vrijstellingen voor alleen zon en feestdagen
onderscheiden. Voor de bij de laatste categorie betrokken
detailhandelsactiviteiten kunnen voor de werkdagen op lokaal niveau
vrijstellingen en ontheffingen worden verleend.Aan dit onderscheid ligt de keuze ten grondslag om het zwaartepunt bij de
mogelijkheid voor het verlenen van vrijstellingen bij de gemeenten te leggen.
Voor een beperkt aantal detailhandelsactiviteiten wordt het beschikken over een
vrijstelling gedurende de gehele week evenwel van dergelijk landelijk belang
geacht, dat hiervoor landelijke vrijstellingen zijn opgenomen. Het betreft de
detailhandel in instellingen voor de volksgezondheid, verkeer en vervoer en de
verkoop van nieuwsbladen en tijdschriften. Aangezien de bevoegdheid van
gemeenten om detailhandel op zon en feestdagen toe te staan beperkt blijft tot
twaalf dagen per jaar, voorziet het besluit ook in landelijke vrijstellingen
voor enkele soorten detailhandel, die van oudsher op zon en feestdagen
plaatsvindt. Het betreft deels winkels die gewoonlijk ook op werkdagen na 22.00
uur geopend zijn. Om de openstelling van deze winkels dan mogelijk te maken, kan
in de verordening een vrijstelling of mogelijkheid voor het verlenen van een
ontheffing worden opgenomen.1.3.1 Vrijstellingen geldende op zon en feestdagen en op
werkdagenDe gedurende de gehele week van kracht zijnde vrijstellingen zijn alleen van
toepassing op:
Instellingen van volksgezondheid (apotheken en winkels in en op het
terrein van zieken en verpleeghuizen).
De colleges van B en W krijgen daarbij de bevoegdheid om op verzoek een
ontheffing te verlenen voor verkooppunten van uitsluitend of
hoofdzakelijk eet en drinkwaren, prentbriefkaarten, nieuwsbladen en
tijdschriften, alsmede bloemen en planten, op ten hoogste 250 meter
afstand van de publieksingang van een ziekenhuis of verpleeghuis. Deze
ontheffing mag gelden vanaf een half uur voor de aanvang van de
bezoektijden tot het einde daarvan.
Instellingen van verkeer en vervoer (winkels in NS-stationsgebouwen,
luchtvaartterreinen voor intercontinentaal verkeer, shops in
benzinestations en wegrestaurants en verkoop ten behoeve van de
beroepsscheepvaart).
De colleges van B en W krijgen daarbij de bevoegdheid op verzoek een
ontheffing te verlenen aan winkels gericht op reizigers, op knooppunten
van openbaar vervoer en voor het verkopen van bloemen en planten op een
afstand van ten hoogste 100 meter daarvan.
Instellingen voor de verkoop van nieuwsbladen en tijdschriften.
1.3.2 Vrijstellingen geldende uitsluitend voor zon en
feestdagenVrijstellingen voor uitsluitend de zon en feestdagen worden in dit besluit
verleend voor:
Bepaalde soorten winkels (winkels in musea; winkels waar uitsluitend
maaltijden, voor directe consumptie geschikte eetwaren, alcoholvrije
dranken en, via een automaat, tabak en tabaksproducten, middelen ter
voorkoming van zwangerschap en damesverband worden verkocht;
videotheken).
Openstelling van winkels anders dan voor verkoop, zoals indien
noodzakelijk voor het betreden van een restaurant of lunchroom en voor
fietsenwinkels voorzover noodzakelijk voor het huren van fietsen en
bromfietsen.
Straatverkoop van eetwaren voor directe consumptie en alcoholvrije
dranken.
Indien de plaatselijke omstandigheden daartoe aanleiding geven, kan de
gemeenteraad bij verordening bepalen dat deze vrijstelling niet geldt
voor de betrokken gemeente of een of meer delen daarvan.
Verkoop van bloemen en planten gedurende de openingstijden op een
afstand van ten hoogste 100 meter van de publieksingang van een
begraafplaats.
Verkoop van rechtstreeks verband houdende goederen bij voorstellingen,
uitvoeringen of evenementen van culturele aard vanaf een uur voor
aanvang tot een uur na afloop.
Verkoop van rechtstreeks verband houdende goederen in of op het terrein
van sportcomplexen.
Winkels in of op het terrein van bejaardenoorden, waar uitsluitend of
hoofdzakelijk eet en drinkwaren, prentbriefkaarten, nieuwsbladen en
tijdschriften, alsmede bloemen en planten worden verkocht. Winkels in
fotoartikelen, indien betreden noodzakelijk is voor het maken van
portretfoto's ter gelegenheid van de Eerste Heilige Communie.
Verkoop van bloemen en planten op dagen waarop Allerheiligen en
Allerzielen worden gevierd.
Verkoop van brood en gebak voor hen die zich aan de Ramadan houden
tussen twee uur voor zonsondergang en zonsondergang gedurende de
Ramadan.
Verkoop van eetwaren voor directe consumptie en alcoholvrije dranken,
religieuze artikelen en souvenirs, alsmede bloemen en planten, in de
directe omgeving van een bedevaartplaats, gedurende de tijd dat deze
plaats als zodanig wordt bezocht.
Verkoop van feestartikelen op zondag waarop carnaval wordt gevierd,
vanaf 12.00 uur en op zon en feestdagen waarop in de gemeente een kermis
wordt gehouden, gedurende de openingstijden van die kermis.
1.4 HandhavingEvenals onder het regime van de Winkelsluitingswet 1976 blijft de controle op de
naleving van de regels in eerste instantie een taak van de plaatselijk bevoegde
politie in overleg met de gemeente. De Economische Controledienst (ECD) wordt
daarbij ingeschakeld als er een landelijke coördinatie vereist is.B Artikelsgewijze toelichtingArtikel 1 BegripsbepalingenVoor de omschrijving van het begrip feestdagen is aansluiting gezocht bij
artikel 2 van de wet. Koninginnedag is in de wet niet meer aangemerkt als een
feestdag.Artikel 2 Overdracht van de ontheffingDe bepaling bindt de overdracht van de ontheffing aan de toestemming van
burgemeester en wethouders. Deze tussenkomst geeft het college de gelegenheid om
inzicht te krijgen in de handel en wandel van de opvolger.Artikel 4 Zon en feestdagenregelingOp maximaal twaalf zon en feestdagen per jaar kan afgeweken worden van het
sluitingsverbod. Burgemeester en wethouders hebben deze bevoegdheid gedelegeerd
gekregen van de gemeenteraad. Voor de toepassing van het artikel kan de gemeente
in afzonderlijke delen gesplitst worden.Artikel 5 Openstelling van avondwinkels op zon en feestdagenHet afwijkende openstellingsregime op zon en feestdagen maakt het noodzakelijk
voor winkels die op werkdagen tot 22.00 uur, of met ontheffing tot latere
tijdstippen geopend zijn en waar hoofdzakelijk eet en drinkwaren worden verkocht
een afzonderlijke regeling in de verordening op te nemen. Met deze regeling
wordt het mogelijk dat deze beperkte groep avondwinkels ook op zondagavond en de
avond van een feestdag open kan zijn. Op het moment van vaststelling bedroeg het
inwoneraantal van Tiel grofweg 42.000. De gemeente Tiel beoogt een ruime
regeling. Om die reden wordt het in artikel 3 lid 4 van de Wet genoemde maximum
van één ontheffing per 15.000 inwoners gehanteerd.Artikel 6 Ontheffing zon en feestdagenregeling voor afzonderlijke
situatiesHet artikel is gebaseerd op artikel 4 van de wet. Het stellen van voorschriften
en beperkingen is mogelijk.Artikel 7 Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uurArtikel 7 van de wet geeft de mogelijkheid de openingstijden op werkdagen tussen
22.00 en 06.00 uur te reguleren. Dat kan door gebieden aan te wijzen waarin het
verbod niet geldt of door vormen van detailhandel aan te wijzen waarvoor het
verbod niet geldt. Ook kan in afzonderlijke gevallen ontheffing verleend
worden.Per geval moet een afweging worden gemaakt of de gewenste openstelling zich
verhoudt met belangen van de woon en leefomgeving en de openbare orde. Daarbij
kan onder meer gekeken worden naar de ligging van de winkel en de
verkeerssituatie. De vrijstellingen en ontheffingen kunnen onder beperkingen en voorschriften
worden verleend.In het Vrijstellingenbesluit is voor een aantal overige vormen van detailhandel
alleen de openstelling op zon en feestdagen geregeld. De openstelling van deze
vormen van detailhandel op de uren tussen 22.00 en 06.00 uur op werkdagen wordt
door de verordeningsbepaling geregeld.Artikel 8 ToerismeDe grondslag van het artikel is artikel 3, derde lid, onder a van de wet. De wet
laat de keuze tussen het verlenen van vrijstelling door de raad of het op basis
van de verordening verlenen van ontheffing door burgemeester en wethouders.
Middels dit artikel is gekozen voor het laatste.De toeristische functie van Tiel is drieledig:Oudste stadTiel heeft als een van de oudste middeleeuwse steden van ons land een rijk
verleden. Uit archeologisch onderzoek blijkt zelfs dat in de tiende en elfde
eeuw Tiel al een belangrijke positie had als handelsnederzetting van
internationale betekenis. Hierbij heeft de ligging aan de rivieren een
belangrijke rol gespeeld. In de elfde eeuw voer de Tielse Handel samen met
Keulen op Engeland. Hiervoor richtten zij gezamenlijk in Londen een eigen
“Handelshus” (handelshuis) op. In de dertiende eeuw trad Tiel toe tot het
verbond van Hansesteden, die vooral de Oostzeehandel tot bloei bracht. In de
loop der eeuwen is Tiel de belangrijke internationale positie verloren aan
andere steden. Aan het einde van de 19e eeuw ontwikkelde Tiel zich tot een
kleine industriestad. Vooral metaalnijverheid, galvaniseerbedrijven en
fruitverwerking kwamen tot ontwikkeling. Tijdens de tweede wereldoorlog liep de
stad grote schade op door bombardementen. Het westelijk gedeelte van de stad is
echter nog altijd van hoge monumentale waarde. In de jaren zeventig en tachtig
zorgde de sluiting van fabrieken ervoor dat in economisch opzicht het aantal
arbeidsplaatsen afnam in de betreffende sectoren. Toch geniet Tiel nog altijd
landelijke bekendheid als ‘de stad van Flipje’. StreekfunctieTiel heeft altijd een belangrijke functie gehouden voor de streek. Vanuit
toeristisch oogpunt functioneert zij als centrum van de Betuwe. Een aantal zeer
grootschalige evenementen onderstrepen die functie. In het bijzonder dienen het
Fruitcorso en Appelpop genoemd te worden. Onderdeel van de streekfunctie is ook
de vestiging van diverse (streek)musea en culturele instellingen. Entree van de BetuweVanwege de centrale ligging (zowel regionaal als landelijk) en de goede
ontsluiting is de gemeente Tiel niet alleen aantrekkelijk voor de vestiging van
bedrijven, maar fungeert zij ook als toeristische entree van de Betuwe.