CVDR55168_2Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente TwenterandnlregelingTwenterand2017-05-30TwenterandGemeentecontact 28-1-2010Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raadGemeentewet, art. 147 en 149gemeenteraadbestuur en recht2009-03-10De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2009-03-012009-03-01Nieuwe regelingBIS 09.001.0014Geen.Geen.
Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Twenterand
Nr. 09.001.0014De raad van de gemeente Twenterand;gezien het voorstel van het raadspresidium van 9 december 2008;gelet op de Handreiking functioneringsgesprek burgemeester van het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijkrelaties;gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewetbesluit:vast te stellen de navolgende verordening:Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Twenterand1.1BegripsomschrijvingenIn deze verordening wordt verstaan onder:a. gesprekken: functioneringsgesprekken van de raad met de burgemeester;b. commissie: de commissie die is samengesteld uit leden van de raad die het functioneringsgesprek voeren;c. adviseurs: wethouder(s) of gemeentesecretaris die de commissie van informatie kunnen voorzien;d. commissaris: commissaris van de Koningin in de provincie Overijssel.2Algemene bepalingen1 De raad voert gesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een commissie samen.2 De commissie voert minimaal één maal per jaar een gesprek.3 Het verslag van het laatste gesprek in een ambtsperiode weegt mee bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.3Procedure en tijdschema1 De griffier agendeert en organiseert de functioneringsgesprekken.2 De gesprekken worden afgestemd op de klankbordgesprekken die de commissaris van de Koningin periodiek met de burgemeester heeft. (Het verslag van de functioneringsgesprekken moet als input kunnen dienen voor de klankbordgesprekken.) 3 De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de commissaris van de Koningin in de provincie Overijssel.4Samenstelling commissie1 De commissie wordt samengesteld uit de voorzitters van de fracties die zitting hebben in de raad.2 De commissie laat zich bijstaan door de griffier.3 De commissie kan zich laten informeren door wethouder(s) en gemeentesecretaris.5Voorzitterschap van de commissie1 De commissie wordt voorgezeten door de ondervoorzitter van de raad.2 De voorzitter leidt het gesprek.3 De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten6GeheimhoudingDe commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.2 De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.3 Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van wethouders en secretaris. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.4 De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 7, lid 1 en artikel 9, lid 4.5 De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.6 De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.7 De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.8 Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier en (indien van toepassing) de adviseurs.7Voorbereiding gesprek1 De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om, voorzover van toepassing, het voorgaande verslag in te zien.2 De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.3 Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten.8Quorum1 Met het oog op de gewenste afspiegeling van de raad vindt het gesprek alleen dan plaats wanneer ten minste tweederde van de leden van de commissie aanwezig zal zijn; bij te veel afmeldingen stelt de griffier alle betrokkenen daarvan tijdig in kennis. 2 Betrokkenen ontvangen vervolgens zo spoedig mogelijk een nieuwe uitnodiging.9Het gesprek1 Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.2 Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.3 Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd.4 De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken: de burgemeestera. als voorzitter van de raad en zijn rol in het presidium of overleg met de fractievoorzitters;b. in het proces van dualisme;c. als voorzitter van het college;d. als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet;e. die invulling geeft aan de eigen portefeuille, met name de handhaving van de openbare orde en veiligheid;f. en zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;g. als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie, rijk en Europa;h. en zijn contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;i. en zijn nevenfuncties en integriteit;j. en zijn, aan de profielschets gerelateerde, competenties.5 In een tweede deel van het gesprek kan worden gesproken over de ontwikkelingen van de gemeente.10Verslaglegging1 Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm in drievoud opgesteld en door de voorzitter en de burgemeester door ondertekening vastgesteld.2 Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, plaats en rol van aanwezigen bij het gesprek.3 Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene.4 Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de commissaris van de Koningin in de provincie Overijssel verstuurd.11Archivering1 De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.2 Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.12SlotartikelIn alle gevallen, waarin deze verordening niet voorziet beslist de commissie.13SlotartikelDeze verordening treedt in werking op 1 maart 2009.14SlotartikelDeze verordening wordt aangehaald als:Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad gemeente Twenterand.Vriezenveen, 10 maart 2009De raad voornoemd,de griffier, de voorzitter,drs. R.J.M. Ros drs. H. Koetje