CVDR628675_1Reglement pachtcommissie Vught 2019nlregelingVught2019-11-02Vughtgmb-2019-265101Reglement pachtcommissie Vught 2019artikel 84, eerste lid, van de Gemeentewetgeattribueerde functionarisruimtelijke ordening, verkeer en vervoer2019-10-22De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2019-11-02Nieuwe regelingOnbekend.Reglement pachtcommissie Vught 2019Inwerkingtreding op de eerste dag na bekendmaking (onder gelijktijdige intrekking van het “reglement op de vertrouwenscommissie” 1997)Wettelijke grondslag waarop de regeling is gebaseerd:Gemeentewet, art. 84 eerste lid1BegripsbepalingenIn dit reglement wordt verstaan onder:Agrarische ondernemer: als agrarisch ondernemer wordt aangemerkt diegene die zijn hoofdinkomen uit de landbouw verkrijgt.2OnderwerpenDe pachtcommissie Vught doet voorstellen, adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
Het door het college gevoerde en te voeren pachtbeleid
(nieuwe) ontwikkelingen en trends op het gebied van landbouw en pacht
De specifieke belangen van agrarische ondernemers
Verduurzaming van pachtgronduitgifte
3TakenDe pachtcommissie heeft tot taak het college te adviseren over een voorstel of onderwerp dat betrekking heeft op de in artikel 2 genoemde onderwerpen.4Samenstelling1.De pachtcommissie bestaat uit maximaal vier leden. De commissie bestaat uit een voorzitter, zijnde een lid van het college van burgemeester en wethouders, en maximaal drie deskundigen op het gebied van landbouw, natuur en landschap.2.De leden van de pachtcommissie mogen geen belanghebbende zijn, moeten beschikken over kennis van de agrarische sector in het algemeen en in het bijzonder van de landbouwsector in het grondgebied in en rondom de gemeente Vught.3.Niet benoembaar tot lid van de commissie zijn:
raadsleden, ambtenaren en medewerkers van de gemeente Vught;
personen, die minder dan drie jaar voorafgaand aan hun voorgenomen benoeming ofwel in persoon ofwel via hun onderneming een pachtovereenkomst hebben gehad met de gemeente Vught.
4.Burgemeester en wethouders benoemen de leden van de commissie.5.De commissie wordt bij de uitoefening van haar taak bijgestaan door een door het college aan te wijzen ambtelijk secretaris.5Zittingsduur en vacatures1.Een lid houdt op lid te zijn van de pachtcommissie wanneer hij tijdens zijn lidmaatschap niet meer voldoet aan de benoembaarheidsvereisten van artikel 4, derde lid.2.Een lid houdt op lid te zijn van de pachtcommissie wanneer hij voor de duur van drie jaar lid is geweest.3.Een lid kan na het verstrijken van de termijn opnieuw benoemd worden voor een termijn van drie jaar.4.De leden zijn vanaf de inwerkingtreding van dit reglement ten hoogste 2 keer her noembaar, dus in totaal kan een lid 9 jaar commissielid zijn.5.Een lid kan te allen tijde ontslag nemen. Het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de commissie. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling of zoveel eerder als de opvolger is benoemd.6Vergadering1.De pachtcommissie komt bijeen indien de voorzitter daarom verzoekt.2.Bij de vergadering dienen alle leden van de pachtcommissie aanwezig te zijn.3.De vergaderingen van de pachtcommissie zijn niet openbaar. De voorzitter kan besluiten om één of meer onderwerpen op de agenda van de vergadering wel openbaar te behandelen.7VergoedingVoor het bijwonen van de vergaderingen ontvangen de externe leden van de commissie een vergoeding van € 200,- per persoon, per vergadering.8Adviezen en voorstellen1.Adviezen en voorstellen aan het college worden besproken tijdens de vergadering als bedoeld in artikel 6.2.De commissie beslist bij meerderheid van stemmen omtrent de uit te brengen adviezen en voorstellen.9Verslaglegging overleg1.Van het overleg wordt door de ambtelijke secretaris een verslag opgesteld.2.De ambtelijke secretaris zendt het verslag ter goedkeuring toe aan de voorzitter en de leden van de pachtcommissie.