CVDR454406_1Financiële verordening gemeente ZwijndrechtnlregelingZwijndrecht2016-06-09ZwijndrechtGemeenteblad 08-06-2017Financiële verordening gemeente ZwijndrechtGemeentewet, art 147Gemeentewet, art 212 lid 1gemeenteraadbestuur en recht2016-11-08De tekst in dit document is vrij van auteursrecht en
databankrecht2016-06-092023-01-01Nieuwe regeling2016-13636GeenFinanciële verordening gemeente ZwijndrechtDe raad van de gemeente Zwijndrecht;Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 8 februari 2016;Gelet op artikelen 147 en 212 lid 1 GemeentewetB e s l u i t vast te stellen de volgende verordening:Financiële verordening gemeente ZwijndrechtHoofdstuk 1Inleidende bepalingen1DefinitiesIn deze verordening wordt verstaan onder:
afdeling: organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie;
administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Zwijndrecht en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Hoofdstuk 2Plannen, sturen en verantwoorden2Programmabegroting
De raad stelt bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een programma-indeling voor de komende raadsperiode vast.
De begroting wordt in overeenstemming met het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en voorschriften uit overige wet en regelgeving ingedeeld naar programma's en paragrafen.
Bij de begroting wordt inzicht gegeven in de stand van het weerstandsvermogen en wordt gerapporteerd over het risicomanagement.
3Autorisatie begroting en investeringen
De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting:
de totale lasten en de totale baten per programma;
het overzicht algemene dekkingsmiddelen;
het bruto investeringsvolume per programma;
voor investeringen die zijn opgenomen in het investeringsprogramma maar hoger zijn dan € 200.000 (bruto), legt het college voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een apart kredietvoorstel aan de raad voor. Investeringen gebaseerd op maatschappelijk en/of politieke wensen worden altijd via een apart kredietvoorstel aan de raad voorgelegd.
Het college stelt voor aan de raad incidentele overschrijdingen van de geautoriseerde lasten te dekken uit de post voor onvoorziene uitgaven.
4Uitvoering begroting
Indien sprake is van nieuwe activiteiten stelt het college de raad via een apart raadsvoorstel voor de begroting bij te stellen.
Indien het college voorziet dat een geautoriseerd budget per programma of het investeringsvolume per programma (substantieel dreigt te) worden overschreden (en dit kan niet worden opgelost door te beschikken over de post voor onvoorziene uitgaven), meldt het college dit in de eerstvolgende bestuursrapportage aan de raad. Vooruitlopend op de melding in de eerstvolgende bestuursrapportage, meldt het college een (dreigende) substantiële overschrijding van de lasten of onderschrijding van de baten van het geautoriseerde budget per programma aan de raad.
Budgettair neutrale begrotingswijzingen binnen bestaande activiteiten (binnen een programma) worden met ambtelijke wijziging verwerkt in de bestuursrapportage.
5Bestuursrapportage
Het college informeert de raad via bestuursrapportages over de realisatie van de begroting van de gemeente. Idealiter biedt het college twee bestuursrapportages aan.
De bestuursrapportage is een afwijkingenrapportage die leidt tot bijstelling van de begroting en het verwachte resultaat.
Naast een overzicht van bijgestelde ramingen geeft de bestuursrapportage inzicht in:
de stand van de post voor onvoorziene uitgaven;
de ontwikkeling van de risicopositie.
de stand van zaken met betrekking tot het investeringsprogramma.
In de bestuursrapportage worden per programma afwijkingen op de actuele ramingen van de baten en lasten in de begroting groter dan € 50.000, alsmede afwijkingen die om politieke redenen van belang zijn toegelicht. Daarnaast wordt een toelichting gegeven op kleinere afwijkingen binnen een programma die samen de grens van € 50.000 overschrijden.
6Jaarstukken
De jaarstukken worden in overeenstemming met het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) ingedeeld naar programma's en paragrafen.
In de jaarrekening wordt per programma inzicht gegeven in het totaal geautoriseerde investeringsvolume, de totale uitgaven en het naar het volgende boekjaar over te brengen restantkrediet.
Bij de jaarrekening wordt inzicht gegeven in de stand van het weerstandsvermogen en wordt gerapporteerd over het risicomanagement.
In de jaarrekening worden per programma afwijkingen op de actuele ramingen van de baten en lasten groter dan € 50.000, alsmede afwijkingen die om politieke redenen van belang zijn, toegelicht. Daarnaast wordt een toelichting gegeven op kleinere afwijkingen binnen een programma die samen de grens van € 50.000 overschrijden.
Hoofdstuk 3Financiële positie7Waardering & afschrijving vaste activaHet college biedt de raad een nota waardering en afschrijving aan. De raad stelt de nota vast. De nota behandelt:
de waardering van vaste activa;
afschrijvingen (onder meer afschrijvingstermijnen, afschrijvingsmethoden en het al dan niet toestaan van extra afschrijvingen).
Het college beziet tenminste iedere vier jaar of er aanleiding is deze nota te actualiseren8Vaststelling hoogte gemeentelijke heffingen Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de tarieven van de gemeentelijke belastingen, leges en retributies.9FinancieringsfunctieHet college biedt de raad een Treasurystatuut ter vaststelling aan en beziet tenminste iedere vier jaar of er aanleiding is het statuut te actualiseren. In dit statuut worden de kaders voor het uitoefenen van de financieringsfunctie vastgelegd.Het statuut bevat:
waarborgen voor de financiële continuïteit van de gemeente op korte en lange termijn;
bepalingen omtrent de inrichting van het treasuryproces die zorgen voor duidelijkheid en transparantie op de elementen sturing, uitvoering, verantwoording en toezicht houden.
4Financieel beheer en interne controle10AdministratieDe administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:
het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;
het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden, contracten, enzovoort;
het verschaffen van informatie over realisatie van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;
het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;
de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.
11Interne controle
Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen onder andere op basis van het interne controleplan. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.
Het college zorgt voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van bezittingen en het vermogen van de gemeenten met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden, de vorderingen van crediteuren en registergoederen en bedrijfsmiddelen periodiek worden gecontroleerd. Bij afwijkingen in de registratie neemt het college maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.
12Misbruik en oneigenlijk gebruikHet college zorgt voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.Hoofdstuk 5Financiële organisatie13Financiële organisatieHet college zorgt voor en legt vast:
een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;
een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;
de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;
de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie.
6Verbonden partijen14Verbonden partijenHet college biedt de raad een Kadernota Verbonden partijen ter vaststelling aan.Het college beziet tenminste iedere vier jaar of er aanleiding is deze nota's te actualiseren.7Slotbepalingen15Inwerkingtreding en citeertitel
Deze verordening treedt in werking met ingang van het begrotingsjaar 2016.
Deze verordening treedt in de plaats van de ‘Financiële verordening gemeente Zwijndrecht’ vastgesteld door de raad op 18 december 2007.
Deze verordening kan worden aangehaald als “Financiële verordening gemeente Zwijndrecht”.
Vastgesteld in de openbare vergadering van 8 november 2016De griffier, De voorzitter,