Regeling vervallen per 30-06-2022

Verordening interne behandeling klachten gemeente Aalten 2005

Geldend van 19-05-2005 t/m 29-06-2022

Intitulé

Verordening interne behandeling klachten gemeente Aalten 2005

Verordening voor de interne behandeling van klachten gemeente Aalten 2005.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester;

  • c.

    klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde gelegenheid jegens een natuurlijk persoonn of rechtspersoon heeft gedragen.

  • d.

    klachtenbehandelaar: functionaris die zorg draagt voor de  behandeling van de klacht.

  • e.

    klachtencoördinator: door het bestuursorgaan aangewezen functionaris die erop toe ziet dat de klachtenbehandeling op zorgvuldige wijze plaats vindt.

  • f.

    klager: een natuurlijk persoon of rechtspersoon of andere entiteiten die een klacht in kan dienen conform artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Indiening klacht

  • 1 Mondelinge klachten worden in principe mondeling afgedaan na intern onderzoek door de klachtbehandelaar,  als bedoeld in artikel 6. Wordt de klacht niet naar tevredenheid van de klager afgedaan, dan wordt de klager op de mogelijkheid gewezen van schriftelijke klachtafhandeling.

  • 2 Een klacht kan schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders.

  • 3 De klacht dient bij voorkeur zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen een jaar nadat de gedraging heeft plaatsgevonden, te worden ingediend.

  • 4 De schriftelijke ingediende klacht dient ondertekend te zijn en dient ten minste te bevatten: a. naam en adres van de indiener;b. de dagtekening;c. een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht.

  • 5 Artikel 6: 5 van de Awb is van overeenkomstige toepassing.

  • 6 De klachtcoördinator wijst een klager, die niet heeft voldaan aan het gestelde in de vorige leden, op het gepleegde verzuim en stelt hem in de gelegenheid dit binnen een termijn van veertien dagen te herstellen.

Artikel 3 Registratie

  • 1 Elke ingediende klacht over een gedraging wordt vertrouwelijk geregistreerd en voorgelegd aan de klachtenbehandelaar  genoemd in artikel 7.

  • 2 Een mondeling ingediende klacht wordt door de klachtencoördinator op schrift gesteld indien de klager daar om verzoekt en ter tekening aan klager voorgelegd ter bevestiging van de juiste notering van de klacht.

Artikel 4 Ontvangstbevestiging

  • 1 De ontvangst wordt schriftelijk bevestigd door de klachtencoördinator.

  • 2 In de bevestiging wordt meegedeeld wie de klacht zal behandelen en hoe de verdere gang van zaken is.

  • 3 Degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft krijgt de klacht, de daarbij meegezonden stukken en de ontvangstbevestiging terstond in afschrift toegezonden.

Artikel 5 Tegemoetkoming aan klacht

Zodra naar tevredenheid van de klager aan zijn klacht is tegemoet gekomen, vervalt de verplichting tot verdere afhandeling van de klacht. Bij een schriftelijke klacht wordt dit schriftelijk aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft bevestigd.

Artikel 6 Klachtencoördinator

De klachtencoördinator is een door het college van burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar. Zijn taken zijn omschreven in de Instructie interne klachtenbehandeling.

Artikel 7 Klachtenbehandelaar

Een klacht wordt behandeld door:-  de burgemeester, indien het een gedraging betreft van een ambtenaar/functionaris     van degemeente Aalten, de gemeentesecretaris, de griffier, een griffieambtenaar,     leden van de vrijwillige brandweer,  de gemeenteraad, het college van burgemeester     en wethouders of de individuele  wethouder;-  de loco-burgemeester, indien het een gedraging betreft van de burgemeester.

Artikel 8 Geen verplichte behandeling

  • 1 Het bestuursorgaan is niet verplicht een klacht te behandelen, indien de klacht betrekking heeft op een gedraging:

    • a.

      waarover reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van deze regeling is behandeld en er nadien geen nieuwe feiten of omstandigheden bekend zijn geworden;

    • b.

      die langer dan een jaar voor indiening van de klacht heeft plaatsgevonden;

    • c.

      waartegen door de klager bezwaar gemaakt had kunnen worden;

    • d.

      waartegen door de klager beroep kan of kon worden ingesteld;

    • e.

      die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is geweest of,

    • f.

      zolang ter zake een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.

  • 2 Behandeling van de klacht is niet verplicht indien het belang van de klager dan wel het gewicht  van de gedraging  kennelijk onvoldoende is. 

  • 3 Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk in kennis gesteld.

Artikel 9 Onderzoek en horen

  • 1 De klachtbehandelaar stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft in de gelegenheid  om te worden gehoord en stelt hen tevens in de gelegenheid op elkaars standpunt te reageren.

  • 2 Van het horen kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is dan wel indien de klager heeft   verklaard daaraan geen behoefte te hebben.

  • 3 Van het horen wordt een verslag gemaakt.

Artikel 10 Afdoening

  • 1 De klachtbehandelaar doet de klacht binnen zes weken na de datum van ontvangst van de klacht gemandateerd  schriftelijk af.

  • 2 Hij stelt de klager, degene tegen wie de klacht is gericht en het college van burgemeester en wethouders schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek, de beslissing op de klacht, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan verbonden zijn.

  • 3 Hij deelt hierbij schriftelijk mede dat de klager, indien deze niet tevreden is over de uitkomst van de klachtbehandeling, zijn klacht kan voorleggen aan de Nationale Ombudsman.

  • 4 De klachtbehandelaar verstrekt desgevraagd aan overigen een afschrift of uittreksel van de beslissing op de klacht, waarbij zoveel mogelijk de anonimiteit van de in de beslissing genoemde personen wordt gewaarborgd.

  • 5 Indien de klacht niet binnen een termijn van zes weken kan worden afgedaan, kan de afdoening voor ten hoogste vier weken worden verdaagd. Van de verdaging wordt schriftelijk onder vermelding van de reden mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

Artikel 11 Jaaroverzicht

  • 1 Jaarlijks wordt door de klachtencoördinator een verslag gemaakt van het aantal klachten in het afgelopen kalenderjaar, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die naar aanleiding van de behandeling zijn getroffen.

  • 2 Burgemeester en wethouders stellen het jaarverslag vast, zonodig voorzien van beleidsmatige aanbevelingen, gehoord de commissie Financiën en Bestuurszaken.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1 In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

  • 2 Deze verordening kan worden aangehaald als de "Verordening interne behandeling klachten  gemeente  Aalten 2005".

  • 3 De verordening treedt in werking op de 8e dag volgend op die van bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de geldende klachtenregelingen in de beide voormalige gemeenten Aalten en Dinxperlo.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Aalten d.d. 19 april 2005.
De voorzitter, P. van Veen
De griffier, J.B. Ebbers