Regeling vervallen per 01-01-2020

Instructie voor de griffier van de gemeente Almere

Geldend van 19-02-2010 t/m 31-12-2019

Intitulé

Instructie voor de griffier van de gemeente Almere

De raad van de Gemeente Almere,

Gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

BESLUIT:

Vast te stellen de navolgende

INSTRUCTIE voor de griffier van de gemeente Almere.

Instructie voor de griffier van de gemeente Almere

Artikel 1 Algemene ondersteuning

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raad en/of uit en door de raad ingestelde commissies/organen.

  • 2.

    De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raadsleden.

Artikel 2 Vergaderingen

De griffier is aanwezig bij:

  • -

    de bijeenkomsten (politieke markt) van de raad

  • -

    de vergaderingen van het presidium

  • -

    een overleg van de fractievoorzitters

  • -

    enquêtecommissies

  • -

    expliciet door de raad daartoe aangewezen groepen/commissies/organen

Artikel 3 Verantwoordelijkheid

  • 1.

    De griffier is verantwoordelijk voor een goede ondersteuning van de raad, de voorzitter van de raad en de leden van de raad.

  • 2.

    De griffier is verantwoordelijk voor een kwalitatief hoogwaardige voorbereiding en uitvoering van de bijeenkomsten van de raad en uit de raad ontstane groepen/commissies/organen.

  • 3.

    De griffier is verantwoordelijk voor het entameren van ideeën en ontwikkelingen die een bijdrage leveren aan de modernisering van het lokaal bestuur binnen Almere.

  • 4.

    De griffier is verantwoordelijk voor een goede ondersteuning van burgers die gebruik willen maken van de mogelijkheden tot burgerparticipatie ten aanzien van de raad.

  • 5.

    De griffier toetst de door het college aangeleverde raadsbrieven, agendaverzoeken en raadsvoorstellen aan geldende wetgeving, door de raad vastgestelde spelregels, eerder genomen besluiten, door het Presidium vastgestelde formats en zendt stukken - indien nodig - voor aanvulling en correctie retour.

Artikel 4 Griffie

  • 1.

    De raad benoemt de griffier

  • 2.

    De griffier benoemt en geeft leiding aan de medewerkers van de griffie.

  • 3.

    De griffier voert het personeelsbeleid uit ten aanzien van de medewerkers van de griffie.

  • 4.

    Voor de medewerkers van de griffie geldt dat de gemeentelijke rechtspositieregeling van toepassing is. Het handelen van de griffier speelt zich af binnen die rechtspositiekaders.

  • 5.

    Bij afwezigheid van de griffier treden door de griffier als plaatsvervangers aangewezen en de raad beëdigde raadsadviseurs in zijn plaats.

Artikel 5 Beheer griffie

  • 1.

    De griffier is verantwoordelijk voor het functioneren van de griffie op een bedrijfsmatige manier.

  • 2.

    De griffier handelt daarbij binnen de door het college voor de secretarie vastgestelde kaders.

  • 3.

    Indien de in lid 2 genoemde kaders niet uitvoerbaar zijn voor de griffie, legt de griffier de afwijkingen ter instemming voor aan het presidium.

Artikel 6 Afdoening brieven aan de raad

De griffier is bevoegd de ingekomen brieven aan de raad af te doen binnen de daartoe door het presidium afgesproken regels.

Artikel 7 Verantwoording De griffier legt verantwoording af over zijn handelen aan het presidium.

De griffier legt verantwoording af over zijn handelen aan het presidium.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze instructie kan worden aangehaald als `Instructie voor de griffier van de gemeente Almere’

  • 2.

    In alle gevallen waarin de instructie niet voorziet pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van het presidium.

  • 3.

    De instructie voor de griffier van de gemeente Almere als vastgesteld in de raadsvergadering van 17 juni 2004 wordt ingetrokken.

  • 4.

    Deze instructie treedt in werking op de dag na de vaststelling.

Almere, 18 februari 2010

De raad voornoemd,

De griffier,

De voorzitter,

J.D. Pruim

A. Jorritsma-Lebbink