Regeling vervallen per 12-01-2023

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Bergeijk 2017

Geldend van 01-04-2017 t/m 11-01-2023

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Bergeijk 2017

De raad der gemeente Bergeijk; 

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 07 februari 2017;

gezien het advies van de commissie MZ d.d. 07 maart 2017.

Besluit vast te stellen:

Artikel 1 Begrippen

  • 1.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergeijk

  • 2.

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Bergeijk

  • 3.

    Sociaal Domein: Breed maatschappelijk terrein onder verantwoordelijkheid van de gemeente dat o.a. de Wmo, Participatiewet, Jeugdwet en gezondheidsbeleid omvat en daarnaast delen van het onderwijs en welzijn betreft.

  • 4.

    Adviesraad sociaal domein: Vertegenwoordiging van inwoners, ingesteld ter advisering van het college conform deze verordening.

Artikel 2 Doelstelling

Door de Adviesraad sociaal domein op een gestructureerde manier te betrekken bij de beleidsontwikkeling, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie binnen het Sociaal Domein draagt hij bij aan de totstandkoming of verbetering van dit beleid.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De Adviesraad sociaal domein geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college over alle onderwerpen op het gebied van beleidsontwikkeling, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie van het sociaal domein.

  • 2.

    Niet tot de taak en de bevoegdheid van de Adviesraad sociaal domein behoort het uitbrengen van advies bij klachten of problemen van individuele inwoners.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    De Adviesraad sociaal domein bestaat uit minimaal 5 en maximaal 9 leden, die inwoner zijn van de gemeente Bergeijk en bij voorkeur afkomstig zijn uit verschillende kernen van Bergeijk en met verschillende expertise of ervaring gerelateerd aan het sociaal domein.

  • 2.

    De leden van de adviesraad doen hun werk zonder last of ruggespraak en op persoonlijke titel.

  • 3.

    De leden van de Adviesraad sociaal domein worden benoemd door het college.

  • 4.

    Een lid van de Adviesraad sociaal domein kan niet zijn: wethouder, raadslid, commissielid of werknemer van de gemeente Bergeijk.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad sociaal domein eindigt:

    - door beëindiging van de zittingsperiode van de Adviesraad sociaal domein

    - door overlijden;

    - door tussentijds opzeggen;

    - wanneer het lid niet langer voldoet aan de benoembaarheidseisen

    - wanneer een lid een met het lidmaatschap onverenigbare functie heeft aanvaard.

  • 6.

    Als een lid in de omstandigheid komt, dat hij niet langer voldoet aan de benoembaarheidseisen, of een met het lidmaatschap onverenigbare functie heeft aanvaard, moet hij onmiddellijk het college en de Adviesraad sociaal domein hierover informeren.

Artikel 5 Lidmaatschap

  • 1.

    De benoeming van de leden geschiedt voor de duur van de zittingsperiode van de Adviesraad sociaal domein en gaat in op het moment waarop deze wordt aanvaard.

  • 2.

    De zittingsperiode van de leden van de Adviesraad sociaal domein is vier jaar.

  • 3.

    De aftredende leden zijn terstond herbenoembaar voor een nieuwe zittingsperiode.

  • 4.

    De adviesraad sociaal domein hanteert een rooster van aftreden, om continuïteit te waarborgen.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de Adviesraad sociaal domein eindigt:

    • -

      door beëindiging van de zittingsperiode van de Adviesraad sociaal domein;

    • -

      door overlijden;

    • -

      door tussentijds opzeggen;

    • -

      wanneer het lid niet langer voldoet aan de benoembaarheidseisen;

    • -

      wanneer een lid een met het lidmaatschap onverenigbare functie heeft aanvaard.

  • 6.

    Als een lid in de omstandigheid komt, dat hij niet langer voldoet aan de benoembaarheidseisen, of een met het lidmaatschap onverenigbare functie heeft aanvaard, moet hij onmiddellijk het college en de Adviesraad sociaal domein hierover informeren.

Artikel 6 Werkwijze

  • 1.

    De Adviesraad sociaal domein vergadert zo vaak als hij dit nodig vindt, doch tenminste 6 maal per kalenderjaar.

  • 2.

    De Adviesraad sociaal domein kan zelf werkgroepen instellen en opheffen wanneer dat nodig is om een advies uit te kunnen brengen.

  • 3.

    De vergaderingen zijn besloten van aard. De voorzitter of de meerderheid van de leden kan anderen uitnodigen om aanwezig te zijn bij de vergadering, bijvoorbeeld vanwege hun specifieke expertise.

  • 4.

    De leden van de Adviesraad sociaal domein hebben stemrecht: ieder ter vergadering aanwezig lid heeft één stem. Indien de stemmen staken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 5.

    Het vaststellen van adviezen en standpunten binnen de Adviesraad sociaal domein geschiedt bij voorkeur unaniem en desnoods bij meerderheid van stemmen.

  • 6.

    De Adviesraad sociaal domein en de wethouder die verantwoordelijk is voor het sociaal domein overleggen minimaal zes keer per kalenderjaar met elkaar. Tijdens één van deze overleggen zal de in artikel 9 genoemde evaluatie onderwerp van gesprek zijn.

Artikel 7 Advisering

  • 1.

    De Adviesraad sociaal domein brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college.

  • 2.

    Het advies van de Adviesraad sociaal domein wordt schriftelijk en ondertekend door de voorzitter, voorgelegd aan het college met vermelding van een minderheidsstandpunt, indien het advies niet unaniem is.

  • 3.

    Het college kan met redenen omkleed de Adviesraad sociaal domein verzoeken om een uitgebracht advies in heroverweging te nemen en aan de hand daarvan een ander advies uit te brengen.

  • 4.

    Als het college voornemens is om af te wijken van een advies van de Adviesraad sociaal domein, brengt zij dit met redenen omkleed ter kennis van de Adviesraad sociaal domein.

  • 5.

    Het advies van de Adviesraad sociaal domein wordt als bijlage bij de besluitvormende stukken gevoegd zodat het college en/of raad volledig op de hoogte zijn van het advies van de Adviesraad sociaal domein.

Artikel 8 Informatieverstrekking aan de Adviesraad sociaal domein

  • 1.

    Het college draagt er zorg voor dat de Adviesraad sociaal domein zijn adviserende rol kan uitoefenen en zijn advies van wezenlijke invloed kan zijn op de besluitvorming.

  • 2.

    Tussen het verzoek om een advies uit te brengen (inclusief bijbehorende informatie) en de datum waarop het advies moet zijn uitgebracht zit daarom minimaal twee weken.

  • 3.

    Het college is verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de Adviesraad sociaal domein om toelichting te geven op ter advisering overgelegde stukken, respectievelijk op de aan de Adviesraad sociaal domein verstrekte informatie.

  • 4.

    Het college informeert de Adviesraad sociaal domein over de uitkomst van besluitvorming betreffende onderwerpen waarover de Adviesraad sociaal domein heeft geadviseerd.

Artikel 9 Jaarverslag en evaluatie

  • 1.

    De Adviesraad sociaal domein overlegt jaarlijks in het eerste kwartaal een verslag aan het college van burgemeester en wethouders over het voorafgaande kalenderjaar.

  • 2.

    Jaarlijks in het laatste kwartaal wordt het functioneren van de Adviesraad sociaal domein geëvalueerd, door middel van een zelf-evaluatie.

Artikel 10 Faciliteiten

  • 1.

    Door of vanwege het college van burgemeester en wethouders wordt ervoor gezorgd dat de gemeente aan de Adviesraad sociaal domein alle noodzakelijke informatie verstrekt om zijn taak te kunnen vervullen.

  • 2.

    Het college stelt vergaderruimte en een ambtelijk secretaris ter beschikking.

  • 3.

    Ter bevordering van de deskundigheid en ter bestrijding van kosten, waaronder reiskosten, die het gevolg zijn van de uitvoering van haar taken, stelt het college jaarlijks een budget aan de Adviesraad sociaal domein ter beschikking.

  • 4.

    Het budget wordt beheerd door de ambtelijk secretaris van de Adviesraad.

Artikel 11 Slotbepaling

In alle gevallen waarin het bepaalde in dit reglement niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders, na overleg met de Adviesraad sociaal domein.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 april 2017, onder gelijktijdige intrekking van de Verordening Wmo-adviesraad gemeente Bergeijk.

Artikel 13 Citeertitel

De verordening wordt aangehaald als Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Bergeijk 2017