Regeling vervallen per 20-04-2016

Algemene Subsidieverordening Bergen 2009

Geldend van 18-06-2009 t/m 19-04-2016

Intitulé

Algemene Subsidieverordening Bergen 2009

De raad van Bergen;

gelezen het voorstel van het college van Bergen van 10 februari en 14 april 2009;

gelet op het advies van de raadscommissie van 12 mei 2009;

gelet op het bepaalde in de artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op het gevolgde inspraaktraject, periode 11 februari – 7 april 2009;

b e s l u i t:

vast te stellen de

Algemene Subsidieverordening Bergen 2009

HOOFDSTUK I Inleidende bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gemeente: gemeente Bergen;

  • b.

    de raad: de gemeenteraad van Bergen;

  • c.

    het college: het college van Bergen;

  • d.

    de Awb: de Algemene wet bestuursrecht;

  • e.

    bcf: beleidsgestuurde contractfinanciering;

  • f.

    beroepskracht: de persoon die als werknemer in loondienst is bij het bestuur van een instelling, die optreedt als werkgever;

  • g.

    effectmeting: het bepalen in welke mate de gesubsidieerde activiteiten c.q. producten hebben bijgedragen aan het beoogde maatschappelijke effect c.q. doelstelling;

  • h.

    indexering: het percentage wat gehanteerd wordt voor de subsidietoename;

  • i.

    berekeningsbasis: het bedrag waarop de indexering wordt toegepast;

  • j.

    instelling: de rechtspersoon, die zich ten doel stelt zonder winstoogmerk producten, prestaties en/of activiteiten te verrichten ten behoeve van de ingezetenen van de gemeente;

  • k.

    kalenderjaar: het jaar waarop de subsidie betrekking heeft, lopende van 1 januari tot en met 31 december;

  • l.

    prestatie-indicatoren: meten de kwaliteit en/of kwantiteit van het handelen van de gemeente op grond waarvan beoordeeld kan worden of de doelstelling is gehaald;

  • m.

    subsidieprogramma: een jaarlijks door het college vastgesteld overzicht van te verlenen structurele en mogelijke incidentele subsidies;

  • n.

    subsidie: de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten;

  • o.

    toeslagcalculatie: methode waarbij de directe kosten worden verhoogd met een toeslag voor indirecte kosten;

  • p.

    uitvoeringsovereenkomst: een overeenkomst als bedoeld in artikel 4:36 van Awb tussen het college en de subsidieontvanger, waarin afspraken zijn opgenomen die worden uitgevoerd in relatie tot het subsidiebedrag dat voor een vastgesteld tijdvak is verleend;

Artikel 2 Reikwijdte

  • 1. Deze verordening is de grondslag voor het verstrekken van subsidies aan instellingen en verenigingen voor activiteiten, het afnemen van producten en prestaties die worden uitgevoerd voor de volgende beleidsterreinen:

    • ·

      Accommodaties

    • ·

      Beschermende maatregelen

    • ·

      Bibliotheek

      • ·

        Gezondheidszorg

      • ·

        Jeugd en Jongeren

      • ·

        Jubilea

      • ·

        Kunst en Cultuur (met onder andere: muziekonderwijs, feesten en herdenkin-

        gen, kunstbeoefening, creativiteitsontwikkeling)

      • ·

        Maatschappelijke dienstverlening en -participatie

      • ·

        Kwetsbare personen

      • ·

        Milieu en Natuur

      • ·

        Onderwijs en vormings- en ontwikkelingswerk en educatie

      • ·

        Sociaal cultureel

      • ·

        Sport en recreatie

      • ·

        Toerisme en recreatie

      • ·

        Verkeer

      • ·

        Vormings- en ontwikkelingswerk en educatie

      • ·

        Vrijwilligers

      • ·

        Wijkgericht werken

  • 2. Het bij of krachtens deze verordening bepaalde is niet van toepassing indien en voor zover:

      • a.

        Bij of krachtens een bijzondere subsidieregeling daarvan wordt afgeweken;

      • b.

        Het rijk of de provincie een regeling heeft vastgesteld, waarbij de rijks- of provinciale subsidie op andere dan in deze verordening gestelde voorwaarden afhankelijk wordt gesteld van de verlening van een gemeentelijke subsidie.

Artikel 3.1 Subsidievormen

  • Bij het verstrekken van subsidies op grond van deze verordening kunnen de volgende subsidievormen met de hierna aangegeven betekenis worden onderscheiden:

    a) jaarsubsidie: (jaarlijks terugkerende, per kalenderjaar verstrekte, subsidie) : een ( huur)subsidie die van jaar tot jaar beschikbaar wordt gesteld ten behoeve van activiteiten, producten en prestaties die een continu karakter dragen;

    b) incidentele subsidie : een subsidie die wordt verstrekt voor activiteiten, producten en prestaties die een éénmalig of projectmatig karakter dragen;

    c) budgetsubsidie : een structurele subsidie die voor een tijdvak van vier jaar wordt verleend aan instellingen die beroepskrachten in dienst hebben en waarbij, in tegenstelling tot de jaarsubsidie, een uitvoeringsovereenkomst met de instelling is gesloten;

    d) koppelsubsidie (co-financiering) : een incidentele of structurele subsidie die alleen dan kan worden verleend als instellingen dan ook een rijks- of provinciesubsidie ontvangen;

    e) investeringssubsidie : een subsidie ten behoeve van nieuwbouw, verbouw, uitbreiding of groot onderhoud van de accommodaties, een 1e inrichting/inventaris of vervanging van inrichting/inventaris;

    f.waarderingssubsidie : een subsidie voor activiteiten, producten of prestaties waarvan het college deze van belang acht en daar geen nadere voorwaarden aan wenst te stellen.

Artikel 3.2 Subsidievormen middels uitvoeringsovereenkomst

  • 1. De in artikel 3.1 genoemde subsidievormen kunnen worden uitgewerkt in een uitvoeringsovereenkomst.

  • 2. De uitvoeringsovereenkomst kan een beleidsgestuurd contract omvatten, waarin resultaten en/of producten opgenomen worden, gekoppeld aan een door de gemeente gewenst resultaat.

  • 3. Bij de totstandkoming van een uitvoeringsovereenkomst waarin meetbare producten zijn opgenomen wordt de methodiek van kostprijsberekening toegepast.

  • 4. De kostprijsberekening vindt plaats op grond van de toeslagcalculatie (directe kosten/indirecte kosten).

Artikel 4 Subsidieplafond

  • 1. De raad kan jaarlijks, bij de vaststelling van de gemeentebegroting, dan wel in de raad volgende op die van de vaststelling van de begroting, voor één of meer gemeentelijke beleidsterreinen een subsidieplafond vaststellen, zoals bedoeld in de artikelen 4:22 en 4:25 van de Awb.

  • 2. Bij het besluit waarbij de raad een subsidieplafond vaststelt, geeft hij tevens aan hoe hij het beschikbare bedrag verdeelt over de verschillende gemeentelijke beleidsterreinen als genoemd in artikel 2.1.

Artikel 5 Indexering

  • 1. De indexering van personeelskosten, huisvestingskosten en eventuele overige kosten is van toepassing op aanvragen voor jaarsubsidies, inclusief de aanvragen waarop beleidsgestuurde contractfinanciering wordt toegepast.

  • 2. Voor het indexeren van de personeelskosten wordt de indexering van de betreffende CAO gevolgd. De indexatie wordt gebaseerd op de cijfers van de vastgestelde jaarrekening, van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de subsidieaanvraag wordt behandeld. De afrekening van de personeelskosten geschiedt op basis van de vastgestelde CAO.

  • 3. Voor het indexeren van de huisvestingskosten geldt het percentage van de index Prijsmutatie Bruto Binnenlands Product (pBBP). De indexatie wordt gebaseerd op de cijfers van de vastgestelde jaarrekening, van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de subsidieaanvraag wordt behandeld.

  • 3.1. De in lid 3 genoemde huisvestingskosten betreffen de accommodatie gebonden kosten die voor rekening van de subsidieontvanger komen.

  • 4. Overige kosten kunnen worden geïndexeerd volgens de subsidievoorwaarden, verwoord in beleidsregels.

HOOFDSTUK II De subsidieverlening

Artikel 6 Bevoegd bestuursorgaan

  • 1. Het college is door de raad belast met de uitvoering van deze verordening.

  • 2. Het college beslist over het verlenen van subsidies, voor zover de raad voor de betreffende subsidie een budget beschikbaar heeft gesteld.

Artikel 7 Algemene uitgangspunten voor het verstrekken van subsidies

  • 1. Subsidie wordt slechts verleend ter uitvoering van het gemeentelijk beleid.

  • 2. Het subsidiebeleid is transparant en meetbaar. Doelstellingen dienen SMART* te worden geformuleerd. (*Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden)

  • 3. Subsidie wordt verdeeld op basis van gemeentelijke prioriteit.

  • 4. Subsidie moet aanwijsbaar ten goede komen aan inwoners van Bergen.

  • 5. Godsdienstige en/of partijpolitieke activiteiten worden uitgesloten van subsidie

  • 6. Particulier initiatief maakt indirect onderdeel uit van het subsidiebeleid. Subsidie is slechts een bijdrage in de kosten.

  • 7. De gemeente voert situationeel beleid boven algemeen doelgroepenbeleid.

  • 8. De activiteiten (prestaties) staan centraal.

  • 9. De gemeente voert vraaggericht beleid.

  • 10. Uitvoering beleid in principe door externe instellingen.

  • 11. Subsidierelatie en de mogelijkheid van contractrelatie.

  • 12. Vrijwilligersbeleid en inbedding in de lokale samenleving hebben hoge prioriteit.

  • 13. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen professionele instellingen en vrijwilligers- organisaties.

  • 14. Regels stellen aan vermogensvorming en opbouw voorzieningen en reserves en investeringen.

  • 15. Subsidies worden jaarlijks geïndexeerd.

  • 16. Administratieve lastenverlichting voor zowel de subsidieaanvrager als de gemeente. De lasten dienen in verhouding te staan tot het doel en de hoogte van de subsidie.

  • 17. In principe wordt een subsidieperiode voor 4 jaar vastgesteld. De subsidievoorwaarden en de administratieve verplichtingen moeten daarmee in overeenstemming zijn.

  • 18. De gemeente voert een subsidiebeleid volgens het levensloopmodel. In individuele gevallen kan het Persoonsgebonden budget worden toegepast.

Artikel 8 Specifieke uitgangspunten subsidieverlening

  • 1. Er worden slechts activiteiten gesubsidieerd die georganiseerd worden door verenigingen en instellingen.

  • 2. In bijzondere gevallen kan het college subsidie verlenen aan natuurlijke personen.

Artikel 9.1 Aanvragen jaarsubsidies

  • 1. De aanvraag voor een jaarsubsidie dient bij het college te worden ingediend vóór 1 augustus van het jaar voorafgaande aan het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

  • 2. Bij de aanvraag worden door de aanvrager ten minste overgelegd:

    • a)

      Een activiteitenplan voor het jaar of de jaren waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft. Hierin zijn de aard, de omvang van de activiteiten, de doelgroepen, het verwachte aantal deelnemers en de beoogde doelstelling(en) vermeld;

    • b)

      Een begroting van baten en lasten voor het jaar / de jaren waarvoor subsidie wordt aangevraagd voor het uitvoeren van de in het activiteitenplan opgenomen activiteiten;

    • c)

      Bij een subsidieaanvraag van een bedrag van € 50.000,00 of meer een financieel verslag over het laatste subsidiejaar, vergezeld van een accountantsverklaring;

    • d)

      Bij een subsidieaanvraag van een bedrag tot € 5.000,00 een inhoudelijk jaarverslag, activiteitenoverzicht en/of financieel jaarverslag of jaarrekening indien het college hierom heeft verzocht (conform artikel 15.1);

    • e)

      Bij een subsidieaanvraag van een bedrag vanaf € 5.000,00 tot € 50.000,00 een inhoudelijk jaarverslag, een activiteitenoverzicht met financieel verslag en/of jaarrekening (conform artikel 15.2);

    • f)

      In de beleidsregels als bedoeld in artikel 36 wordt bepaald aan welke eisen de jaarrekening dient te voldoen voor wat betreft getrouwheid en rechtmatigheid verwoord in de accountantsverklaring;

    • g)

      Een balans naar de toestand van 31 december van het afgelopen kalenderjaar;

    • h)

      Een opgave van eventueel bij anderen aangevraagde subsidie voor dezelfde

    activiteiten, met daarbij de stand van zaken met betrekking tot de beoordeling van

    die aanvraag of aanvragen.

  • 3. Indien de aanvrager een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid is, dient deze bij de eerste aanvraag tevens de volgende stukken te overleggen:

    • a.

      Een opgave van de bestuurssamenstelling;

    • b.

      Een gewaarmerkt exemplaar van de oprichtingsakte van de rechtspersoon waarin de statuten zijn opgenomen en een exemplaar van het huishoudelijk reglement;

    • c.

      Een beschrijving van de organisatievorm van de rechtspersoon.

    • d.

      Een bewijs van inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

  • 4. Het college kan een afwijkende termijn vaststellen of ontheffing verlenen van de verplichting om een aanvraag voor de in lid 1 bedoelde termijn in te dienen.

  • 5. Het college kan aanvullende beleidsregels vaststellen waaraan de te overleggen stukken dienen te voldoen.

  • 6. Het college kan bepalen dat bepaalde stukken, genoemd onder lid 2 van dit artikel, niet behoeven te worden overgelegd.

  • 7. Het college doet het verzoek om overlegging van aanvullende stukken binnen een termijn van vier weken na ontvangst van de aanvraag.

  • 8. Bij een aanvraag om subsidie dient gebruik te worden gemaakt van de door het college vastgestelde aanvraagformulieren.

  • 9. Indien subsidie wordt verleend voor een meerjarige periode, kan worden volstaan met één aanvraag op uiterlijk 1 augustus voor de aanvang van de meerjarige periode. De stukken als bedoeld in lid 2 (a en b) moeten dan betrekking hebben op de gehele periode (meerjarenbegroting en meerjarenbeleidsplan).

  • 10. Indien subsidie wordt verleend voor een meerjarige periode dient jaarlijks vóór 1 augustus een jaarrekening en jaarverslag te worden ingediend van voorafgaand jaar.

  • 11. Indien de subsidieaanvraag een product betreft dient er een kostprijsberekening aan ten grondslag te liggen conform artikel 3.2, lid 4.

  • 12. Na afloop van de activiteiten dient er vóór 1 augustus volgend op het subsidiejaar conform artikel 15 van deze verordening verantwoording te worden ingediend op grond waarvan de subsidie definitief vastgesteld kan worden.

Artikel 9.2 Toepasselijkheid afdeling 4.2.8 van de Awb voor structurele subsidies

  • Voor zover bij de subsidieverlening niet anders is bepaald, is afdeling 4.2.8 van de Awb van toepassing. Dit betreft het aanvragen en verstrekken van structurele subsidies aan instellingen/verenigingen, die daartoe bij wettelijk voorschrift zijn aangewezen.

Artikel 9.3 Wettelijke grondslag

  • Het college kan tevens besluiten afdeling 4.2.8 van de Awb van toepassing te verklaren op instellingen/verenigingen waarmee grote financiële en beleidsmatige betrokkenheid is ontstaan.

Artikel 10 Aanvragen incidentele subsidies

  • 1. Een aanvraag voor een incidentele subsidie dient uiterlijk drie maanden voor het tijdstip waarop een aanvang wordt gemaakt met de uitvoering van de voorgenomen activiteit, bij het college te worden ingediend.

  • 2. Bij de aanvraag worden door de aanvrager in ieder geval overgelegd:

    • a.

      Een activiteitenplan waarin tevens de beoogde opzet en de doelstellingen van de activiteit(en) zijn vermeld;

    • b.

      Een begroting van de kosten en baten met betrekking tot de activiteit(en) waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Indien de aanvrager een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid is, overlegt hij tevens stukken genoemd in het derde lid van artikel 9;

    • c.

      Een opgave van de eigen middelen of het eigen vermogen.

  • 3. De incidentele subsidie dient een eenmalig of een experimenteel karakter te hebben.

  • 4. Het college kan bepalen dat bepaalde stukken, genoemd in lid 2 van dit artikel niet behoe- ven te worden overgelegd, dan wel aanvullende stukken of aanvullende informatie binnen een termijn van vier weken na ontvangst van het verzoek om incidentele subsidie alsnog dienen te worden aangeleverd.

  • 5. Het college kan vrijstelling verlenen van het bepaalde in lid 1 van dit artikel, voor zover het betreft het vereiste dat de aanvraag wordt ingediend vóór de aanvang van de activiteiten.

  • 6. Na afloop van de activiteiten dient er binnen 5 maanden, doch uiterlijk vóór 1 augustus volgend op het subsidiejaar, verantwoording te worden ingediend conform artikel 15 van deze verordening op grond waarvan de subsidie definitief kan worden vastgesteld.

Artikel 11 Aanvragen budgetsubsidie

  • 1. De aanvraag voor een budgetsubsidie (betreffende een meerjarige periode) dient te voldoen aan het gestelde in artikel 9.1.

  • 2. Ter uitwerking van de te verlenen budgetsubsidie wordt een uitvoeringsovereenkomst opgesteld waarin opgenomen dient te worden:

    • -

      de hoogte van de budgetsubsidie met de daaraan gekoppelde prestatieafspraken c.q. doelen;

    • -

      de duur van de periode waarvoor de budgetsubsidie wordt verleend;

    • -

      het tijdstip van indienen van een tussentijdse rapportage;

    • -

      het tijdstip van indienen van een vastgestelde jaarrekening;

    • -

      de criteria waaraan de rapportages dienen te voldoen om achteraf te toetsen of met het “vaste budgetbedrag” de gestelde doelen zijn gehaald dan wel de overeengekomen prestaties zijn behaald.

  • 3. Tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de subsidie zich daartegen verzet, wordt in de uitvoeringsovereenkomst bepaald dat de subsidieontvanger verplicht is de activiteiten te verrichten waarvoor de subsidie is verleend.

  • 4. Bij subsidieverlening voor een langere periode dan een jaar, dient er vóór 1 augustus van ieder jaar een verslag te worden ingediend over de financiële ontwikkeling en voortgang van het leveren van prestaties in het voorgaande jaar.

  • 5. Na afloop van de activiteiten dient na afloop van de budgetperiode, uiterlijk vóór 1

    augustus volgend op het laatste subsidiejaar, verantwoording te worden ingediend

    conform artikel 15 van deze verordening op grond waarvan de subsidie definitief kan

    worden vastgesteld.

Artikel 12 Aanvragen koppelsubsidie (co-financiering)

  • 1. De aanvraag voor een koppelsubsidie dient, indien het een aanvraag voor een jaarsubsidie betreft, te voldoen aan het gestelde in artikel 9.1.

  • 2. Indien de aanvraag voor een koppelsubsidie een incidentele aanvraag betreft, dient de aanvraag te voldoen aan het gestelde in artikel 10.

  • 3. De aanvrager dient een bewijs in te leveren van de koppelingsvoorwaarden die gesteld worden door rijk of provincie, op grond waarvan bij de gemeente een subsidie aangevraagd dient te worden.

  • 4. De gemeente ontvangt de door het rijk c.q. provincie aan de stichting/vereniging te verstrekken subsidie en draagt deze over, mits ook aan de gemeentelijke doelstelling is voldaan.

  • 5. Indien de verantwoording niet of gedeeltelijk voldoet aan de gestelde eisen bij de toekenning van de subsidie kan, indien de subsidie (gedeeltelijk) teruggevorderd wordt door het rijk c.q. provincie, de terugvordering verhaald worden op de subsidieaanvrager.

    BIJZONDERE VORMEN VAN SUBSIDIERING

    INVESTERINGSSUBSIDIE

Artikel 13.1 Investeringssubsidie

  • 1. Op aanvragen om investeringssubsidies beslist de raad, onder nader door de raad te stellen voorwaarden.

  • 2. Subsidie kan alleen worden verleend als de investering niet kan worden bekostigd uit door de instelling gereserveerde gelden, alsmede indien en voor zover de gemeente financiële middelen heeft of deze investering is opgenomen in de investeringsstaat van de gemeentebegroting.

  • 3. Subsidie kan worden aangevraagd voor:

    • -

      nieuwbouw, verbouw, uitbreiding of groot onderhoud van de accommodaties;

    • -

      eerste inrichting/inventaris, waaronder tevens begrepen kantoorinventaris en

      activiteiten en activiteitenmateriaal en aanvulling daarop;

    • -

      vervanging van inrichting/inventaris.

  • 4. De aanvraag voor een investeringssubsidie dient vóór 1 april voorafgaand aan het jaar waarin de investering gepland is, ingediend te worden.

Artikel 13.2 De aanvraag tot investeringssubsidie

  • 1. Alvorens de aanvraag tot subsidieverlening bij de raad wordt ingediend, wordt een conceptaanvraag voorgelegd aan het college.

  • 2. De definitieve aanvraag aan de raad bestaat uit:

      • -

        een omschrijving van de investering, met – indien van toepassing – een bouwtekening en bestek;

      • -

        een overzicht van de begrote kosten en de beschikbare eigen middelen, alsmede een toelichting hierop;

      • -

        een plan voor eventuele verwerving van eigen middelen;

      • -

        een balans per 31 december van het voorgaande jaar;

      • -

        overige door de raad gewenste gegevens.

Artikel 13.3 Subsidieverlening

  • 1. Voorafgaande aan de subsidievaststelling moet op de subsidieaanvraag een beschikking tot subsidieverlening worden gegeven.

  • 2. De raad beslist op de aanvraag binnen dertien weken na ontvangst, tenzij wettelijke voorschriften c.q. termijnen een langere voorbereidingstijd noodzakelijk maken.

  • 3. Op basis van de subsidieverlening kan de raad een voorschot verlenen op de vast te stellen subsidie.

Artikel 13.4 Subsidievaststelling

  • 1. De subsidie wordt door de raad na realisering van de investering vastgesteld op basis van een afrekening.

  • 2. De instelling verstrekt daartoe zo spoedig mogelijk na realisering van de investering:

      • -

        een overzicht van de werkelijk gemaakte kosten, de werkelijke eigen middelen,

      alsmede een toelichting daarop;

      • -

        een opgave van eventueel aangegane leningen;

      • -

        overige door het bestuursorgaan gewenste gegevens.

  • 3. De subsidie kan niet meer bedragen dan het werkelijke tekort op de afrekening en dient conform de financiële regels met een maximaal te bepalen bedrag door de subsidieontvanger te worden afgeschreven.

  • 4. De subsidie wordt binnen vier weken na de vaststelling overeenkomstig die vaststelling betaald.

  • 5. Indien de vaststelling van de subsidie lager is dan de bevoorschotting, moet de teveel genoten subsidie binnen vijf weken na de datum van verzending van de vaststellingsbeschikking worden teruggestort in de gemeentekas.

Artikel 13.5 Vervreemding

De raad kan in de toekenningbeschikking nadere regels opnemen voor het geval dat de gesubsidieerde investering onderwerp wordt van vervreemding (in eigendom overgaan van het gesubsidieerde dan wel de vestiging van een zakelijk recht). Er wordt dan een termijn aangegeven tot wanneer de investeringssubsidie (geheel of gedeeltelijk) terugvorderbaar is.

WAARDERINGSSUBSIDIE

Artikel 14 Waarderingssubsidie

  • 1. Het college kan een subsidie als waarderingssubsidie aanmerken, indien zij bepaalde activiteiten van belang acht en daar geen nadere voorwaarden aan wenst te stellen.

  • 2. Hoofdstuk 3 (betreft Verplichtingen van de subsidieontvanger) van deze verordening is niet van toepassing, tenzij anders wordt bepaald.

  • 3. Uiterlijk op 1 augustus van het jaar volgend op het subsidiejaar dient de instelling bij het college een beknopt verslag van haar activiteiten in.

    ALGEMENE VOORWAARDEN

Artikel 15.1 Verantwoording bij subsidie tot € 5.000,00

  • 1. Indien een jaarsubsidie, incidentele of waarderingssubsidie wordt verstrekt van een bedrag tot € 5.000,00 wordt geacht de verantwoording plaats te vinden bij de aanvraag van de subsidie.

  • 2. Het college kan binnen 5 jaar na de verstrekking als bedoeld in lid 1 bepalen dat de volgende gegevens en bescheiden alsnog dienen te worden overgelegd:

    • a.

      een inhoudelijk jaarverslag waaruit blijkt of het doel is gerealiseerd en de activiteiten zijn uitgevoerd;

    • b.

      een overzicht van de activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel jaarverslag of jaarrekening).

  • 3. Het college kan bepalen dat ook andere dan de in dit artikel bedoelde gegevens en bescheiden worden overgelegd.

Artikel 15.2 Verantwoording bij subsidie vanaf € 5.000,00 tot € 50.000,00

  • 1. De subsidieontvanger dient in het jaar na afloop van het subsidietijdvak waarvoor de subsidie is verleend, conform de datum van indiening van de subsidiesoort, de volgende bescheiden in bij het college:

    • a.

      een inhoudelijk jaarverslag waaruit blijkt of het doel is gerealiseerd en de activiteiten zijn uitgevoerd;

    • b.

      een overzicht van de activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening);

    • c.

      een balans naar de toestand aan het einde van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop.

  • 2. Het college kan bepalen dat ook andere dan de in dit artikel bedoelde gegevens en be-scheiden, die voor de vaststelling van belang zijn, worden overgelegd.

  • 3. Het college kan nadere eisen stellen over de wijze waarop zij geïnformeerd wil worden over aanmerkelijke verschillen tussen de werkelijke uitgaven en inkomsten ten opzichte van de begrote uitgaven en inkomsten.

  • 4. Indien de subsidieontvanger de in het eerste of tweede lid bedoelde bescheiden niet tijdig bij het college indient, kan het college besluiten om de subsidie lager vast te stellen.

Artikel 15.3 Verantwoording bij subsidie vanaf € 50.000,00

  • 1. De subsidieontvanger dient in het jaar na afloop van het subsidietijdvak waarvoor de subsidie is verleend de volgende bescheiden in bij het college:

    • a.

      een inhoudelijk jaarverslag waaruit blijkt of het doel is gerealiseerd en de activiteiten zijn uitgevoerd;

    • b.

      een overzicht van de activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening);

    • c.

      een balans naar de toestand aan het einde van het afgelopen subsidiejaar met een toelichting daarop;

    • d.

      een accountantsverklaring, zoals bedoeld in het tweede lid van dit artikel.

  • 2. De subsidieontvanger is verplicht een controleopdracht te verstrekken aan een accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, resulterend in een accountantsverklaring. De controle richt zich op de getrouwheid en rechtmatigheid van de verantwoordingsinformatie, conform het controleprotocol voor verantwoording en de controle van structurele subsidies van meer dan € 50.000,00.

  • 3. Het college kan bepalen dat ook andere dan de in dit artikel bedoelde gegevens en bescheiden, die voor de vaststelling van belang zijn, worden overgelegd.

  • 4. Het college kan nadere eisen stellen over de wijze waarop zij geïnformeerd wil worden over aanmerkelijke verschillen tussen de werkelijke uitgaven en inkomsten ten opzichte van de begrote uitgaven en inkomsten.

  • 5. Indien de subsidieontvanger de in het eerste of tweede lid bedoelde bescheiden niet tijdig bij het college indient, kan het college besluiten om de subsidie lager vast te stellen.

  • 6. Het college kan besluiten dat de verplichtingen zoals neergelegd in het eerste lid onder d van dit artikel, voor een bepaalde categorie subsidieontvangers niet gelden.

Artikel 16 De beslistermijn

  • 1. Ten aanzien van de jaarsubsidies beslist het college binnen vijf maanden na ontvangst van de aanvraag.

  • 2. Ten aanzien van incidentele subsidies beslist het college binnen drie maanden na ontvangst van de aanvraag.

  • 3. In de beschikking tot subsidieverstrekking wordt vermeld dat de door het college genomen besluit nog onder voorbehoud is van vaststelling van de gemeentebegroting en de goedkeuring van de gemeentebegroting door Gedeputeerde Staten van Noord-Holland.

Artikel 17 Niet tijdige en niet volledige aanvragen

  • 1. Indien een aanvraag niet tijdig is ingediend, wordt de aanvraag niet behandeld, tenzij het college besluit deze alsnog te behandelen.

  • 2. Indien een aanvraag onvolledig is ingediend, stelt het college de aanvrager in de gelegenheid het verzuim binnen een redelijke, door het college schriftelijk aan te geven termijn te herstellen. Indien het verzuim niet binnen de gestelde termijn is hersteld, kan het college besluiten de aanvraag niet te behandelen en stelt de aanvrager hiervan vervolgens schriftelijk op de hoogte.

    BETALINGEN

Artikel 18 Voorschotten

  • 1. Het college kan de subsidieontvanger voorschotten verlenen. Dit voorschot bedraagt maximaal 100% van het verleende bedrag.

  • 2. In de beschikking tot subsidieverlening wordt het aantal termijnen, de termijnbedragen en de data waarop deze uitbetaald worden, vermeld.

  • 3. Bij de definitieve subsidievaststelling worden betaalde voorschotten verrekend met het bedrag van de voorlopig toegekende subsidie.

Artikel 19 Betaling

  • 1. De subsidie wordt overeenkomstig de subsidievaststelling betaald.

  • 2. De subsidie wordt binnen vier weken na de subsidievaststelling betaald, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald.

Artikel 20 Opschorting betaling

De verplichting tot betaling van de subsidie of een voorschot wordt opgeschort indien het college het voornemen bekend heeft gemaakt de subsidieverlening of –vaststelling ten nadele van de subsidieontvanger in te trekken of te wijzigen.

TERUGVORDEREN

Artikel 21 Terugvordering

  • 1. Indien de verantwoording niet of gedeeltelijk voldoet aan de gestelde eisen bij de toekenning van de subsidie kan de subsidie (gedeeltelijk) teruggevorderd worden.

  • 2. Het college kan besluiten over te gaan tot terugvordering van reeds betaalde subsidie, ook na de periode waarvoor deze is verleend, indien zich één van de omstandigheden voordoet, genoemd in artikel 24. De subsidieontvanger is verplicht het terug gevorderde subsidiebedrag onmiddellijk terug te storten in de gemeentekas.

  • 3. Een terugvordering kan tot vijf jaar na de subsidievaststelling, de intrekking of wijziging daarvan, plaatsvinden.

    WEIGERINGSGRONDEN

Artikel 22 Weigeringsgronden

De subsidie kan -naast de in artikel 4:25 en artikel 4:35 van de Awb genoemde gevallen- in ieder geval geweigerd worden indien gegronde redenen bestaan aan te nemen dat:

  • a.

    de activiteiten van de aanvrager niet gericht zullen zijn op de gemeente of niet aan

wijsbaar ten goede komen aan ingezetenen van de gemeente;

  • b.

    de gelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor

de subsidie beschikbaar wordt gesteld;

  • c.

    de aanvrager ook zonder subsidieverstrekking over voldoende gelden, hetzij uit eigen

middelen, hetzij uit middelen van derden kan beschikken om de kosten van de activiteiten te dekken;

  • d.

    de subsidieverstrekking niet past binnen de in artikel 2, lid 1 genoemde beleidsterreinen van

    de gemeente;

  • e.

    indien vastgesteld, het subsidieplafond wordt overschreden;

  • f.

    het gevraagde subsidiebedrag ten behoeve van activiteiten is van kerkgenootschap-

    pen/religieuze/politieke organisaties.

Artikel 23 Overige weigeringsgronden

Het college kan een subsidie voorts weigeren indien de aanvrager:

  • a.

    niet of slechts in beperkte mate voldoet aan de voorwaarden, gesteld bij of krachtens deze verordening;

  • b.

    in het kader van de aanvraag onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van deze gegevens tot een onjuiste beschikking op de aanvraag zou hebben geleid, of

  • c.

    failliet is of in surseance van betaling verkeert, dan wel een verzoek daartoe bij de rechtbank is ingediend.

INTREKKING EN WIJZIGING

Artikel 24 Mogelijkheden tot wijzigingen en/of intrekking van verleende subsidies

  • 1. Zolang de subsidie niet is vastgesteld kan het college de subsidieverlening met inachtneming van een redelijke termijn intrekken of ten nadele van een instelling wijzigen:

    • a.

      voor zover de subsidieverlening onjuist is en de instelling dit wist of behoorde te

    weten;

    • b.

      voor zover vanuit de gemeente gezien, veranderende omstandigheden of gewijzigde

    inzichten zich in overwegende mate tegen voortzetting of ongewijzigde voortzetting

    van de subsidie verzetten.

  • 2. Zolang de subsidie niet is vastgesteld kan het college tevens intrekken of ten nadele van een instelling wijzigen, indien:

    • a.

      een instelling onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens aantoonbaar tot een andere beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening zou hebben geleid;

    • b.

      de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel zijn uitgevoerd dan wel uitgevoerd zullen worden;

    • c.

      de instelling geen gebruik heeft gemaakt van de subsidie;

    • d.

      de instelling daartoe een schriftelijk verzoek indient;

    • e.

      een instelling niet voldoet aan de subsidieverplichtingen, gesteld bij de subsidieverlening.

  • 3. De intrekking of wijziging werkt terug tot en met het tijdstip waarop de subsidie is verleend, tenzij bij de intrekking of wijziging anders is bepaald.

HOOFDSTUK III Verplichtingen van de subsidieontvanger

ADMINISTRATIEVE BEPALINGEN EN VOORWAARDEN TOEZICHT EN CONTROLE

Artikel 25. Algemeen

  • 1. Instellingen die subsidies ontvangen, zijn verplicht aan het college alle inlichtingen te verstrekken die voor de beoordeling van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de besteding van de subsidie van belang kunnen zijn.

  • 2. Het college behoudt zich het recht voor in voorkomende gevallen inzage te verlangen in de administratie van de instelling.

  • 3. Het college behoudt zich, de instelling gehoord, het recht voor om voor rekening van de gemeente, een accountantsonderzoek te laten verrichten indien zij daartoe aanleiding ziet. Mocht blijken dat de instelling laakbaar handelen verweten kan worden, dan dient de instelling alsnog de kosten van het accountantsonderzoek voor haar rekening te nemen.

  • 4. Bij vervreemding van roerende en/of onroerende goederen kan het college bepalen dat de op die goederen verleende subsidies, vermeerderd met een evenredig deel van de eventuele waardestijging, in de gemeentekas worden teruggestort.

  • 5. Indien een subsidie wordt verleend voor een bedrag van € 50.000,00 of meer brengt de instelling uiterlijk op 1 augustus verslag uit omtrent de voortgang van haar activiteiten in de eerste zes maanden van het jaar en geeft een prognose voor de tweede zes maanden.

  • 6. De in lid 5 bedoelde verplichting geldt niet indien omtrent de wijze en het tijdstip van rapporteren andere voorwaarden zijn gesteld of in die gevallen die door het college zijn bepaald.

Artikel 26. Verzekering

  • 1. De instelling is verplicht haar roerende en onroerende bezittingen behoorlijk tegen brandschade te verzekeren en verzekerd te houden. Er mag geen sprake van onderverzekering zijn.

  • 2. De instelling is verplicht de wettelijke aansprakelijkheid ten opzichte van derden te dekken door afsluiting van een verzekering voor het in dienst zijnde personeel.

  • 3. Het college kan bepalen dat ook andere door hen aan te geven risico’s worden verzekerd en verzekerd worden gehouden.

Artikel 27 Handelingen waarvoor de subsidieontvanger toestemming nodig heeft

  • 1. De subsidieontvanger treedt in overleg met het college voor de volgende genoemde

    handelingen:

    • a.

      het oprichten van dan wel deelnemen in een rechtspersoon;

    • b.

      het wijzigen van de statuten;

    • c.

      het in eigendom verwerven, het vervreemden of het bezwaren van registergoederen, indien zij mede zijn verworven door middel van de subsidiegelden, dan wel de lasten daarvoor mede worden bekostigd uit de subsidiegelden;

    • d.

      het aangaan en beëindigen van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen of tot huur, verhuur of pacht daarvan, indien deze goederen geheel of gedeeltelijk zijn verworven door middel van de subsidie dan wel de uitgaven daarvoor mede zijn bekostigd uit de subsidie;

    • e.

      het aangaan van kredietovereenkomsten en van overeenkomsten van geldlening;

    • f.

      het aangaan van overeenkomsten waarbij de subsidieontvanger zich verbindt tot zekerheidsstelling met inbegrip van zekerheidsstelling voor schulden van derden of waarbij hij zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt of zich voor een derde sterk maakt;

    • g.

      het vormen van fondsen en reserveringen;

    • h.

      het vaststellen of wijzigen van tarieven voor door de subsidieontvanger in de gewone uitoefening van zijn gesubsidieerde activiteiten te verrichten prestaties;

    • i.

      het ontbinden van de rechtspersoon;

    • j.

      het doen van aangifte tot zijn faillissement of het aanvragen van zijn surséance van betaling.

  • 2. Bij de subsidieverlening kan vrijstelling van het toestemmingsvereiste voor één of meer van

    de genoemde handelingen worden verleend.

  • 3. Bij de subsidieverlening kan tevens worden bepaald dat ook voor andere dan de hiervoor be-

    doelde handelingen toestemming van het college nodig is.

Artikel 28 Reserves en voorzieningen.

  • 1. Het vermogen van de verenigingen en instellingen kan zijn opgebouwd uit de volgende componenten:

    • a.

      eigen vermogen;

    • b.

      vreemd vermogen.

  • 2. Onderdeel van het in lid 1 onder a bedoelde eigen vermogen kan zijn:

    • a.

      vrij besteedbaar: een algemene reserve;

    • b.

      niet vrij besteedbaar: bestemmingsreserve(s).

  • 3. Onderdeel van het in lid 1 onder b bedoelde vreemd vermogen kan zijn:

    • a.

      geldleningen;

    • b.

      voorzieningen.

Artikel 29 Voorwaarden omtrent reserves en voorzieningen

  • 1. Het in artikel 28, lid 1a genoemde eigen vermogen staat gelijk aan:

    het totaal bezit minus het vreemd vermogen minus specifieke reserveringen minus nog te betalen rekeningen.

  • 2. Het in artikel 28, lid 1b genoemde vreemd vermogen staat gelijk aan de voorzieningen en langlopende schulden.

  • 3. Indien het in artikel 28, lid 2a genoemde vrij besteedbaar eigen vermogen hoger is dan 10% van de totale lasten van de vastgestelde jaarrekening, van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de subsidieaanvraag wordt behandeld, dan dient de organisatie het meerdere aan te wenden als bijdrage om de activiteiten uit te kunnen voeren.

  • 4. Een uitzondering op het gestelde in lid 3 wordt door het college gemaakt indien bijzondere omstandigheden het noodzakelijk maken af te wijken van deze regel.

Artikel 29.1 Vergoeding bij vermogensvorming

  • 1. In de gevallen bedoeld in artikel 4:41, tweede lid, van de Awb (verstrekken van subsidie heeft geleid tot vermogensvorming) is de subsidieontvanger aan de gemeente Bergen een vergoeding verschuldigd, welke bij afzonderlijke beschikking van het college wordt vastgesteld.

  • 2. De vergoeding bedraagt maximaal het aandeel van de gemeente in de vermogensvorming. Het aandeel van de gemeente betreft de verhouding tussen de subsidie van de gemeente waarmee is bijgedragen aan de vermogensvorming ten opzichte van de andere middelen die daaraan hebben bijdragen.

  • 3. Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding wordt uitgegaan van de economische waarde van de eigendommen en de andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding verschuldigd wordt, met dien verstande dat bij verlies of beschadiging van de eigendommen wordt uitgegaan van het bedrag, dat als schadevergoeding door de subsidieontvanger is ontvangen.

  • 4. Indien het een onroerende zaak betreft, geschiedt de waardebepaling door één of drie door het college in overleg met de subsidieontvanger aan te wijzen onafhankelijke deskundigen.

  • 5. Het college kan op een daartoe strekkend verzoek besluiten dat geen vergoeding is vereist, indien de activiteiten of werkzaamheden van de subsidieontvanger worden overgenomen en voortgezet door een rechtspersoon met een gelijke of nagenoeg gelijke doelstelling en de activa en passiva tegen boekwaarde worden overgenomen.

  • 6. Ingeval sprake is van ontbinding van een rechtspersoon die subsidie heeft ontvangen, dan wel, naar het oordeel van het college, kennelijke beëindiging van de activiteiten en indien de instelling naar het oordeel van het college niet in staat is de eventueel resterende gelden of (on)roerende zaken in overeenstemming met de doelstelling van de subsidieontvanger aan te wenden, wordt het positieve liquidatiesaldo bij voorrang ter beschikking gesteld aan de gemeente Bergen, indien een eventueel batig saldo van de door een accountant als bedoeld in artikel 2:393, eerste lid, van het Burgerlijk Wetboek opgestelde (liquidatie)rekening dit toelaat.

  • 7. Het college kan bij nadere regels afwijken van het bepaalde in het eerste lid.

Artikel 29.2 Regels ten aanzien van het vormen van bestemmingsreserve(s) en voorziening(en)

Een subsidieontvanger treedt voor het treffen van een bestemmingsreserve en/of een voor-

ziening in overleg met het college.

Artikel 30 Afrekeningsmethode (niet op basis van eigen vermogen)

  • 1. Op grond van in de beleidsregels als bedoeld in artikel 36 opgenomen resultaten c.q. prestatie-indicatoren, vindt afrekening plaats van subsidieaanvragen.

  • 2. De in lid 1 bedoelde afrekeningsmethode wordt opgenomen in de subsidiebeschikking c.q. uitvoeringsovereenkomst.

Artikel 31 Accountantsverklaring

  • 1. Tenzij bij de subsidieverlening anders is bepaald, geldt voor instellingen die een subsidie ontvangen voor een bedrag van € 50.000,00 of meer, de verplichting tot het afgeven van een accountantsverklaring, zoals bedoeld in artikel 4:78 van de Awb en conform artikel 15.3 van deze verordening.

  • 2. Het college kan in de subsidieverlening de voorwaarde opnemen dat het controleprotocol voor de verantwoording en de controle van structurele subsidie van meer dan € 50.000,00 niet van toepassing is.

  • 3. Indien de subsidie een bedrag van minder dan € 50.000,00 maar meer dan € 5.000,00 bedraagt heeft het college de mogelijkheid om, indien het college dit noodzakelijk acht, een accountantsverklaring te eisen.

  • 4. Bij subsidietoekenningen waarbij geen accountantsverklaring wordt verlangd, kunnen bij de subsidieverlening nadere voorschriften worden gesteld met betrekking tot het onderzoek

    van het financiële verslag.

Artikel 32 Verlenen medewerking onderzoek

Indien door of namens de rijks- en provinciale overheid na overleg met het college of indien door of namens het college onderzoeken worden ingesteld, verleent de instelling daaraan de nodige medewerking.

Artikel 33 Opheffing instelling

  • 1. Bij ontbinding van een subsidieontvangende rechtspersoon kan het college gehele of gedeeltelijke terugstorting van een batig saldo van de liquidatierekening en reserves of gedeeltelijke terugstorting van een batig saldo van de liquidatierekening en reserves en voorzieningen verlangen voor zover het batig saldo, de reserves en voorzieningen mede door subsidie zijn gevormd.

  • 2. Het batig saldo van de liquidatierekening en de reserves en de voorzieningen kunnen voor zover daarin de gemeentelijke subsidie is begrepen, onder goedkeuring van het college ook een bestemming krijgen die zoveel mogelijk overeenkomt met het doel en de werkzaamheden van de instelling.

  • 3. Gebouwen en goederen die geheel of gedeeltelijke door gemeentelijke subsidie zijn verworven dienen bij opheffing dan wel liquidatie van de instelling aan de gemeente te worden overgedragen dan wel dient het college toestemming te verlenen voor vervreemding of bestemmingswijziging van deze gebouwen en goederen.

  • 4. De instelling neemt een bepaling van deze strekking op in de statuten, alsmede de voorziening dat wijziging van deze bepaling tot vijf jaar na het beëindigen van de subsidiëring goedkeuring van het college behoeft.

HOOFDSTUK IV De subsidievaststelling

Artikel 34 Subsidievaststelling

  • 1. De beschikking tot subsidievaststelling stelt het bedrag van de subsidie vast en geeft aanspraak op betaling van het vastgestelde bedrag.

  • 2. De vaststelling van de subsidie geschiedt na afloop van de activiteiten of het tijdvak waarvoor de subsidie is verleend door het college.

  • 3. Degene aan wie de subsidie is verleend, dient hiertoe een aanvraag in.

  • 4. De subsidieontvanger dient vóór uiterlijk 1 augustus een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in, tenzij het college bij de subsidieverlening anders heeft bepaald. Deze aanvraag gaat vergezeld van:

    • a.

      de financiële verantwoording (jaarrekening, indien verplicht gesteld, inclusief de

      accountantsverklaring);

    • b.

      een activiteitenverslag van het laatste kalenderjaar, met een beschrijving van de

      gevolgde werkwijze en het verkregen resultaat;

    • c.

      een overzicht van de geleverde producten.

Artikel 35 De beslistermijn

  • 1. Het college stelt de subsidie vast binnen vijf maanden na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling.

  • 2. Indien de aanvraag niet of niet tijdig wordt ingediend, kan de subsidie ambtshalve worden vastgesteld.

HOOFDSTUK V BEVOEGDHEID TOT AFWIJKING VAN VERORDENING

Artikel 36 Nadere regels

  • 1. Het college kan, met uitzondering van het bepaalde in de artikelen 13.1 t/m 13.5 (Investeringssubsidie) van deze verordening, nadere regels vaststellen voor de verlening en vaststelling van subsidies aan instellingen en verenigingen voor activiteiten, het afnemen van producten en prestaties die worden uitgevoerd voor de beleidsterreinen als gesteld in artikel 2 van deze verordening.

  • 2. Bij het vaststellen van de nadere regels op grond van lid 1 kan het college afwijken van het bepaalde in deze verordening

  • 3. Het college beslist over het verlenen van subsidies, voor zover de raad voor de betreffende subsidie een budget beschikbaar heeft gesteld.

HOOFDSTUK VI Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 37 Overgangsrecht

Deze verordening is niet van toepassing op subsidies die vóór de inwerkingtreding van deze verordening zijn verleend of vastgesteld.

Artikel 38 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.

  • 2. Op de in het eerste lid genoemde datum vervalt de Algemene subsidieverordening gemeente Bergen, vastgesteld op 26 juni 2001.

Artikel 39 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “ Algemene subsidieverordening Bergen

2009” (AsB).

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de
raad van Bergen op 26 mei 2009
de griffier, de voorzitter,

Nota-toelichting

ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING:

Hoofdstuk I Inleidende bepalingen

Artikel 2 Reikwijdte

In lid 1 van dit artikel zijn de beleidsterreinen omschreven waarop de verordening

betrekking heeft. De verordening voldoet daarmee aan artikel 4:23 lid 1 van de Awb.

Met betrekking tot de omschrijving van de beleidsterreinen wordt opgemerkt dat onder het

beleidsterrein jeugd- en jongerenwerk ook de speeltuinen vallen. Het terrein

maatschappelijke dienstverlening omvat tevens het beleid betreffende kwetsbare personen.

De groep kwetsbare personen bestaat uit de volgende doelgroepen:

  • 1.

    personen met een lichamelijke beperking;

  • 2.

    personen met chronische psychische problemen;

  • 3.

    personen met een verstandelijke beperking;

  • 4.

    personen met psychosociale en materiële problemen;

  • 5.

    personen met lichte opvoed- en opgroeiproblemen;

  • 6.

    personen betrokken bij huiselijk geweld;

  • 7.

    personen met meervoudige beperkingen en problemen.

De verordening heeft het karakter van een algemene verordening en bevat geen

specifieke criteria.

Artikel 3 Subsidievormen

In dit artikel zijn de belangrijkste subsidievormen omschreven die in de praktijk gebruikt

worden. Niet alle begrippen worden verder in de verordening genoemd, maar worden wel

in de daarop gebaseerde praktijk gebruikt.

Met de vorm van de waarderingssubsidie kan het college met name subsidie verlenen aan organisaties die vooral bestaan uit en werken met vrijwilligers, en waar geen specifieke voorwaarden aan gesteld hoeven te worden ten aanzien van de producten c.q. prestaties.

Artikel 3.2

In dit artikel wordt aangegeven dat de in artikel 3 genoemde subsidievormen middels een uitvoeringsovereenkomst tot stand kunnen worden gebracht. In deze overeenkomst kunnen resultaten en/of producten opgenomen worden waarvoor een kostprijsberekening van toepassing is. In overleg met de instelling/vereniging wordt de kostprijs van een product besproken. Uitgangspunt hierin is dat de CAO-verhoging personeelskosten en huisvestingskosten worden doorberekend in de kostprijsberekening.

Artikel 4 Subsidieplafond

Dit artikel geeft een juridische basis voor de eventuele instelling van een subsidieplafond. Door het hanteren van een subsidieplafond kunnen ongewenste overschrijdingen van het beschikbare budget worden voorkomen. Het overschrijden van het subsidieplafond is grond tot weigering van een subsidie.

Artikel 5 Indexering

In verband met loon- en prijsstijgingen kan een subsidiebedrag voor bepaalde activiteiten in

het ene jaar hoger uitvallen dan in het andere jaar. Dat betekent dat met hetzelfde

subsidiebedrag relatief minder activiteiten kunnen worden uitgevoerd (of producten geleverd) in een latere periode.

Voor instellingen is er daarom vaak de noodzaak tot indexering van de subsidies ter

compensatie van de loon- en prijsstijgingen. Dit artikel geeft het college de mogelijkheid om te indexeren en de betreffende instelling enige mate van zekerheid te bieden met betrekking tot de continuïteit van de bedrijfsvoering.

In dit artikel is de algemene systematiek opgenomen waarop de indexering van toepassing kan zijn. Voor de instellingen die personeel onder een CAO hebben wordt de betreffende CAO-indexering vergoed en afgerekend op werkelijke kosten.

Onder personeelskosten wordt verstaan salaris, sociale lasten en pensioenpremie, onder de huisvestingskosten wordt verstaan: kosten eigen panden, kosten huur ruimten en de energiekosten.

In beleidsregels wordt opgenomen welk percentage en op welke kosten de indexering voor de overige kosten van toepassing is. Het rijk hanteert de prijsmutatie van het Bruto Binnenlands Product (pBBP). Dit percentage, gepubliceerd door het Centraal Plan Bureau, is een indicator voor het gemeentefonds. Het wordt reëel geacht om naar instellingen en verenigingen toe, voor de overige kosten (inclusief huisvestingskosten) hetzelfde indexeringspercentage door te berekenen gelijk aan wat de gemeente zelf uit het gemeentefonds ontvangt.

Personeel:

Voor wat betreft personeel zijn er twee onderdelen:

Overheidsconsumptie:

  • -

    netto materiele consumptie (voor goederen en diensten) x %

  • -

    lonen en salarissen x %

Algemene prijsontwikkeling:

-prijsmutatie BBP x %

Binnen het beleidsveld kan de keuze gemaakt worden of dit achteraf nog bijgesteld kan/moet worden. Voor bijvoorbeeld vrijwilligerswerk kan een algemene prijsontwikkeling worden toegepast. Verenigingen en instellingen die veel met vrijwilligers werken hebben dan wel geen loonkosten, maar maken toch kosten die verbonden zijn aan een te volgen personeelsbeleid.

Indexering is primair bedoeld voor jaarsubsidies. Bij een 1e aanvraag kunnen de eventueel aanwezige jaarstukken als basis dienen. Indien dit niet het geval is wordt uitgegaan van het beschikbare materiaal. Als berekeningsbasis voor indexering wordt beschouwd, indien van toepassing, de loonkosten, de huisvestingskosten en de overige kosten. Indien er sprake is van deelsubsidiëring (bijvoorbeeld indien er sprake is van meerdere subsidieverstrekkers) kan naar evenredigheid worden geïndexeerd. Daarbij wordt rekening gehouden met de verhouding van de te indexeren kostencomponenten in de totale kosten en het subsidieaandeel van de gemeente.

Hoofdstuk II De subsidieverlening

Artikel 6 Bevoegd bestuursorgaan

Het is van belang om vast te kunnen stellen welk bestuursorgaan dient te besluiten over subsidieaanvragen en alles wat daarmee samenhangt. Dit artikel geeft dit aan.

Uitgangspunt is dat het college beslist over het verstrekken van subsidies, voor zover de raad hiervoor een budget beschikbaar heeft gesteld. De raad heeft immers het budgetrecht (artikel 156 Gemeentewet). Zie ook de toelichting bij artikel 36.

Artikel 7 Algemene uitgangspunten voor het verstrekken van subsidies

Het uitgangspunt van lid 1 betekent dat het subsidiebeleid als instrument ter uitvoering van het gemeentelijk beleid gezien wordt. Zaken die niet bijdragen aan hetgeen de gemeente wil bereiken, komen dus niet in aanmerking voor een financiële bijdrage in de vorm van subsidie. Hierbij wordt aangesloten bij de Algemene wet bestuursrecht waarin is bepaald dat subsidie alleen op basis van een wettelijk beleidskader verstrekt mag worden. Indien de gemeente geen beleid heeft geschreven en/of geen geld in de begroting heeft opgenomen voor een bepaalde activiteit is er dus geen basis voor subsidieverstrekking.

Het uitgangspunt van lid 2 betekent dat het gemeentelijk beleid helder geformuleerd dient te zijn. Transparant beleid geeft duidelijkheid en inzicht in de manier waarop de raad de financiële middelen verdeelt. Meetbaar wordt het beleid wanneer vooraf aan een subsidieperiode duidelijke doelen en prestaties worden geformuleerd in meetbare eenheden waarop achteraf verantwoording wordt afgelegd. Dit geldt zowel voor:

  • -

    de verantwoording van het college aan de raad over het uitgevoerde beleid;

  • -

    de verantwoording van de instellingen aan het college over de ontvangen subsidie;

  • -

    de verantwoording van de raad aan haar inwoners over het uitgevoerde beleid.

Het uitgangspunt van lid 3 betekent er keuzes gemaakt moeten worden over de verdeling van de financiële middelen over de verschillende beleidsterreinen en daaruit voortvloeiend de verdeling van de subsidie aan de vele instellingen en clubjes. De gemeente bepaalt allereerst welke maatschappelijke doelen zij wil behalen en op welke wijze zij de uitvoering vorm wil geven. Deze maatschappelijke doelen kunnen per beleidsterrein vertaald worden in beleidsregels. Op basis hiervan bepaalt de gemeente welke activiteiten zij subsidiabel acht en welk activiteiten niet.

Het uitgangspunt van lid 4 betekent dat voor activiteiten die slechts een algemeen, bovenlokaal, belang dienen geen subsidie wordt vertrekt. Dit sluit aan bij het bestaande beleid. De instelling dient bij de subsidieaanvraag het

maatschappelijk draagvlak van de activiteiten aan te geven, door bijvoorbeeld het aantal deelnemers/leden te benoemen. De gemeente toetst de aanvraag vervolgens aan beleidsregels waarin de minimale prestaties/noodzakelijke deelnemeraantallen en de maximale hoogte van een subsidie is bepaald.

Het uitgangspunt van lid 5 betekent dat geen subsidie wordt verstrekt voor activiteiten met een godsdienstig, levensbeschouwelijk of politiek karakter. Hiermee wordt bedoeld indien buiten twijfel is dat een instelling haar activiteiten uitsluitend met het oogmerk van godsdienstige vorming verricht, dan kunnen die activiteiten om die reden naar hun aard en inhoud niet op één lijn worden gesteld met maatschappelijk, sociaal-cultureel en welzijnswerk. Via maatschappelijk, sociaal-cultureel en welzijnswerk wordt beoogd het welbevinden en de ontplooiing van de burger te bevorderen, voorzover één en ander wordt bevorderd door zorg, educatie en recreatie. Voorstaande afweging dient gemaakt te worden, maar vervolgens wordt niet uitgesloten dat subsidie kan worden verleend aan instellingen met een dergelijke achtergrond, wanneer de activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend, tevens algemeen toegankelijk zijn.

Het uitgangspunt van lid 6 betekent dat de gemeente de inwoners van Bergen probeert de stimuleren in hun maatschappelijke betrokkenheid en te faciliteren door bijvoorbeeld randvoorwaarden te creëren om het organiseren van activiteiten mogelijk te kunnen maken. Om binnen de gemeente Bergen te kunnen sporten is het bouwen van een sporthal of het aanleggen van voetbalvelden een randvoorwaarde. Daar waar het particulier initiatief niet aanwezig is, of waar een zwaarwegend algemeen belang speelt, zorgt de gemeente in bepaalde gevallen voor een vangnet.

Het uitgangspunt van lid 7 betekent dat de gemeente middels situationeel beleid de subsidie gerichter kan verdelen. In algemeen doelgroepenbeleid wordt de doelgroep niet gespecificeerd, bijvoorbeeld alle ouderen komen in aanmerking voor het beleid en mogen deelnemen aan de activiteiten. Bij situationeel beleid wordt eerst de doelgroep nader gespecificeerd en moet worden voldaan aan vooraf gestelde criteria. Bijvoorbeeld niet alle ouderen komen in aanmerking voor de gesubsidieerde activiteiten, maar bijvoorbeeld alleen de groep van 70 jaar en ouder met een bepaald inkomen.

Het uitgangspunt van lid 8 betekent dat bij de subsidietoekenning de activiteiten van de instellingen centraal staan en niet bijvoorbeeld de instandhouding van de organisatie.

Het uitgangspunt van lid 9 betekent dat de instelling zelf bepaalt welke activiteiten zij wil aanbieden en de gemeente bepaalt vervolgens of deze activiteiten voor subsidie in aanmerking komen. Dit zal afhankelijk zijn van

het door de instelling aan te geven maatschappelijk draagvlak bij de subsidieaanvraag en de eisen die de gemeente vervolgens stelt. De activiteiten moeten zoveel mogelijk aansluiten bij de wensen van burgers, dus in principe geen aanbodgericht beleid waarbij de instelling of de gemeente bepaalt wat goed is voor de burger.

Indien activiteiten niet blijken aan te sluiten dienen de activiteiten aangepast of gestaakt te worden. De gemeente kan de instelling dan vragen om inzicht te geven in het maatschappelijk draagvlak van de activiteiten. De gemeente stimuleert hiermee instellingen onderzoek te doen naar de wensen en behoeften van hun achterban/deelnemers/doelgroepen. Op basis van deze informatie kunnen gemeente en instelling samen zorgen voor een beleid dat aansluit op de wensen en vragen van de inwoners van Bergen.

Het uitgangspunt van lid 10 betekent dat op grond van artikel 10 van de Wmo is bepaald dat het college het verlenen van maatschappelijke ondersteuning zoveel mogelijk laat verrichten door derden, bijvoorbeeld thuiszorg, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg en welzijnswerk. Bij elke nieuwe activiteit moet de afweging worden gemaakt of uitbesteding c.q. aanbesteding van de uitvoering dient plaats te vinden.

Het uitgangspunt van lid 11 betekent dat binnen de subsidierelatie de mogelijkheid van een contractrelatie mogelijk is. Voor de productsubsidies kan dan zowel gebruik gemaakt worden van de mogelijkheid die de Algemene wet bestuursrecht biedt om uitvoeringsovereenkomsten (beleidsgestuurde contractfinanciering) af te sluiten met instellingen als de mogelijkheid om een privaatrechtelijkcontract aan te gaan. Hierin kan dus een keuze gemaakt worden. De uitvoeringsovereenkomsten (beleidsgestuurde contractfinanciering) vallen juridisch gezien onder de beschikking. Beide partijen worden geacht tot een overeenkomst te komen. Als de gemeente en de instelling er echter niet samen uitkomen, kan de gemeente alsnog eenzijdig opleggen. Op deze manier kan de gemeente gebruik maken van de vele handvatten die de Awb biedt én de voordelen van het onderhandelen over prestaties.

Het contract valt onder het privaatrecht. De rechtsbescherming wordt hier dan gewaarborgd door het burgerprocesrecht.

Het uitgangspunt van lid 12 betekent dat voor bepaalde activiteiten aansluiting met de Bergense samenleving zeer belangrijk kan zijn. Door de huidige ontwikkelingen op gebied van zorg en welzijn wordt de rol van vrijwilligers in de lokale samenleving steeds belangrijker. De gemeente vindt het belangrijk dat onder andere professionele instellingen meedenken

over het stimuleren en betrekken van vrijwilligers bij de lokale samenleving en dit tevens tot uiting brengen in hun beleid en werkwijze. Veel belang wordt gehecht aan inbedding van instellingen in de lokale samenleving en bij het beoordelen van subsidieaanvragen wordt deze factor bij de afweging meegenomen

Het uitgangspunt van lid 13 betekent dat professionele instellingen met productsubsidie (gebaseerd op prijs en prestatie) worden afgerekend op hun prestaties en achteraf niet in aanmerking komen voor extra subsidie (met uitzondering van bijzondere omstandigheden). Voor de vrijwilligersorganisaties, die veelal een activiteitensubsidie ontvangen, betekent dit dat de kosten van de activiteiten wel of niet subsidiabel worden verklaard en vervolgens op basis van een normering worden uitbetaald aan de instelling.

Het uitgangspunt van lid 14 betekent dat per beleidsterrein middels de beleidsregels specifieke regels worden gesteld aan de vorming van reserves en voorzieningen. Het moet niet vanzelfsprekend zijn dat niet-bestede subsidiegelden in de kas van de instelling blijven of dat sommige instellingen meer profiteren van subsidie dan andere instellingen door het afschrijvingsbeleid dat zij voeren. Voor sommige instellingen kan het noodzakelijk zijn om een risicoreserve op te kunnen bouwen. De algemene regels voor reserves en voorzieningen zijn opgenomen in artikel 28, 29, 29.1 en 29.2 van de subsidieverordening. Het maatwerk wordt vervolgens geleverd middels de beleidsregels per beleidsterrein.

Het uitgangspunt van lid 15 betekent dat in de subsidieverordening de indexeringssystematiek opgenomen wordt. In artikel 5 is dit opgenomen.

Het uitgangspunt van lid 16 betekent dat er minder administratieve voorschriften en lasten dienen te komen. De doelmatigheidskant van de subsidieverlening zal duidelijker moeten worden, gebaseerd op beleidsregels. Indien de gemeente subsidie verleend zal dit gekoppeld gaan worden aan een effect. Deze methode dient vervolgens dus ook te leiden tot minder administratieve voorschriften, bijvoorbeeld een subsidieverlening voor vier jaar.

Daarnaast wordt gekozen voor een latere inleverdatum van de aanvragen, waardoor de instellingen beter kunnen toeschrijven aan het te begrote jaar.

Het uitgangspunt van lid 17 betekent dat indien een subsidie voor een periode van 4 jaar wordt verleend, ook de voorwaarden hiervoor in overeenstemming dienen te zijn, zoals bijvoorbeeld een meerjarenbegroting en een jaarlijkse financiële verantwoording.

Het uitgangspunt van lid 18 betekent dat het mogelijk wordt voor de gemeente om, indien inwoners die bijvoorbeeld binnen een bepaalde leeftijdsklasse qua inkomen niet in staat zijn om de kostprijs van een product te betalen, de gemeente de mogelijkheid heeft om een persoonsgebonden budget (Pgb) toe te kennen. Het Pgb wordt dan een

instrument om maatwerk te leveren. Individueel bepaald en betaald.

Artikel 8 Bijzondere gevallen

Op grond van dit artikel kan het college aan natuurlijke personen subsidie toekennen.

Artikel 9.1 Aanvragen jaarsubsidies

In dit artikel is bepaald dat aanvragen voor jaarsubsidies vóór 1 augustus van het jaar voorafgaande aan het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd ingediend moet worden. In dit artikel is ook bepaald met wat voor stukken de aanvraag ingediend moet worden.

Artikel 9.2 en 9.3 Toepasselijkheid afdeling 4.2.8. van de Awb voor structurele subsidies

De subsidietitel van de Awb bevat in afdeling 4.2.8 een standaardregeling voor per boekjaar verstrekte subsidies aan rechtspersonen. Deze afdeling is volgens artikel 4:58 alleen van toepassing, indien dit bij wettelijk voorschrift of bij besluit van het bestuursorgaan is bepaald.

In artikel 9.2 wordt deze afdeling van toepassing verklaard op het aanvragen en verstrekken van jaarsubsidies. Dit betekent dus dat de bepalingen van deze afdeling in beginsel voor alle jaarsubsidies op het terrein van deze verordening rechtstreeks van toepassing zijn, tenzij bij de subsidieverlening anders is bepaald. Deze voorschriften hoeven niet meer in de verordening of in de subsidievoorschriften opgenomen te worden.

In de verordening wordt op enkele punten van de bepalingen van afdeling 4.2.8. afgeweken en/of worden deze bepalingen aangevuld. Bij de subsidieverlening kan bepaald worden dat één of meer bepalingen van afdeling 4.2.8 niet van toepassing zijn.

Artikel 10 Aanvragen incidentele subsidies

Dit artikel is opgenomen om te voorkomen dat aanvragen om incidentele subsidie worden ingediend wanneer reeds met de activiteiten is gestart. In dit artikel is aangegeven dat een aanvraag voor een eenmalige subsidie uiterlijk drie maanden voor het tijdstip waarop een aanvang wordt gemaakt met de uitvoering van de voorgenomen activiteit bij het college moet worden ingediend. In artikel 16 is opgenomen dat het college ten aanzien van incidentele subsidies binnen drie maanden na ontvangst van de aanvraag een beslissing neemt.

De incidentele subsidie kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) maximaal 4 jaar worden toegekend, bijvoorbeeld een startsubsidie. Voor de gevallen waarin deze verordening niet voorziet treedt van rechtswege de Awb in werking.

Artikel 11 Budgetsubsidie

Dit betreft een subsidie die voor een periode van meerdere jaren kan worden toegekend. De subsidie wordt uitgewerkt in een uitvoeringsovereenkomst en de subsidieontvanger is verplicht de activiteiten te verrichten waarvoor de subsidie is verleend.

Artikel 12 Koppelsubsidie

Er zijn verenigingen of instellingen die een subsidie bij het rijk of provincie aanvragen. Het rijk of provincie kan de subsidietoekenning aan deze verenigingen of instellingen koppelen aan het feit dat alleen een rijks- of provinciebijdrage wordt toegekend, mits ook de gemeente een

subsidiebijdrage verleend. De gemeente ontvangt dan tevens de rijks- of provinciale bijdrage en stort deze door aan de vereniging of instelling, als ook aan de gemeentelijke doelstelling is voldaan.

Als het rijk of provincie bij de afrekening van de subsidie een deel of de gehele subsidie terugvordert, kan de gemeente de terugvordering weer verhalen op de vereniging of instelling.

BIJZONDERE VORMEN VAN SUBSIDIERING

Artikel 13 Investeringssubsidie

De investeringssubsidie is een bijzondere vorm van subsidiëring, waarvoor hier de specifieke voorwaarden zijn opgenomen. De investeringssubsidie houdt in dat de gemeente een subsidie verleend aan de vereniging c.q. instelling voor maximaal het bedrag van de investering die gedaan wordt. Het beslisrecht omtrent de investeringssubsidie ligt bij de raad. In het voorstel aan de raad omtrent de investeringssubsidie wordt aan de raad de keuzemogelijkheid voorgelegd om de subsidie in een keer als bedrag te verstrekken of het bedrag te verstrekken als bijdrage activiteiten aan derden. Indien de raad besluit tot de laatste optie is het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (artikel 61 BBV) van toepassing en dient ook op grond hiervan gehandeld te worden. Bij de beslissing op de aanvraag dient opgenomen te worden hoe de vereniging c.q. instelling het bedrag van de investeringssubsidie dient af te schrijven. Deze afschrijving dient te voldoen aan de financiële regels, wat bijvoorbeeld maximaal jaarlijks afgeschreven mag worden. Eveneens dient bij de beslissing op de aanvraag voorwaarden c.q. termijnen inzake eventuele vervreemding (bijvoorbeeld verkoop) opgenomen te worden.

Artikel 14 Waarderingssubsidie

Op grond van dit artikel kan het college subsidie toekennen, waaraan zij geen verdere nadere voorwaarden wenst te stellen. Vooral voor verenigingen en instellingen die met veel vrijwilligers werken kan gebruik gemaakt worden van deze vorm van subsidie. De subsidieontvanger behoeft dan niet te voldoen aan de in hoofdstuk III gestelde verplichtingen, tenzij het college besluit dat dit wel moet.

ALGEMENE VOORWAARDEN

Artikel 15.1, 15.2 en 15.3

Deze artikelen zijn toegevoegd om mogelijk te maken dat er voor verschillende categorieën

subsidie een verschillende verantwoordingsplicht geldt. De achterliggende reden voor de

invoering van deze nieuwe systematiek is gelegen in het feit dat het logisch is dat er een

zwaardere verantwoordingsplicht geldt als er een groter bedrag aan subsidie wordt

toegekend.

Er zijn drie categorieën ingesteld, te weten subsidie tot € 5.000,00, subsidie vanaf € 5.000,00 tot

€ 50.000,00 en subsidie vanaf € 50.000,00. Voor iedere categorie geldt een andere wijze van

verantwoording. De artikelen 15.1, 15.2 en 15.3 worden hieronder nader toegelicht:

Artikel 15.1: De verantwoording over de activiteiten en de besteding van de subsidie tot

€ 5.000,00 dient direct bij de aanvraag te worden ingediend, omdat dergelijke subsidies in

beginsel direct worden verstrekt. Het verlenen en vaststellen gebeurt dus in één beschikking. De beoordeling van deze aanvragen wordt dus wel wat scherper uitgevoerd. In lid 2 is bepaald dat het college binnen vijf jaar na de verstrekking kan bepalen dat aanvullende gegevens en bescheiden moeten worden aangeleverd. Het is voor de subsidieontvanger dus van groot belang om een goede administratie te voeren en alle relevante gegevens en bescheiden gedurende een periode van vijf jaar te bewaren.

Artikel 15.2: De verantwoordingsplicht ten aanzien van de activiteiten en de besteding van de subsidie in de categorie vanaf € 5.000,00 tot € 50.000,00 is zwaarder en bestaat uit het overleggen van inhoudelijk jaarverslag, een financieel verslag of jaarrekening en balans naar de toestand aan het einde van het afgelopen subsidiejaar met een toelichting daarop.

In lid 2 tot en met 4 van dit artikel zijn een aantal aanvullende bepalingen ten aanzien van de verantwoording opgenomen.

Artikel 15.3: Voor de categorie boven de € 50.000,00 geldt een nog zwaardere verantwoording. Naast het overleggen van een inhoudelijk jaarverslag, financieel verslag of jaarrekening en een

balans dient de subsidieaanvrager een verklaring van een accountant te overleggen. Bij de categorie van subsidies boven de € 50.000,00 eist het college een goede financiële administratie

en verantwoording van subsidiegelden, en om die reden een getrouwe jaarrekening. In beginsel wordt daarom een goedkeurende verklaring verlangd. Er zijn echter gevallen denkbaar waarin de subsidieontvanger niet aan deze eis kan voldoen. Als er geen goedkeurende verklaring wordt afgegeven, kan het college besluiten om de subsidie lager (of nihil) vast te stellen, afhankelijk van de reden waarom de accountant geen goedkeurende verklaring heeft afgegeven. Voor nadere regels over de verantwoording en de controle van structurele subsidies, wordt verwezen naar het controleprotocol.

In artikel 15.2, vierde lid en artikel 15.3 vijfde lid is bepaald dat het college, bij het niet tijdig

indienen van verantwoording door de subsidieontvanger, de subsidie ten nadele van de

ontvanger kan wijzigen. De bevoegdheid hiertoe is gebaseerd op het in artikel 4:48 eerste

lid sub b van de Awb bepaalde.

Artikel 16 Beslistermijn

In dit artikel is de termijn opgenomen waarbinnen het college een besluit op een subsidieaanvraag dient te nemen. Het college dient binnen vijf maanden, na de datum van indiening, een besluit te nemen op aanvragen voor jaarsubsidies en binnen drie maanden na de datum van ontvangst op een aanvraag voor incidentele subsidie. De toekenningbeslissing blijft een voorlopige subsidietoekenning, totdat de beslissing op definitieve vaststelling is genomen. In de beschikking dient opgenomen te worden dat het

collegebesluit nog onder voorbehoud is van de vaststelling van de gemeentebegroting door de raad en de goedkeuring van de gemeentebegroting door Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. Als de raad de begroting gewijzigd vaststelt kan dit dus gevolgen hebben voor de voorlopige subsidietoekenning.

Artikel 17 Niet tijdige en niet volledige aanvragen

Indien een aanvraag niet tijdig is ingediend ontvangt de vereniging c.q. instelling een herinneringsbrief inzake de indieningdatum. In deze herinneringsbrief wordt een termijn gegeven waarbinnen de aanvraag alsnog ingediend kan worden. Ook om de aanvraag te completeren wordt een verzoek gedaan waarbinnen een termijn wordt gegeven. Indien na deze verzoeken de aanvraag niet wordt ingediend kan het college besluiten de aanvraag buiten behandeling te laten.

Artikel 18 Voorschotten

De subsidietoekenning is een voorlopige subsidietoekenning tot het moment van vaststelling. Op de voorlopige subsidietoekenning kan maximaal een voorschot verleend worden van 100% van het verleende bedrag. Als bij de definitieve vaststelling blijkt dat er een verrekening dient plaats te vinden, wordt het definitieve bedrag verrekend met de voorlopig verleende voorschotten.

Artikel 19 Betaling

De betalingen die worden gedaan dienen overeenkomstig de subsidievaststelling te geschieden. Indien er uit de vaststelling een terugbetaling of nabetaling komt, dient deze binnen vier weken na de definitieve vaststelling uitgevoerd te worden.

Artikel 20 Opschorting betaling

Als de subsidie ten nadele van de subsidieontvanger wordt ingetrokken of gaat wijzigen is het college vervolgens niet verplicht om de betaling van de subsidie of een voorschotbetaling te doen. Dit kan worden opgeschort totdat bekend is waarin het subsidiebedrag gaat wijzigen.

Artikel 21 Terugvordering

Geen toelichting

Artikel 22 en 23 Weigeringsgronden

In de subsidietitel van de Awb worden enkele algemene gronden genoemd voor het weigeren van een subsidie (art. 4:25 en 4:35). Deze gronden worden daarom niet in de verordening opgenomen. Artikel 23 bevat daarom een aantal aanvullende algemene weigeringsgronden. Wanneer een subsidie

geweigerd wordt, zal daarvoor in het algemeen wel een van de in de Awb of de verordening genoemde weigeringsgronden genoemd kunnen worden. Het gaat echter niet om een limitatieve opsomming. Het college kan zonodig ook andere, niet in de Awb of de verordening genoemde gronden aanvoeren voor het weigeren van een subsidie. De onder artikel 22, lid d genoemde algemene weigeringsgrond geeft dit ook wel aan. Bij deze weigeringsgrond kan gedacht worden aan beleid zoals dat is neergelegd in beleidsnota’s die zijn opgesteld voor diverse terreinen van bijvoorbeeld Kunst en Cultuur en Sport.

Artikel 24 Mogelijkheden tot wijzigingen en/of intrekkingen van verleende subsidies

Dit artikel biedt de mogelijkheid om indien het college een toekenning heeft gedaan, waarvan achteraf blijkt op onjuiste informatie, het college alsnog de mogelijkheid heeft om dit te corrigeren. Dit dient wel binnen een redelijke termijn te geschieden en kan ook ten nadele van de instelling zijn. Het kan zich ook voordoen dat er een wijziging in beleid heeft plaatsgevonden, waardoor subsidievoortzetting niet meer reëel is.

Hoofdstuk III Verplichtingen van de subsidieontvanger

ADMINISTRATIEVE BEPALINGEN EN VOORWAARDEN TOEZICHT EN CONTROLE

Artikel 25 Algemeen

Het spreekt voor zich dat de instellingen die subsidies ontvangen de verplichting hebben om alle relevante informatie te verstrekken die van belang zijn bij de afweging van het college om subsidie te verstrekken. Op grond van dit artikel kan het college ook aanvullend onderzoek laten doen, zowel administratief als financieel.

Artikel 26 Verzekering

Op grond van dit artikel zijn verenigingen c.q. instellingen verplicht om zowel de panden als de inboedel die in hun bezit zijn behoorlijk tegen brandschade te verzekeren. Het pand en de inboedel dienen verzekerd te zijn tegen de waarde die het vertegenwoordigd.

In beleidsregels kunnen ook nog aanvullende verzekeringsvoorwaarden worden gesteld, waaraan de vereniging c.q. instelling dient te voldoen.

Artikel 27 Handelingen waarvoor de subsidieontvanger toestemming nodig heeft

Artikel 4:71, lid 1 onder a) tot en met j) van de Algemene wet bestuursrecht staan handelingen waarvoor de subsidieontvanger toestemming van het college nodig heeft voor zover dat bij wettelijk voorschrift of bij de subsidieverlening is bepaald.

In lid 1 van dit artikel wordt daarom bepaald dat voor alle genoemde handelingen deze toestemming vereist is. Bij de subsidieverlening kan desgewenst vrijstelling van een aantal toestemmingsvereisten worden verleend, maar indien daar niets over wordt bepaald is het artikel in zijn geheel van toepassing.

Artikel 28 Reserves en voorzieningen

Dit artikel geeft aan waar het vermogen van de verenigingen en instellingen uit kan bestaan.

Hiermee kan worden voldaan aan de specifieke functie die de algemene

reserve heeft:

1.liquiditeitsfunctie: het door de subsidieontvanger afgezonderd deel van het vermogen met de functie van een financieringsbron voor de lopende exploitatie;

2 weerstandsfunctie: een financieringsbron voor onvoorziene omstandigheden.

Door het hebben van de algemene reserve kan de vereniging/instelling schommelingen binnen de exploitatie c.q onvoorziene omstandigheden opvangen.

Artikel 29 Voorwaarden omtrent reserves en voorzieningen

In het eerste en tweede lid van dit artikel wordt beschreven hoe het eigen vermogen berekend wordt. Normaliter kan het eigen vermogen een maximale hoogte hebben van 10 procent van de totale lasten op basis van de jaarrekening, tenzij het college anders beslist. Zo is het mogelijk dat de subsidieontvangers een reserve kunnen opbouwen groter dan 10 procent van de totale lasten van de jaarrekening, om toekomstige vervangingsinvesteringen te kunnen bekostigen.

In het derde lid is opgenomen dat als er een vrij besteedbaar vermogen is ontstaan dat hoger is dan 10% van de totale lasten van de jaarrekening, deze gelden ingezet kunnen worden om de activiteiten uit te kunnen voeren.

VOORBEELDBEREKENING:

Totale lasten van de jaarrekening 2008: € 115.000,00

BALANS

ACTIVA

31 december 2008

PASSIVA

31 december 2008

Vaste Activa:

Eigen Vermogen:

pand(en)

€ 100.000,00

bestemmingsreserve

€ 6.000,00

ƒ

inventaris

€ 15.000,00

voorzieningen

apparatuur

€ 5.000,00

algemene reserve

€ 12.000,00

Subtot. vaste activa

€ 120.000,00

Subtot. eigen vermogen

€ 18.000,00

Vlottende Activa:

Langlopende Schulden:

-debiteuren

leningen gemeente

overige vorderingen

hypotheeklening

€ 85.000,00

belastingen

overige leningen

€ 15.000,00

Subtot.vlottende act.

Subtot. langl. schulden

€ 100.000,00

Liquide Middelen:

Kortlopende Schulden:

liquide middelen

€ 5.000,00

aan kredietinstellingen

aflossingsverplichtingen

€ 7.000,00

LB en premieheffing

boekhouding en financiele controle

Subtot. liquide midd.

€ 5.000,00

Subtot. kortl. schulden

€ 7.000,00

TOTAAL

€ 125.000,00

TOTAAL

€ 125.000,00

Eigen vermogen: € 18.000,00

Het totaal bezit (€125.000,00) -/- geldleningen/voorzieningen (vreemd vermogen) € 107.000,00 -/- bestemmingsreserve van € 6.000,00 = € 12.000,00.

De totale lasten van de jaarrekening bedragen € 115.000,00. 10% hiervan is € 11.500,00.

In dit voorbeeld bedraagt het vrij besteedbaar eigen vermogen € 12.000,00 -/- € 11.500,00 =

€ 500,00 meer dan de genoemde 10% in artikel 29, lid 3. Dit bedrag is dus inzetbaar voor bekostiging van de activiteiten en wordt gekort op de

subsidieberekening. Basis voor de berekening wordt dan subsidie 2009 + indien van toepassing indexering -/- € 500,00 = subsidie 2010.

Artikel 29.1 Vergoeding bij vermogensvorming

De Algemene wet bestuursrecht (Awb) opent de mogelijkheid van het vaststellen van een vergoeding van vermogensvorming. Dit moet dan echter wel bij wettelijk voorschrift , in dit geval de subsidieverordening, worden geregeld.

Deze vergoeding van vermogensvorming betekent onder andere dat in het geval van ontbinding van een instelling of het beëindigen van activiteiten door een instelling, een vergoeding aan de subsidieverstrekker moet worden betaald. Het kan namelijk zijn, dat bij ontbinding van een instelling een positief saldo (vermogen) bestaat (door kas-, bank- of girotegoeden), dat geheel of gedeeltelijk is ontstaan door subsidiëring. Het is dan ook redelijk om een deel hiervan terug te vorderen. Deze mogelijkheid willen wij in ieder geval openen, door hiertoe een artikel in de subsidieverordening op te nemen.

Ook geeft de Awb aan, dat moet worden vermeld hoe de hoogte van de vergoeding wordt bepaald. Wij willen geen berekeningen aangeven, maar uitgaan van een redelijke vergoeding. Niet alle instellingen zijn namelijk hetzelfde te benaderen. Zodra er sprake is van een vereniging met leden, hebben deze leden ook bijgedragen aan een positief saldo. In een dergelijk geval kan de terugvordering lager zijn dan bij een instelling zonder leden, die voor het grootste deel bestaat door subsidies.

Artikel 29.2 Regels ten aanzien van het vormen van bestemmingsreserve(s) en voorziening(en)

In dit artikel is geregeld dat als er een specifieke reserve aangelegd wordt, hiervoor eerst toestemming door het college wordt verleend. Dit geldt tevens voor de voorziening. Hierbij gaat het om een deel van het vermogen af te zonderen, met als functie te voorzien in een toekomstige in omvang redelijkerwijs te schatten verplichting, verlies of risico.

Door geld voor bestemmingsreserves en voorzieningen af te zonderen, wordt het vrij besteedbaar vermogen kleiner en wordt minder snel de grens van 10% van een vrij besteedbaar vermogen bereikt.

Artikel 30 Afrekeningmethoden (niet op basis van eigen vermogen)

Dit artikel geeft de mogelijkheid aan het college om indien verstrekte subsidies niet hebben geleid tot het gewenste effect c.q. resultaat de

vereniging c.q. instelling hierop afgerekend kan worden. Het kan dus zijn dat de in een uitvoeringsovereenkomst vastgelegde prestaties niet behaald zijn. Het college heeft dan de mogelijkheid om een deel van de subsidie terug te vorderen of op grond hiervan de subsidie niet meer te verlenen. In de beleidsregels worden aanvullende voorwaarden hieromtrent gesteld, die ook in de overeenkomst vastgelegd dienen te worden. Ook bij het niet voortzetten van de subsidieverlening dient de afbouw binnen de beleidsregels vastgelegd te zijn. Voordeel van deze methodiek is dat maatwerk geleverd kan worden en ook opnieuw gezocht kan worden door het college bij ongewenste effecten c.q. resultaten.

Artikel 31 Accountantsverklaring

Volgens artikel 4:78 van de Algemene wet bestuursrecht dient de subsidieontvanger een accountantsverklaring te laten opstellen en deze over te leggen bij het verzoek tot subsidievaststelling. Met het opstellen van een accountantsverklaring zijn natuurlijk de nodige kosten gemoeid. Het zou daarom te ver gaan om steeds een dergelijke verklaring te verlangen.

Lid 1 van dit artikel geeft aan dat instellingen die een subsidiebedrag ontvangen van

€ 50.000,00 of meer, een accountantsverklaring benodigd is. Het kan echter zijn dat ook bij een lager subsidiebedrag toch behoefte is aan een accountantsverklaring, bijvoorbeeld bij een nieuwe subsidie of wanneer er enige twijfel bestaat over de financiële gang van zaken bij de subsidieontvanger. In dat geval kan altijd in de subsidievoorwaarden om een accountantsverklaring worden gevraagd.

Indien een accountantsverklaring een te zwaar middel is, maar toch enige verantwoording gewenst is over de betrouwbaarheid van het financiële verslag, kunnen volgens lid 4 andere voorschriften worden gesteld.

Ter uitvoering van dit artikel zal in principe de volgende gedragslijn worden gehanteerd:

  • -

    bij een subsidiebedrag tot € 10.000,00 kan een kascommissieverslag vereist worden;

  • -

    bij een subsidiebedrag van € 10.000,00 tot € 25.000,00 kan in beginsel worden volstaan met

een zgn. samenstellingverklaring van een accountant.

Verenigingen dienen volgens artikel 2:48 van het Burgerlijk Wetboek een kascommissie in te stellen als er geen accountantsverklaring is. In andere gevallen kan zonodig inzage in de financiële administratie verlangd worden.

Artikel 4:79 van de Algemene wet bestuursrecht geeft nog de mogelijkheid om niet alleen een accountantsverklaring te verlangen, maar om de accountant ook te vragen een onderzoek in te stellen naar de naleving van de aan de subsidie verbonden verplichtingen. Dit verhoogt natuurlijk wel de kosten van de accountantsverklaring. Deze verplichting zal daarom niet zonder reden worden opgelegd. Er kan daarom ook moeilijk een algemene

bepaling daarover in de verordening worden opgenomen.

Lid 4 geeft aan dat deze verplichting alleen geldt wanneer dit bij de subsidieverlening is bepaald.

Artikel 32 Verlenen medewerking onderzoek

Geen toelichting.

Artikel 33 Opheffing instelling

Het artikel geeft de mogelijkheid om te regelen dat bij opheffing van de instelling het college kan verlangen dat er subsidiegelden teruggestort worden, mits er uiteraard een batig saldo is van de liquidatierekening en reserves.

Er dient wel een causaal verband te zijn tussen de verleende subsidie en het ontstane batig saldo na opheffing.

Lid 3 geeft aan dat indien de instelling met subsidiegeld een pand in eigendom verkrijgt en dat pand na enkele jaren vervreemdt, of dat met subsidiegeld kostbare apparatuur is aangeschaft dit aan het college overgedragen dient te worden of dat het college toestemming geeft om het pand of de apparatuur te verkopen (vervreemden of bestemmingswijziging).

Hoofdstuk IV De subsidievaststelling

Artikel 34 Indienen aanvraag tot subsidievaststelling

Deze bepaling regelt dat de subsidieontvanger na afloop van het kalenderjaar, uiterlijk 1 augustus, een aanvraag tot subsidievaststelling in moet dienen. Het college kan overigens bij de beschikking tot subsidieverlening een andere termijn stellen waarbinnen een aanvraag tot subsidievaststelling ingediend moet worden.

Indien na afloop van de gestelde termijn geen aanvraag tot subsidievaststelling is ingediend, kan de subsidie ambtshalve worden vastgesteld.

Artikel 35 De beslistermijn

Op grond van dit artikel dient het college de subsidie vast te stellen binnen vijf maanden na ontvangst van de aanvraag hiertoe. De aanvraag tot vaststelling dient uiterlijk 1 augustus te zijn ingediend. Dit betekent dat uiterlijk 31 december de vaststelling door het college besloten dient te worden.

Hoofdstuk V Bevoegdheid tot afwijking van de verordening

Artikel 36 Nadere regels

In dit artikel wordt aangegeven dat het college beleidsregels kan vaststellen. Hierbij kan worden afgeweken van het bepaalde in de verordening. In de beleidsregels worden specifiek voor het beleidsterrein voorwaarden gesteld en kan bepaald worden wat al dan niet van de subsidieverordening van toepassing is. Indien geen uitzonderingen worden opgenomen gelden de algemene regels van de subsidieverordening. Voor de investeringssubsidies mag het college geen beleidsregels vaststellen die afwijken van de verordening.

Hoofdstuk VI Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 37

Overgangsrecht

De formulering van dit deel van het overgangsrecht is afgestemd op de overeenkomstige redactie in de derde tranche van de Algemene wet bestuursrecht. Vastgelegd is aldus dat de verordening ten aanzien van bestaande subsidieverhoudingen een eerbiedigende werking heeft. Deze dienen daarna te worden afgewikkeld volgens het ten tijde van ontstaan toepasselijke recht. Dit geldt ook voor subsidies die voor de inwerkingtreding van deze verordening zijn verleend, maar op grond van die verlening nog jaarlijks worden vastgesteld.

Artikel 38 Inwerkingtreding

Op grond van dit artikel vallen nieuwe subsidieaanvragen 8 dagen na publicatie van de verordening op de gemeentepagina van de plaatselijke krant onder de werking van deze verordening. De oude subsidieverordening wordt op dat moment ingetrokken.

Artikel 39 Citeertitel

Indien de Algemene subsidieverordening Bergen verkort genoemd wordt, wordt de afkorting AsB gebruikt.