Regeling vervallen per 07-05-2018

Verordening Auditcommissie Best 2014

Geldend van 24-06-2014 t/m 06-05-2018 met terugwerkende kracht vanaf 27-03-2014

Intitulé

Verordening Auditcommissie Best 2014

De raad van de gemeente Best,

gezien het voorstel van de griffier;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de ‘Verordening auditcommissie Best 2014’, luidende als volgt:

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Gemeentewet;

  • b.

    commissie: de auditcommissie;

  • c.

    raad: de raad van de gemeente Best;

  • d.

    voorzitter: voorzitter van de auditcommissie;

  • e.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    accountant: accountant, aangesteld conform artikel 213 Gemeentewet;

  • g.

    rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie als ingesteld op grond van artikel 81oa van de Gemeentewet.

Artikel 2 - Doel en taken commissie

  • 1. De commissie heeft tot doel advisering en afstemming tot stand te brengen ten behoeve van de raad voor activiteiten op het gebied van auditing, financieel beleid en beheer en aangrenzende gebieden.

  • 2. De commissie:

    • a.

      is belast met de voorbereiding van procedures tot selectie en aanwijzing van een accountant als bedoeld in artikel 213 van de wet en brengt aan de raad een advies uit over de benoeming;

    • b.

      is het formele aanspreekpunt voor de door de raad aangewezen accountant;

    • c.

      bespreekt jaarlijks het controleplan en protocol van de accountant en brengt hierover een advies uit aan de raad;

    • d.

      bespreekt de bevindingen van de accountant naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole en naar aanleiding van specifieke rapportages in opdracht van de raad;

    • e.

      adviseert de raad over de uitvoering van de verordeningen gebaseerd op de artikelen 212, 213 en 213a van de wet;

    • f.

      bevordert dat onderzoeken van de accountant, de rekenkamercommissie, de raad, het college en de ambtelijke organisatie op het terrein van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid op elkaar worden afgestemd;

    • g.

      adviseert de raad gevraagd en ongevraagd over een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende taak en de financiële functie van de raad.

Artikel 3 - Samenstelling commissie

  • 1. De raad benoemt uit zijn midden vier leden van de commissie, waarvan een als voorzitter.

  • 2. De commissie benoemt uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. De voorzitter neemt deel aan de beraadslaging en besluitvorming, leidt de vergaderingen, ziet toe op het goed functioneren van de commissie en bevordert een heldere besluitvorming.

  • 4. De griffier is secretaris van de commissie.

  • 5. Het lidmaatschap van de commissie eindigt aan het einde van de zittingsperiode van de raad. Tussentijds kan het lidmaatschap van een lid van de commissie eindigen door het verlies van de hoedanigheid van raadslid, door ontslagname van het lid of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

  • 6. De commissie kan een extern deskundige benoemen als toegevoegd lid. Deze mag geen deel uitmaken van het gemeentebestuur of werkzaam zijn binnen de ambtelijke organisatie. Het toegevoegd lidmaatschap eindigt aan het einde van de zittingsperiode van de raad en kan te allen tijde door de commissie eerder worden beëindigd. Een toegevoegd lid ontvangt een vergoeding als genoemd in tabel IV bij het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden.

  • 7. Op uitnodiging van de commissie kunnen vertegenwoordigers van het college, ambtelijke organisatie, de rekenkamercommissie, de accountant of andere deskundigen als adviseur deelnemen aan de vergaderingen van de commissie.

Artikel 4 - Werkwijze

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls zij dit nodig oordeelt voor een goede uitoefening van haar taak.

  • 2. Besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen. Indien één van de leden van de commissie dit wenst, wordt een minderheidsstandpunt bij een advies ter kennis gebracht van de raad.

  • 3. De commissie kan slechts beraadslagen en besluiten wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 4. Van de vergaderingen van de commissie wordt onder verantwoordelijkheid van de griffier een verslag gemaakt, dat aan de raad en het college wordt gezonden. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

Artikel 5 - Openbaarheid vergaderingen en vergaderstukken

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar. De commissie kan beslissen om, indien zij dit nodig acht, in beslotenheid te vergaderen.

  • 2. De adviezen van de commissie en de verslagen van de vergaderingen van de commissie zijn openbaar.

Artikel 6 - Slotbepaling

Bij twijfel over de betekenis of toepassing van de in deze verordening opgenomen bepalingen en in gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 7 - Citering en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening Auditcommissie Best 2014’

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 27 maart 2014.

Aldus besloten door de raad van Best

in zijn vergadering van 10 maart 2014.

de griffier, de voorzitter,

M.J.H.J. Baijens drs. A.G.T. van Aert