Regeling vervallen per 01-01-2018

Verordening op de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing 2017

Geldend van 01-01-2017 t/m 31-12-2017

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing 2017

De raad van de gemeente Bladel;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 1 november 2016, R2016.122;

gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

overwegende dat het uitgangspunt is dat “de vervuiler betaalt”;

dat er een tekort is ontstaan in de egalisatiereserve van € 42.892,00, waardoor hier niet meer uit geput kan worden ten behoeve van een verlaging van het vastrecht;

dat er een nieuwe aanbesteding heeft plaatsgevonden ten aanzien van de afvalinzameling, -sortering en -verwerking, met stijgende kosten ten opzichte van de ramingen in de primitieve begroting van € 59.411,00 ten gevolge;

dat als gevolg van de aanbestedingen ook de baten stijgen ten opzichte van de ramingen in de primitieve begroting en wel met een bedrag van € 110.500,00;

besluit:

vast te stellen de:

“Verordening op de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing 2017”.

Artikel 1 Begripsomschrijving.

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    container: een vanwege de gemeente uitgezette container met een bepaald volume;

  • 2.

    gft-afval: groente, fruit- en tuinafval;

  • 3.

    restafval: huishoudelijk afval niet zijnde gft-afval;

  • 4.

    gebruik maken: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.

Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit.

  • 1. Onder de naam “afvalstoffenheffing” wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2. De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 3 Belastingplicht.

  • 1. De afvalstoffenheffing wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

  • 2. Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:

    • a.

      degene die naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit of beperkt recht of persoonlijk recht feitelijk gebruik maakt van het perceel;

    • b.

      ingeval een gedeelte van een perceel ten gebruike is afgestaan: degene die dat gedeelte ten gebruike heeft afgestaan.

Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief.

De afvalstoffenheffing wordt geheven aan de hand van en naar de maatstaven en tarieven, zoals opgenomen in hoofdstuk 1 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 5 Belastingtijdvak.

  • 1. Het belastingtijdvak is een aaneengesloten periode van vier kalendermaanden. Een belastingjaar bestaat uit drie belastingtijdvakken.

  • 2. Het eerste belastingtijdvak gaat in op 1 januari 2017.

Artikel 6 Wijze van heffing.

  • 1. De belasting wordt bij wege van aanslag geheven

  • 2. De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.2 van de tarieventabel wordt geheven door middel van een mondelinge dan wel een schriftelijke gedagtekende kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling.

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in één termijn welke vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in het eerste lid geldt dat, zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso van de betaalrekening van de belastingplichtigen kunnen worden afgeschreven, de aanslagen moeten worden betaald in 3 gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 3.

    In afwijking van het tweede lid geldt ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan minder is dan € 50,00 de verschuldigde belasting door middel van automatisch incasso in één termijnen van de betaalrekening van de belastingschuldige kan worden afgeschreven.

  • 4.

    De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste, tweede en derde lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Ontstaan van de belasting-schuld voor de heffing terzake van de niet met de periodieke inzameldienst ingezamelde stoffen.

  • 1. De belasting is verschuldigd bij het begin van het belastingtijdvak of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2. Indien de belastingplicht met betrekking tot het perceel in de loop van het belastingtijdvak aanvangt, is de belasting verschuldigd over zoveel twaalfde gedeelten van het voor dat tijdvak verschuldigde als er in dat tijdvak, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 3. Indien de belastingplicht met betrekking tot het perceel in de loop van het belastingtijdvak eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van het voor dat tijdvak verschuldigde als er in dat tijdvak, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4. Belastingbedragen van minder dan € 10,00 worden niet geheven.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders.

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel.

  • 1.

    De “Verordening afvalstoffenheffing 2016”, vastgesteld door de raad van de gemeente Bladel bij besluit van 5 november 2015, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voordien hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening afvalstoffenheffing 2017”.

Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 15 december 2016.

De raad voornoemd,

de griffier, L.A.J. Dirks

de voorzitter, A.J.A. van Dun

TARIEVENTABEL BEHORENDE BIJ DE VERORDENING AFVALSTOFFENHEFFING 2017

Hoofdstuk 1 Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing

Paragraaf 1.1 Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing voor het periodiek inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen

1.1.1 De belasting bedraagt per perceel per maand van het belastingtijdvak € 7,71

1.1.2 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1.1 bedraagt de belasting per lediging van een:

1.1.2.1 25-liter container, bestemd voor restafval € 4,10

1.1.2.2 80-liter container, bestemd voor restafval € 7,94

1.1.2.3 140-liter container, bestemd voor restafval € 12,12

1.1.2.4 240-liter container, bestemd voor restafval € 19,08

1.1.2.5 25-liter container, bestemd voor gft-afval € 0,74

1.1.2.6 80-liter container, bestemd voor gft-afval € 0,92

1.1.2.7 140-liter container, bestemd voor gft-afval € 1,21

1.1.2.8 240-liter container, bestemd voor gft-afval € 1,62

1.1.3 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1.1 bedraagt de belasting per

inworp in een ondergrondse container van een 60 liter afvalzak € 6,06

1.1.3.1 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1.1 bedraagt de belasting per inworp in een ondergrondse container van een 30 liter afvalzak € 3,03

1.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.1.1 bedraagt de belastingvoor het ter beschikking stellen van een gemeentelijk restafvalzak:van 30 liter € 3,03

Paragraaf 1.2

1.2.1Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting voor het aanbieden van afval in de milieustraat:

Categorie-indeling

Tarief

Categorie 0:

Wit- en bruingoed (tv, koelkast e.d.), kadavers van kleine huisdieren, asbest (max. 35 m²), afgewerkte olie (max. 5 liter), klein chemisch afval, retour glas, papier/karton, bruikbare textiel, kleding, schoeisel en kringloopgoederen

   

Gratis

Categorie I:

Voetganger of fietser

 

€5,00

Categorie II:

 

- Blad, gras, snoeihout tot 1 m³

€2,50

- Blad, gras, snoeihout voor elke m³, of een gedeelte daarvan, meer dan 1 m³,

€5,00

Categorie III:

 

- Grof restafval, bouw- en sloopafval tot 0,5 m³

€7,50

- Grof restafval, bouw- en sloopafval tot 1 m³

€15,00

- Grof restafval, bouw- en sloopafval voor elke m³, of een gedeelte daarvan, meer dan 1 m³,

€25,00

Aparte regeling voor vuilniszakken per zak van maximaal 60 liter

€15,00

Behoort bij raadsbesluit van 15 december 2016.

De griffier van de gemeente Bladel,

L.A.J. Dirks