Regeling vervallen per 26-01-2021

Uitvoeringsregel incidentele subsidies ver-of nieuwbouw van dorps(buurt)huizen en Kulturhusen

Geldend van 09-06-2010 t/m 25-01-2021 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2010

Intitulé

Uitvoeringsregel incidentele subsidies ver-of nieuwbouw van dorps(buurt)huizen en Kulturhusen

Een incidentele subsidie ver-of nieuwbouw dorps(buurthuizen )is een eenmalige bijdrage voor het realiseren van een gemeenschapsvoorziening en sociale cohesie. De subsidie is gekoppeld aan de subsidieregeling Vitaal Gelderland van de provincie Gelderland. Om in aanmerking te komen voor de provinciale subsidie geldt een minimale bijdrage van de gemeente van 25% van de provinciale subsidie.

Artikel 1

Doel subsidie

Het doel van de subsidie is;

• de nieuwbouw van een Kulturhus (multifunctionele accommodatie) te realiseren waarbinnen minstens drie maatschappelijke functies/verenigingen of • nieuwbouw, aanpassing of renovatie van een bestaand dorps(buurt)huis waardoor bestaande maatschappelijke functies met minimaal 1 maatschappelijke functie uitgebreid wordt.

Aanvrager

  • a.

    Een incidentele subsidie ver-of nieuwbouw kulturhusen kan worden aangevraagd door de gemeente of woningbouwcorporaties

  • b.

    Een incidentele subsidie ver-of nieuwbouw dorpshuizen kan worden aangevraagd door niet op winst gerichte rechtspersonen die dorpshuizen en wijkcentra in stand houden

SubsidieplafondHet subsidieplafond is vastgesteld op € 75.000, -. Wanneer het subsidieplafond door de aanvraag, in relatie tot de vereiste minimale gemeentelijk bijdrage van 25% van de provinciale subsidie, wordt overschreden dan worden aanvragen zonder verdere inhoudelijk argumentatie afgewezen.

Recht op subsidie bestaat indien de aanvrager van de subsidie voldoet aan de onderstaande uitgangspunten en toetsingskaders

Uitgangspunten en toetsingskaders

Inhoudelijk:

  • 1.

    De gemeente gaat uit van een “bottom-up”benadering. Het initiatief moet vanuit de samenleving, vereniging en/of beheersorganisaties zelf komen.

  • 2.

    De gemeente vindt het van groot belang dat er een breed draagvlak is onder de bevolking en dus ook onder de verenigingen.

  • 3.

    De ontwikkeling van de accommodatie gebeurt in samenspraak met de aanwezige lokale dorpsbelangengroep.

  • 4.

    Het initiatief moet er op gericht zijn het optimaal combineren van functies door het maken van slimme combinaties waardoor synergie ontstaat. Dus geen dienstenverzamelgebouw realiseren maar een multifunctionele accommodatie door functiemenging.

  • 5.

    Het initiatief moet worden onderbouwd door een haalbaarheidsonderzoek.

  • 6.

    De gemeente wil vanuit haar regisserende rol actief meedenken in het haalbaarheidsonderzoek. Dit betekent dat de initiatiefnemers regelmatig terugkoppelen aan de gemeente.

  • 7.

    Het haalbaarheidsonderzoek geeft op onderdelen inzicht in de mogelijkheden van samenwerking, concurrentie en functievermenging. Dit leidt tot een aantal scenario’s. In deze scenario’s wordt aandacht besteed aan de inhoud, samenwerking, omvang en functionaliteit. Het gekozen voorkeursscenario wordt nader uitgewerkt in termen van ruimte, beheer, investering en exploitatie.

  • 8.

    Bij een positief besluit op het haalbaarheidsonderzoek zal de gemeente de initiatiefnemers gedurende het proces ondersteunen en faciliteren bij de verdere planvorming.

  • 9.

    Naast de rol van de gemeente als regisseur en de faciliterende rol is de gemeente subsidiënt. Dit betekent dat bij een positief besluit de raad een voorstel te doen om als co-financiering een eenmalige investeringsbijdrage te verlenen in de stichtingskosten. Hierbij is maatwerk, zelfwerkzaamheid en een eigen bijdrage van belang. De hoogte van de eenmalige investeringsbijdrage te maximeren op 25% van de van toepassing zijnde provinciale subsidie.

Procedureel

  • 1.

    Aanvragen kunnen worden ingediend door organisaties met een rechtspersoonlijkheid.

  • 2.

    Aanvragen worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst

  • 3.

    Aanvragen moeten uiterlijk acht weken voorafgaand aan de start van het haalbaarheidsonderzoek worden ingediend.

  • 4.

    Het haalbaarheidsonderzoek dient minstens te voldoen aan de volgende onderdelen: - Bepalen voorzieningenniveau in de kern. Het huidige voorzieningenniveau dient in beeld te worden gebracht. - Bepalen van behoefte aan voorzieningen, relaties, omvang en functionaliteit. Een verkenning van de behoefte aan voorzieningen; het verbinden hiervan door relaties en samenwerkingsmogelijkheden te benoemen; het bepalen van de omvang van de voorzieningen en op welke manier de functionaliteit optimaal kan zijn. - Opzet en doorberekening investering en exploitatie. Op basis van huisvestingsconcept, het ruimteprogramma en beheersuitgangspunten wordt een investeringsraming en exploitatieopzet gemaakt. Hierbij dient het uitgangspunt te zijn dat er een sluitende exploitatie is voor de komende 5 jaar.(gelijk aan de criteria van de provincie) - Belemmeringen, risico’s en vervolg. In dit onderdeel dienen de belemmeringen, risico’s en discussiepunten van de haalbaarheid beschreven en worden de aanbevelingen gedaan.

  • 5.

    Op basis van de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek zal de gemeente een eerste voorlopig standpunt innemen of een initiatief kansrijk is of niet.

  • 6.

    De gemeenteraad wordt voorgesteld een eenmalige investeringsbijdrage voor de realisatie van een dorps(buurt)huis of kulturhus te doen.

  • 7.

    De gemeente zal geen opdrachtgever en/of exploitant zijn.

  • 8.

    De initiatiefnemers voor een dorps(buurt)huis of kulturhuus zijn en blijven verantwoordelijk voor het gehele proces.

Geen aanspraak De gemeentelijke subsidie is aanvullend aan de provinciale subsidie. Beiden dienen positief te beslissen.InwerkingtredingDe uitvoeringsregel treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 1 januari 2010.

Ondertekening

Aldus op vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Bronckhorst.
De secretaris,                         de burgemeester,
 
P.C.M. van Gog                      H.A.J. Aalderink