Regeling vervallen per 29-05-2019

Reglement basisregistratie personen van de gemeente Bronckhorst 2014

Geldend van 06-01-2014 t/m 28-05-2019 met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014

Intitulé

Reglement basisregistratie personen van de gemeente Bronckhorst 2014

Burgemeester en wethouders van de gemeente Bronckhorst

Gelet op de

° Wet basisregistratie personen

° Verordening basisregistratie personen van Bronckhorst

° Wet bescherming persoonsgegevens

Besluiten vast te stellen:

Het reglement voor de basisregistratie personen

Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Bronckhorst worden verstrekt, voor zover deze organen de gegvens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen, volgens het mandaatbesluit, opgedragen taken:

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekss raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;

  • 3. De organen van de gemeente Bronckhorst aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlage van dit reglement.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit besluit treedt in werking met terugwerkende kracht op 6 januari 2014.

  • 2. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Bronckhort (Reglement BRP).

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 6 oktober 2014.
De secretaris, De burgemeester,
De heer A. van Hout de heer H.A.J. Aalderink

Bijlage

i. Lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie personen.

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Bronckhorst hebben rechtstreeks toegang tot de basisregistratie personen,

voor zover zij daartoe zijn geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

d.d. 20 maart 2014.

Orgaan

Wettelijk kader

Taak

Gegevensset o.b.v. autorisatie-besluit (incl. bijlagen) Wet BRP 20 maart 2014

Cluster

 

 

 

- klantadvies en burgerzaken

Wet BRP; Kieswet; Besluit Burgerlijke Stand; Burgerlijk Wetboek; Nationaliteitswetgeving; Wet op de Lijkbezorging; Wet Justitiële Documentatie;Vreemdelingenwet; Paspoortwet; Regelgeving Rijbewijzen;

Werkzaamheden m.b.t.:

- Burgerlijke Stand

- Naturalisatie

- Verklaring Omtrent Gedrag

- Reisdocumenten

- Rijbewijzen

- Naamswijziging

- Verloren/gevonden voorwerpen

- Verkiezingen

Alle gegevens op de persoonslijst en verwijsgegevens.

- participatie en uitkeringsadministratie

Leerplichtwet; Participatiewet; Wet maatschappelijke Ondersteuning; Jeugdwet; Regeling Gehandicaptenparkeerkaart

- Controle naleving wet

- Verstrekken van uitkeringen

- Ondersteuning van burgers

Gegevens opgenomen in de bijlagen 5a en b, 12a en b, 13, 19, 20, 25, 26.

- informatisering en automatisering

 

 

Waarborging werking netwerk, computers en de applicaties

- Het up-to-date houden van computersystemen (incl. gegevensmagazijn)

Gegevens opgenomen in de bijlagen 1 en 26.

- omgeving

Gemeentewet (Openbare Orde en Veiligheid); Wet Kansspelen; Winkeltijdenwet; Drank- en Horecawet; APV, BOPZ; Wet Rampenbestrijding; Wet tijdelijk huisverbod

- Handhaven openbare orde en veiligheid

- Voorkomen en beperken van diverse soorten van overlast

Gegevens opgenomen in de bijlagen 6, 7a, 7b, 8, 10, 11, 14a, b en c, 15, 20, 23 en 26.

- vergunning

WABO, Woningwet, Monumentenwet, Wet Milieubeheer, Wet Ruimtelijke Ordening

- Dienstverlening aan burgers en bedrijven,Milieubeheer en

omgevingsvergunningen

Gegevens opgenomen in de bijlagen 10 en 26.

- belastingen en WOZ

Gemeentewet; Invorderingswet; Gemeentelijke WOZ-verordening; Verordening Lijkbezorgingsrechten; Debiteurenadministratie

- Heffen van leges

Gegevens opgenomen in de bijlage 10 en 26

- salarisadministratie

Gemeentewet

CAR/UWO

 

 

Gegevens opgenomen in de bijlagen 1 en 26

- documentaire informatievoorziening

 

Gemeentewet en Archiefwet

- Postregistratie en archivering

Gegevens opgenomen in de bijlagen 1 en 26.

- facilitair

 

- Onderhoud gebouwen en overige facilitaire zaken

Gegevens opgenomen in de bijlagen 1 en 26

- juridische zaken

Algemene Wet Bestuursrecht c.a.

- Juridische ondersteuning

Gegevens opgenomen in de bijlagen 1 en 26.

- financiële administratie

Gemeentewet/Invorderingswet

- Uitvoeren financiële administratie

Gegevens opgenomen in de bijlagen 1 en 26

- toezicht en handhaving

Wet milieubeheer; Wet verontreiniging oppervlaktewater; Woningwet

 

 

- Handhaven wet- en regelgeving op gebied van openbare ruimte

 

Gegevens opgenomen in de bijlagen 1 en 26.

- personeel en organisatie

Gemeentewet

Ambtenarenwet

Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers

Rechtspositiebesluit raad en commissieleden

CAR/UWO

- Personeelsadministratie

Gegevens opgenomen in de bijlagen 21, 22 en 26.

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk, nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

ii. Onderstaande applicaties ontvangen ten behoeve van de uitvoering van de diverse wettelijke gemeentelijke taken mutatieberichten over personen, adressen en/of niet-natuurlijke personen via het distributiesysteem van CiVision Makelaar Gegevens.

CiVision Belastingen Basis CBB

CiVision Kadaster CKD

CiVision Innen CIN

CiVision Middelen CMD

CiVision Adressen en Gebouwen  CGA

CiVision Zaakafhandeling CZA

CiVision Basisregistratie CBR

CiVision Samenlevingszaken CWIZ

CiVision Basisregistratie A CBRA

GeoBasis GEOBAS

CiVision Onderwijs OIS

CiVision Welzijn WIS

Decos DCS

SquitXO SQT

Centric Key2Begraven BPA

Stipter MOPLATF

Toelichting

Reglement BRP

 

Algemeen

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

 

Begripsbepalingen

De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

 

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

 

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Bronckhorst.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente Bronckhorst in de rol van bestuursorgaan is gebaseerd op een autorisatiebesluit op grond van artikel 3.2 Wbrp van de minister van BZK. Een autorisatiebesluit is het besluit van de minister van BZK voor de gemeente Bronckhorst over de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan de gemeente Bronckhorst in zijn rol als overheidsorgaan dat gebruik maakt van persoonsgegevens voor de uitvoering van haar taken.

 

Zolang de Wbrp door de gemeente Bronckhorst wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Bronckhorst beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Bronckhorst woonachtig zijn, dient de gemeente Bronckhorst het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

 

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

Het Reglement BRP, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag dat de Wbrp inwerking treedt. Als gevolg van de korte invoeringstermijn, is het noodzakelijk dit reglement met terugwerkende kracht vast te stellen.