Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR338579
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR338579/1
Regeling vervallen per 29-05-2019
Reglement basisregistratie personen van de gemeente Bronckhorst 2014
Geldend van 06-01-2014 t/m 28-05-2019 met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014
Intitulé
Reglement basisregistratie personen van de gemeente Bronckhorst 2014Burgemeester en wethouders van de gemeente Bronckhorst
Gelet op de
° Wet basisregistratie personen
° Verordening basisregistratie personen van Bronckhorst
° Wet bescherming persoonsgegevens
Besluiten vast te stellen:
Het reglement voor de basisregistratie personen
Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Bronckhorst worden verstrekt, voor zover deze organen de gegvens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen, volgens het mandaatbesluit, opgedragen taken:
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekss raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;
-
3. De organen van de gemeente Bronckhorst aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlage van dit reglement.
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit besluit treedt in werking met terugwerkende kracht op 6 januari 2014.
-
2. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Bronckhort (Reglement BRP).
Ondertekening
Bijlage
i. Lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie personen.
De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Bronckhorst hebben rechtstreeks toegang tot de basisregistratie personen,
voor zover zij daartoe zijn geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
d.d. 20 maart 2014.
Orgaan |
Wettelijk kader |
Taak |
Gegevensset o.b.v. autorisatie-besluit (incl. bijlagen) Wet BRP 20 maart 2014 |
Cluster |
|
|
|
- klantadvies en burgerzaken |
Wet BRP; Kieswet; Besluit Burgerlijke Stand; Burgerlijk Wetboek; Nationaliteitswetgeving; Wet op de Lijkbezorging; Wet Justitiële Documentatie;Vreemdelingenwet; Paspoortwet; Regelgeving Rijbewijzen; |
Werkzaamheden m.b.t.: - Burgerlijke Stand - Naturalisatie - Verklaring Omtrent Gedrag - Reisdocumenten - Rijbewijzen - Naamswijziging - Verloren/gevonden voorwerpen - Verkiezingen |
Alle gegevens op de persoonslijst en verwijsgegevens. |
- participatie en uitkeringsadministratie |
Leerplichtwet; Participatiewet; Wet maatschappelijke Ondersteuning; Jeugdwet; Regeling Gehandicaptenparkeerkaart |
- Controle naleving wet - Verstrekken van uitkeringen - Ondersteuning van burgers |
Gegevens opgenomen in de bijlagen 5a en b, 12a en b, 13, 19, 20, 25, 26. |
- informatisering en automatisering
|
Waarborging werking netwerk, computers en de applicaties |
- Het up-to-date houden van computersystemen (incl. gegevensmagazijn) |
Gegevens opgenomen in de bijlagen 1 en 26. |
- omgeving |
Gemeentewet (Openbare Orde en Veiligheid); Wet Kansspelen; Winkeltijdenwet; Drank- en Horecawet; APV, BOPZ; Wet Rampenbestrijding; Wet tijdelijk huisverbod |
- Handhaven openbare orde en veiligheid - Voorkomen en beperken van diverse soorten van overlast |
Gegevens opgenomen in de bijlagen 6, 7a, 7b, 8, 10, 11, 14a, b en c, 15, 20, 23 en 26. |
- vergunning |
WABO, Woningwet, Monumentenwet, Wet Milieubeheer, Wet Ruimtelijke Ordening |
- Dienstverlening aan burgers en bedrijven,Milieubeheer en omgevingsvergunningen |
Gegevens opgenomen in de bijlagen 10 en 26. |
- belastingen en WOZ |
Gemeentewet; Invorderingswet; Gemeentelijke WOZ-verordening; Verordening Lijkbezorgingsrechten; Debiteurenadministratie |
- Heffen van leges |
Gegevens opgenomen in de bijlage 10 en 26 |
- salarisadministratie |
Gemeentewet CAR/UWO
|
|
Gegevens opgenomen in de bijlagen 1 en 26 |
- documentaire informatievoorziening
|
Gemeentewet en Archiefwet |
- Postregistratie en archivering |
Gegevens opgenomen in de bijlagen 1 en 26. |
- facilitair |
|
- Onderhoud gebouwen en overige facilitaire zaken |
Gegevens opgenomen in de bijlagen 1 en 26 |
- juridische zaken |
Algemene Wet Bestuursrecht c.a. |
- Juridische ondersteuning |
Gegevens opgenomen in de bijlagen 1 en 26. |
- financiële administratie |
Gemeentewet/Invorderingswet |
- Uitvoeren financiële administratie |
Gegevens opgenomen in de bijlagen 1 en 26 |
- toezicht en handhaving |
Wet milieubeheer; Wet verontreiniging oppervlaktewater; Woningwet
|
- Handhaven wet- en regelgeving op gebied van openbare ruimte
|
Gegevens opgenomen in de bijlagen 1 en 26. |
- personeel en organisatie |
Gemeentewet Ambtenarenwet Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers Rechtspositiebesluit raad en commissieleden CAR/UWO |
- Personeelsadministratie |
Gegevens opgenomen in de bijlagen 21, 22 en 26. |
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk, nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
ii. Onderstaande applicaties ontvangen ten behoeve van de uitvoering van de diverse wettelijke gemeentelijke taken mutatieberichten over personen, adressen en/of niet-natuurlijke personen via het distributiesysteem van CiVision Makelaar Gegevens.
CiVision Belastingen Basis CBB
CiVision Kadaster CKD
CiVision Innen CIN
CiVision Middelen CMD
CiVision Adressen en Gebouwen CGA
CiVision Zaakafhandeling CZA
CiVision Basisregistratie CBR
CiVision Samenlevingszaken CWIZ
CiVision Basisregistratie A CBRA
GeoBasis GEOBAS
CiVision Onderwijs OIS
CiVision Welzijn WIS
Decos DCS
SquitXO SQT
Centric Key2Begraven BPA
Stipter MOPLATF
Toelichting
Reglement BRP
Algemeen
Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Bronckhorst.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
De systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente Bronckhorst in de rol van bestuursorgaan is gebaseerd op een autorisatiebesluit op grond van artikel 3.2 Wbrp van de minister van BZK. Een autorisatiebesluit is het besluit van de minister van BZK voor de gemeente Bronckhorst over de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan de gemeente Bronckhorst in zijn rol als overheidsorgaan dat gebruik maakt van persoonsgegevens voor de uitvoering van haar taken.
Zolang de Wbrp door de gemeente Bronckhorst wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Bronckhorst beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Bronckhorst woonachtig zijn, dient de gemeente Bronckhorst het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
Het Reglement BRP, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag dat de Wbrp inwerking treedt. Als gevolg van de korte invoeringstermijn, is het noodzakelijk dit reglement met terugwerkende kracht vast te stellen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl