Regeling vervallen per 01-01-2017

Subsidieregeling Evenementen

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2016

Intitulé

Subsidieregeling Evenementen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gelet op de Algemene subsidieverordening Capelle aan den IJssel 2015 (ASV);

overwegende dat:

  • -

    het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling vaststelt welke activiteiten in aanmerking kunnen komen voor subsidie;

  • -

    het college op basis van artikel 3 van de ASV bij subsidieregeling tevens kan bepalen welke doelgroepen in aanmerking komen voor subsidie;

  • -

    de ASV op het verstrekken van subsidies van toepassing is, voor zover daarvan niet bij subsidieregeling wordt afgeweken;

  • -

    de ASV op onderdelen bij subsidieregeling kan worden aangevuld.

Besluit vast te stellen de Subsidieregeling Evenementen Capelle aan den IJssel 2015.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • a. Evenement: Een gebeurtenis zonder religieus of politiek karakter, met een begin- en einddatum, die maximaal één keer per jaar plaatsvindt op één of meerdere locaties in Capelle aan den IJssel, verplaatsbaar is en waarbij bezoekers specifiek voor de activiteit komen.

  • b. Gemeente: de gemeente Capelle aan den IJssel;

  • c. Groot evenement: een evenement met bovenstedelijke uitstraling en een verwacht aantal bezoekers van 1250 of meer;

  • d. Klein evenement: een evenement van lokaal niveau met een verwacht aantal bezoekers van 150 of meer;

  • e. Middelgroot evenement: een evenement van lokaal niveau met een verwacht aantal bezoekers van 750 of meer.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Het bepaalde in deze subsidieregeling is alleen van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

Artikel 3. Activiteiten

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor het organiseren van een evenement. Het evenement dient te voldoen aan de volgende criteria:

  • a.

    het evenement is niet gericht op het maken van winst;

  • b.

    het evenement dient geen commercieel doel en de subsidieontvanger kan dit aantonen;

  • c.

    het evenement is gratis of tegen een lage vergoeding toegankelijk;

  • d.

    het evenement heeft meerdere financieringsbronnen;

  • e.

    het gaat om een evenement op stedelijk, bovenwijks, niveau;

  • f.

    het evenement is aanvullend wat betreft sectoren, grootte, spreiding in data en locaties ten opzichte van het totaal van evenementen dat wordt georganiseerd in de gemeente;

  • g.

    het evenement heeft een artistiek, sportief of cultureel doel;

  • h.

    het evenement heeft een aantrekkingskracht voor de bevolking van Capelle aan den IJssel en zo mogelijk voor de regio;

  • i.

    het evenement levert een bijdrage aan het imago van de gemeente en de economie en de sociale samenhang in de gemeente en;

  • j.

    het evenement sluit aan bij de doelstellingen en uitgangspunten van de gemeente zoals verwoord in de ‘Notitie Subsidiering Evenementen 2013-2016’.

Artikel 4. Subsidieontvanger

  • 1. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een bij notariële akte opgerichte rechtspersoon.

  • 2. De subsidieontvanger dient te beschikken over aantoonbare kennis en vaardigheden op het gebied van het organiseren van evenementen.

Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Voor subsidie komen alleen in aanmerking de redelijkerwijs te maken kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 3.

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

  • 1. Het subsidiebedrag is gerelateerd aan het bereik van het evenement en het aantal bezoekers:

    • a.

      een evenementensubsidie bedraagt maximaal € 3.000,- voor een klein evenement;

    • b.

      een evenementensubsidie bedraagt maximaal € 15.000,- voor een middelgroot evenement;

    • c.

      een evenementensubsidie bedraagt maximaal € 25.000,- voor een groot evenement;

  • 2. Het maximale subsidiebedrag per categorie is: voor kleine evenementen € 3.200,-, voor middelgrote evenementen € 29.100,- en voor grote evenementen € 92.505,-.

Artikel 7. Aanvraag

  • 1. Onverminderd het verder in artikel 6, eerste en tweede lid, van de ASV bepaalde, legt de aanvrager bij de aanvraag om een subsidie in afwijking van artikel 6, tweede lid, sub a en b van de ASV, de volgende gegevens over:

  • a. een omschrijving van het evenement waarvoor de subsidie wordt aangevraagd inclusief de beoogde publieksdoelgroep, de locatie en de duur van het evenement;

  • b. het doel van het evenement in relatie tot de doelstellingen van de gemeente zoals geformuleerd in de 'Notitie Subsidiering Evenementen 2013-2016';

  • c. het aangeboden evenement in meetbare termen, zoals het te verwachten bezoekersaantal en het aantal deelnemers.

  • 2. Bij een aanvraag om een subsidie door een rechtspersoon die voor de eerste maal subsidie aanvraagt, dient de aanvrager, in afwijking van artikel 6, derde lid, van de ASV, alleen een afschrift van de statuten van de rechtspersoon te overleggen.

Artikel 8. Aanvraagtermijn

  • 1. Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 7, tweede lid, van de ASV, ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft tot uiterlijk tien weken voorafgaand aan het evenement.

  • 2. Aanvragen ingediend eerder of later dan genoemde termijn in het eerste lid worden niet in behandeling genomen.

Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1. Jaarlijks wordt door de gemeenteraad een verdeling van de beschikbare middelen per subsidieregeling als bijlage van bij de programmabegroting een subsidieoverzicht vastgesteld. De aldus in de programmabegroting opgenomen middelen gelden voor deze subsidieregeling als subsidieplafond in de zin van artikel 4:22 van de Awb.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde bedragen gelden als subsidieplafond in de zin van artikel 4:22 van de Awb.

  • 3. Een subsidie wordt verleend voor zover het subsidieplafond van het totale budget en van het budget per categorie niet wordt overschreden.

  • 4. Met inachtneming van artikel 6 van deze subsidieregeling vindt de verdeling van het subsidieplafond plaats op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen die voldoen aan de eisen van de ASV en deze subsidieregeling, te rekenen vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt meer dan één aanvraag wordt ontvangen, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 10. Verplichtingen

  • 1. Subsidieontvangers die activiteiten ontplooien met en/of voor kinderen dienen een beleid te voeren, gericht op het waarborgen van een veilige omgeving voor kinderen.

  • 2. Bij de subsidieverlening kunnen aan de subsidieontvanger nog andere dan de in het vorige lid vermelde verplichtingen worden opgelegd.

Artikel 11. Aanvraag vaststelling subsidie

Onverminderd het bepaalde in de ASV dient de aanvrager uiterlijk acht weken na afloop van de activiteit een inhoudelijk en financieel verslag van de activiteit in te leveren, waarin tenminste is opgenomen het aantal bezoekers, de bereikte doelen en de financiële verantwoording.

Artikel 12. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregelingtreedt in werking op 1 januari 2015.

  • 2.

    De Beleidsregels voor subsidieverlening aan evenementen in Capelle aan den IJssel 2013 worden ingetrokken.

  • 3.

    Deze subsidieregelingwordt aangehaald als: Subsidieregeling Evenementen.

Capelle aan den IJssel, 9 december 2014.

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

drs. A.R. Ruijmgaart RA MGA, loco. J.F. Koen.

Artikelsgewijze toelichting

Artikelsgewijze toelichting

Algemeen

Deze regeling bevat op onderdelen specifieke aanvullingen of wijzigingen op de ASV.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Met de onder a gebruikte term “verplaatsbaar” wordt bedoeld dat een evenement, indien nodig, naar een andere locatie zou kunnen uitwijken.

Artikel 2. Toepassingsbereik

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 3. Activiteiten

Activiteiten moeten aansluiten bij het gemeentelijk beleid. In het geval van deze subsidieregeling is dit beleid verwoord in de 'Notitie Subsidiering Evenementen 2013-2016'.

Met het onder f genoemde “sectoren” wordt bedoeld dat het evenement inhoudelijk aanvullend is op het overige aanbod van evenementen in Capelle aan den IJssel.

Artikel 4. Subsidieontvanger

Op grond van artikel 3 van de ASV bepaalt het college voor zover van toepassing in een subsidieregeling tevens welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen. In dit artikel wordt voor de Subsidieregeling Evenementen vastgelegd aan welke partijen een subsidie kan worden verstrekt.

Een subsidieontvanger kan desgewenst in een jaar subsidie aanvragen voor meer dan één te organiseren evenement.

Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 7. Aanvraag

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 8. Aanvraagtermijn

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 9. Subsidieplafond en wijze van verdeling

Het subsidieplafond wordt verdeeld op basis van de volgorde van binnenkomst van de aanvragen, waarbij de aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het gemeentelijke begrotingsjaar waarin de gesubsidieerde activiteit zal plaatsvinden. Als een aanvraag niet compleet is, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om zijn aanvraag aan te vullen.

In dat geval geldt de datum waarop de aanvraag is gecompleteerd als ontvangstdatum.

Artikel 10. Verplichtingen

Een belangrijk aspect van het creëren van een veilige omgeving voor kinderen is het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Bij de invulling van het beleid, dat erop gericht is om een veilige omgeving voor kinderen te waarborgen, kan gedacht worden aan het vragen van een Verklaring omtrent het gedrag (VOG) van medewerkers die met kinderen werken. Tevens kan gebruik worden gemaakt van de toolkit en het stappenplan zoals omschreven op de website www.inveiligehanden.nl.

Artikel 11. Aanvraag vaststelling subsidie

Dit artikel spreekt voor zichzelf.

Artikel 12. Slotbepalingen

Dit artikel spreekt voor zichzelf.