Regeling vervallen per 01-01-2017

Verordening op de heffing en invordering van leges 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2016

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges.

De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende:

Verordening op de heffing en invordering van leges.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag

    wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag van die kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag van

    dat kalenderjaar;

  • e.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • f.

    "Wabo": de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse

    identiteitskaart of een reisdocument;

  • c.

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn

verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    bewijs van in leven zijn strekkende tot het ontvangen van pensioenen of lijfrenten of andere

    periodieke uitkeringen ten laste van een publiekrechtelijk lichaam of een bij de wet ingesteld

    pensioenfonds;

  • b.

    stukken afgegeven, of diensten verricht in het persoonlijk belang van personen die door een

    verklaring van de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats van hun onvermogen doen

    blijken, onverminderd hetgeen hieromtrent is bepaald in deze verordening;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als

    bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht,

    voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht

    (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    stukken, opgaven en inlichtingen, onderzoeken en dergelijke die volgens wettelijke voorschriften

    kosteloos worden verstrekt of verricht;

  • e.

    beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften inzake plaatselijke belastingen;

  • f.

    beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de

    gemeentekas.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze

    verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overige in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een

    projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het

    tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing,

    vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het

    project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals

    bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde

    eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 4. Voor belastingbedragen tot € 5,-- vindt geen invordering plaats. Voor de toepassing van de vorige

    volzin wordt het totaal van de op één aanslagbiljet verenigde verschuldigde bedragen leges

    aangemerkt als één belastingaanslag.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wijze van een mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke

kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het

gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald

Ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • 1.

    a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval

      van toezending daarvan, uiterlijk op de laatste dag van de maand volgend op de maand die

      in de dagtekening van de kennisgeving is vermeld.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering en Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening

behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot

die dienst in de bij deze in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie

    maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de

    Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel

    betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1. (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

      een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van

      deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing

en de invordering van de leges.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Legesverordening 2016.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    De "Legesverordening 2015” van 15 december 2014, wordt ingetrokken met ingang van de in het

    vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing

    blijft op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van

    inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang

    van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode

    plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die

    periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 14 december 2015,

de griffier, de voorzitter,

Tabel behorende bij de Legesverordening 2016

Tarieven 2016

Indeling

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige Publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteit

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

*€ door het rijk vastgestelde tarieven.

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Het voltrekken van een huwelijk op andere tijd en wijze dan op grond van

artikel 4 van de wet van 23 april 1879 (Stb. Nr. 72) voor kosteloze

huwelijksvoltrekking is bepaald

1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van

een partnerschap in het gemeentehuis aan de Rivierweg 111 op:

1.1.1.1 maandag en donderdag tussen 10.00 en 17.00 uur € 476,50

1.1.1.2 dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur € 476,50

1.1.1.3 zaterdag tussen 9.00 en 12.00 uur € 741,50

1.1.2 Gereserveerd

1.1.2.1 Gereserveerd

1.1.2.2 Gereserveerd

1.1.3 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1,

van het BW :

1.1.3.1 maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 20.00 uur € 368,75

1.1.3.2 zaterdag tussen 9.00 en 20.00 uur en zondag tussen 12.00 en 20.00 uur € 396,--

1.1.3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet eenmalig aanwijzen van een trouwlocatie € 0,--

1.1.4 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschapin een huwelijk € 65,--

1.1.5 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.5.1 een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering € 12,80

1.1.5.2 een trouwboekje of partnerschapboekje in kunstleer € 25,70

1.1.5.3 een trouwboekje of partnerschapboekje in leer € 37,80

1.1.6 Het tarief bedraagt voor het wijzigen of annuleren van een huwelijk, of eenregistratie van een partnerschap zoals genoemd onder 1.1.1 en 1.1.3 na

in behandelname:

1.1.6.1 bij wijziging of annulering van de datum langer dan 1 maand voor de

voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap

€ 54,501.1.6.2 bij wijziging of annulering van een huwelijk binnen 1 maand voor degeplande huwelijksdatum of een registratie van een partnerschap

€ 109,--

1.1.7 Het tarief bedraagt voor het wijziging of annulering van de datum van eenkosteloos huwelijk, of de registratie van een partnerschap

€ 54,50

1.1.8 Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van deburgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte

daarvan€ 13,65

1.1.9 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand

geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten

burgerlijke stand.

1.1.10 Wanneer de gemeente – in uitzonderlijke gevallen- zorg draagt voor de

aanwezigheid van één of twee getuigen is per getuige een bedrag

verschuldigd van€ 54,50

1.1.11 Het tarief bedraagt voor het benoemen van een persoon in de functie vanbuitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken vaneen huwelijk€ 136,50

1.1.12 het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet afgeven van een Laissez-passer voor een overleden persoon

€ 11,80

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2 Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van

een aanvraag:

1.2.1 van een nationaal paspoort:

1.2.1.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is * € 64,40

1.2.1.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18jaar nog niet heeft bereikt* € 51,20

1.2.2 van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan

een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is * € 64,40

1.2.2.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18jaar nog niet heeft bereikt* € 51,20

1.2.3 van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van

de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt

behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is * € 64,40

1.2.3.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18jaar nog niet heeft bereikt* € 51,20

1.2.4 van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor

vreemdelingen* € 51,20

1.2.5 van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1 voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is * € 50,40

1.2.5.2 voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18jaar nog niet heeft bereikt* € 28,45

1.2.6 voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5

genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde legesvermeerderd met een bedrag van* € 47,30

* Dit is het maximumtarief vanaf 1 januari 2016.

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1 het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

* € 38,80

1.3.2 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt:

1.3.2.1 bij een spoedlevering vermeerderd met ** € 34,10

1.3.2.2 Bij een aanvraag in verband met beschadiging of vermissing van een

eerder afgegeven rijbewijs, anders dan door inbraak in eigen woning,

vermeerderd met € 25,--

* Dit is het maximumtarief vanaf 1 januari 2016.

** Het rijkskostendeel van de verhoging

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de

onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of

meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie

personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 9,--

1.4.2.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevensgedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1 voor 100 verstrekkingen € 565,--

1.4.2.2.2 voor 500 verstrekkingen € 2.248,--

1.4.2.2.3 voor 1.000 verstrekkingen € 3.958,--

1.4.2.2.4 voor 5.000 verstrekkingen € 16.229,--

1.4.2.2.5 voor 10.000 verstrekkingen € 26.251,--

1.4.2.3 indien de in dit hoofdstuk genoemde stukken op basis van een

schriftelijk, telefonisch of e-mail verzoek worden verstrekt, wordt naast

de leges een vergoeding in rekening gebracht voor verzend- en

administratiekosten van € 6,--

1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking

verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn

opgenomen in de basisadministratie personen.

1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking € 13,50

1.4.4.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevensgedurende van één jaar:

1.4.4.2.1 voor 100 verstrekkingen € 564,--

1.4.4.2.2 voor 500 verstrekkingen € 2.248,--

1.4.4.2.3 voor 1.000 verstrekkingen € 3.958,--

1.4.4.2.4 voor 5.000 verstrekkingen € 16.229,--

1.4.4.2.5 voor 10.000 verstrekkingen € 26.251,--

1.4.5 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het

in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16,

tweede lid, van het Besluit registratie personen * € 22,85

1.4.6 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het

in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken

van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit

basisregistratie personen * € 7,50

1.4.7 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de

basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier of

gedeelte daarvan € 13,65* Dit is het maximumtarief.

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de

aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet € 0,--

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

voor een bericht als bedoeld in artikelen 35 en 39 van de Wet

bescherming persoonsgegevens

* € 4,50

* Dit is het maximumtarief.

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1 Gereserveerd

1.7.2 Gereserveerd

1.7.3 Gereserveerd

1.7.4 Gereserveerd

1.7.5. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verstrekken van een afschrift van een verordening, nota of rapport,

alsmede aanvullingen daarop, waarvan het aantal bedrukte bladzijden

bedraagt:

1.7.5.1 1 tot en met 20 € 8,--

1.7.5.2 voor elke volgende geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde € 0,11

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie (analoog of digitaal) van een plan,zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart

behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of

stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde € 0,11

1.8.1.1.2 in formaat A3 € 0,22

1.8.1.2 tot het verstrekken van een lichtdruk (analoog of digitaal) van een plan,zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart

behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of

stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.2.1 per ongekleurde lichtdruk € 9,70

1.8.1.2.2 per gekleurde lichtdruk € 19,30

1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verstrekken van een afschrift (analoog of digitaal) van of uittreksel uit:

1.8.2.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke

basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet

basisregistraties adressen en gebouwen€ 13,65

1.8.2.2 de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet € 13,65

1.8.2.3 de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de

Monumentenwet 1988€ 13,65

1.8.2.4 het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20van de Monumentenwet 1988€ 13,65

1.8.2.5 het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie,bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheidpubliekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aandie registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid,

onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen€ 13,65

1.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verstrekken van kopieën (analoog of digitaal) van:

1.8.3.1 het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres € 0,05

1.8.3.2 het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen

daarvan, per gelegde relatie€ 0,07

1.8.3.3 het gemeentelijke adressen- en coördinatenbestand of delen daarvan, peradrescoördinaat€ 0,06

1.8.3.4 andere dan met name in deze tabel of in een andere wettelijke regelinggenoemde digitale bestanden op gegevensdrager zoals CD-ROM en

DVD,of via e-mail€ 11,60

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag *€ 41,35

1.9.2 tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn (voorheen attestatie devita)*€ 12,70

1.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 9,05

1.9.4 tot het verkrijgen van een internationaal uittreksel uit het persoonsregister € 13,65

1.9.5 tot het verkrijgen van een bewijs van opneming in het persoons- of

verblijfsregister€ 9,05

1.9.6 tot het ter legalisering zenden van stukken naar een andere gemeente in

Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager€ 13,65

1.9.7 tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap € 9,05

1.9.8 tot het afgeven van verlof tot uitstel van begraven of cremeren € 13,65

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in

het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed

kwartier of gedeelte daarvan€ 13,65

1.10.2 Gereserveerd

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

  • 1.

    11 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • 1.

    11.1 Gereserveerd

  • 1.

    11.2 tot het verkrijgen van een urgentieverklaring (regionaal vastgesteld) € 50,--

  • 1.

    11.3 indien de verklaring als bedoeld in 1.11.2 op medische gronden wordt

aangevraagd, wordt genoemd bedrag voor medische keuring verhoogd

met

€ 39,50

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

  • 1.

    12 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • 1.

    12.1.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van

leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de

Leegstandwet€ 54,60

1.12.1.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte alsbedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

€ 54,60

1.12.2 indien aanvragen als bedoeld in de subonderdelen 1.12.1.1 en 1.12.1.2

gelijktijdig worden ingediend en woonruimten in hetzelfde gebouw,

zoals een flat, een school of een kantoor betreffen, worden de in die

subonderdelen bedoelde leges slechts eenmaal geheven.

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13 Gereserveerd

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14 Gereserveerd

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

  • 1.

    15 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • 1.

    15.1 tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet € 82,--

  • 1.

    15.2 het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van eenvergunning voor het hebben van een terras ten behoeve van hetuitoefenen van een horecabedrijf€ 109,--

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel

30b van de Wet op de kansspelen (tarieven Speelautomaten besluit

2000):

  • 1.

    16.1.1 voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat *€ 56,50

  • 1.

    16.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer

kansspelautomaten, voor de eerste speelautomaat

*€ 56,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat *€ 34,--

1.16.1.3 voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van5 jaar of voor onbepaalde tijd*€ 226,50

1.16.1.4 voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor eenperiode van 5 jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste

kansspelautomaat

*€ 226,50en voor iedere volgende kansspelautomaat *€ 136,--

* Dit is het maximumtarief.

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

  • 1.

    17.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot :

  • 1.

    17.1.1 het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of buitenschoolse opvang) of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45,eerste lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen€ 2.249,50

1.17.1.2 het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid,van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 524,50

1.17.1.3 het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal als bedoeld in artikel

2.2. van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

€ 2.249,50

1.17.2.1 Indien de in 1.17.1.1 en 1.17.1.3 bedoelde aanvraag wordt ingetrokken

binnen een termijn van twee weken na het in behandeling nemen ervan,

bedraagt de teruggaaf 75% van de op grond van die onderdelen voor de

betreffende activiteit verschuldigde leges

1.17.2.2 Indien de in 1.17.1.1 bedoelde aanvraag wordt ingetrokken binnen eentermijn van tien weken na het in behandeling nemen ervan, of wordt

afgewezen op grond van de inspectie voor aanvang exploitatie, bedraagt

de teruggaaf 50% van de op grond van die onderdelen voor de

betreffende activiteit verschuldigde leges

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

1.18.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in

verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze

van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid,

van de Telecommunicatiewet€ 77,--

1.18.1.1 indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen,gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voor zover dewerkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt hetonder 1.18.1 genoemde bedrag vermeerderd met een bedrag van € 0,72per strekkende meter sleuf met een minimum van

€ 33,70

1.18.1.2 indien het betreft werkzaamheden waarbij sprake is van het bijleggen vaneen tracé wordt in afwijking van het voorgaande het onder 1.18.1

genoemde bedrag vermeerderd met een bedrag van € 0,15 per strekkende

meter sleuf met een minimum van€ 33,70

Hoofdstuk 19 Verkeer en Vervoer

  • 1.

    19 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • 1.

    19.1 tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990*€ 31,--

1.19.2 tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de

Regeling voertuigen*€ 31,--

1.19.3 tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in

artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

(BABW)€ 57,--

1.19.4 tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot het parkeren vaneen voertuig als bedoeld in artikel 5:6, tweede lid, van de Algemene

plaatselijke verordening 2013 voor een periode van vier dagen

€ 13,65

1.19.5 tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot het parkeren vaneen motorvoertuig op plaatsen waar een verbod tot lang parkeren geldt

€ 0,--

Hoofdstuk 20 Diversen

  • 1.

    20.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

  • 1.

    20.1.1 tot het verlenen van een vergunning voor het plaatsen van een bord, doek,scherm of dergelijk voorwerp tot reclame of aankondiging dienend, pervergunning (voor maximaal een periode van vier weken)

€ 54,501.20.1.2 het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verlenen van een vergunning voor het plaatsen van een bouw- ofmakelaarsbord voor de periode van maximaal drie maanden met een

oppervlakte tot:

  • 1.

    20.1.2.1 vijf vierkante meter € 272,--

  • 1.

    20.1.2.2 voor elke tien volle vierkante meter of gedeelte daarvan wordt het onder

  • 1.

    20.1.2.1 genoemde tarief verhoogd met een bedrag van

€ 285,50

1.20.1.2.3 het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het afgeven van een vergunning, voor onbepaalde tijd, tot het plaatsen van

aankondigingen dienend tot reclame anders dan bedoeld onder 1.20.1.2.1

en 1.20.1.2.2€ 136,50

1.20.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verstrekken van:

1.20.2.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders indeze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, perpagina€ 13,65

1.20.2.2 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken (analoog of digitaal),voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijkeregeling een tarief is opgenomen:

  • 1.

    20.2.2.1 per pagina op papier van A4-formaat € 0,11

  • 1.

    20.2.2.2 per pagina op papier in kleur van A4-formaat € 1,10

  • 1.

    20.2.2.3 per pagina op papier van A3-formaat € 0,22

  • 1.

    20.2.2.4 per pagina op papier in kleur van A3-formaat € 3,--

  • 1.

    20.2.2.5 per pagina op papier van A2-formaat € 5,--

  • 1.

    20.2.2.6 per pagina op papier van A1-formaat € 7,--

  • 1.

    20.2.2.7 per pagina op papier van A0-formaat € 9,--

  • 1.

    20.2.2.8 voor het verzenden van een faxbericht per pagina:

  • 1.

    20.2.2.8.1 formaat A4 binnen Nederland € 1,50

  • 1.

    20.2.2.8.2 formaat A4 binnen Europa € 1,75

  • 1.

    20.2.2.8.3 formaat A4 buiten Europa € 3,50

  • 1.

    20.2.3 een (gunstige) beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in

deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 54,501.20.2.4 stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moetenworden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in eenandere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 13,65

12

1.20.2.5 de in het Legesbesluit akten burgerlijke stand of de in Titel 1 van dezetarieventabel genoemde leges worden, indien het verzoek op basis van

een schriftelijk, telefonisch of e-mail verzoek in behandeling wordt

genomen, verhoogd met een bedrag voor verzend en administratiekosten

van€ 6,--

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijving

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1 Aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1,

eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering

van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het

uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de

aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of

werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden

wordt in deze titel onderaanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde

in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of

werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2 Bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1,

eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering

van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het

uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de

bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631,

uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt

wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde

in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand

brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2 in deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven,

hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn

omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het

toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben

dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/ beoordeling conceptaanvraag

2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1 om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een

voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 0,--

2.2.2 om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning

10% van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een

omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde

leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project

geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en

de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de

aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en

overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel.

In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere

grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

Behorende bij raadsbesluit, nummer 698234

14

2.3.1 Bouwactiviteiten

2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo,

bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1 indien de bouwkosten minder dan € 7.500,-- bedragen € 110,--

2.3.1.1.2 indien de bouwkosten € 7.500,-- tot € 10.000.000,-- bedragen 1,68%van debouwkosten;

2.3.1.1.3 indien de bouwkosten € 10.000.000,-- tot € 20.000.000,-- bedragen 1,47%

van de bouwkosten, met een minimum van € 168.000,--;

2.3.1.1.4 indien de bouwkosten € 20.000.000,-- of meer bedragen 1,25% van debouwkosten, met een minimum van € 294.000,-- en met een maximum van

€ 427.000,--

Extra welstandstoets

2.3.1.2 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indienzich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag

wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe

welstandstoets noodzakelijk is:

€ 110,--

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3 Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief,

indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde

aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt

beoordeeld:

2.3.1.3.1 Gereserveerd

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien

de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of

gereedkomen van de bouwactiviteiten:

120% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor

het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden

ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling

is genomen:

€ 0,--

2.3.2 Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo,

bedraagt het tarief:

2.3.2.1 0,15% van de aanlegkosten met een minimumtarief van € 55,-- indien de

aanlegkosten niet meer dan € 100.000,-- bedragen;

2.3.2.2 0,20% van de aanlegkosten indien de aanlegkosten meer dan

€ 100.000,-- en minder dan € 500.000,-- bedragen;

2.3.2.3 0,25% van de aanlegkosten indien de aanlegkosten meer dan € 500.000,--

en met een maximum van € 1.876,--

2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een

bouwactiviteit

indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en

tevens sprake is van bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,

onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in

onderdeel 2.3.1:

Behorende bij raadsbesluit, nummer 698234

15

2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt

toegepast (binnenplanse afwijking):

0,59% van de bouwkosten met een minimum van € 277,--;

2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

0,59% van de bouwkosten met een minimum van € 277,--;

2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse afwijking/projectbesluit)wordt het op grond van

onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag verhoogd met:

2.3.3.3.1 0,59% van de bouwkosten met een minimum van € 277,--, indien de

bouwkosten niet meer dan € 100.000,-- bedragen;

2.3.3.3.2. 0,70% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 100.000,-- en

minder dan € 500.000,-- bedragen;

2.3.3.3.3 0,80% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 500.000,--

bedragen, met een maximum van € 11.163,--

2.3.3.4 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van exploitatieplan):

117% van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

2.3.3.5 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit

in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van

de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de

Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

117% van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

2.3.3.6 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in

strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van

de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de

Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

117% van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit):

117% van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag.

2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet

tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,

onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt

toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 277,--

2.3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

€ 554,--

2.3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 1.108,--

2.3.4.4 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van exploitatieplan):

€ 554,--

2.3.4.5 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit

in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van

de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de

Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 928,--

2.3.4.6 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in

strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van

de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de

Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 1.108,--

2.3.4.7 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 1.108,--

2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo,

bedraagt het tarief:

€ 253,--

vermeerderd met een toeslag als hieronder aangegeven voor een

bouwwerk met een gebruiksoppervlakte:

500 m² of minder met € 386,--

501 – 2.000 m² met € 1.358,--

  • 2.

    001 – 5000 m² met € 3.357,--

  • 5.

    001 – 50.000 m² met € 4.697,--

  • 50.

    001 m² en meer met € 7.374,--

2.3.5.2 het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de

Wabo waarvoor al eerder een vergunning is afgegeven en deze vergunning

is door het college van burgemeester en wethouders ingetrokken, wordt

berekend volgens de onder 2.3.5.1 vermelde tarieven

2.3.5.3 het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een vergunning, afwijkend van dan wel aanvullend op een

eerder afgegeven vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de

Wabo wordt voor wat betreft het gewijzigde dan wel aanvullende gedeelte

berekend volgens de onder 2.3.5.1 vermelde tarieven

2.3.5.4 het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de

Wabo met een geldigheidsduur van één maand

€ 201,--

2.3.5.5 het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen

van een toestemming, dan wel ontheffing als omschreven in een

vergunning dan wel veiligheidsverklaring, ingediend na de in de

vergunning, toestemming dan wel verklaring genoemde termijn

€ 201,--

2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of

dorpsgezichten

2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel

2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in

artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een

krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening

aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale

verordening of op grond van de Monumentenverordening een vergunning

of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een

monument:

€ 0,--

2.3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op

een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 55,--

2.3.6.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht,

bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van

een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de

Monumentenverordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in

artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die

provinciale verordening of Monumentenverordening een vergunning of

ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

1% van de sloopkosten met een minimum van: € 110,--

en een maximum van: € 1.108,--

2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of

dorpsgezicht

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in het bestemmingsplan,

beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel

2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo bedraagt het tarief:

1% van de sloopkosten, met een minimum van:

€ 109,--

en een maximum van: € 1.108,--

Aanleg of veranderen weg

2.3.8 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van

een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale

verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening 2013

een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en

eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 61,50

2.3.9 Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg

waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of

artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening 2013 een vergunning

of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en

onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 61,50

2.3.10 Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een

bepaling in een provinciale verordening of artikel 2 van de

bomenverordening 2013 een vergunning of ontheffing is vereist, als

bedoeld in artikel 3, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt

het tarief:

€ 39,50

2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet

1998

2.3.12.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn

voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de

dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de

Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 55,--

2.3.12.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats

en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en

Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid,

van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 55,--

2.3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een

handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en

Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

€ 55,--

2.3.14 Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het

verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande

onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

Behorende bij raadsbesluit, nummer 698234

18

2.3.14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie

activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als

bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 55,--

2.3.14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of

waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed

kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede

lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 55,--

2.3.14.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van

deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing

verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder

omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden

uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 55,--

2.3.14.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van

de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een

omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit

een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is

opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is

uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde

werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is

gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is

ingetrokken.

2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee

fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo,

bedraagt het tarief:

2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met

betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van

de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor

de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met

betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van

de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor

de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16 Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de

in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 55,--

2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 55,--

2.3.17 Advies

2.3.17.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift

aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen

over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om

een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.23, derde lid, van de

Wabo:

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de

aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde

kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en

wethouders is opgesteld.

2.3.17.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een

aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop

de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag

voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18 Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene

maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van

geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan

worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet

afgeven:

€ 277,--

2.3.18.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen

moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling

nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager

meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van

burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.18.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een

aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop

de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag

voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door

een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als

bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking

heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de

conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor

het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning

bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op

meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges,

met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of

verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17.

De vermindering bedraagt:

2.4.2.1 bij 5 tot 10 activiteiten:

2% van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.2 bij 10 tot 15 activiteiten:

3% van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

2.4.2.3 bij 15 of meer activiteiten:

5% van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor

bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een

project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of

sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7,

intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente,

bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf

bedraagt:

2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na

het in behandeling nemen ervan 75% van de op grond van die onderdelen

voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling

nemen ervan, maar voor het verlenen van de vergunning 50% van de op

grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde

leges.

2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor

bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat

geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als

bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag

van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel

van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 1 jaar na verlening

van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De

teruggaaf bedraagt:

50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit

verschuldigde leges.

2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning

voorbouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of

gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de

onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op

teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit

verschuldigde leges

2.5.3.2 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan

een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij

rechterlijke uitspraak.

2.5.4 Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 67,-- wordt niet teruggegeven.

2.5.5 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18

wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als

bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel

2.5.2 van toepassing is:

€ 0,--

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de

omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 71,--

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste

lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 277,--

2.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot

het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid,

onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 277,--

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

€ 66,--

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en

Horecawet

€ 221,50

3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als

bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 63,50

3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en

Horecawet

€ 63,50

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in

artikel 3:25 van de Algemene plaatselijke verordening 2013

(evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1 een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel

voor de periode van:

  • -

    één dag € 254,--

  • -

    voor elke volgende dag € 63,-- per dag met een maximum van € 400,--

3.2.1.2 een herdenkingsplechtigheid € 0,--

3.2.1.3 een braderie € 115,--

3.2.1.4 een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg € 115,--

3.2.1.5 een klein evenement dat niet voldoet aan de voorwaarden bedoeld in artikel

2:25a van de Algemene plaatselijke verordening 2013

€ 0,--

3.2.2 Gereserveerd

3.2.3 Gereserveerd

3.2.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een vergunning tot het op of aan de openbare weg venten en opkopen, per

vergunning, voor een periode van:

3.2.4.1 - één dag € 27,20

3.2.4.2 - voor elke volgende dag € 1,05 per dag met een maximum van € 66,--

3.2.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een vergunning tot het innemen van een standplaats per vergunning voor de

periode van:

3.2.5.1 - één dag € 27,20

3.2.5.2 - maximaal één week € 54,40

3.2.5.3 - maximaal één jaar € 218,--

3.2.5.4 het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlengen van een

vergunning tot het innemen van een standplaats als bedoeld onder 3.2.5.3

voor de periode van maximaal één jaar

€ 109,--

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3 Gereserveerd

Hoofdstuk 4 Huisvestingswet 2014

3.4 Gereserveerd

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

3.5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere

beschikking

3.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om

een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere

beschikking

€ 66,--

Vastgesteld in de openbare vergadering van 14 december 2015,

de griffier, de voorzitter,

BIJLAGE IV

Titel 1 Algemene dienstverlening

De in deze Titel 1 opgenomen legesbedragen zijn gebaseerd op de producten zoals deze door de diverse

afdeling aan burgers of bedrijven op aanvraag worden geleverd. Voor het bepalen van de kosten is uitgegaan

van een gemiddeld uurloon (inclusief overhead) zoals dit voor de diverse afdelingen berekend is en is

vervolgens op basis van de begroting 2016 een facilitair tarief bepaald. Uitgaande van de geraamde kosten en

baten is per hoofdstuk de kostendekkendheid bepaald. Gemiddeld bedraagt de kostendekking 77,6%.

Totaaloverzicht kostendekkendheid Titel1

omschrijving kosten opbrengst kostendekking

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand 49.595 64.343 130%

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten 473.583 378.005 80%

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 148.106 138.200 93%

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen BRP 16.972 30.512 180%

Hoofdstuk 9 Overige Puza 23.276 23.543 101%

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief 3.480 2.754 79%

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 8.636 4.215 49%

Hoofdstuk 12 Leegstandswet 619 1.138 184%

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet 748 838 112%

Hoofdstuk 16 Kansspelen 590 2.718 461%

Hoofdstuk 17 Kinderopvang 2.713 2.710 100%

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie 106.128 22.093 21%

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer 18.768 11.796 63%

Hoofdstuk 20 Diversen 60.694 26.605 44%

Totaal ¹) 914.179 709.470 77,6%

¹)excl. afdrachten

Kostendekkendheid per betrokken afdeling:

Gehele Titel 1 77,6%

Puza 85,8%

Stadsbeheer 26,5%

FD 33,4%

W&E 99,9%

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

De in deze Titel 2 opgenomen legesbedragen gaat het om de dienstverlening vallend onder de fysieke

leefomgeving. Voor het bepalen van de kostendekkendheid is uitgegaan van 4 fte’s waarbij de relatie is

gelegd met de taken die gerelateerd zijn aan de vergunningverlening. Daarnaast is rekening gehouden met

de controle op de uitvoering van het betreffende bouwproject. Hierbij is uitgegaan van één inspectiemoment.

Totaaloverzicht kostendekkendheid Titel 2

omschrijving kosten opbrengst kostendekking

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijving nvt nvt nvt

Hoofdstuk 2 Vooroverleg 0 0 0%

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning 324.280 299.000 92%

Hoofdstuk 4 Verminderingen nvt nvt nvt

Hoofdstuk 5 Teruggaaf 0 0 0%

Totaal 324.280 299.000 92%

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

De in deze Titel 3 opgenomen legesbedragen zijn gebaseerd op de producten zoals deze aan burgers of

bedrijven op aanvraag worden geleverd. Titel 3 bestaat uit meerdere hoofdstukken. Hiervan genereren alleen

de hoofdstukken 2 en 3 opbrengsten. Bij het bepalen van de kostendekkendheid is op dezelfde wijze tewerk

gegaan als in de overige Titels.

Totaaloverzicht kostendekkendheid Titel3

omschrijving kosten opbrengst kostendekking

Hoofdstuk 1 Horeca 4.147 5.346 129%

Hoofdstuk 2 Evenementen 6.308 11.407 180%

Hoofdstuk 7 Overig 0 0 0%

Totaal 10.455 16.753 160%

Beoordeling kostendekkendheid legesverordening

De tarieven zijn zodanig berekend dat de geraamde opbrengst niet boven de geraamde kosten uitkomt. Hierbij

geldt dat voor het beoordelen van de kostendekkendheid het totaal van de kosten en baten van alle titels

tezamen beoordeeld worden (artikel 229b Gemeentewet). Op basis hiervan toont onderstaand overzicht aan

dat, uitgaande van de opbrengstramingen uit de begroting 2016, de kostendekkendheid van de totale

verordening 82% bedraagt.

Overzicht kostendekkendheid kosten opbrengst kostendekking

Titel 1 914.179 709.470 77,6%

Titel 2 324.280 299.000 92%

Titel 3 10.455 16.753 160%

1.248.914 1.025.223 82%

Vastgesteld in de openbare vergadering van 14 december 2015,

de griffier, de voorzitter,