Regeling vervallen per 01-02-2018

Regeling Wmo-adviesraad Capelle aan den IJssel 2015

Geldend van 28-10-2016 t/m 31-01-2018

Intitulé

Regeling Wmo-adviesraad Capelle aan den IJssel 2015

Het college van burgemeester en wethouders van Capelle aan den IJssel;

overwegende dat het college ingezetenen van de gemeente betrekt bij de beleidsontwikkeling en uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

gelet op artikel 2.1.3, lid 3 van de Wmo 2015;

gelet op artikel 23, lid 4 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning Capelle aan den IJssel 2015;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

de volgende regeling Wmo-adviesraad Capelle aan den IJssel 2015 vast te stellen.

Titel 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    Wmo 2015 : Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

  • 2.

    Wmo-adviesraad : het adviesorgaan van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel

    op het gebied van de Wmo 2015;

  • 3.

    Raad : de gemeenteraad;

  • 4.

    College : het college van burgemeester en wethouders;

  • 5.

    Belangenvertegenwoordiging : het vertegenwoordigen van de belangen, het doorvertalen van benodigdheden en/of obstakels van de Capelse inwoners die op het gebied van de Wmo 2015 ondersteuning in het dagelijks leven nodig hebben. Deze ondersteuning aangaande de leefdomeinen zijn ontleend aan de zelfredzaamheidmatrix.

Titel 2 De Wmo-adviesraad

Artikel 2 Commissie

Ingesteld wordt een commissie van advies aan het college als bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet, zijnde de Wmo-adviesraad.

Artikel 3 Samenstelling van de Wmo-adviesraad

  • 1. De Wmo-adviesraad bestaat uit maximaal 12 stemgerechtigde leden.

  • 2. De leden vormen gezamenlijk een representatieve afspiegeling van de Capelse samenleving.

  • 3. De Wmo-adviesraad wordt geleid door een onafhankelijk voorzitter, die geen lid is van of werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van de gemeente.

  • 4. De leden zijn eveneens geen lid van of werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van de gemeente.

Artikel 4 Doelstelling, bevoegdheden en werkwijze

  • 1.

    De Wmo-adviesraad heeft als taak gevraagd en ongevraagd een advies te geven aan het college, daar waar op het gebied van de Wmo 2015 de ondersteuning van de Capelse inwoner de leefdomeinen betreedt, zoals verwoord in artikel 1, lid 5. Het streven is om de persoon op het niveau van participatie en zelfredzaamheid te brengen dat bij zijn situatie past.

  • 2.

    a. Het College draagt er zorg voor dat alle stukken met betrekking tot de Wmo 2015 die (ter besluitvorming) worden voorgelegd aan de commissie en/of de gemeenteraad, binnen een redelijke termijn voorafgaand aan de besluitvorming, ter advies worden voorgelegd aan de Wmo-adviesraad.

  • 3.

    Ten aanzien van de in het eerste lid bedoelde adviezen geldt:

    • a.

      Adviesaanvragen vanuit het college worden volgens een vast format aangeleverd bij de ambtelijk secretaris, die deze doorgeleidt naar de Wmo-adviesraad;

    • b.

      Adviezen van de adviesraad worden uiterlijk twee weken voor de ambtelijke aanleverdatum bij het bureau gemeentesecretaris aangeleverd;

    • c.

      Adviezen van de Wmo-adviesraad worden aangeleverd bij de ambtelijk secretaris, die de adviezen doorgeleidt naar het college;

    • d.

      De adviezen worden ondertekend door de secretaris en de voorzitter van de Wmo-adviesraad dan wel een benoemde vervanger;

    • e.

      Gevraagde en ongevraagde advisering van de Wmo-adviesraad is gericht aan het college;

    • f.

      Na vaststelling van een nota door het college, wordt binnen 4 weken gereageerd op het advies van de Wmo-adviesraad.

  • 4.

    De Wmo-adviesraad is niet bevoegd om:

    • a.

      Uitspraken te doen over individuele personen;

    • b.

      Uitspraken te doen over medewerkers van de gemeente;

    • c.

      Te adviseren over de verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften, voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid is gelaten;

    • d.

      Te adviseren over de gemeentelijke bedrijfsvoering.

Artikel 5 Vergadering Wmo-adviesraad

  • 1.

    De vergaderingen van de Wmo-adviesraad zijn openbaar, tenzij de Wmo-adviesraad anders beslist.

  • 2.

    Er worden werkgroepen geformeerd waarin de adviezen worden voorbereid.

  • 3.

    Besluitvorming vindt in principe in de plenaire vergadering van de Wmo-adviesraad plaats.

  • 4.

    Indien een advies een spoedeisend karakter heeft, kan op incidentele basis een werkgroep gemandateerd worden om advies uit te brengen, buiten de plenaire vergadering om.

  • 5.

    Lid 2 tot en met 4 zal nader uitgewerkt worden in het huishoudelijk reglement van de Wmo-adviesraad.

Titel 3 Functies binnen de Wmo-adviesraad

Artikel 6 Leden van de Wmo-adviesraad

  • 1.

    Leden van de Wmo-adviesraad worden benoemd door het college.

  • 2.

    De zittingsduur bedraagt 4 jaar, met een optie om eenmaal met 4 jaar te verlengen.

  • 3.

    De Wmo-adviesraad stelt een rooster van aftreden op in het huishoudelijke reglement, met dien verstande dat nooit meer dan 2/3 van de zittende leden gelijktijdig kan aftreden.

  • 4.

    Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      wanneer het lid niet langer de belangen vertegenwoordigd zoals bepaald in artikel 1, lid 5;

    • b.

      op verzoek van het lid;

    • c.

      op verzoek van een 2/3de meerderheid van de Wmo-adviesraad, wanneer deze naar de mening van de Wmo-adviesraad onvoldoende functioneert;

    • d.

      bij verhuizing uit de gemeente;

    • e.

      bij overlijden van het lid;

    • f.

      na afloop van de zittingsduur.

  • 6.

    Bij het aftreden van een lid wordt gezocht naar een lid dat bijdraagt aan een representatieve afspiegeling van de Capelse samenleving.

Artikel 7 Voorzitter, vice-voorzitter, secretaris en ambtelijk secretaris

  • 1. De voorzitter van de Wmo-adviesraad en diens vervanger worden benoemd door het college op voorstel van de Wmo-adviesraad.

  • 2. De voorzitter en diens vervanger worden voor 4 jaar benoemd, met een optie om eenmaal met 4 jaar te verlengen.

  • 3. Het college kan, op voorstel van een 2/3de meerderheid van de adviesraad, gedurende de zittingsperiode besluiten de voorzitter uit diens functie te ontheffen, wanneer deze naar de mening van de Wmo-adviesraad onvoldoende functioneert. Een besluit tot ontheffing uit de functie vindt plaats nadat de voorzitter is gehoord door de verantwoordelijke portefeuillehouder.

  • 4. De ambtelijk secretaris, een ambtenaar van de gemeente, wordt voor maximaal 4 uur per week aan de adviesraad toegewezen door het college op voordracht van het hoofd van de afdeling Welzijn en Educatie. De ambtelijk secretaris verzorgt de administratieve ondersteuning van de Wmo-adviesraad, zoals bepaald in artikel 8, lid 4.

  • 5. De leden van de Wmo-adviesraad kiezen uit hun midden een secretaris.

Artikel 8 Taken voorzitter, secretaris en ambtelijk secretaris

  • 1.

    De taken van de voorzitter:

    • a.

      het opstellen van de agenda;

    • b.

      het leiden van de vergadering;

    • c.

      het namens de Wmo-adviesraad, samen met de secretaris, uitbrengen van adviezen;

    • d.

      het vertegenwoordigen van de Wmo-adviesraad naar buiten.

  • 2.

    De taken van de secretaris:

    • a.

      verantwoordelijk voor de inhoud van het onderdeel van de Wmo-adviesraad op de gemeentelijke website;

    • b.

      het namens de Wmo-adviesraad, samen met de voorzitter, uitbrengen van adviezen;

    • c.

      het aanleveren van de adviezen van de Wmo-adviesraad aan de ambtelijk secretaris.

    • d.

      het opstellen van het jaarverslag en het financiële jaarverslag (jaarlijks vóór 1 mei);

    • e.

      het beheren van de inkomende post en andere berichten, en het digitaal doorzetten hiervan naar de Wmo-adviesraad;

    • f.

      het maken van een afsprakenlijst van de vergadering van Wmo-adviesraad.

  • 3.

    De taken van de vice-voorzitter:

    • a.

      het vervangen van de voorzitter bij diens afwezigheid;

    • b.

      het vervangen van de secretaris bij diens afwezigheid.

  • 4.

    De taken van de ambtelijk secretaris:

    • a.

      het tijdig digitaal verzenden van de agenda en bijbehorende informatie;

    • b.

      het verzorgen van benodigde faciliteiten bij vergaderingen van de Wmo-adviesraad;

    • c.

      het doorleiden van de adviezen van de Wmo-adviesraad naar het college.

Titel 4 Overlegstructuren

Artikel 9 Overleg

  • 1.

    Tenminste eenmaal per 6 maanden vindt overleg plaats tussen de voorzitter en de secretaris van de Wmo-adviesraad en het (plaatsvervangend) hoofd van de afdeling Welzijn en Educatie of Publiekszaken, dan wel met één of meer door hem aangewezen ambtenaren belast met Wmo-beleid.

  • 2.

    Op verzoek van één van de in het eerste lid genoemde personen, kunnen anderen aan dit overleg deelnemen, tenzij een van de vaste deelnemers hier bezwaar tegen heeft.

  • 3.

    Zowel de voorzitter van de Wmo-adviesraad als het hoofd van de afdeling Welzijn en Educatie en afdeling Publiekszaken kunnen punten aandragen voor de agenda van dit overleg.

  • 4.

    Op verzoek maar ten hoogste tweemaal per jaar vindt overleg plaats tussen de voorzitter en de secretaris van de Wmo-adviesraad en de portefeuillehouder.

Titel 5 Facilitering en financiën

Artikel 10 Faciliteiten

  • 1.

    De gemeente Capelle aan den IJssel stelt de volgende faciliteiten ter beschikking van het adviesorgaan:

    • a.

      een vergaderruimte met bijbehorende voorzieningen en gangbare consumpties (op verzoek);

    • b.

      de mogelijkheid gebruik te maken van een bruikleen iPad, kopieervoorzieningen en van de mogelijkheid om post te verzenden;

    • c.

      het college neemt jaarlijks een budget in de begroting op ten behoeve van de Wmo-adviesraad. Dit budget is voor de helft bestemd voor deskundigheidsbevordering en de helft is bedoeld als onkostenvergoeding voor de leden van de Wmo-adviesraad;

    • d.

      de onkostenvergoeding is gekoppeld aan de vergaderingen van de Wmo-adviesraad, met een maximum van 10 vergaderingen per jaar. De vergoeding bestaat voor 1/3 deel uit een vast bedrag per vergadering, 2/3e deel is gekoppeld aan daadwerkelijke aanwezigheid bij de vergadering;

    • e.

      de voorzitter en de secretaris ontvangen voor de in de regeling genoemde taken een extra maandelijkse vergoeding, passend binnen het daarvoor beschikbare budget van de Wmo-adviesraad, voor de onkostenvergoedingen;

    • f.

      om aanspraak te kunnen maken op het budget voor de deskundigheidsbevordering dient de Wmo-adviesraad een voorstel op te stellen, dat moet worden goedgekeurd door het afdelingshoofd van Publiekszaken, waaronder dit budget valt.

Titel 6 Slotbepalingen

Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling wordt aangehaald als “Regeling Wmo-adviesraad gemeente Capelle aan den IJssel 2015” en treedt in werking op de dag waarop zij door het college van burgemeester en wethouders is bekendgemaakt.

  • 2.

    Op de dag van inwerkintreding van de in lid 1 vermelde regeling wordt de regeling Wmo-adviesraad Capelle aan den IJssel 2010 ingetrokken.

Ondertekening

Capelle aan den IJssel, 22 september 2015.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de burgemeester,
drs. A.R. Ruijmgaart RA MGA, loco. J.F. Koen.