Regeling vervallen per 06-01-2018

Verordening op de heffing en invordering van leges

Geldend van 25-01-2017 t/m 05-01-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges

De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gelet op het bepaalde in artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende:

Verordening op de heffing en invordering van leges.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag van die kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag

  • e.

    van dat kalenderjaar;

  • f.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • g.

    "Wabo": de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

  • 1.

    het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • 2.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    bewijs van in leven zijn strekkende tot het ontvangen van pensioenen of lijfrenten of andere periodieke uitkeringen ten laste van een publiekrechtelijk lichaam of een bij de wet ingesteld pensioenfonds;

  • b.

    stukken afgegeven, of diensten verricht in het persoonlijk belang van personen die door een verklaring van de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats van hun onvermogen doen blijken, onverminderd hetgeen hieromtrent is bepaald in deze verordening;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    stukken, opgaven en inlichtingen, onderzoeken en dergelijke die volgens wettelijke voorschriften

  • e.

    kosteloos worden verstrekt of verricht;

  • f.

    beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften inzake plaatselijke belastingen;

  • g.

    beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas.

Artikel 5 Tarieven

  • a. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overige in dit artikel bepaalde.

  • b. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • c. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • d. Voor belastingbedragen tot € 5,-- vindt geen invordering plaats. Voor de toepassing van de vorige volzin wordt het totaal van de op één aanslagbiljet verenigde verschuldigde bedragen leges aangemerkt als één belastingaanslag.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wijze van een mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval

de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • 1.

    a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving; b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval

    van toezending daarvan, uiterlijk op de laatste dag van de maand volgend op de maand die

    in de dagtekening van de kennisgeving is vermeld.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering en Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1. (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Legesverordening 2017.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    De "Legesverordening 2016” van 14 december 2015, wordt ingetrokken met ingangvan de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 19 december 2016,
de griffier,                                                      de voorzitter,

Bijlage 2 Algemene dienstverlening

Titel 1

Algemene dienstverlening

 

 

 

 

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

 

 

 

 

Het voltrekken van een huwelijk op andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de wet van 23 april 1879 (Stb. Nr. 72) voor kosteloze huwelijksvoltrekking is bepaald

 

 

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis aan de Rivierweg 111 op:

 

 

1.1.1.1

maandag en donderdag tussen 10.00 en 17.00 uur

476,50

1.1.1.2

dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur 

476,50

1.1.1.3

zaterdag tussen 9.00 en 12.00 uur

741,50

1.1.2

Gereserveerd

 

 

1.1.2.1

Gereserveerd

 

 

1.1.2.2

Gereserveerd

 

 

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het BW :

 

 

1.1.3.1

maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 20.00 uur

368,75

1.1.3.2

zaterdag tussen 9.00 en 20.00 uur en zondag tussen 12.00 en 20.00 uur

396,00

1.1.3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het eenmalig aanwijzen van een trouwlocatie

0,00

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

65,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

 

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

12,90

1.1.5.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in kunstleer

25,70

1.1.5.3

een trouwboekje of partnerschapboekje in leer

37,80

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het wijzigen of annuleren van een huwelijk, of een registratie van een partnerschap zoals genoemd onder 1.1.1 en 1.1.3 na in behandelname:

 

 

1.1.6.1

bij wijziging of annulering van de datum langer dan 1 maand voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap

54,50

1.1.6.2

bij wijziging of annulering van een huwelijk binnen 1 maand voor de geplande huwelijksdatum of een registratie van een partnerschap

109,00

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het wijziging of annulering van de datum van een kosteloos huwelijk, of de registratie van een partnerschap

54,50

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

13,65

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

1.1.10

Wanneer de gemeente – in uitzonderlijke gevallen- zorg draagt voor de aanwezigheid van één of twee getuigen is per getuige een bedrag verschuldigd van

54,50

1.1.11

Het tarief bedraagt voor het benoemen van een persoon in de functie van buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van een huwelijk

136,50

1.1.12

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een Laissez-passer voor een overleden persoon

11,80

 

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

 

 

 

 

 

 

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

 

1.2.1

van een nationaal paspoort:

 

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

* €

64,75

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

* €

51,45

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1 (zakenpaspoort):

 

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

* €

64,75

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

* €

51,45

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

* €

64,75

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

* €

51,45

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

* €

51,45

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

 

 

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

* €

50,65

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

* €

28,60

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

* €

47,55

 

* Dit is het maximumtarief vanaf 1 januari 2017.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

 

 

 

 

 

 

1.3.1

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

* €

38,95

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt:

 

 

1.3.2.1

bij een spoedlevering vermeerderd met

** €

34,10

1.3.2.2

Bij een aanvraag in verband met beschadiging of vermissing van een eerder afgegeven rijbewijs, anders dan door inbraak in eigen woning, vermeerderd met

25,00

 

* Dit is het maximumtarief vanaf 1 januari 2017.

** Het rijkskostendeel van de verhoging

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

 

 

 

 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

9,05

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

 

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

565,00

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

2.248,00

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

3.958,00

1.4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

16.229,00

1.4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

26.251,00

 

1.4.2.3

indien de in dit hoofdstuk genoemde stukken op basis van een schriftelijk, telefonisch of e-mail verzoek worden verstrekt, wordt naast de leges een vergoeding in rekening gebracht voor verzend- en administratiekosten van

6,00

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisadministratie personen.

 

 

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

13,50

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende van één jaar:

 

 

1.4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

564,00

1.4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

2.248,00

1.4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

3.958,00

1.4.4.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

16.229,00

1.4.4.2.5

voor 10.000 verstrekkingen

26.251,00

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit registratie personen

* €

22,85

1.4.6

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

* €

7,50

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

13,65

 

* Dit is het maximumtarief.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

 

 

 

 

 

 

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

0,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

 

 

 

 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikelen 35 en 39 van de Wet bescherming persoonsgegevens

* €

4,50

 

* Dit is het maximumtarief.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

 

 

 

 

 

 

1.7.1

Gereserveerd

 

 

1.7.2

Gereserveerd

 

 

1.7.3

Gereserveerd

 

 

1.7.4

Gereserveerd

 

 

1.7.5.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van een verordening, nota of rapport, alsmede aanvullingen daarop, waarvan het aantal bedrukte bladzijden bedraagt:

 

 

1.7.5.1

1 tot en met 20

8,00

1.7.5.2

voor elke volgende geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde

0,11

 

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

 

 

 

 

 

 

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie (analoog of digitaal) van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 

 

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

0,11

1.8.1.1.2

in formaat A3

0,22

1.8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk (analoog of digitaal) van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 

 

1.8.1.2.1

per ongekleurde lichtdruk

9,70

1.8.1.2.2

per gekleurde lichtdruk

19,30

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift (analoog of digitaal) van of uittreksel uit:

 

 

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

13,65

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

13,65

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

13,65

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

13,65

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingen-registratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

13,65

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën (analoog of digitaal) van:

 

 

1.8.3.1

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

0,05

1.8.3.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

0,07

1.8.3.3

het gemeentelijke adressen- en coördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat

0,06

1.8.3.4

andere dan met name in deze tabel of in een andere wettelijke regeling

genoemde digitale bestanden op gegevensdrager zoals CD-ROM en DVD,of via e-mail

11,60

 

 

 

 

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

 

 

 

 

 

 

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

 *€

41,35

1.9.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn (voorheen attestatie de vita)

*€

12,90

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

9,05

1.9.4

tot het verkrijgen van een internationaal uittreksel uit het persoonsregister

13,65

1.9.5

tot het verkrijgen van een bewijs van opneming in het persoons- of verblijfsregister

9,05

1.9.6

tot het ter legalisering zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager

13,65

1.9.7

tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap

9,05

1.9.8

tot het afgeven van verlof tot uitstel van begraven of cremeren

13,65

  

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

 

 

 

 

 

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

13,65

1.10.2

Gereserveerd

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

 

 

 

 

 

 

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.11.1

Gereserveerd

 

 

1.11.2

tot het verkrijgen van een urgentieverklaring (regionaal vastgesteld)

50,00

1.11.3

indien de verklaring als bedoeld in 1.11.2 op medische gronden wordt aangevraagd, wordt genoemd bedrag voor medische keuring verhoogd met

39,50

 

 

 

 

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

 

 

 

 

 

 

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.12.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

54,60

1.12.1.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

54,60

1.12.2

indien aanvragen als bedoeld in de subonderdelen 1.12.1.1 en 1.12.1.2 gelijktijdig worden ingediend en woonruimten in hetzelfde gebouw,

zoals een flat, een school of een kantoor betreffen, worden de in die subonderdelen bedoelde leges slechts eenmaal geheven.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

 

 

 

 

 

 

1.13

Gereserveerd

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen

 

 

 

 

 

 

1.14

Gereserveerd

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

 

 

 

 

 

 

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.15.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

82,00

1.15.2

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het hebben van een terras ten behoeve van het uitoefenen van een horecabedrijf

109,00

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 16

Kansspelen

 

 

 

 

 

 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen (tarieven Speelautomaten besluit 2000):

 

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

*€

56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste speelautomaat

*€

56,50

 

en voor iedere volgende kansspelautomaat

*€

34,00

1.16.1.3

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van 5 jaar of voor onbepaalde tijd

*€

226,50

1.16.1.4

voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van 5 jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat

*€

226,50

 

en voor iedere volgende kansspelautomaat

*€

136,00

 

* Dit is het maximumtarief.

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

 

 

 

 

 

 

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot :

 

 

1.17.1.1

het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of buitenschoolse opvang) of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

2.249,50

1.17.1.2

het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

524,50

1.17.1.3

het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal als bedoeld in artikel 2.2. van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

2.249,50

1.17.2.1

Indien de in 1.17.1.1 en 1.17.1.3 bedoelde aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van twee weken na het in behandeling nemen ervan, bedraagt de teruggaaf 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

 

1.17.2.2

Indien de in 1.17.1.1 bedoelde aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van tien weken na het in behandeling nemen ervan, of wordt afgewezen op grond van de inspectie voor aanvang exploitatie, bedraagt de teruggaaf 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges

 

 

 

 

 

 

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

 

 

 

 

 

 

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

77,00

1.18.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het onder 1.18.1 genoemde bedrag vermeerderd met een bedrag van € 0,72 per strekkende meter sleuf met een minimum van

33,70

1.18.1.2

indien het betreft werkzaamheden waarbij sprake is van het bijleggen van een tracé wordt in afwijking van het voorgaande het onder 1.18.1 genoemde bedrag vermeerderd met een bedrag van € 0,15 per strekkende meter sleuf met een minimum van

33,70

 

Hoofdstuk 19

Verkeer en Vervoer

 

 

 

 

 

 

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.19.1

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

*€

31,00

1.19.2

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

*€

31,00

1.19.3

tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

57,00

1.19.4

tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot het parkeren van een voertuig als bedoeld in artikel 5:6, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening 2013 voor een periode van vier dagen

13,65

1.19.5

tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar een verbod tot lang parkeren geldt

0,00

 

 

 

 

Hoofdstuk 20

Diversen

 

 

 

 

 

 

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.20.1.1

tot het verlenen van een vergunning voor het plaatsen van een bord, doek, scherm of dergelijk voorwerp tot reclame of aankondiging dienend, per vergunning (voor maximaal een periode van vier weken)

54,50

1.20.1.2

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het plaatsen van een bouw- of makelaarsbord voor de periode van maximaal drie maanden met een oppervlakte tot:

 

 

1.20.1.2.1

vijf vierkante meter

272,00

1.20.1.2.2

voor elke tien volle vierkante meter of gedeelte daarvan wordt het onder 1.20.1.2.1 genoemde tarief verhoogd met een bedrag van

285,50

1.20.1.2.3

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning, voor onbepaalde tijd, tot het plaatsen van aankondigingen dienend tot reclame anders dan bedoeld onder 1.20.1.2.1 en 1.20.1.2.2

136,50

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

13,65

1.20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken (analoog of digitaal), voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

 

1.20.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

0,11

1.20.2.2.2

per pagina op papier in kleur van A4-formaat

1,10

1.20.2.2.3

per pagina op papier van A3-formaat

0,22

1.20.2.2.4

per pagina op papier in kleur van A3-formaat

3,00

1.20.2.2.5

per pagina op papier van A2-formaat

5,00

1.20.2.2.6

per pagina op papier van A1-formaat

7,00

1.20.2.2.7

per pagina op papier van A0-formaat

9,00

1.20.2.2.8

voor het verzenden van een faxbericht per pagina:

 

 

1.20.2.2.8.1

formaat A4 binnen Nederland

1,50

1.20.2.2.8.2

formaat A4 binnen Europa

1,75

1.20.2.2.8.3

formaat A4 buiten Europa

3,50

1.20.2.3

een (gunstige) beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

54,50

1.20.2.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

13,65

1.20.2.5

de in het Legesbesluit akten burgerlijke stand of de in Titel 1 van deze tarieventabel genoemde leges worden, indien het verzoek op basis van een schriftelijk of e-mail verzoek in behandeling wordt genomen, verhoogd met een bedrag voor verzend en administratiekosten van

6,00