Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR6291
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR6291/1
Regeling Inconvenienten gemeente Capelle aan den IJssel 2008
Geldend van 14-10-2008 t/m heden
Intitulé
Regeling Inconveniënten gemeente Capelle aan den IJssel 2008Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel;
gehoord de commissie voor Georganiseerd Overleg en de Ondernemingsraad
b e s l u i t :
vast te stellen de Regeling Inconveniënten gemeente Capelle aan den IJssel 2008
Artikel 1 Begripsomschrijving
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Ambtenaar
De ambtenaar in de zin van artikel 1:1, lid 1 sub a van de CAR/UWO.
Bevoegd gezag
Het college van burgemeester en wethouders dan wel de door deze in mandaat aangewezen medewerker.
Functie
Het geheel van werkzaamheden dat blijkens een functiebeschrijving door de medewerker wordt verricht.
Fulltime betrekking
Een betrekking waarvan de formele arbeidsduur 36 uur per week bedraagt.
Parttime betrekking
Een betrekking waarvan de formele arbeidsduur minder dan 36 uur per week bedraagt.
Inconveniënt
Een omstandigheid voortvloeiend uit de uitoefening van de functie, die als extra bezwarend wordt ervaren, in redelijkheid niet vermijdbaar is en zodoende een extra beroep doet op de inzet van de medewerker om onder die omstandigheid te werken.
Zwaar werk
Alle vormen van spierbelasting als gevolg van zwaarte van de materialen, onderdelen, werktuigen, gereedschappen en dergelijke waarmee wordt gewerkt in samenhang met het vereiste werktempo.
Invloed van weersgesteldheid
Werken in weersomstandigheden die bezwarend zijn bij de uitoefening van de functie door het onaangename karakter, zoals regen, sneeuw, mist, hitte, wind, relatieve vochtigheid.
Werk met afkeer
Werken in situaties die stank (onaangename geur) geven of die walging/afkeer oproepen of lichamelijke reacties (huidprikkelingen, irritaties) teweeg brengen, zoals rook, damp, stof, onaangename materialen.
Werk met hinderlijk geluid en/of trillingen
Werken in een omgeving, waarbij lawaai hinderlijk is, dan wel onaangenaam is in fysieke zin en/of werken met hulpmiddelen/apparatuur die trillingen veroorzaken.
Artikel 2 Inconveniënten
Onder inconveniënten vallen:
- a.
zwaar werk;
- b.
invloed van weersgesteldheid;
- c.
werk met afkeer;
- d.
werk met hinderlijk geluid en/of trillingen.
Artikel 3 Aanwijzing
Het bevoegd gezag kan aan een ambtenaar die een functie vervult waaraan een inconveniënt is verbonden welke functie is opgenomen in de bij deze regeling behorende bijlage, een toelage per maand toekennen.
Artikel 4 Toelage
-
1. Aan de in artikel 3 bedoelde door het bevoegd gezag aangewezen ambtenaar wordt een toelage per maand verstrekt. De toelage is een pensioengevend bestanddeel van de bezoldiging.
-
2. De toelage bedraagt, afhankelijk ter beoordeling van het bevoegd gezag van de zwaarte van de inconveniënt, per maand een brutobedrag dat gelijk is aan 4% (categorie I van de Bijlage behorende bij de onderhavige regeling) dan wel 2% (categorie II van de Bijlage behorende bij de onderhavige regeling) van regelnummer 10 van bijlage II behorende bij de Salaristabel gemeenteambtenaren oude structuur.
-
3. Voor een ambtenaar met een parttime betrekking wordt de toelage naar rato uitbetaald.
-
4. Als een ambtenaar wegens ziekte of wegens een andere reden langdurig afwezig is, vervalt de in dit artikel bedoelde toelage met ingang van de eerste dag van de tweede maand die volgt op de maand waarin de medewerker zijn betrekking niet vervult.
-
5. De toelage wordt op grond van een door het bevoegd gezag ondertekende declaratie per kwartaal uitbetaald aan de ambtenaar.
Artikel 5 Afbouwtoelage
-
1. Aan de ambtenaar van wie de bezoldiging een blijvende verlaging ondergaat als gevolg van een buiten zijn toedoen gelegen beëindiging van de werkzaamheden waarbij sprake is van inconveniënten, wordt een afbouwtoelage overeenkomstig het bepaalde in artikel 22 van de Bezoldigingsverordening gemeente Capelle aan den IJssel 2002 toegekend als:
- a.
die blijvende verlaging ten minste 3% bedraagt van de som van het salaris en de toelage;
- b.
de medewerker deze toelage ten minste twee jaar zonder wezenlijke onderbreking heeft genoten.
- 2.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt onder wezenlijke onderbreking verstaan een onderbreking van langer dan twee maanden.
- 3.
De afbouwtoelage bevat een maandelijkse vermindering van 25% van de oorspronkelijke toelage.
- 2.
- a.
Artikel 6 Onvoorziene gevallen
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het bevoegd gezag een bijzondere regeling treffen.
Artikel 7 Slotbepaling
- 1.
Deze regeling kan worden aangehaald als Regeling Inconveniënten gemeente Capelle aan den IJssel 2008.
- 2.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag van zijn vaststelling.
Het college van burgemeester en wethouders, 20 februari 2004,
de secretaris, de burgemeester,
G.Kruijt. J.J. van Doorne.
Bijlage behorende bij de Regeling Inconveniënten gemeente Capelle aan den IJssel 2008
Categorie I
De volgende functies komen in aanmerking voor een toelage van 4% overeenkomstig artikel 4, lid 2.
Afdeling Functie Inconveniënt
Uitvoering/unit Specialismen chauffeur stof/vuil bij grof vuil,
(kolkenzuiger) open vuilniszakken werken in/met riool, stank, vies, gevaarlijk (H2S) zwaar werk (lichten putdeksels en
werken met zuigslang
Uitvoering/unit Specialismen onderhoudsspecialist installaties werken in/met riool, stank, vies, gevaarlijk (H2S) (ontstoppen van pompen en het schoonmaken van
drukriolering is extra vies) zwaar werk (demonteren pompen, bedienen afsluiters en dergelijke)
Uitvoering/unit Specialismen onderhoudsspecialist zwaar en gevaarlijk werk (hoog in bomen werken met bijvoorbeeld
kettingzagen) hinder door dragen beschermingsmiddelen
Categorie II
De volgende functies komen in aanmerking voor een toelage van 2% overeenkomstig artikel 4, lid 2.
Afdeling Functie Inconveniënt
Uitvoering/unit Onderhoud medewerker onderhoud biologische agentia met ondermeer
bosmaaier, vingerbalk en
houtversnipperaar
Uitvoering/unit Onderhoud allround medewerker biologische agentia
(Onderhoud/Specialismen) met ondermeer bosmaaier,
vingerbalk en houtversnipperaar
Uitvoering chauffeur stof/vuil bij grof vuil en open (trekker, vrachtwagen) vuiliniszakken
Uitvoering/unit Specialismen onderhoudsmonteur zwaar en gevaarlijk werk
Toelichting op de Regeling inconveniënten gemeente Capelle aan den IJssel 2008
De Regeling inconveniënten gemeente Capelle aan den IJssel 2008 is vastgesteld onder intrekking van de bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van 8 oktober 1991 vastgestelde Regeling inconveniënten van de gemeente Capelle aan den IJssel.
In de onderhavige regeling is vastgelegd welke bezwarende werkomstandigen worden aangemerkt als een inconveniënt – derhalve de begripsomschrijving - en welke toelage casu quo vergoeding hiervoor wordt toegekend.
In de bijlage van de regeling is vastgelegd welke functies binnen de gemeentelijke organisatie in aanmerking komen voor een vergoeding voor het inconveniënt. In deze functies, die alle voorkomen binnen de afdeling Uitvoering, is een onderscheid gemaakt in twee categorieën. Dit onderscheid is gebaseerd op de zwaarte van de inconveniënt.
In de onderhavige regeling is ten opzichte van de voorheen bestaande regeling inconveniënten geen wijziging gekomen wat betreft de hoogte van de vergoeding. Om die reden is aansluiting gezocht bij een regelnummer in de salaristabel van CAR/UWO waarvan het bedrag overeenkomt met het voorheen geldende bedrag. Het betreft een regelnummer in bijlage II behorende bij de Salaristabel gemeenteambtenaren oude structuur.
In de regeling is tevens opgenomen de hoogte van de toelage per maand, alsmede de wijze waarop een afbouw van de toelage plaatsvindt indien er buiten toedoen van de medewerker sprake is van een beëindiging van de werkzaamheden waarvoor de toelage is toegekend.
De uitbetaling van de toelage vindt na afloop van een kwartaal plaats door de salarisadministratie van de afdeling Administratie. De grondslag voor de uitbetaling wordt gevormd door een door het betreffende afdelingshoofd ondertekende declaratie.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl