Regeling vervallen per 01-10-2019

Reglement van Orde voor de raadscommissie van de gemeente Dalfsen 2014

Geldend van 03-06-2014 t/m 31-12-2016

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling raadscommissie

Artikel 3 Taken

Artikel 4 Samenstelling

Artikel 5 De voorzitter

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

Artikel 6a Commissieleden bij wijzigingen van fracties

Artikel 7 Griffier en commissiegriffier

Hoofdstuk 3: Aanwezigheid college en burgemeester

Artikel 8 Burgemeester en wethouders

Artikel 9

Hoofdstuk 4: Vergaderingen

Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen

Artikel 10 Vergaderfrequentie

Artikel 11 Oproep

Artikel 12 De agenda

Artikel 13 Inzage van stukken

Artikel 14 Openbare kennisgeving

Paragraaf 2 Orde der vergadering

Artikel 15 Opening vergadering; quorum

Artikel 16 Spreekrecht burgers

Artikel 17 Auditieve verslaglegging

Artikel 17a Besluitenlijst

Artikel 18 Spreekregels

Artikel 19 Volgorde sprekers

Artikel 20 Aantal spreektermijnen

Artikel 21 Spreektijd

Artikel 22 Voorstellen van orde

Artikel 23 Handhaving orde; schorsing

Artikel 24 Beraadslaging

Artikel 25 Deelname aan de beraadslaging door anderen

Artikel 26 Advies

Hoofdstuk 5: Besloten vergadering

Artikel 27 Algemeen

Artikel 27a Besluitenlijst

Artikel 28 Auditieve verslaglegging

Artikel 29 Geheimhouding

Artikel 30 Opheffing geheimhouding

Hoofdstuk 6: Toehoorders en pers

Artikel 31 Toehoorders en pers

Artikel 32 Geluid- en beeldregistraties

Artikel 33 Gebruik communicatiemiddelen

Hoofdstuk 7: Slotbepalingen

Artikel 34 Uitleg verordening

Artikel 35 Inwerkingtreding

De raad van de gemeente Dalfsen;

Gezien het voorstel van het presidium, d.d. 23 april 2014;

Overwegende, dat het wenselijk is de besluitvorming door de raad te laten voorbereiden door een raadscommissie;

Gelet op artikel 82 Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raadscommissie van de gemeente Dalfsen 2014.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • 1.

    voorzitter: de voorzitter van de raadscommissie of diens vervanger;

  • 2.

    lid: lid van de raadscommissie

  • 2a.

    commissielid: lid van de raadscommissie, niet zijnde raadslid.

  • 3.

    commissiegriffier: secretaris van de raadscommissie of diens vervanger

  • 4.

    griffier: raadsgriffier of diens vervanger

  • 5.

    vergadering: vergadering van de raadscommissie

  • 6.

    initiatiefvoorstel: een voorstel als bedoeld in artikel 147a van de Gemeentewet.

Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling raadscommissie

De raad stelt een raadscommissie in.

Artikel 3 Taken

De raadscommissie heeft de volgende taken:

  • a.

    het uitbrengen van advies aan de raad over voorstellen van het college en initiatiefvoorstellen van één of meerdere raadsleden die worden aangeboden ter besluitvorming door de raad.

  • b.

    het uitbrengen van advies aan de raad uit eigener beweging.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. De raadscommissie bestaat uit de leden van de gemeenteraad.

  • 2. De raad benoemt op voordracht van een fractie voor iedere fractie maximaal twee commissieleden per fractie, die zitting in de raadscommissie kunnen hebben ter vervanging van een raadslid.

  • 3. De in het tweede lid genoemde commissieleden dienen tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van een politieke groepering.

  • 4. De artikelen 10 tot en met 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een commissielid.

Artikel 5 De voorzitter

  • 1. De raad benoemt uit zijn midden twee voorzitters.

  • 2. De beide benoemde voorzitters leiden bij toerbeurt een vergadering, zij stellen hiertoe in onderling overleg een rooster op. Bij verhindering of ontstentenis van beide voorzitters, wordt de vergadering voorgezeten door de plaatsvervangend raadsvoorzitter.

  • 3. [vervallen]

  • 4. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      wat deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1. De zittingsperiode van de leden, de voorzitters en hun plaatsvervanger en commissieleden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2. Leden en commissieleden houden op lid te zijn van een raadscommissie indien zij niet meer voldoen aan de in artikel 4, derde lid, gestelde eisen.

  • 3. De raad kan een commissielid ontslaan op voorstel van de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd.

  • 4. De raad kan de voorzitter of zijn plaatsvervanger schorsen of ontslaan.

  • 5. De voorzitters en hun plaatsvervanger kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6. Indien door overlijden of ontslag van een lid een vacature ontstaat, wordt in deze vacature voorzien zodra de plaatsvervanging van het lid in de gemeenteraad tot stand is gekomen.

Artikel 6a Commissieleden bij wijzigingen van fracties

  • 1. Indien een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van het commissielid dat op voordracht van die fractie is benoemd van rechtswege.

  • 2. Artikel 4 is van overeenkomstige toepassing indien sprake is van een nieuwe fractie als bedoeld in artikel 8a van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Dalfsen 2014

Artikel 7 Griffier en commissiegriffier

  • 1. De door de raad benoemde griffier vervult tevens de rol van commissiegriffier.

  • 2. De commissiegriffier is in iedere vergadering aanwezig.

  • 3. Bij zijn afwezigheid wordt hij vervangen door zijn door de raad benoemde plaatsvervanger of een door de raad benoemde commissiegriffier.

Hoofdstuk 3: Aanwezigheid college en burgemeester

Artikel 8 Burgemeester en wethouders

  • 1. De voorzitter kan de burgemeester en één of meer wethouders uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 2. Indien de burgemeester of een wethouder bij een vergadering aanwezig wil zijn en wil deelnemen aan de beraadslagingen, doet hij hiertoe een verzoek aan de voorzitter.

  • 3. De voorzitter neemt zo spoedig mogelijk een voorlopige beslissing op het verzoek.

  • 4. De raadscommissie kan bij aanvang van de vergadering beslissen dat de burgemeester en één of meer wethouders niet in de vergadering aanwezig mogen zijn of aan de beraadslagingen mogen deelnemen.

Artikel 9

[vervallen]

Hoofdstuk 4: Vergaderingen

Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen

Artikel 10 Vergaderfrequentie

  • 1. In de regel vinden de vergaderingen van de raadscommissie plaats op de 1e en 2e maandag van de maand, beginnen om 19.30 uur en worden gehouden in het gemeentehuis.

  • 2. De raadscommissie vergadert voorts indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien tenminste twee leden schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

  • 3. De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover overleg met de griffier.

Artikel 11 Oproep

  • 1. De voorzitter zendt ten minste acht werkdagen voor een vergadering de leden van de raadscommissie een schriftelijke oproep onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

  • 2. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden van de raadscommissie beschikbaar gesteld.

  • 3. Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 10, tweede lid, worden deze agenda en de daarbij horende stukken met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede lid van de Gemeentewet bedoelde stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden van de raadscommissie beschikbaar gesteld.

Artikel 12 De agenda

  • 1. Voordat de schriftelijke oproep wordt verzonden, stelt agendacommissie de voorlopige agenda van de vergadering voorlopig vast.

  • 2. In spoedeisende gevallen kan de agendacommissie na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.

  • 3. Bij aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.

  • 4. Wanneer de raadscommissie een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, kan hij aan het college of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. De agendacommissie bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

  • 5. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

Artikel 13 Inzage van stukken

  • 1. Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de digitale oproep voor een ieder op het raadsinformatiesysteem geplaatst. De voorzitter maakt van de plaatsing melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 2. Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 3. Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier een lid inzage.

Artikel 14 Openbare kennisgeving

  • 1. De vergadering wordt door aankondiging in Kernpunten en/of door plaatsing op de internetpagina van de gemeente ter openbare kennis gebracht.

  • 2. De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering;

    • b.

      de wijze waarop en de plaats waar een ieder de voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c.

      de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht bedoeld in artikel 18;

    • d.

      de (eventuele) uitzending van de raadsvergadering via het raadsinformatiesysteem waarop de uitzending is te bekijken.

Paragraaf 2 Orde der vergadering

Artikel 15 Opening vergadering; quorum

  • 1. De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 2. Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de oproep is gelegen.

  • 3. Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing.

Artikel 16 Spreekrecht burgers

  • 1. Na de opening van de vergadering kunnen aanwezige burgers gezamenlijk gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren over geagendeerde onderwerpen.

  • 2. Het woord kan niet gevoerd worden over:

    • a.

      een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;

    • b.

      benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.

  • 3. Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk 12.00 uur op de werkdag voorafgaand aan de vergadering aan de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren.

  • 4. De voorzitter bepaalt op voorstel van de griffier de volgorde van sprekers. De volgorde wordt bepaald door de volgorde van de agendapunten waarop ingesproken wordt en de volgorde van aanmelding, tenzij de voorzitter in het belang van de orde van de vergadering anders besluit.

  • 5. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd. Als op voorhand te voorzien is dat vanwege het aantal aangemelde insprekers de spreektijd bekort dient te worden, zullen de insprekers hierover vooraf worden geïnformeerd opdat zij tijdig rekening kunnen houden met een kortere spreektijd.

  • 6. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter of een lid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.

Artikel 17 Auditieve verslaglegging

  • 1. Van hetgeen in de openbare vergadering wordt besproken wordt een digitale beeldopname gemaakt.

  • 2. De beeldopname wordt zo spoedig mogelijk, doch tenminste in de eerste week na de vergadering, gepubliceerd op de gemeentelijke internetpagina.

Artikel 17a Besluitenlijst

  • 1. Van hetgeen in de openbare commissievergadering wordt besloten, wordt onder verantwoordelijkheid van de commissiegriffier een besluitenlijst gemaakt.

  • 2. De besluitenlijst bevat:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de commissiegriffier en de ter vergadering aanwezige leden, de secretaris-directeur, de wethouders, alsmede van de leden die afwezig waren en de overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een zakelijke samenvatting van het advies aan de raad;

  • 3. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering aan de commissie ter vaststelling aangeboden.

  • 4. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

Artikel 18 Spreekregels

  • 1. Een lid, de voorzitter, de burgemeester, een wethouder en de secretaris-directeur spreken vanaf hun plaats of van de spreekplaats en richten zich tot de voorzitter.

  • 2. Bij bijzondere gelegenheden kan de voorzitter bepalen dat de in het eerste lid genoemde personen vanaf een andere plaats spreken.

Artikel 19 Volgorde sprekers

  • 1. Een lid, de burgemeester, een wethouder of de secretaris-directeur, voeren het woord na het aan de voorzitter gevraagd en van hem verkregen te hebben.

  • 2. De volgorde van sprekers kan worden gewijzigd, wanneer het woord wordt gevraagd over de orde van de vergadering.

Artikel 20 Aantal spreektermijnen

  • 1. De beraadslaging over een onderwerp of voorstel geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2. Elke spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten.

  • 3. Een lid mag in een termijn niet meer dan één maal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4. Bij de bepaling hoeveel malen een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 21 Spreektijd

De voorzitter bepaalt hoeveel spreektijd er gehanteerd wordt per agendapunt. Een lid of commissielid kan een voorstel doen over de spreektijd van de leden. De voorzitter bepaalt, gehoord hebbende de raadscommissie, of het voorstel wordt gehonoreerd.

Artikel 22 Voorstellen van orde

  • 1. De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2. Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3. Over een voorstel van orde beslist de raadscommissie terstond.

Artikel 23 Handhaving orde; schorsing

  • 1. Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 2. De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

  • 3. De voorzitter kan de raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 24 Beraadslaging

  • 1. De raadscommissie kan op voorstel van de voorzitter of een lid beslissen over één of meer onderdelen van een onderwerp of voorstel afzonderlijk te beraadslagen.

  • 2. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

Artikel 25 Deelname aan de beraadslaging door anderen

  • 1. De raadscommissie kan bepalen dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging voor het beantwoorden van technische vragen of het geven van een toelichting. Hieronder worden in ieder geval begrepen de secretaris/directeur, ambtenaren in dienst van de gemeente Dalfsen, leden van de rekenkamer(commissie) en de accountant.

  • 2. Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen alvorens met de beraadslaging ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

Artikel 26 Advies

  • 1. Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2. Nadat de beraadslaging is gesloten, beslist de raadscommissie of het onderwerp of voorstel voor besluitvorming aan de raad wordt aangeboden. Zij beslist daarbij, op voorstel van de voorzitter, of het voorstel of onderwerp als A-stuk (=akkoordstuk) dan wel B-stuk (=bespreekstuk) wordt voorgelegd.

Hoofdstuk 5: Besloten vergadering

Artikel 27 Algemeen

Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering. Enkel besloten vergaderingen op basis van een uitzonderingsgeval van de Wet Openbaarheid van Bestuur (artikel 10 en 11) zijn toegestaan.

Artikel 27a Besluitenlijst

  • 1. De besluitenlijst van een besloten commissievergadering wordt niet rondgedeeld, maar ligt uitsluitend voor de leden ter inzage.

  • 2. Deze besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden.

    a.Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een besluit over het al dan niet openbaar maken van deze besluitenlijst. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

  • 3. De geluidsopname van een besloten vergadering worden niet toegezonden of op de gemeentelijke internetpagina gepubliceerd, maar zijn uitsluitend voor de leden te beluisteren bij de griffier.

Artikel 28 Auditieve verslaglegging

De geluidsopname van een besloten vergadering worden niet toegezonden of op de gemeentelijke internetpagina gepubliceerd, maar zijn uitsluitend voor de leden te beluisteren bij de griffier.

Artikel 29 Geheimhouding

Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.

Artikel 30 Opheffing geheimhouding

Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Hoofdstuk 6: Toehoorders en pers

Artikel 31 Toehoorders en pers

  • 1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

Artikel 32 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties, anders dan de videoregistratie die door de gemeente Dalfsen zelf voor de website gemaakt worden, willen maken verzoeken de voorzitter om toestemming hiertoe en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

Artikel 33 Gebruik communicatiemiddelen

Tijdens de vergadering is het niet toegestaan om inbreuk te maken op de orde van de vergadering door storend gebruik van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen.

Hoofdstuk 7: Slotbepalingen

Artikel 34 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 35 Inwerkingtreding

  • 1. Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na die waarop het is bekendgemaakt.

  • 2. Op het moment van inwerkingtreding van dit reglement vervalt de “Instellingsverordening raadscommissie Dalfsen – 2008”, zoals die op 23 juni 2008 is vastgesteld en is gewijzigd op 26 november 2012.

  • 3. Dit reglement kan worden aangehaald als: “Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raadscommissie van de gemeente Dalfsen 2014”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn openbare vergadering van 19 mei 2014.

De raad voornoemd,

de voorzitter, de griffier,

drs. H.C.P. Noten drs. J. Leegwater