Beleidsregels evenementen gemeente Dalfsen 2016

Geldend van 12-10-2016 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels evenementen gemeente Dalfsen 2016

Hoofdstuk 1 Inleiding

Binnen de gemeente Dalfsen vinden jaarlijks een groot aantal evenementen plaats. Te denken valt aan, zonder daarbij de niet genoemde evenementen te kort te willen doen, evenementen zoals de Damovofeesten in Dalfsen, de feestweek in Lemelerveld, de Oranjefeesten in Nieuwleusen, het Sproeifeest in Hoonhorst, het Oranjefeest in Oudleusen. Voor een deel worden de evenementen georganiseerd op de evenemententerreinen, maar daarnaast vinden ook in de kernen op andere openbare terreinen veel (kleine) evenementen plaats. Veel inwoners, ondernemers en verenigingen zijn actief betrokken bij het organiseren van evenementen. De gemeente Dalfsen vindt het fijn dat er evenementen georganiseerd worden in de gemeente en wil evenementen zo goed als mogelijk faciliteren.

De oude beleidsregels dateren uit 2005. Sindsdien is er veel veranderd. De evenemententerreinen Nieuwleusen en Dalfsen zijn gerealiseerd en in gebruik genomen, het evenemententerrein Oudleusen is in ontwikkeling en zal naar verwachting in 2017 in gebruik worden genomen en nieuwe evenementen hebben hun intrede gedaan. Belangrijk is dat er een goede balans is tussen enerzijds de belangen van de evenementenorganisaties en haar bezoekers en anderzijds de zorg die de gemeente heeft voor de leefbaarheid van de inwoners van de gemeente Dalfsen. Veel evenementen hebben al een jarenlange traditie en staan elk jaar weer op het programma. Over het algemeen verlopen de evenementen naar tevredenheid.

Het doel van de ‘Beleidsregels evenementen gemeente Dalfsen 2016’ is duidelijk te maken welke regels gelden voor de verschillende evenementen die de gemeente Dalfsen rijk is. Hierbij wordt aangegeven welke wet- en regelgeving van toepassing is en hoe hier invulling aan gegeven wordt. Tevens worden in dit beleid kaders gesteld om evenementen te reguleren. Hierdoor kan het voorkomen worden dat er gevaarlijke situaties ontstaan of dat er in ernstige mate overlast ondervonden wordt van een evenement.

Hoofdstuk 2 Procedure

Grondslag vergunning

Artikel 2:24 Algemene plaatselijke verordening

In de Algemene plaatselijke verordening (Apv) wordt in artikel 2:24 de definitie van een evenement gegeven. Volgens dit artikel moet onder een evenement worden verstaan: ‘Elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak’. In dit artikel zijn eveneens een aantal uitzonderingen op deze definitie opgenomen. Daarnaast zijn er enkele activiteiten benoemd die eveneens vallen onder de definitie van evenement.

Artikel 2:25 Algemene plaatselijke verordening

In artikel 2:25 van de Apv staat dat het verboden is zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. Ook in dit artikel zijn enkele uitzonderingen opgenomen.

Aanwijzing meldingsplichtige evenementen als bedoeld in artikel 2:25, derde lid Apv

Op grond van artikel 2:25 zijn er evenementen die vallen onder de meldingsplicht. De gemeente heeft het vergunningproces evenementen met behulp van een LEAN traject onder de loep genomen. Dat wil zeggen dat er gekeken is naar mogelijkheden om het vergunningverleningsproces sneller en klantvriendelijker te laten verlopen. Uit dit LEAN traject evenementen en in het kader van deregulering bleek dat er vele kleine evenementen jaarlijks opnieuw aangevraagd worden die in het kader van de aantasting van de openbare orde en veiligheid nagenoeg geen risico met zich meebrengen. Deze vergunningplicht is omgezet in een meldingsplicht. De betreffende evenementen zijn in een aanwijzingsbesluit aangewezen.

Indieningstermijn

In de Apv, in artikel 1:2, is geregeld dat een aanvraag om een evenementenvergunning minimaal acht weken voor aanvang van het evenement ingediend moet zijn. De termijn van minimaal acht weken is noodzakelijk om een goede belangenafweging en risicoanalyse te maken. Hiervoor wordt onder andere advies gevraagd aan de politie en de Veiligheidsregio IJsselland (Veiligheidsregio). Voor evenementen die korter dan acht weken voor aanvang van het evenement worden aangevraagd kan het bestuursorgaan besluiten de aanvraag niet in behandeling te nemen. Indien een aanvraag om een evenementenvergunning voor een B of C evenement waarbij een vooroverleg gepland moet worden en waarvoor advies van de politie en de Veiligheidsregio noodzakelijk is, korter dan acht weken voor aanvang van het evenement ingediend wordt, worden hogere leges in rekening worden gebracht.

Daarnaast is in de Apv, in artikel 2:25 lid 2, geregeld dat organisatoren van kleine evenementen waarvoor geen vergunning is vereist uiterlijk veertien werkdagen voorafgaand aan het evenement daarvan melding moeten doen aan de burgemeester middels het vastgestelde formulier.

Classificatie

Evenementen in de gemeente Dalfsen worden in drie categorieën ingedeeld:

Categorie A evenementen zijn kleine, reguliere evenementen die meldingsplichtig zijn.

Categorie B evenementen zijn evenementen met verhoogde aandacht.

Categorie C evenementen zijn risico-evenementen.

Aanvragen om een evenementenvergunning worden geclassificeerd volgens het classificatiesysteem van de Veiligheidsregio.

Beoordelen aanvraag

Elke organisatie is verplicht een aanvraag om evenementenvergunning via het aanvraagformulier in te dienen. Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als deze compleet is. Dit betekent dat naast het ingevulde aanvraagformulier ook een aantal bijlagen meegestuurd moeten worden zoals een situatietekening waarop duidelijk staat aangegeven welke voorwerpen worden geplaatst en op welke locatie en indien van toepassing een indelingstekening van een tent (schaal 1:100). Wanneer het treffen van verkeersmaatregelen aan de orde is, moet ook een verkeersplan worden ingediend. Een veiligheidsplan moet in ieder geval ingediend worden wanneer er tijdens een evenement gebruik gemaakt wordt van gecertificeerde beveiligers, EHBO-ers en gecertificeerde verkeersregelaars. In het veiligheidsplan moet het in ieder geval het volgende worden beschreven:

  • Een risicoanalyse door het omschrijven van de organisatie, soort publiek, omgeving en de te organiseren activiteiten;

  • Programmering;

  • Hoe de organisatie zorgt voor ordehandhaving;

  • Inzet beveiliging (bedrijfsnaam, taken, inzettijden en locaties, aantal beveiligers);

  • Publieksveiligheid;

  • Beschrijving van mogelijke risico’s, scenario’s en de te nemen maatregen (b.v. risicovol weer, ontruiming etc.);

  • Brandveiligheid;

  • Medische zorg en hygiëne;

  • Huisregels;

  • Hoe om te gaan met aanhoudingen.

Wanneer er geen beveiligers, EHBO-ers en/of verkeersregelaars ingezet worden, is het ter beoordeling aan de medewerkers belast met vergunningverlening evenementen of een veiligheidsplan aangeleverd moet worden.

Is er sprake van een nieuw evenement (categorie B of C), dan wordt een vooroverleg georganiseerd tussen organisatie, politie, de veiligheidsregio (brandweer) en de gemeente. Op die manier krijgen alle betrokken partijen een goed beeld van het evenement en de (mogelijke) bijbehorende risico’s. Daarnaast wordt de aanvraag ter inzage gelegd zodat belanghebbenden een zienswijze kunnen indienen. Het initiatief tot een vooroverleg in geval van een bestaand B-evenement ligt bij de medewerkers belast met vergunningverlening evenementen, maar organisaties en/of politie en Veiligheidsregio kunnen zelf ook een verzoek tot vooroverleg indienen.

Aan de evenementenvergunning worden voorschriften verbonden. Dit kunnen onder andere voorschriften zijn die betrekking hebben op:

  • handhaving van de openbare orde;

  • handhaving van de openbare veiligheid;

  • de volksgezondheid;

  • de bescherming van het milieu.

Nieuwe evenementen (categorie B of C) of bestaande B-evenementen worden geëvalueerd indien dit naar oordeel van de medewerkers belast met vergunningverlening evenementen noodzakelijk is. Een evenement wordt in dat geval uiterlijk zes weken na afloop geëvalueerd door eerdergenoemde partijen. Het initiatief tot deze evaluatie ligt bij de medewerkers belast met vergunningverlening evenementen, maar organisaties en/of politie en Veiligheidsregio kunnen zelf ook een verzoek tot evalueren indienen.

Weigeringsgronden

Op grond van artikel 1:8 van de Apv kan een vergunning of ontheffing worden geweigerd in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en/of de bescherming van het milieu. Naast deze genoemde zelfstandige weigeringsgronden, wordt bij de behandeling van de aanvraag eveneens rekening gehouden met de volgende elementen:

  • Spreiding van soortgelijke grote publieksevenementen in eenzelfde dorpskern over het kalenderjaar;

  • Ervaringen in voorgaande jaren en elders;

  • Verwachte overlast;

  • Locatie van het evenement;

  • Advies politie en/of Veiligheidsregio.

Hoofdstuk 3 Evenementenkalender

De gemeente Dalfsen hanteert haar eigen evenementenkalender. Aan het einde van elk jaar kan een organisatie de datum en locatie voor zijn/haar evenement kenbaar maken. De datum van het evenement wordt vervolgens op de website www.dalfsen.nl onder het kopje agenda geplaatst. Er wordt op de evenementenkalender geen onderscheid gemaakt tussen vergunde evenementen en aangevraagde evenementen. De evenementenkalender is dan ook informatief bedoeld. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Hoofdstuk 4 Eindtijden

Evenementen waarvoor een vergunning is vereist, hebben een standaard eindtijd van uiterlijk 24.00 uur. Na 24.00 uur mag er geen muziek meer te gehore worden gebracht op evenementen in de openlucht, feesttenten en bestaande gebouwen. De burgemeester kan ontheffing verlenen van het verbod tot uiterlijk 01.00 uur op maandag t/m zaterdag. Ontheffing is niet mogelijk voor de nacht van zondag op maandag. Indien een verleende ontheffing klachten over geluidsoverlast tot gevolg heeft, kan de burgemeester de ontheffing intrekken. Evenementen die vallen onder de meldingsplicht, hebben een standaard eindtijd van uiterlijk 23.00 uur. Voor kermissen geldt dat de attracties om 24.00 uur moeten sluiten. Hiervan is geen ontheffing mogelijk.

Om een natuurlijk uitstroom van bezoekers te bevorderen, zorgen evenementenorganisaties er voor dat direct na afloop van het evenement de lichten op volle sterkte aan gaan en de muziek uit. Een half uur na afloop van het evenement mag er geen alcoholische drank meer verstrekt worden. Uiterlijk een uur na afloop van het evenement moeten alle bezoekers het terrein hebben verlaten.

Voorbeeld

Wanneer een organisatie een ontheffing van de eindtijd heeft ontvangen tot 01.00 uur zorgt de organisatie er voor dat om 01.00 uur de lichten op volle sterkte aan gaan en de muziek uit. Om 01.30 uur mag er geen alcoholische drank meer verstrekt worden. Uiterlijk om 02.00 uur hebben alle bezoekers het terrein verlaten.

Hoofdstuk 5 Specifieke evenementen

Circussen

Circussen moeten uiterlijk 1 november voorafgaand aan het jaar waarin de circusvoorstelling gehouden wordt kenbaar maken dat zij in aanmerking willen komen voor een evenementenvergunning. De burgemeester verleent maximaal één vergunning per woonkern (Dalfsen en Nieuwleusen) per kalenderjaar en deze vergunning wordt zoveel mogelijk bij toerbeurt verleend. Uiterlijk 15 december voorafgaand aan het jaar waarvoor het circus in aanmerking wil komen voor een vergunning, deelt de burgemeester de beslissing aan het circus mee. Zoals geregeld in artikel 4.14 van het ‘Besluit houders van dieren’ is het niet toegestaan met andere zoogdieren dan die behoren tot de diersoorten, genoemd in bijlage IV van het Besluit, deel te nemen aan een circus of een ander optreden.

Optochten

In de gemeente Dalfsen kennen we optochten die een evenement op zichzelf zijn, zoals de carnavalsoptochten in Lemelerveld en Hoonhorst. Daarnaast kennen we optochten die deel uitmaken van een overkoepelend evenement. Hierbij moet gedacht worden aan de optochten tijdens Koningsdag. Deze evenementen kennen naast de algemene voorschriften ook specifieke voorschriften zoals voorschriften die betrekking hebben op de (carnavals)wagens.

Paasvuren

In de kernen Dalfsen, Hoonhorst, Lemelerveld, Nieuwleusen, Oudleusen en Ankum wordt elk jaar een paasvuur georganiseerd. Naast het doen van een melding of het aanvragen van een evenementenvergunning moeten er een tweetal ontheffingen worden aangevraagd om vuur te mogen stoken. Deze ontheffingen moeten worden aangevraagd op grond van artikel 5:34 van de Apv en artikel 10.2 lid 1 van de Wet Milieubeheer. Voor elk paasvuur moet afzonderlijk een ontheffing worden aangevraagd. Per kalenderjaar wordt alleen voor de eerder genoemde kernen maximaal één ontheffing verleend voor een paasvuur. Alleen de aanvragen die worden ingediend door maatschappelijke organisaties worden in behandeling genomen. Aan particulieren en bedrijven worden geen ontheffingen verleend voor een paasvuur.

Voetbalwedstrijden

In de gemeente Dalfsen worden met enige regelmaat (oefen)wedstrijden georganiseerd tussen twee betaald voetbalorganisaties (BVO) of één BVO en een amateurteam op een amateurveld. Op basis van een risico-inventarisatie beslist de burgemeester of de (oefen)wedstrijd al dan niet kan plaatsvinden. Advies van de politie maakt onderdeel uit van de risico-inventarisatie. Indien de (oefen)wedstrijd kan plaatsvinden, kunnen er specifieke voorschriften verbonden aan het evenement.

Vechtevenementen

In Nederland zijn er ondernemingen actief die vechtevenementen organiseren puur voor het entertainment van het publiek. Het gaat dan bijvoorbeeld om zogenaamde cagefights, vechtsportgala’s met freefight en andere gevechtsvormen die niet of nauwelijks gereglementeerd zijn. Bij deze vechtevenementen raakt de karakteristiek van de sportbeoefening, het spelelement, op de achtergrond. Binnen de gemeente Dalfsen worden vechtevenementen beschouwd als een gevolg van de verruwing van de maatschappij. Met vechtevenementen worden vormen van geweld en geweldsamusement gelegitimeerd, terwijl de overheid de verruwing van de maatschappij juist hoort tegen te gaan en strijd voert tegen zinloos geweld. Om die reden worden niet gereglementeerde vechtevenementen, die niet zijn aangesloten bij NOC*NSF, binnen de gemeente Dalfsen niet toegestaan en zullen vergunningaanvragen voor dergelijke evenementen worden geweigerd. De vechtevenementen moeten onderscheiden worden van de reguliere wedstrijden in de erkende vechtsporten. Vechtsporten, die plaatsvinden onder auspiciën van een koepelorganisatie die is aangesloten bij het NOC*NSF, worden in dit verband als sportwedstrijden gezien en vallen niet onder de vergunningplicht van de Apv.

Hoofdstuk 6 Evenemententerreinen

Algemeen

In onze gemeente kennen we vier officiële evenemententerreinen: in Nieuwleusen, in Lemelerveld, in Oudleusen en in Dalfsen. Het uitgangspunt is dat evenementen zoveel als mogelijk op deze terreinen worden gehouden. Elk van deze terreinen kent zijn eigen gebruiksvoorwaarden waar organisaties rekening mee moeten houden:

Nieuwleusen, Bosmansweg

Het gebruik van het evenemententerrein in Nieuwleusen is beperkt in het bestemmingsplan. In het geldende bestemmingsplan is vastgelegd dat op het evenemententerrein maximaal 5 evenementen per jaar mogen worden gehouden, zoals tentoonstellingen, (jaar)markten, kermissen, sportmanifestaties en daarmee gelijk te stellen andere evenementen in de open lucht. Daarnaast is het terrein van de ijsbaan tijdens evenementen uitsluitend te gebruiken voor parkeren en stalling tijdens de jaarlijkse Oranjefeesten ten dienste van uitsluitend (vracht-)auto’s en caravans van exploitanten. Het gedeelte ten zuiden van het evenemententerrein is tevens uitsluitend te gebruiken voor parkeren en stalling tijdens en ten dienste van de jaarlijkse Oranjefeesten. Bij gebruik van dit terrein moet vooraf toestemming gekregen worden van de gemeente Dalfsen.

Lemelerveld, Vilstersedijk

Het evenemententerrein in Lemelerveld is deels eigendom van de Stichting Festiviteiten Lemelerveld en deels eigendom van de gemeente Dalfsen. Bij gebruik van dit terrein moet vooraf zowel toestemming gekregen worden van de gemeente Dalfsen als van de Stichting Festiviteiten Lemelerveld.

Oudleusen, Muldersweg

Het gebruik van het evenemententerrein in Oudleusen is beperkt in het bestemmingsplan. In het geldende bestemmingsplan is vastgelegd dat op het evenemententerrein maximaal 12 evenementen (exclusief op- en afbouwdagen) per kalenderjaar mogen worden gehouden waarbij geldt dat er:

  • Maximaal 1500 bezoekers per dag mogen komen;

  • Per evenement voldoende parkeervoorzieningen aanwezig moeten zijn;

  • De omgeving van het evenement geen onevenredig geluidsoverlast mag ondervinden van het evenement.

De gemeente Dalfsen is eigenaar van het evenemententerrein, maar heeft middels een gebruiksovereenkomst het terrein in gebruik gegeven aan de Stichting Evenemententerrein. Bij gebruik van dit terrein moet dan ook vooraf toestemming gekregen worden van de Stichting Evenemententerrein.

Dalfsen, Bruinleeuwstraat

Op het activiteitenterrein naast het gemeentehuis mogen maximaal vijf grote evenementen georganiseerd worden. Een groot evenement is een evenement dat ook ’s avonds plaatsvindt, wat betreft geluidsoverlast belastend is voor de omwonenden en veel bezoekers trekt. Daarnaast geldt als richtlijn op dit terrein een geluidsnorm van 70 dB(A) en 80 dB(C) gemeten op de gevel van de eerste woningen. Deze richtlijn is door de burgemeester ingesteld als toezegging aan de omwonenden in de raadsvergadering waarin het bestemmingsplan ‘Landschapspark’ vastgesteld is. Tijdens evenementen op het activiteitenterrein worden er geluidsmetingen verricht. Bij gebruik van dit terrein moet vooraf toestemming gekregen worden van de gemeente Dalfsen. Omdat het terrein gesitueerd is in de uiterwaarden van de rivier de Vecht, bestaat de kans dat het terrein wegens de weersomstandigheden in slechte staat verkeerd. Om het terrein enigszins te beschermen, zijn de festiviteiten rondom Koningsdag het eerste evenement van het jaar dat kan plaatsvinden op het activiteitenterrein.

Overige gemeentegronden

Naast de vier officiële evenemententerreinen beschikt de gemeente ook over gemeentegronden waarop evenementen gehouden wordt. Te denken valt aan het Kerkplein in Dalfsen, Grote Markt in Nieuwleusen en Kroonplein in Lemelerveld.

Waarborgsom evenemententerreinen en gemeentegronden

Voor de evenemententerreinen Nieuwleusen en Dalfsen en de gemeentegronden aan de Ruitenborghstraat en het parkeerterrein bij sporthal de Schakel in Nieuwleusen geldt naast bovengenoemde gebruiksvoorwaarden het volgende: de terreinen worden om niet in gebruik gegeven onder de voorwaarde dat de terreinen opgeleverd worden in de staat zoals ze zijn aangetroffen. Huurders of organisaties van evenementen wordt een waarborgsom van € 500 in rekening gebracht wanneer schade aan het terrein te verwachten valt. Wanneer het terrein in goede staat en schoon wordt opgeleverd door de gebruiker en er geen verwijtbare schade is ontstaan dan wordt de waarborgsom teruggestort. Overige huurders of organisaties van evenementen wordt een waarborgsom van € 250 in rekening gebracht wanneer er geen vermoeden bestaat dat er schade aan het evenemententerrein wordt toegebracht. Ook hier geldt dat wanneer het terrein in goede staat en schoon wordt opgeleverd door de gebruiker dan wordt de waarborgsom teruggestort. Wanneer de waarborgsom niet vooraf is voldaan, mag het terrein niet betreden worden.

Gebruik elektra en water

Wanneer organisaties gebruik willen maken van voorzieningen op locatie zoals elektra en water, wordt het gebruik hiervan tegen kostprijs in rekening gebracht.

Hoofdstuk 7 Alcohol en drugs

Maatregelen ter voorkoming van alcoholverstrekking aan jongeren onder de 18 jaar

De wijziging van de Drank- en horecawet heeft onder andere met zich meegebracht dat de leeftijdsgrens waarop jongeren alcohol mogen drinken verhoogd is van 16 naar 18 jaar. Daarnaast kan nu zowel de overtreder als de verstrekker beboet worden. Dit heeft consequenties voor evenementenorganisaties. Zij moeten er strenger op toezien dat eigen barvrijwilligers geen alcohol verstrekken aan jongeren onder de 18 jaar. Daarnaast moeten zij ook toezien op wederverstrekking 1 . Een informatieavond over de Dranken horecawet voor evenementenorganisaties heeft er toe geleid dat organisaties niet direct beboet worden wanneer zij kunnen aantonen dat zij voldoende actie ondernemen om alcoholgebruik van jongeren onder de 18 jaar tegen te gaan. Wanneer een organisatie dan toch onverhoopt de fout in gaat, ontvangt zij een waarschuwing. Organisaties moeten aantonen dat zij voldoende stappen hebben ondernomen om alcoholgebruik van jongeren onder de 18 tegen te gaan. Denk hierbij aan:

  • Identiteitscontrole voor uitgifte polsbandje;

  • Verschillend polsbandje per dag/dagdeel;

  • Ter plaatse polsbandje omdoen;

  • Identiteitscontrole bij de bar/uitgifte alcohol;

  • Geen polsbandje, geen alcohol;

  • Instructie barmedewerkers;

  • Instructie beveiligers;

  • Instructie ‘eigen toezichthouders/sfeerbeheerders’;

  • Huisregels worden op verschillende plaatsen gecommuniceerd;

  • Vooraf informeren via site, krantje, facebook, twitter etc.;

  • Huisregels tenminste:

    • Geen eigen drank mee;

    • Geen polsbandje, geen drank;

    • Onder de 18 met drank wordt van het terrein/uit de feesttent verwijderd;

    • Wederverstrekkers worden van het terrein/uit de feesttent verwijderd;

    • Beschonken personen kunnen geweigerd/verwijderd worden.

Ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet

De gemeente Dalfsen zet al jaren in op alcoholmatiging via verschillende campagnes zoals ‘Minder Drank, Meer Scoren’ en ‘Fris over drank’. Daarnaast heeft het college van burgemeester en wethouders de Tweede Kamer middels een brief verzocht de leeftijdsgrens voor het drinken van alcohol te verhogen naar 18 jaar. Sinds de wijziging van de drank- en horecawet in 2013 is het echter niet langer noodzakelijk voor de persoon die leiding geeft aan de alcoholverstrekking tijdens evenementen om te beschikken over een Verklaring Sociale Hygiëne. De gemeente kan wel beslissen om een Verklaring Sociale Hygiëne als voorschrift op te nemen in de ontheffing van artikel 35 Drank- en Horecawet. De gemeente Dalfsen kiest er bewust voor om de Verklaring Sociale Hygiëne wél als voorschrift op te nemen in de ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet. De gemeente Dalfsen vindt het belangrijk dat alcoholverstrekking gebeurt onder leiding van een persoon die bekend is met regelgeving hieromtrent. Dit betekent dat net als voor de wetswijziging, alcoholverstrekking dient te gebeuren onder onmiddellijke leiding van een persoon die beschikt over de Verklaring Sociale Hygiëne en niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is.

Drugsgebruik

Stichting Maatschappelijk Opbouw Nieuwleusen (SMON) heeft in 2015 diverse zorgwekkende signalen ontvangen van stijgend drugsgebruik onder bezoekers van evenementen. Daarnaast zien ze, sinds de wijziging van Drank- en horecawet, een toename van drugsgebruik onder jongeren in de leeftijd van 15 tot 18 jaar. Om in te springen op deze signalen zijn EHBO’ers, die aanwezig zijn bij evenementen, in de 1e helft van 2016 opgeleid in het herkennen van (mogelijk) drugsgebruik en hoe te handelen wanneer een bezoeker onwel is geworden door (mogelijk) drugsgebruik. Daarnaast wordt ingezet op preventie onder andere door het informeren van organisaties over het herkennen van (mogelijk) drugsgebruik. Ook de beveiliging, via de organisatie en in overleg met de politie, wordt geïnstrueerd over wat te doen wanneer drugs aangetroffen wordt. Wanneer de doelgroep van een evenement of de aard van het evenement daar aanleiding toe geeft, schuift een jongerenwerk(st)er aan bij het vooroverleg met de organisatie en na afloop bij de evaluatie.

Hoofdstuk 8 Toezicht en handhaving

De vergunninghouder (en daarmee ook zij die in opdracht van de vergunninghouder en voor diens verantwoordelijkheid het evenement feitelijk organiseren) moet zich houden aan de voorschriften en beperkingen verbonden aan de evenementenvergunning. De vergunninghouder is zelf verantwoordelijk voor de naleving van deze voorschriften en beperkingen. De burgemeester, het college van burgemeester en wethouders of andere controlerende instanties kunnen handhavend optreden als de vergunninghouder zich niet houdt aan de voorschriften.

De gemeente Dalfsen verricht voorafgaand aan het evenement zelf bouw- en milieucontroles. Deze controles worden uitgevoerd door de eenheid Openbare Ruimte, team handhaving. Tenten, tribunes, podia, stellages en dergelijke worden constructief getoetst op de veiligheid daarvan. Dit gebeurt onder andere aan de hand van vooraf door de organisatie aangeleverde constructieberekeningen en -tekeningen. Ook wordt er gecontroleerd op de inrichting van de tent en het terrein. Team handhaving trekt hierin op met de Veiligheidsregio IJsselland. Daarnaast wordt bij bepaalde evenementen ook op milieuaspecten gecontroleerd om aantasting van het milieu te voorkomen.

Tijdens het evenement stuurt de gemeente Dalfsen toezichthouders naar het evenement om controles uit te voeren op onder andere de toeloop van bezoekers, de eindtijd, parkeren, bereikbaarheid voor hulpverlenende diensten, EHBO, beveiliging en de Drank- en horecawet. Ook de politie kan controleren op de eindtijd. Daarnaast houden zij toezicht op de openbare orde en veiligheid buiten het evenemententerrein. De organisatie is zelf verantwoordelijk voor handhaving van de openbare orde en veiligheid op het evenemententerrein.

Het constateren van overtredingen kan verschillende gevolgen hebben. Dit kan uiteenlopen van een waarschuwing tot het niet opnieuw verlenen van een vergunning voor een jaarlijks terugkerend evenement. Wanneer overtredingen op het gebied van bouw of milieu voorafgaand aan het evenement geconstateerd worden, zijn organisaties verplicht de situatie per direct te herstellen. Wanneer overtredingen geconstateerd worden zoals overschrijding van de eindtijd of het hebben van meer bezoekers dan toegestaan zal er na afloop van het evenement eerst een gesprek plaatsvinden met de organisatie. Wanneer herhaaldelijk overtredingen worden geconstateerd, zal de burgemeester besluiten geen evenementenvergunning meer te verlenen.

Hoofdstuk 9 Aanverwante regelgeving

Algemene plaatselijke verordening, artikel 4:6

Op grond van artikel 4:6 van de Apv is het verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of het Besluit toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt. Dit artikel heeft betrekking op vormen van geluidhinder waarin de andere regelingen niet voorzien zoals een niet permanente activiteit in een niet besloten ruimte. Op grond van dit artikel kan door organisaties een ontheffing aangevraagd worden.

Zondagswet

De Zondagswet heeft tot doel het wegnemen van bezwaren die aan de viering van de zondagsrust in de weg kunnen staan. Artikel 3 verbiedt het zonder strikte noodzaak veroorzaken van gerucht dat hoorbaar is op meer dan 200 meter van het punt van verwekking van het geluid, uitgezonderd vergaderingen en betogingen in de zin van de Wet openbare manifestaties. Op grond van artikel 4 zijn openbare vermakelijkheden voor 13.00 uur verboden. Voor beide artikelen geldt een ontheffingsmogelijkheid. De burgemeester kan ontheffing verlenen van artikel 3 voor de tijd na 13.00 uur en van artikel 4 voor de tijd voor 13.00 uur. Organisaties die een evenement willen organiseren op zondag zullen dus naast een evenementenvergunning ook een ontheffing van de Zondagswet moeten aanvragen.

Beleidsregels nieuwjaarsfeesten gemeente Dalfsen

De beleidsregels nieuwjaarsfeesten maken het mogelijk dat er meerdere nieuwjaarsfeesten per kern georganiseerd worden zolang de openbare orde en veiligheid niet in het geding komt. Aanvragen voor nieuwjaarsfeesten moeten elk jaar voor 15 oktober worden ingediend en worden dan beoordeeld. De beleidsregels nieuwjaarsfeesten regelen eveneens wie en waar aan voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor een subsidie. De beleidsregels nieuwjaarsfeesten gemeente Dalfsen zijn te vinden op de website www.overheid.nl onder het kopje lokale wet- en regelgeving.

Beleidsregels voor aankondigingen en verwijzingen anders dan handelsreclame

De beleidsregels voor aankondigingen en verwijzingen anders dan handelsreclame reguleren de bekendmaking van evenementen of andere (commerciële) activiteiten ter bescherming van het uiterlijk aanzien van de gemeente, de verkeersveiligheid en het voorkomen van overlast. De beleidsregels voor aankondigingen en verwijzingen anders dan handelsreclame zijn te vinden op de website www.overheid.nl onder het kopje lokale wet- en regelgeving.

Nadere regels voor het hebben van terrassen

De nadere regels voor het hebben van terrassen regelt in welke gevallen geen vergunning is vereist voor het hebben van een terras. Om overzicht te houden en om precario te kunnen innen wordt van de horecaexploitant wel verwacht dat deze melding doet van het terras. Voor terrassen, die niet onder de nadere regels vallen blijft het mogelijk een vergunning te vragen. Voor terrassen op de openbare grond in relatie tot evenementen geldt dat:

  • a.

    bij evenementen geen terras mag worden ingenomen indien er sprake is van een afgesloten evenemententerrein, tenzij na overleg met de organisatie van het betreffende evenement is overeengekomen dat beperkt of volledig terras mag worden ingenomen.

  • b.

    bij evenementen geen terras mag worden ingenomen indien er geen sprake is van een afgesloten evenemententerrein en de openbare ruimte waar zich normaliter het terras bevindt, nodig is voor activiteiten behorende bij het evenement.

De nadere regels voor het hebben van terrassen zijn te vinden op de website www.overheid.nl onder het kopje lokale wet- en regelgeving.

Bouwbesluit

Een bouwwerk mag geen gevaar opleveren voor bewoners, gebruikers en omgeving. Daarom heeft de overheid in het Bouwbesluit 2012 voorschriften voor veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid en milieu vastgelegd. De voorschriften hebben betrekking op het bouwen, gebruiken en slopen van bouwwerken. Een bouwwerk moet altijd voldoen aan de voorschriften.

Brandbeveiligingsverordening 2012

In de brandbeveiligingsverordening zijn regels opgenomen omtrent het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt. Bij het gebruiksvergunningensysteem van de brandbeveiligingsverordening gaat het om objecten die geen bouwwerken zijn, zoals bijvoorbeeld een tijdelijke tent. Wanneer een tent of een ander object geplaatst wordt dat valt onder de brandbeveiligingsverordening moet een gebruiksvergunning aangevraagd worden. De brandbeveiligingsverordening is te vinden op de website www.overheid.nl onder het kopje lokale wet- en regelgeving.

NEN8020-41 (Brand)veiligheid van tenten

De NEN8020-41 geeft een overzicht van te treffen maatregelen om de veiligheid te waarborgen. Deze norm spitst zich toe op het leveren, veilig plaatsen, in stand houden en afbouwen van tenten voor de duur van het evenement. Ook het aanbrengen van bijvoorbeeld vluchtwegaanduiding, noodverlichting, velums (doeken die in een tent kunnen worden opgehangen) en het plaatsen van verwarming en generatoren voor gebruik in tenten in onderwerp van deze norm.

Hoofdstuk 10 Slotbepalingen

De burgemeester kan in bijzondere gevallen afwijken van deze beleidsregels.

De beleidsregels treden in werking op de achtste dag na publicatie.

Op dat tijdstip worden de Beleidsregels evenementen, vastgesteld op 21 juni 2005 ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Dalfsen op

27 september 2016,

de burgemeester,
drs. H.C.P. Noten

Noot
1

Het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.