Regeling vervallen per 01-01-2013

Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrecht 2012

Geldend van 22-12-2011 t/m 31-12-2012

Intitulé

VERORDENING op de heffing en invordering van reinigingsrecht 2012

De RAAD van de gemeente Dordrecht;

 

gezien het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders van 15 november 2011, Nr. SBC/687004;

 

overwegende,

dat het wenselijk is een nieuwe Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrecht vast te stellen in verband met wijziging van de tarieven en van de termijnen van betaling;

 

gelet op de artikelen 216 en 229 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de volgendeVerordening op de heffing en invordering van reinigingsrecht 2012

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    bedrijf: een natuurlijke dan wel rechtspersoon niet zijnde een particuliere huishouding;

  • b.

    afvalstoffen: alle stoffen, preparaten of andere producten, waarvan de houder zich, met het oog op de verwijdering daarvan, ontdoet, voornemens is zich te ontdoen of zich moet ontdoen;

  • c.

    bedrijfsafvalstoffen: afvalstoffen, niet zijnde huishoudelijke afvalstoffen, afvalwater, autowrakken of gevaarlijke afvalstoffen;

  • d.

    inzamelen: de activiteiten gericht op het ophalen of innemen van afvalstoffen die binnen de gemeente ter inzameling worden aangeboden;

  • e.

    erkende inzamelaar: bedrijven die krachtens artikel 10.21 van de Wet milieubeheer bevoegd zijn bedrijfsafvalstoffen in te zamelen.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "reinigingsrecht" wordt van bedrijven een recht geheven voor de dienst die door de gemeente aan die bedrijven wordt verleend ten aanzien van de inzameling en verwerking van bedrijfsafvalstoffen.

Artikel 3 Maatstaf van heffing en belastingtarief

  • 1.

    Het recht als bedoeld in artikel 2 bedraagt per maand indien het bedrijf wordt ingedeeld in:

    categorie 1                  €                  34,96

    categorie 2                  €                  52,44

    categorie 3                  €                  69,92

    categorie 4                  €                  104,89

  • 2.

    De categorie waarin een bedrijf wordt ingedeeld wordt bepaald aan de hand van de branche waarin het bedrijf werkzaam is en het aantal werkzame personen bij het bedrijf, met inachtneming van de maximaal aan te bieden hoeveelheid afval, conform de bij deze verordening vastgestelde tabel.

  • 3.

    De bedragen genoemd in het eerste lid zijn inclusief 19% omzetbelasting.

  • 4.

    Voor de indeling in een categorie is de situatie op 1 januari van het kalenderjaar bepalend.

  • 5.

    In afwijking van lid 4 wordt bij nieuwe vestiging of bij belangrijke bedrijfsuitbreiding de indeling vastgesteld dan wel herzien op basis van de situatie op de 15de van de maand, eerstvolgende na vestiging of bedrijfsuitbreiding.

  • 6.

    Bij overschrijding van de toegestane hoeveelheid aan te bieden afval wordt de indeling in een categorie overeenkomstig aangepast met ingang van de datum waarvoor het hogere afvalaanbod geldt.

Artikel 4 Belastingtijdvak

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 5 Belastingplicht

  • 1.

    Het recht wordt geheven van het bedrijf op wiens aanvraag dan wel ten behoeve waarvan de inzameling en verwerking van de afvalstoffen als bedoeld in artikel 2 geschiedt.

  • 2.

    Elk bedrijf is verplicht van het produceren van bedrijfsafval aangifte te doen bij de gemeente.

  • 3.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

Artikel 6 Wijze van heffing

Het recht wordt geheven bij wege van aanslag.

Artikel 7 Vrijstelling

Het recht wordt niet geheven van bedrijven waarvan de aard van bedrijfsactiviteiten het aannemelijk maakt dat die bedrijven geen gebruik maken van de gemeentelijke inzamelvoorzieningen danwel dat die bedrijven een geldig contract met een erkende afvalinzamelaar kunnen overleggen.

Artikel 8 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald uiterlijk op de laatste dag van de tweede maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.

  • 2. In afwijking van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan, minder is dan € 3.500,-- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in gelijke termijnen van minimaal € 5,--, waarbij de laatste termijn vervalt op de laatste dag van de tiende maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de eerdere termijnen telkens een maand eerder.

  • 3. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 9 Kwijtschelding

Bij de invordering van het reinigingsrecht wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van het reinigingsrecht.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking .

  • 2.

    De Verordening reinigingsrecht 2011, vastgesteld op 14 december 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsrecht 2012".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 13 december 2011.
De griffier,   De voorzitter,
 
M. van Hall   A.A.M. Brok

Bijlage Tarieventabel

TARIEVENTABEL

Behorende bij de Verordening tot wijziging van de Verordening reinigingsrecht 2012

Behorende bij artikel 3, lid 2

 

 

Reinigingsrecht bedrijfsafval 2012

Gemeente Dordrecht

 

 

per maand

per jaar

Tarief

excl. BTW

incl. BTW

excl. BTW

incl. BTW

categorie 1

€ 29,38

€ 34,96

€ 352,56

€ 419,55

categorie 2

€ 44,07

€ 52,44

€ 528,84

€ 629,32

categorie 3

€ 58,76

€ 69,92

€ 704,12

€ 838,09

categorie 4

€ 88,14

€ 104,89

€ 1.057,68

€ 1.258,64

 

Limiet aangeboden hoeveelheid afval per categorie:

categorie 1:  gemiddeld tot 2 zakken van 40 liter per week, met een maximum van incidenteel 4 zakken (160 liter) per week;

categorie 2:  gemiddeld tot 6 zakken van 40 liter per week, met een maximum van incidenteel 8 zakken(320 liter) per week;

categorie 3:  gemiddeld tot 9 zakken van 40 liter per week, met een maximum van incidenteel 12 zakken (480 liter) per week;

categorie 4:  maximaal 15 zakken van 40 liter per week.

 

 

 

Klassenindeling reinigingsrecht op basis van:

aantal werknemers en KvK branche-indeling

 

Aantal werknemers

Afwijking n.a.v. branche-indeling

Indeling

1 tot en met 4

industrie

indeling in categorie 2

categorie 1

 

horeca

indeling in categorie 2

 

5 tot en met 9

industrie

indeling in categorie 3

categorie 2

 

horeca

indeling in categorie 3

 

 

gezondheids- en welzijnszorginstellingen

indeling in categorie 1

 

meer dan 9

industrie

indeling in categorie 4

categorie 3

 

horeca

indeling in categorie 4

 

 

gezondheids- en welzijnszorginstellingen

indeling in categorie 2

 

Alle bedrijven die onafhankelijk van het aantal werknemers en branche-indeling meer dan 10 zakken, maar maximaal 15 vuilniszakken per week aanbieden.

Bedrijven die, ongeacht het aantal werknemers en branche-indeling, meer aanbieden dan het toegestane aantal zakken vallen in de overeenkomstige hogere categorie.

Indien, al dan niet incidenteel, meer afval vrij komt dient dat separaat aan een erkende inzamelaar aangeboden te worden.

categorie 4

 

 

Nota-toelichting

Toelichting Verordening reinigingsrecht 2012

Reinigingsrechten worden geheven van bedrijven voor de dienst die door de gemeente aan die bedrijven wordt verleend ten aanzien van de inzameling en de verwerking van bedrijfsafvalstoffen. Het recht wordt geheven van het bedrijf op wiens aanvraag dan wel ten behoeve waarvan de inzameling en verwerking van de afvalstoffen geschiedt.

 

Voor 2012 zijn de tarieven verhoogd met 2,55%.

 

Voor een efficiëntere inning van het reinigingsrecht worden met ingang van 2012 de betaaltermijnen gelijk getrokken met die van de aanslag gemeentelijke belastingen. Deze aanpassing houdt het volgende in.

Indien voor de gemeentelijke belastingen een machtiging voor periodieke afschrijving is afgegeven dan wordt het totaalbedrag in maximaal tien gelijke maandelijkse termijnen van de rekening afgeschreven. Dit is dus een mogelijkheid van meer gespreide betaling voor bedragen tot € 3.500,--.

Wanneer het totaalbedrag van de aanslag minder dan € 50,-- bedraagt dan zal de eerste termijn pas afgeschreven worden zodra het termijnbedrag minimaal € 5,-- bedraagt.

Wanneer geen machtiging voor periodieke afschrijving is afgegeven of wanneer het bedrag € 3.500,-- of hoger is dan dient de aanslag binnen twee maanden te worden voldaan. In de oude situatie diende binnen één maand de helft te zijn betaald en binnen drie maanden de andere helft. Dit betekent dat nu nog maar één keer een bedrag aan de gemeente overgemaakt hoeft te worden.

 

 

 

- - - - - - - -