Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrecht 2011

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

VERORDENING op de heffing en invordering van reinigingsrecht 2011

De RAAD van de gemeente Dordrecht;

 

gezien het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders van 16 november 2010, Nr. SBC/2010/480375;

 

overwegende dat het wenselijk is een nieuwe Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrecht vast te stellen in verband met een wijziging van de heffingsmethodiek;

 

gelet op de artikelen 216 en 229 van de Gemeentewet;

 

 

b e s l u i t :

 

 vast te stellen de volgende

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    bedrijf: een natuurlijke dan wel rechtspersoon niet zijnde een particuliere huishouding;

  • b.

    afvalstoffen: alle stoffen, preparaten of andere producten, waarvan de houder zich, met het oog op de verwijdering daarvan, ontdoet, voornemens is zich te ontdoen of zich moet ontdoen;

  • c.

    bedrijfsafvalstoffen: afvalstoffen, niet zijnde huishoudelijke afvalstoffen, afvalwater, autowrakken of gevaarlijke afvalstoffen;

  • d.

    inzamelen: de activiteiten gericht op het ophalen of innemen van afvalstoffen die binnen de gemeente ter inzameling worden aangeboden;

  • e.

    erkende inzamelaar: bedrijven die krachtens artikel 10.21 van de Wet milieubeheer bevoegd zijn bedrijfsafvalstoffen in te zamelen.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "reinigingsrecht" wordt van bedrijven een recht geheven voor de dienst die door de gemeente aan die bedrijven wordt verleend ten aanzien van de inzameling en verwerking van bedrijfsafvalstoffen.

Artikel 3 Maatstaf van heffing en belastingtarief

  • 1.

    Het recht als bedoeld in artikel 2 bedraagt per maand indien het bedrijf wordt ingedeeld in:

    categorie 1                  €                  34,08

    categorie 2                  €                  51,00

    categorie 3                  €                  68,04

    categorie 4                  €                  102,00

  • 2.

    De categorie waarin een bedrijf wordt ingedeeld wordt bepaald aan de hand van de branche waarin het bedrijf werkzaam is en het aantal werkzame personen bij het bedrijf, met inachtneming van de maximaal aan te bieden hoeveelheid afval, conform de bij deze verordening vastgestelde tabel.

  • 3.

    De bedragen genoemd in het eerste lid zijn inclusief 19% omzetbelasting.

  • 4.

    Voor de indeling in een categorie is de situatie op 1 januari van het kalenderjaar bepalend.

  • 5.

    In afwijking van lid 4 wordt bij nieuwe vestiging of bij belangrijke bedrijfsuitbreiding de indeling vastgesteld dan wel herzien op basis van de situatie op de 15de van de maand, eerstvolgende na vestiging of bedrijfsuitbreiding.

  • 6.

    Bij overschrijding van de toegestane hoeveelheid aan te bieden afval wordt de indeling in een categorie overeenkomstig aangepast met ingang van de datum waarvoor het hogere afvalaanbod geldt.

Artikel 4 Belastingtijdvak

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 5 Belastingplicht

  • 1.

    Het recht wordt geheven van het bedrijf op wiens aanvraag dan wel ten behoeve waarvan de inzameling en verwerking van de afvalstoffen als bedoeld in artikel 2 geschiedt.

  • 2.

    Elk bedrijf is verplicht van het produceren van bedrijfsafval aangifte te doen bij de gemeente.

  • 3.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

Artikel 6 Wijze van heffing

Het recht wordt geheven bij wege van aanslag.

Artikel 7 Vrijstelling

Het recht wordt niet geheven van bedrijven waarvan de aard van bedrijfsactiviteiten het aannemelijk maakt dat die bedrijven geen gebruik maken van de gemeentelijke inzamelvoorzieningen danwel dat die bedrijven een geldig contract met een erkende afvalinzamelaar kunnen overleggen.

Artikel 8 Termijnen van betaling

De aanslagen moeten worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later.

Artikel 9 Kwijtschelding

Bij de invordering van het reinigingsrecht wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van het reinigingsrecht.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2011.

  • 2.

    De Verordening reinigingsrecht 2009, vastgesteld op 16 december 2008 en laatstelijk gewijzigd op 3 maart 2009, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsrecht 2011".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 14 december 2010.
De waarnemend griffier,        De voorzitter,
 
 
     
 
M.J.W.T. Hendrickx                A.A.M. Brok
 

Bijlage Tarieventabel

TARIEVENTABEL

Behorende bij de Verordening tot wijziging van de Verordening reinigingsrecht 2011

Behorende bij artikel 3, lid 2

 

 

Reinigingsrecht bedrijfsafval 2011

Gemeente Dordrecht

 

 

per maand

per jaar

Tarief

excl. BTW

incl. BTW

excl. BTW

incl. BTW

categorie 1

€ 28,64

€ 34,08

€ 343,66

€ 408,96

categorie 2

€ 42,86

€ 51,00

€ 514,29

€ 612,00

categorie 3

€ 57,18

€ 68,04

€ 686,12

€ 816,48

categorie 4

€ 85,71

€ 102,00

€ 1.028,57

€ 1.224,00

 

Limiet aangeboden hoeveelheid afval per categorie:

categorie 1:    gemiddeld tot 2 zakken van 40 liter per week, met een maximum van incidenteel 4 zakken (160 liter) per week;

categorie 2:    gemiddeld tot 6 zakken van 40 liter per week, met een maximum van incidenteel 8 zakken(320 liter) per week;

categorie 3:    gemiddeld tot 9 zakken van 40 liter per week, met een maximum van incidenteel 12 zakken (480 liter) per week;

categorie 4:    maximaal 15 zakken van 40 liter per week.

Klassenindeling reinigingsrecht op basis van:

aantal werknemers en KvK branche-indeling

Aantal werknemers

Afwijking n.a.v.

brancheindeling

Indeling

1 tot en met 4

industrie

indeling in categorie 2

categorie 1

horeca

indeling in categorie 2

5 tot en met 9

industrie

indeling in categorie 3

categorie 2

horeca

indeling in categorie 3

gezondheids- en

welzijnszorg-

instellingen

indeling in categorie 1

meer dan 9

horeca

indeling in categorie 4

categorie 3

industrie

indeling in categorie 4

gezondheids- en welzijnszorg-

instellingen

indeling in categorie 2

Alle bedrijven die

werknemers en

maar maximaal

Bedrijven die

brancheindeling

aantal zakken

categorie.

Indien, al dan niet

separaat aan een

worden.

onafhankelijk

branche-indeling meer

15 zakken per week

ongeacht het aantal

meer aanbieden dan

vallen in de overeen-

incidenteel, meer afval

erkende inzamelaar

van het aantal

dan 10 zakken

aanbieden.

werknemers en

het toegestane

komstige hogere

vrijkomt, dient dat

aangeboden te

categorie 4

Nota-toelichting Leeswijzer en toelichting

LEESWIJZER

Behorende bij de Verordening reinigingsrecht 2011

 

 

Bedrijven zonder geldig afvalcontract krijgen (met terugwerkende kracht) een aanslag reinigingsrecht. Hiervoor krijgen bedrijven een basis dienstverlening ten behoeve van de inzameling van groente-, fruit- en tuinafval (exclusief swill), oud papier en karton, glas, textiel en restafval (exclusief grof vuil). Netwerk geeft aan welke inzamelmiddelen of ‑voorzieningen daarvoor gebruikt dienen te worden.

 

GFT kan worden ingezameld met een minicontainer die om de week wordt geleegd. Papier en karton wordt maandelijks ingezameld door verenigingen. Glas en textiel kan in de daarvoor bestemde containers worden gedeponeerd.

Alle overige afvalinzameling of ‑afgifte dient te geschieden tegen betaling aan Netwerk of een andere erkende afvalinzamelaar.

 

De categorie-indeling is gebaseerd op het aantal werkzame personen, inclusief ingehuurd personeel. Daarnaast wordt voor een aantal specifieke branches (industrie, horeca en gezondheids‑ en welzijnszorginstellingen) afgeweken van de standaard categorie-indeling. Dit omdat deze branches gemiddeld meer, dan wel minder afval produceren bij een bepaald aantal werkzame personen.

 

Zo wordt bijvoorbeeld een horecaondernemer met 1 tot en met 4 werknemers in categorie 2 ingedeeld.

Een gezondheidsinstelling met 5 tot en met 9 werknemers heeft een indeling in categorie 1.

Een gezondheidsinstelling met 1 tot en met 4 werknemers heeft eveneens een indeling in categorie 1.

 

Indien aantoonbaar meer afval wordt aangeboden dan de hoeveelheidlimiet behorend bij een categorie, wordt een bedrijf ingedeeld in een hogere categorie. Dit kan een andere datum zijn dan de datum waarop de overtreding is geconstateerd; bijvoorbeeld indien het hogere afvalaanbod samenhangt met een belangrijke bedrijfswijziging die eerder heeft plaatsgevonden.

Bedrijven waarvan aantoonbaar meer dan 10 vuilniszakken maar niet meer dan 15 vuilniszakken per week worden aangeboden worden ongeacht het aantal werknemers en de branche-indeling in categorie 4 ingedeeld. Bedrijven met meer dan 15 vuilniszakken per week worden geacht een apart afvalcontract te sluiten, en mogen geen gebruik maken van de collectieve afvalvoorzieningen.

 

Zo wordt bijvoorbeeld een gezondheidsinstelling met 1 tot 4 werknemers en 10 zakken afval per week in categorie 3 ingedeeld.

 

De ondernemer moet zelf opgave doen van het aanbieden van afval zonder afvalcontract en van afwijkende situaties.

Indien geconstateerd wordt dat geen juiste opgave is gedaan, wordt een naheffing opgelegd over het hele lopende kalenderjaar. Alleen wanneer de ondernemer kan aantonen dat de situatie in de loop van het jaar is ontstaan, bijvoorbeeld door vestiging, wordt de ingang van de belastingplicht op basis van die datum bepaald.

Als aantoonbaar is dat ook in voorgaande jaren afval werd aangeboden zonder te voldoen aan de bijbehorende belastingplicht, kan ook over die periode een navordering worden geheven.

Indien geconstateerd wordt dat een bedrijf in strijd met deze verordening meer dan 15 zakken per week aanbiedt, wordt met terugwerkende kracht een tweede aanslag voor categorie 4 opgelegd en dient het bedrijf per direct een contract te sluiten met een erkende inzamelaar.

 

- - - - - - - - - - -

Toelichting Verordening reinigingsrecht 2011

 

 

Reinigingsrechten worden geheven voor de dienst die door de gemeente aan die bedrijven wordt verleend ten aanzien van de inzameling en de verwerking van bedrijfsafvalstoffen. Het recht wordt geheven van het bedrijf op wiens aanvraag dan wel ten behoeve waarvan de inzameling en verwerking van de afvalstoffen geschiedt.

 

Voor 2011 wordt de tarieven verhoogd met 2,15%.

 

 

 

- - - - - - - -