Regeling vervallen per 01-10-2022

Klachtenregeling gemeente Eersel 2001

Geldend van 10-01-2002 t/m 30-09-2022

Intitulé

Klachtenregeling gemeente Eersel 2001

De raad van de gemeente Eersel;gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 december 2001;gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende "Klachtenregeling gemeente Eersel 2001"

Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1

Deze regeling beoogt een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten over gedragingen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en van de burgemeester als bestuursorganen van de gemeente Eersel.

Artikel 2 Klachtrecht voor eenieder

  • 1. Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen, een klacht in te dienen bij dat bestuursorgaan.

  • 2. Een gedraging van een persoon, die werkzaam is onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.

Artikel 3 Geen beroep mogelijk

Tegen een besluit inzake de behandeling van een klacht over een gedraging van een bestuurs­orgaan kan geen beroep worden ingesteld.

Artikel 4 Wie voert regeling uit

De uitvoering van deze regeling is opgedragen aan de burgemeester, daarin bijgestaan door de gemeentesecretaris.

Hoofdstuk 2 DE BEHANDELING VAN KLACHTEN

Artikel 5 Schriftelijke ontvangstbevestiging

  • 1. Klachten worden ingediend bij de burgemeester.

  • 2. Bij afwezigheid van de burgemeester worden mondelinge klachten ingebracht bij de gemeentesecretaris.

  • 3. De burgemeester bevestigt de ontvangst van een klacht schriftelijk.

Artikel 6 Schriftelijke klachten

  • 1. Een klaagschrift wordt ondertekend en bevat ten minste:

    • a.

      de naam en het adres van de indiener;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht.

  • 2. Indien het klaagschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling ervan noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.

Artikel 7 Geen verdere behandeling zodra aan klacht is tegemoetgekomen

Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van dit hoofdstuk.

Artikel 8 Behandeling door een andere, tenzij

  • 1. Klachten gericht tegen leden van de raad, leden van een vaste raadscommissie van advies, geen raadslid zijnde of de burgemeester als bestuursorgaan worden behandeld door de commissie Algemene Bestuurlijke Zaken in een besloten vergadering.

  • 2. Klachten gericht tegen leden van het college van burgemeester en wethouders of de gemeentesecretaris worden behandeld door het college van burgemeester en wethouders.

  • 3. De persoon als bedoeld in het eerste en tweede lid tegen wie de klacht zich richt, onthoudt zich bij behandeling van de klacht van deelname aan de beraadslaging.

  • 4. De behandeling van de overige klachten geschiedt door de burgemeester in overleg met de gemeentesecretaris.

Artikel 9 Wanneer klachtbehandeling niet verplicht

  • 1. Een klacht behoeft niet in behandeling te worden genomen indien deze betrekking heeft op een gedraging:

    • a.

      waarvoor reeds eerder een klacht is ingediend, die met inachtneming van deze regeling is behandeld;

    • b.

      die langer dan een jaar voor indiening van de klacht heeft plaatsgevonden;

    • c.

      waartegen door de klager bezwaar gemaakt had kunnen worden;

    • d.

      waartegen door de klager beroep kan of kon worden ingesteld;

    • e.

      die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest of

    • f.

      zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de offiecier van justitie of een vervolging gaande is.

  • 2. Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is.

  • 3. Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift, schriftelijk in kennis gesteld.

Artikel 10 Afschrift klaagschrift aan betrokkene

Een afschrift van het klaagschrift, alsmede van de daarbij meegezonden stukken wordt zo spoedig mogelijk toegezonden aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

Artikel 11 Hoorplicht

  • 1. Het bestuursorgaan stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid te worden gehoord.

  • 2. Van het horen van de klager kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is dan wel indien de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 3. Van het horen wordt een verslag gemaakt.

Artikel 12 Behandelingstermijn

  • 1. Het bestuursorgaan handelt de klacht af binnen zes weken na ontvangst van het klaagschrift.

  • 2. Het bestuursorgaan kan de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

Artikel 13 Resultaat schriftelijk en gemotiveerd

  • 1. Het bestuursorgaan stelt de klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.

  • 2. Het bestuursorgaan kan de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

Artikel 14 Klachtenregistratie

  • 1. Het bestuursorgaan draagt zorg voor registratie van de bij hem ingediende schriftelijke klachten. De geregistreerde klachten worden jaarlijks gepubliceerd.

  • 2. De burgemeester brengt jaarlijks verslag uit aan de commissie Algemene Bestuurlijke Zaken over de toepassing van de klachtenregeling.

  • 3. Het verslag geeft een overzicht van het aantal klachten in het afgelopen tijdvak, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de eventuele maatregelen die naar aanleiding van de klachten zijn getroffen.

Artikel 15 Afwijkende klachtenregeling in overleg

Het bepaalde in dit hoofdstuk laat onverlet dat in overleg met de klager wordt gekozen voor een andere wijze van afhandeling van de klacht.

Hoofdstuk 3 SLOTBEPALING

Artikel 16

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als “Klachtenregeling gemeente Eersel 2001” en vervangt de op 30 juni 1998 vastgestelde “Klachtenregeling gemeente Eersel 1998”.

  • 2. De verordening treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking daarvan.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Eersel op 18 december 2001DE RAAD VOORNOEMDde secretaris,                   de voorzitter,mr. J.H.J. Höppener        H.P.G.M. Houben-Sipman