Regeling dienst- en werktijden Kempengemeenten 2011

Geldend van 01-01-2011 t/m heden

Intitulé

Regeling dienst- en werktijden Kempengemeenten 2011

Werktijden

Regeling dienst- en werktijden

  • Artikel 1 Begripsbepalingen

  • Artikel 2

  • Artikel 3

  • Artikel 4

  • Artikel 5

  • Artikel 6

  • Artikel 7

  • Artikel 8

  • Artikel 9

  • Artikel 10

  • Artikel 11

  • Artikel 12

  • Artikel 13

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a

    werktijd: de tijden waarop de medewerkers volgens rooster werkzaamheden verrichten;

  • b

    bedrijfstijd: de tijd waarop arbeid kan worden verricht;

  • c

    medewerker: medewerkers van de gemeenten Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel- De Mierden en medewerkers van het openbaar lichaam Samenwerking Kempengemeenten;

  • d

    direct leidinggevende: de leidinggevende aan wie de betrokken medewerker hiërarchisch ondergeschikt is;

  • e

    het college: de respectievelijke colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden alsmede het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Samenwerking Kempengemeenten (SK), danwel het door hen bij mandaat aangewezen orgaan of de functionaris.

  • f

    gemeentesecretaris: de respectievelijke gemeentesecretarissen of algemeen directeuren van de gemeenten Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-de Mierden alsmede de directie van het openbaar lichaam Samenwerking Kempengemeenten.

Deze regeling is van toepassing op de medewerker met een aanstelling of arbeidsovereenkomst op grond van artikel 1:1 lid 1 onder a van de CAR/UWO.

De werktijd voor een medewerker met een volledig dienstverband bedraagt gemiddeld 36 uren per week. De werktijd voor een medewerker in deeltijd dienstverband wordt vastgelegd in het aanstellingsbesluit.

De maximale werktijd per dag bedraagt ten hoogste 11 uur per dag en ten hoogste 50 uur per week.

Conform de arbeidstijdenwet is de medewerker verplicht na 5 ½ uur minimaal 30 minuten te pauzeren. De avondpauze op de dag van de avondopenstelling bedraagt minimaal 15 minuten.

De bepalingen in lid 1 en 2 van dit artikel zijn vastgelegd in de CAR/UWO en arbeidstijdenwet. Wijzigingen in deze regelingen werken door in deze regeling.

De leidinggevende beslist, in overleg met de medewerker, wanneer de medewerker zijn werkzaamheden uitvoert en draagt zorg voor een adequate bezetting en bereikbaarheid van de afdeling, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7 lid 2.

Registratie van werktijden is verplicht voor iedere medewerker en gebeurt, waar mogelijk, met behulp van een badge en een boekingsterminal.

Bij ziekte worden de uren verantwoord volgens rooster.

De fysieke toegankelijkheid en telefonische bereikbaarheid van het gemeentehuis worden vastgesteld door het college.

Met inachtneming van lid 1 worden de bedrijfstijden vastgesteld door de gemeentesecretaris.

Bij de toepassing van de vorige leden wordt door de directie van de SK een advies uitgebracht.

De gemeentesecretaris kan groepen medewerkers aanwijzen waarvoor een afzonderlijke werktijd geldt.

Deelname aan teambuilding is verplicht.

Indien de teambuildingsactiviteit een (overwegend) recreatief karakter heeft, wordt de deelname daaraan in werktijd gemaximeerd op 4 uur per jaar per medewerker.

Een bezoek aan de (tand)arts/ specialist vindt, in beginsel, plaats buiten werktijd.

De leidinggevende kan afwijken van het gestelde in lid 1 indien het bezoek niet buiten werktijd plaats kan vinden. Verantwoording in de tijdregistratie vindt plaats op basis van de maximaal benodigde tijd en met inachtneming van de werktijd.

Gedurende het kalenderjaar wordt geen algemeen geldend maximum gesteld aan de saldo-opbouw van de tijdregistratie.

De direct leidinggevende kan om redenen van bedrijfsvoering aanwijzingen geven omtrent de saldo-opbouw.

Jaarlijks kan door de medewerker met een volledig dienstverband maximaal 72 uur van het totale saldo van resterend verlof en tijdregistratie overgeschreven worden naar het volgende jaar.

Het saldo als bedoeld in het vorige lid voor een medewerker die is aangesteld voor een formele arbeidsduur van minder dan 36 uren per week, wordt naar evenredigheid verminderd.

In afwijking van het gestelde in de leden 3 en 4 kan de direct leidinggevende in bijzondere situaties ontheffing verlenen van het maximaal over te schrijven saldo.

Ter uitvoering van deze regeling kunnen door de gemeentesecretaris nadere uitvoeringsrichtlijnen worden vastgesteld.

In bijzondere gevallen kan het college van de bepalingen in deze regeling afwijken.

Deze regeling wordt aangehaald als: “Regeling dienst- en werktijden Kempengemeenten 2011”.

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2011.

Op de in het tweede lid genoemde datum vervallen de volgende regelingen: “Werktijdenregeling 2005”, vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Bladel op 18 juli 2006. “Regeling dienst- en werktijden medewerkers gemeente Eersel 2007”, vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Eersel op 16 januari 2007. “Regeling flexibele werktijden 1997”, vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Oirschot op 10 november 1998. “Flexibele werktijdenregeling 2005”, vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Reusel-De Mierden op 1 maart 2005.

Vastgesteld maart 2011

Algemene toelichting

In de regeling dienst- en werktijden Kempengemeenten 2011 zijn de algemene kaders aangegeven voor de werktijden van de medewerkers. De opzet van deze regeling is flexibel: het college stelt de kaders vast, de gemeentesecretaris/directie is belast met de nadere invulling. De leidinggevenden zijn belast met de uitvoering en het toezicht. Daarnaast is gestreefd niet alles tot in detail te regelen; hiermee wordt immers de flexibiliteit uit de regeling gehaald.

Uitgangspunten van de regeling zijn:

  • -

    Formele regels (CAR/UWO, arbeidstijdenwet e.d.) worden gerespecteerd.

  • -

    Binnen de gegeven kaders en richtlijnen kunnen werktijden variabel ingevuld worden in overleg met de leidinggevende; de leidinggevende beslist en let daarbij op organisatorische belangen;

  • -

    De leidinggevende is gerechtigd in individuele gevallen beperkingen op te leggen in de flexibiliteit van werktijden;

  • -

    In situaties waarin de regeling of deze uitvoeringsrichtlijnen niet voorzien, beslist de leidinggevende, zo nodig na raadpleging van de algemeen directeur/gemeentesecretaris.

Deze regeling is van toepassing op alle medewerkers van de Kempengemeenten met een aanstelling of arbeidsovereenkomst op grond van artikel 1:1 lid 1 onder a CAR/UWO. Daarnaast geldt de regeling in principe ook voor medewerkers die op andere basis werkzaam zijn.

De gemeentesecretaris/directie SK kan groepen medewerkers aanwijzen waarvoor een afzonderlijke werktijd geldt (artikel 7 lid 4). Voor deze medewerkers is flexibilisering in individuele werktijden beperkt mogelijk en is de regeling van toepassing voor zover dat mogelijk is. Denk hierbij aan medewerkers van gemeentebalie, buitendienst en/of sporthal.

De openingstijden van de gemeentehuizen en telefonisch bereikbaarheid worden lokaal vastgesteld door de individuele colleges (artikel 7, lid 1). Met inachtneming daarvan stelt de gemeentesecretaris/directie de bedrijfstijden vast (artikel 7, lid 2). Hierbij wordt het advies van de directie van de GRSK gevraagd. Dat advies is gericht op afstemming. Immers, alle SK-afdelingen zijn te gast in de lokale gemeentehuizen maar hebben wel met meerdere gemeenten te maken. Voorstelbaar is dat het SSC beschikbaar moet zijn als er ergens een avondspreekuur is maar dat die avond niet valt binnen de bedrijfstijden van Bergeijk. Een ander voorbeeld is de ISD die lokaal spreekuren heeft. Bedoeling is dus dit soort zaken binnen de directie af te stemmen.

De verlofrechten en de studiefaciliteiten zijn ondergebracht in een andere regeling.

In artikel 8 wordt de deelname aan teambuildingsactiviteiten met een recreatief karakter gemaximeerd. Activiteiten met een sterk educatief karakter in directe relatie tot het werk of het functioneren van het team vallen hier niet onder. Een voorbeeld hiervan is een trainingsachtige activiteit.

Een logisch gevolg van een regeling waarbij binnen bepaalde kaders de werktijd flexibel kan worden ingevuld, is dat artsenbezoek (artikel 9) buiten werktijd plaatsvindt. Echter, niet elk bezoek aan een arts kan op basis van de eigen agenda ingepland worden. De leidinggevende kan dan ook afwijken van dit uitgangspunt. Daarbij wordt vervolgens wel rekening gehouden met de ingeroosterde werktijd. Bij wijze van voorbeeld:

  • -

    normale roosteraanvang om 8.30 uur en artsbezoek van 8.00 tot 8.45 dan is 8.30-8.45 werktijd.

  • -

    normale eindtijd om 16.00 uur en artsbezoek van 15.45 tot 16.30 dan is 15.45 tot 16.00 werktijd.

Regels omtrent deelname aan activiteiten van de personeelsvereniging worden lokaal vastgesteld (en behoren dus tot de uitvoeringsrichtlijnen).

Uitvoeringsregeling gemeente Bladel bij dienst- en werktijdenregeling

Deze regeling is van toepassing op medewerkers die werkzaam zijn in het gemeentehuis (met uitzondering van de buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand). Voor de leden van het korps vrijwillige brandweer is het niet zinvol en gewenst een werktijdenregeling vast te stellen. Voor de medewerkers van de buitendienst afdeling Openbare Werken is de regeling van toepassing voor zover dat mogelijk is. Doordat veelal in teamverband wordt gewerkt, is flexibilisering in individuele werktijden beperkt mogelijk. Uiteraard wordt die flexibilisering wel zoveel mogelijk toegepast als het gaat om de totale groep. De beperkte toepasselijkheid van deze regeling geldt ook voor de medewerk(st)ers van sporthal ‘t Spant Er en gymzaal De Poel. Hier immers zijn de werktijden sterker afhankelijk van het gebruik van de accommodaties. Ook hier geldt dat werktijden zoveel mogelijk in overleg met het personeel worden vastgesteld.

Het college heeft de volgende kaders vastgesteld:

  • -

    formele regels (CAR/UWO, Arbeidstijdenwet, e.d.) worden gerespecteerd

  • -

    de openingstijden (de tijden dat het gemeentehuis zonder afspraak toegankelijk is voor burgers) zijn:

    • o

      maandag van 9.00 tot 19.00 uur (van 17.00 tot 19.00 uur alleen voor centrale balie)

    • o

      dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur;

    • o

      woensdag van 9.00 tot 16.00 uur (van 12.00 tot 16.00 uur alleen voor centrale balie).

  • -

    de bereikbaarheidstijden (de dagdelen dat het gemeentehuis fysiek en/of telefonisch voor burgers bereikbaar is) zijn vastgesteld op alle ochtenden en alle middagen met uitzondering van de vrijdagmiddag.

  • -

    gedurende openingstijden en bereikbaarheidstijden is sprake van een adequate bezetting van de afdelingen en worden zo weinig mogelijk gezamenlijke activiteiten gepland (scholing, werkoverleggen, e.d.). Die adequate bezetting wordt in ieder geval gegarandeerd gedurende de ochtenden van 9.00 tot 12.30 uur.

  • -

    de bedrijfstijden (de tijden waarop normaal gesproken arbeid verricht wordt) zijn vastgesteld op maandag van 7.30 tot 19.00 uur, dinsdag t/m vrijdag van 7.30 uur tot 18.00 uur. De gemeentesecretaris kan in individuele gevallen hiervan afwijken, anders dan voor overwerk of verlenging van de arbeidsduur.

  • -

    op vrijdagmiddag (geen bedrijfstijd) zijn er geen faciliteiten beschikbaar (bodedienst, catering, automatisering, e.d.)

  • -

    overwerk kan slechts plaatsvinden in opdracht van de leidinggevende (van overwerk is sprake indien de feitelijke arbeidsduur per week wordt overschreden).

Uitgangspunt is dat deelname aan dit soort situaties verplicht is. Het afdelingshoofd bepaalt of een bijeenkomst, voorzover deze zich beperkt tot medewerkers van zijn afdeling, tot deze categorie behoort. Gaat het om bijeenkomsten welke afdelingsoverstijgend zijn, dan wordt dit bepaald door de gemeentesecretaris. Als bepaald is dat een bijeenkomst beschouwd wordt als werktijd, dan geldt dat geen sprake kan zijn van overwerk, dus zoveel mogelijk plannen op tijden dat iedereen kan en/of schuiven met roosters. Dit vraagt dus een tijdige planning.

Personeelsreis is aangemerkt als bijzonder verlof (dus werktijd). Probleem: part-timers en niet ingeroosterde medewerkers. Uitgangspunt is dat bijzonder verlof wordt verleend voor deelname. Dus: niet werken betekent dat geen bijzonder verlof hoeft te worden verleend. Echter, de personeelsreis is altijd op vrijdag. In de praktijk wordt door veel medewerkers hooguit een halve dag gewerkt; door andere medewerkers wordt 1x per 2 weken op vrijdag gewerkt. Teneinde te voorkomen dat als gevolg daarvan medewerkers niet meer deelnemen aan de personeelsreis, geldt dat voor iedereen (die deelneemt) de werktijd bepaald wordt op het gemiddelde van de formele arbeidsduur per week, dus bij 24 uur 4,8 uur ongeacht hoeveel op die dag normaal gewerkt wordt. Alle andere activiteiten personeelsvereniging in eigen tijd.

Bedoeld wordt hier niet deelname aan externe recepties in het verlengde van de functie. Daarover per geval afspraken maken (met leidinggevende). Wel bedoeld worden afscheidsbijeenkomsten, jubileavieringen, e.d. In het algemeen: deelname is niet verplicht maar wordt wel op prijs gesteld. Onderscheid kan gemaakt worden tussen bijeenkomsten die directe collega (eigen afdeling) betreffen of indirecte collega. Ingeval van directe collega: maximaal 2 uur werktijd. Ingeval van indirecte collega: maximaal 1 uur werktijd.

Uitvoeringsregeling gemeente Eersel bij dienst- en werktijdenregeling

a.

maandag:

van 09.00 tot 12.00 uur

b.

dinsdag:

van 09.00 tot 12.00 uur

c.

woensdag:

van 12.00 tot 20.00 uur

d.

donderdag:

van 09.00 tot 12.00 uur

e.

vrijdag :

van 09.00 tot 12.00 uur

a.

maandag:

van 10.00 tot 12.00 uur

b.

dinsdag:

van 10.00 tot 12.00 uur

c.

woensdag:

van 16.00 tot 20.00 uur

d.

donderdag:

van 10.00 tot 12.00 uur

e.

vrijdag :

van 10.00 tot 12.00 uur

Lokaal loket telefonisch bereikbaar: maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur.

a.

maandag:

van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.30 uur

b.

dinsdag:

van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.30 uur

c.

woensdag:

van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.30 uur

d.

donderdag:

van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.30 uur

e.

vrijdag :

van 09.00 tot 12.00 uur

  • -

    Gedurende de openingstijden en bereikbaarheidstijden is sprake van een adequate bezetting van de afdelingen en worden zo weinig mogelijk gezamenlijke activiteiten gepland (scholing, werkoverleggen e.d.).

  • -

    De bedrijfstijden (tijden waarop normaal gesproken arbeid wordt verricht) zijn vastgesteld op maandag tot en met vrijdag van 7.30 uur tot 18.00 uur (woensdag tot en met 20.30 uur).

  • -

    De kantine in het gemeentehuis is geopend op maandag tot en met donderdag van 12.00 tot en met 13.00.

  • -

    Op vrijdagmiddag vanaf 14.00 uur zijn er geen ondersteunende diensten beschikbaar (bode, catering, automatisering e.d.). Wel kunnen medewerkers gebruik maken van de computers en koffiecorners.

Medewerkers kunnen een meegebrachte maaltijd opwarmen in de combi-oven welke geplaatst is in de pantry nabij de personeelsuitgang. Medewerkers die in het kader van de avondopenstelling zijn ingeroosterd na 18.00 uur tot minimaal 19.00 uur mogen op kosten van de gemeente Eersel een maaltijd bestellen bij Lunch & Zo voor maximaal € 6,00,-. De bestelling dient uiterlijk vóór 14.00 uur per e-mail te worden doorgegeven aan gemeentebalie@eersel.nl. Het eten is vervolgens vanaf 16.30 uur beschikbaar in de kantine. De pauze wordt niet aangemerkt als werktijd.

Bij een algehele personeelsbijeenkomst (receptie, kerstborrel, lunch) wordt één uur als werktijd beschouwd. Een receptie/ borrel op een externe locatie vindt plaats in eigen tijd.

Deelname aan de fietstocht/ BBQ en personeelsreis van de personeelsvereniging overdag worden aangemerkt als buitengewoon verlof. Hieraan is een maximum verbonden van 8 uur per jaar per medewerker. Alle andere activiteiten van de personeelsvereniging zijn in eigen tijd.

Uitvoeringsregeling gemeente Reusel-De Mieren bij dienst- en werktijdenregeling

a.

maandag:

van 09.00 tot 12.00 uur

b.

dinsdag:

van 09.00 tot 19.00 uur

c.

woensdag:

van 09.00 tot 12.30 uur

d.

donderdag:

van 09.00 tot 12.30 uur

e.

vrijdag :

van 09.00 tot 12.30 uur

a.

maandag:

van 09.00 tot 17.00 uur

b.

dinsdag:

van 09.00 tot 19.00 uur

c.

woensdag:

van 09.00 tot 17.00 uur

d.

donderdag:

van 09.00 tot 17.00 uur

e.

vrijdag :

van 09.00 tot 12.30 uur

  • -

    Gedurende de openingstijden en telefonische bereikbaarheidstijden is sprake van een adequate bezetting van de afdelingen en worden zo weinig mogelijk gezamenlijke activiteiten gepland (scholing, werkoverleggen e.d.).

  • -

    De fictieve werktijden (tijden waarop normaal gesproken arbeid wordt verricht) zijn vastgesteld op maandag tot en met donderdag van 7.30 uur tot 18.00 uur (dinsdag tot en met 19.00 uur) en vrijdag tot 13.30 uur.

  • -

    Voor iedere medewerker wordt minimaal één keer per jaar en maximaal één keer per kwartaal een werkrooster door het afdelingshoofd/coördinator, in overleg met de medewerker, vastgesteld.

Deelname aan activiteiten van de personeelsvereniging overdag worden aangemerkt als buitengewoon verlof. Hieraan is een maximum verbonden van 8 uren per jaar voor een fulltimer. Het jaarlijks uitstapje is doorgaans op vrijdag. Buitengewoon verlof is op basis van de pechregeling. Alle andere activiteiten van de personeelsvereniging zijn in eigen tijd.

Uitvoeringsregeling Samenwerking Kempengemeenten bij dienst- en werktijdenregeling

Medewerkers van de Samenwerking Kempengemeenten zijn gehuisvest op verschillende locaties. Voor hen gelden de openingstijden en de richtlijnen over telefonische bereikbaarheid van de gemeente waar men gehuisvest is.

Gedurende de openingstijden en bereikbaarheidstijden is sprake van een adequate bezetting van de afdelingen en worden zo weinig mogelijk gezamenlijke activiteiten gepland (scholing, werkoverleggen e.d.).

Bij een algehele personeelsbijeenkomst (receptie, kerstborrel, lunch) wordt één uur als werktijd beschouwd. Een receptie/ borrel op een externe locatie, in verband met een jubileum of afscheid, vindt plaats in eigen tijd.

Voor deelname aan activiteiten van de personeelsverenging van de Samenwerking Kempengemeenten die overdag plaatsvinden wordt buitengewoon verlof toegekend. Hieraan is een maximum verbonden van 8 uur per jaar per medewerker. Alle andere activiteiten van de personeelsvereniging zijn in eigen tijd.