Verordening Elektronisch Bekendmaken

Geldend van 10-10-2013 t/m heden

Intitulé

Verordening Elektronisch Bekendmaken

De raad van de gemeente Harderwijk;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 maart 2013;

gelet op artikel 2.14 tweede lid, en 3.42 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 139 jo 149 van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende:

Verordening Elektronisch Bekendmaken

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • 1.

    Elektronisch gemeenteblad; het college van burgemeester en wethouders geeft een elektronisch gemeenteblad uit.

  • 2.

    Het gemeenteblad wordt elektronisch uitgegeven op een door het college van burgemeester en wethouder te bepalen internetadres.

  • 3.

    Het elektronisch gemeenteblad verschijnt telkens wanneer daartoe de aanleiding bestaat.

Artikel 2 Bekendmaking

Algemeen verbindende voorschriften worden in hun geheel bekendgemaakt in het elektronisch gemeenteblad.

Artikel 3 Bijzondere omstandigheden

Burgemeesters en wethouders kunnen in bijzondere omstandigheden bepalen dat besluiten als bedoeld in artikel 2 op andere geschikte wijze worden bekendgemaakt.

Artikel 4 Recht op afschrift

Een ieder kan op zijn verzoek een afschrift verkrijgen van de besluiten zoals gepubliceerd in het elektronisch gemeenteblad. De legesverordening is hierop van toepassing.

Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening treedt op de dag volgende op de bekendmaking ervan in werking.

De verordening kan aangehaald worden als ‘Verordening Elektronisch Bekendmaken”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Harderwijk in zijn openbare vergadering van
23 mei 2013 onder nummer 13.00188.
de heer H.J. van Schaik de heer H.R. Lanning
voorzitter raadsgriffier

Toelichting

In verband met de elektronische ontwikkelingen is het gewenst om een verordening op elektronisch bekendmaken vast te stellen. Op 1 juli 2009 is de Wet elektronische bekendmaking in werking getreden, waarbij onder andere de bekendmakingartikelen in de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht zijn gewijzigd. De wet geeft gemeenten de mogelijkheid om algemeen verbindende voorschrift elektronisch bekend te maken.

Op grond van artikel 2.14 tweede lid Algemene wet Bestuursrecht dienen met ingang van 1 januari 2014 algemeen verbindende voorschriften (vooral verordeningen) elektronisch bekendgemaakt worden in een elektronisch gemeenteblad. In de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden worden technische eisen gesteld waaraan het elektronisch gemeenteblad moet voldoen.

In deze verordening is ervoor gekozen de bekend te maken (ontwerp)besluiten in hun geheel op te nemen in het gemeenteblad. Daarmee wordt voorkomen dat naast de uitgifte van het gemeenteblad ook gezorgd moet worden voor een systeem van ter inzage leggen. Dat is nodig wanneer in het gemeenteblad alleen een samenvatting van het besluit opgenomen zou worden. Onder bepaalde omstandigheden kan het college van burgemeester en wethouders bepalen dat toch alleen een gedeelte of een samenvatting van het besluit in het gemeenteblad wordt opgenomen, waarbij daarnaast het gehele besluit ter inzage wordt gelegd. Dit kan bijvoorbeeld aan de orde zijn, wanneer besluiten een zodanige omvang hebben dat in het geheel opnemen van het besluit in het gemeenteblad onwerkbaar wordt.