Verordening op de Auditcommissie

Geldend van 01-01-2011 t/m heden

Intitulé

Verordening op de Auditcommissie

De raad van de gemeente Harderwijk;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 november 2010, raadsbesluitnummer 110;

 

Gelet op art. 84 van de Gemeentewet

 

Besluit vast te stellen:

 

Verordening Auditcommissie Harderwijk

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    commissie: Auditcommissie;

  • c.

    raad: gemeenteraad;

  • d.

    voorzitter: voorzitter van de Auditcommissie;

  • e.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    accountant: controlerend accountant, aangesteld conform art 213 Gemeentewet;

  • g.

    raadsopvolger: kandidaat op de kieslijst van een in de raad vertegenwoordigde partij.

Artikel 2. Doel Auditcommissie

  • 1. De commissie geeft uitvoering aan de taken omschreven in artikel 3.

  • 2. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3. Taken Auditcommissie

De commissie heeft de volgende taken:

  • a.

    adviseren over beoordeling van de jaarstukken (jaarrekening en –verslag);

  • b.

    overleg voeren en adviseren over kwaliteitsverbetering van de beleids- en begrotingscyclus;

  • c.

    voorstellen doen voor het wijzigen en actualiseren van de verordeningen 212, 213 en 213a van de Gemeentewet);

  • d.

    onderhouden van het contact met de accountant, o.a. bespreking van aandachtspunten voor de controle, accountantsrapport en – verklaring;

  • e.

    voorstellen doen voor aanpassing van het programma van eisen voor de accountantscontrole;

  • f.

    advisering over de keuze van de accountant en contractsverlenging;

  • g.

    de verschillende onderzoeken binnen de gemeente op elkaar afstemmen en hiertoe overleg voeren met de rekenkamercommissie en het college;

  • h.

    anderszins gevraagd en ongevraagd adviseren over de ontwikkeling van de financiële functie van de raad;

  • i.

    de advisering over en de afstemming ten behoeve van de gemeenteraad van alle activiteiten op het gebied van auditing, financieel beleid en –beheer en aangrenzende gebieden en het overleg daarover tussen gemeenteraad, raadscommissie, college, rekenkamercommissie, accountant en ambtelijke organisatie;

  • j.

    de commissie heeft geen opdrachtgevende rol naar de accountant, onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 4. Samenstelling Auditcommissie

  • 1. De commissie bestaat uit 5 raadsleden of raadsopvolgers.

  • 2. De raad benoemt de leden van de commissie.

  • 3. De commissie benoemt uit haar midden de voorzitter.

  • 4. De griffier of diens plaatsvervanger is secretaris van de commissie.

  • 5. De commissie heeft de volgende adviseurs: de raadsgriffier of diens plaatsvervanger en het hoofd van de afdeling F&C of diens plaatsvervanger.

  • 6. De commissie kan besluiten te vergaderen zonder deze adviseurs.

  • 7. De commissie kan andere adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen.

Artikel 5. Zittingsduur

  • 1. De leden van de commissie worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad benoemd.

Artikel 6. Taken voorzitter en secretaris

  • 1. De voorzitter heeft de volgende taken:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het bevorderen van een duidelijke besluitvorming.

  • 2. De secretaris ondersteunt de voorzitter bij de taken genoemd onder 1.

Artikel 7. Werkwijze

  • 1. De commissie vervult haar taken vanuit een niet-politieke invalshoek.

  • 2. De commissie vergadert zo veel als zij dit nodig acht.

  • 3. De commissie adviseert de raad en formuleert daartoe voorstellen. Deze worden vooraf aan burgemeester en wethouders voorgelegd om zijn zienswijze te geven.

  • 4. De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen en haar werkzaamheden.

  • 5. De commissie informeert de raad over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden.

  • 6. De commissie kan openbare vergaderingen beleggen met een informatief karakter.

Artikel 8. Openheid en openbaarheid

  • 1. De commissie vergaderingen zijn niet openbaar tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 2. Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder de verantwoordelijkheid van de commissie. De commissie bepaalt of een vastgesteld verslag van een vergadering van de commissie openbaar wordt gesteld.

Artikel 9. Citering

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als ´Verordening Auditcommissie Harderwijk’ en treedt 10 dagen na bekendmaking van het raadsbesluit in werking.

  • 2. Op dat tijdstip vervalt de Verordening Auditcommissie Harderwijk’, vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 3 juli 2008, onder nummer 48.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt 10 dagen na publicatie in werking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Harderwijk in zijn openbare vergadering van
9 december 2010, onder nummer 110.
de heer J.C.G.M. Berends de heer H.R. Lanning
voorzitter raadsgriffier