Subsidieverordening aanschaf aardgasvoertuig 2011

Geldend van 02-02-2011 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2011

Intitulé

Subsidieverordening aanschaf aardgasvoertuig 2011

De raad van de gemeente Harderwijk;

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders 21 december 2010

Gelet op artikel 147 van de Gemeentewet en artikel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht,

overwegende dat,

De gemeenteraad het van belang acht dat er binnen de gemeente activiteiten worden opgezet in het kader van een verbetering van duurzaamheid en het milieu;

De gemeenteraad deze doelstellingen onder ander heeft vastgelegd in het Milieubeleidsplan 2009-2012;

De gemeenteraad dergelijke activiteiten wil stimuleren door middel van het verstrekken van subsidies;

B e s l u i t :

Vast te stellen de volgende:

Subsidieverordening aanschaf aardgasvoertuig 2011

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk;

  • b.

    af-fabriek: in de fabriek ingebouwd

  • c.

    KvK: kamer van Koophandel

Artikel 2. Algemene subsidieverordening

Op deze verordening is de Algemene subsidieverordening van de gemeente Harderwijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 3. Bevoegdheid college

Het college is bevoegd te besluiten over het verstrekken van subsidies als bedoeld in deze verordening.

Artikel 4. Doelgroep

Subsidie kan worden verstrekt aan particulieren (inwonend in de gemeente Harderwijk) en aan bedrijven die gevestigd zijn binnen de gemeente Harderwijk (voor de aanschaf van een bedrijfsvoertuig).

Artikel 5. Subsidiabele activiteit

Subsidie kan worden verstrekt voor het aanschaffen van een voertuig op aardgas met een af-fabriek aardgasinstallatie voor maximaal 2 voertuigen per bedrijf (bedrijfsvoertuig) en 1 per huishouden (particulier).

Artikel 6. Weigeringsgronden

Subsidie wordt geweigerd indien de auto is bedoeld voor handelsdoeleinden.

Artikel 7. Subsidievereisten

Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5 in aanmerking te komen wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    het voertuig moet op aardgas rijden

  • b.

    de aardgasinstallatie moet af-fabriek zijn

  • c.

    het moet een dienstvoertuig zijn bedoeld voor de eigen bedrijfsvoering

  • d.

    het betreft de aanschaf van een bedrijfsvoertuig van een bedrijf gevestigd binnen de gemeente Harderwijk (inschrijving KvK).

  • e.

    voor verstrekking aan een particulier dient de aanvrager ingeschreven te staan in de gemeente Harderwijk

Artikel 8. Subsidieplafond

Het subsidieplafond bedraagt € 21.000,- voor de periode van 1 januari 2011 tot en met 31 december 2011

Artikel 9. Hoogte van de subsidie

De hoogte van de subsidie bedraagt 10 % van de aanschafwaarde met een maximum van € 1500,- per voertuig.

Artikel 10. Behandeling subsidieaanvragen

  • 1. Aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld.

  • 2. Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is wordt het tijdstip van binnenkomst bepaald door het moment waarop de subsidieaanvraag wel volledig is.

Artikel 11. Verplichtingen van de subsidieontvanger

Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:

  • a.

    het voertuig wordt binnen zestien weken na het besluit tot subsidievertrekking bestelt;

  • b.

    een door de gemeente aangestelde inspecteur wordt op zijn verzoek in de gelegenheid gesteld om de aanschaf te controleren;

  • c.

    op verzoek wordt medewerking verleend aan publicitaire acties.

Artikel 12. Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 13. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2011.

Artikel 14. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: subsidieverordening aanschaf aardgasvoertuig 2011

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Harderwijk in zijn openbare vergadering van
20 januari 2011, onder nummer 14.
de heer J.C.G.M. Berends de heer H.R. Lanning
voorzitter raadsgriffier

Toelichting

Algemene toelichting

Het doel van de verordening is bedrijven en particulieren te stimuleren over te stappen op aardgas (CNG of LNG) aangedreven voertuigen. Uit toekomstscenario’s blijkt dat de toename van het (weg)vervoer tot een dusdanige CO2- uitstoot leidt dat gerealiseerde reducties in andere sectoren teniet worden gedaan. De ontwikkeling van schone voertuigtechnologieën is dus erg belangrijk.

  • -

    CNG is de afkorting voor Compressed Natural Gas (samengeperst aardgas ofwel methaan). Dit wordt tot 200 bar in cilinders samengeperst voor het gebruik als autobrandstof.

  • -

    LNG is nog verder onder druk gebracht zodat er vloeibare aardgas ontstaat.

  • -

    CNG-tankstations worden op het gewone aardgasnetwerk aangesloten.

Waarom aardgas?

  • -

    Rijden op aardgas vermindert de uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden tot nihil. Tevens is er geen uitstoot van kankerverwekkende stoffen zoals PAK, butadieen en aldehyde zoals bij diesel, benzine en LPG.

  • -

    Rijden op aardgas vermindert de CO2-uitstoot op de hele keten, van productie tot de uitlaat, met 12% t.o.v. diesel en 27% t.o.v. benzine.

  • -

    Het rijden op aardgas vervuilt de lucht minder dan benzine en diesel.

  • -

    Rijden op aardgas is goedkoop: een kilo CNG kost op dit moment aan de pomp € 0,67 excl. BTW (€ 0,80 incl. BTW in 05 oktober 2010 ). Op het moment van schrijven zijn de gemiddelde adviesprijzen voor een liter euro95 en diesel respectievelijk € 1,62 en € 129,-. Op een kilo CNG rijd je even ver als op een liter diesel.

  • -

    Rijden op aardgas betekent kiezen voor onafhankelijkheid van olielanden: aardgas is een Nederlands product.

  • -

    De wereldaardgasvoorraden zijn veel groter dan de olievoorraden.

  • -

    Met het rijden op aardgas realiseren we de infrastructuur voor het rijden op het duurzame en schone groen gas.

De ontwikkeling van aardgas naar groen gas als schone brandstof

CNG en LNG zijn allebei aardgasproducten van hetzelfde gas dat ook thuis uit het gasfornuis komt. CNG is op dit moment het best verkrijgbare schone autogas.

CNG en LNG worden transitiebrandstoffen genoemd. Ze bereiden de markt voor op de overgang (of transitie) naar groen gas. Inmiddels kan op veel plaatsen groen gas getankt worden. Dit groene gas wordt duurzaam geproduceerd en toegevoegd aan het gasnet. Het werkt hetzelfde als met groene elektriciteit. Wie gekozen heeft voor voor aardgas, kan nu moeiteloos overschakelen op groen gas.

Groen gas is op dit moment de schoonste en meest duurzame brandstof waar auto's op kunnen rijden. Groen gas wordt geproduceerd uit biomassa (bijvoorbeeld koeienmest of huisvuil). Vervolgens wordt het gezuiverd tot aardgaskwaliteit. Via het bestaande gasnet wordt het groen gas aan de pomp geleverd. Door middel van een certificaat is het groen gas gegarandeerd duurzaam

Het uitgangspunt van de regeling is het verlagen van de uitstoot van CO2, fijnstof en stikstofoxiden. Op de langere termijn wil de gemeente Harderwijk hiermee bijdragen aan een schonere en duurzamere mobiliteit. In Harderwijk is op het ogenblik één groengasvulpunt aan de Nobelstraat en één aardgasvulpunt aan de Hertog Reinoudlaan. Het landelijk dekkende netwerk zal binnen afzienbare tijd zijn gerealiseerd. Op het ogenblik zijn er landelijk meer dan 50 vulpunten gerealiseerd.

Toelichting artikel 4

Door middel van het stimuleren van een aantal ondernemers en particulieren willen we een vliegwiel-effect bereiken.

 

Toelichting artikel 5 Alleen de aanschaf van af-fabriek auto’s komt in aanmerking voor de subsidie. Hiermee is ook de garantie op het voertuig gewaarborgd.

Toelichting artikel 7 De vestiging binnen de gemeente Harderwijk zal worden gecontroleerd door middel van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Particulieren worden gecontroleerd op inschrijving in de gemeente Harderwijk

 

Toelichting artikel 9

€ 1.500,- is ongeveer de meerinvestering voor een personenvoertuig en kleine bedrijfsauto’s in verhouding met een voertuig op traditionele brandstoffen.