Regeling vervallen per 01-01-2020

Procedureregeling van burgemeester en wethouders van Heerlen houdende bepalingen inzake functiebeschrijving en functiewaardering. (Procedureregeling HR21)

Geldend van 01-04-2019 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-04-2019

Intitulé

Procedureregeling van burgemeester en wethouders van Heerlen houdende bepalingen inzake functiebeschrijving en functiewaardering. (Procedureregeling HR21)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerlen;

Overwegende:

dat bij besluit van 21 mei 2019 is vastgelegd dat de gemeente Heerlen per 1 april 2019 voor het beschrijven en waarderen van functies aansluiting zoekt bij het sectorale functiewaarderingssysteem HR21 en ter zake een licentieovereenkomst heeft gesloten;

dat het noodzakelijk is dat in lijn met de uitgangspunten van HR21 een nieuwe procedureregeling, afgestemd op een generieke wijze van beschrijven en waarderen, wordt vastgesteld;

Gelet op:

de bereikte overeenstemming in de Commissie voor Georganiseerd Overleg van 30 januari 2019 ter zake de inhoud van deze regeling;

b e s l u i t e n:

vast te stellen de:

Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Heerlen:

Artikel 1: Definities

  • a.

    Functie: Het samenstel van taken en of werkzaamheden dat, afgeleid uit de taakstelling van de organisatie, is opgedragen aan een functiehouder.

  • b.

    Functiebeschrijving: De normbeschrijving dan wel de lokale functiebeschrijving die een resultaatgerichte weergave is van de aard, het overwegend karakter, niveau en de complexiteit van taken.

  • c.

    Normbeschrijving: Een generieke functiebeschrijving zoals opgenomen in het normbestand van HR21. De normbeschrijving is voorzien van een vaste waardering (puntenreeks).

  • d.

    Lokale functiebeschrijving: De volgens het format van HR21 lokaal gewijzigde normbeschrijving of toegevoegde (nieuwe) functiebeschrijving.

  • e.

    Functiehouder:

    • a.

      de ambtenaar in de zin van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en/of Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) van de gemeente Heerlen of

    • b.

      de werknemer met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht, als bedoeld in artikel 2:5 van de CAR, is aangegaan.

  • f.

    Functiewaardering: Het bepalen van de relatieve functiewaarde van een functiebeschrijving aan de hand van de in HR21 vastgelegde waarderingsmethode.

  • g.

    Bevoegd gezag: Het college van burgemeester en wethouders.

  • h.

    Bestuurder: De bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).

  • i.

    Managementteam: De algemeen directeur en de domeinmanagers.

  • j.

    Externe deskundige: Een door de systeemhouder (VNG) erkende deskundige inzake de ontwikkeling, toepassing en werking van HR21.

  • k.

    Gecertificeerde gebruiker: Een volgens de normering van de extern deskundige opgeleide lokale gebruiker die geautoriseerd is om te werken met HR21.

  • l.

    Bezwaar: Een door een functiehouder bij het bevoegd gezag ingediend schriftelijk en gemotiveerd bezwaar, zoals bedoeld in artikel 5, lid 3; op een dergelijk bezwaar is de Awb van toepassing.

  • m.

    WOR: Wet op de ondernemingsraden.

Artikel 2: Vaststelling functiebeschrijvingen

  • 1.

    Het managementteam selecteert (in samenspraak met de externe deskundige en/of een gecertificeerde gebruiker) per functie een normbeschrijving.

  • 2.

    Indien de normbeschrijving voor de functie onvolledig is, dan wel een voor de functie dekkende normbeschrijving ontbreekt, wordt een lokale functiebeschrijving opgesteld.

  • 3.

    Het bevoegd gezag stelt de geselecteerde normbeschrijving(en) en/of lokale functiebeschrijving(en) vast.

  • 4.

    De bestuurder biedt de voorlopig vastgestelde functiebeschrijving(en) aan ter informatie aan de ondernemingsraad (OR).

  • 5.

    Indien sprake is van een voor de hele organisatie geldende functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 eerste lid van de WOR, wordt er voor de hele organisatie of het betreffende organisatieonderdeel een totaal-overzicht opgesteld van alle normbeschrijvingen en eventuele lokale functiebeschrijvingen.

  • 6.

    Het bevoegd gezag stelt de aldus met inachtneming van het vorige lid tot stand gekomen normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast. De OR wordt door middel van de was-/wordt lijst over de organisatiewijzigingen geïnformeerd.

Artikel 3: Vaststelling waarderingen (bij eigen locale functiebeschrijvingen)

  • 1.

    In opdracht van het bevoegd gezag worden door de gecertificeerde gebruiker en/of externe deskundige, aan de hand van de in HR21 vastgelegde functiewaarderingsmethode, alle lokale functiebeschrijvingen voorzien van een waardering.

  • 2.

    Het resultaat van de in het vorige lid opgenomen waardering wordt ter toetsing aangeboden aan het managementteam.

  • 3.

    De waarderingsresultaten worden opgenomen in een eindadvies functiewaardering dat ter besluitvorming wordt voorgelegd aan het bevoegd gezag. Het waarderingsadvies bevat in ieder geval:

    • a.

      Een motivering, gerubriceerd per invalshoek en dimensie, van de sub-scores en de totaalscore per lokale functiebeschrijving;

    • b.

      Een overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle lokale functiebeschrijvingen;

    • c.

      Een gecombineerd overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle geselecteerde normbeschrijvingen en de lokale functiebeschrijvingen;

    • d.

      Een verslag van de toetsing als bedoeld in het tweede lid van dit artikel.

  • 4.

    Het bevoegd gezag stelt de waarderingen bij algemeen voorschrift vast met inachtneming van het eindadvies functiewaardering.

  • 5.

    Het bevoegd gezag kan slechts van het eindadvies afwijken als daar zwaarwegende argumenten voor zijn.

ARTIKEL 4: Vaststelling conversietabel

  • 1.

    Het bevoegd gezag stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur, na verkregen overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, een conversietabel vast.

  • 2.

    De gemeentelijke salarisstructuur wordt niet gewijzigd als er geen overeenstemming wordt bereikt met de commissie voor Georganiseerd Overleg.

  • 3.

    Met toepassing van de vastgestelde conversietabel worden de waarderingen van de geselecteerde normbeschrijvingen en de lokale functiebeschrijvingen omgezet naar functionele schalen.

ARTIKEL 5: Voorbereiding indelingsadvies, indelingsbesluit, bezwaar en beroep

  • 1.

    Het managementteam adviseert in overleg met de externe deskundige en/of een gecertificeerde gebruiker het bevoegd gezag over de indeling van de functies in norm- en/of lokale functiebeschrijvingen.

  • 2.

    Het bevoegd gezag maakt aan de functiehouder schriftelijk het voornemen bekend welke (norm- of lokale) functiebeschrijving zij voornemens is op de functie van toepassing te verklaren.

  • 3.

    In het voorgenomen indelingsbesluit, zoals bedoeld in het tweede lid van dit artikel, zijn de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris en/of de bezoldiging voor de functiehouder.

  • 4.

    De functiehouder heeft de mogelijkheid om binnen twee weken na verzending van het voornemen bedenkingen daartegen in te dienen bij het bevoegd gezag.

  • 5.

    Het bevoegd gezag, besluit vervolgens in welke normbeschrijving of lokale beschrijving de functie van de functiehouder is ingedeeld en welke de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en/of bezoldiging van de functiehouder.

Artikel 6: Nieuwe en gewijzigde taken

  • 1.

    Indien aan een functiehouder, door het bevoegd gezag nieuwe of gewijzigde taken worden opgedragen, dan heroverweegt het bevoegd gezag, na en met inachtneming van het advies van de externe adviseur of de gecertificeerde gebruiker, de indeling van de functiebeschrijving.

  • 2.

    Indien de heroverweging leidt tot een nieuw indelingsbesluit, dan is het bepaalde in artikel 5 van deze regeling van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    In het geval dat de heroverweging niet leidt tot een nieuw indelingsbesluit, wordt de functiehouder hiervan onverwijld in kennis gesteld.

Artikel 7: Wijziging functiebeschrijvingen

  • 1.

    Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, door of namens het managementteam bezien of de vastgestelde functiebeschrijvingen toereikend zijn. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 2 van deze regeling.

Artikel 8: Overgangs- en slotbepalingen

  • 1.

    De regeling organieke functiebeschrijving en functiewaardering gemeente Heerlen 2008 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Het bevoegd gezag kan nadere regels stellen over hetgeen in deze procedureregeling is neergelegd voor zover de aard en de strekking van deze regeling zich daartegen niet verzet.

  • 3.

    Indien en voor zover bij nadere regels van deze regeling wordt afgeweken, dient hierover voorafgaand overeenstemming bereikt te worden met het Georganiseerd Overleg.

  • 4.

    In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist het bevoegd gezag.

  • 5.

    Deze regeling, welke kan worden aangehaald als ‘Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Heerlen’. Zij treedt in werking met ingang van 1 april 2019 en vervalt met ingang van 1 januari 2020.

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Heerlen,

wnd. Burgemeester,

E.G.M. Roemer

secretaris a.i, ,

M.L. Wilke

Ondertekening