APV; Nadere regels van vaartuigen

Geldend van 28-02-2017 t/m heden

Intitulé

APV; Nadere regels van vaartuigen

APV; Nadere regels van vaartuigen

alinea

Burgemeester en Wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht;

Gelet op het bepaalde in artikel 5:25, lid 1 en 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Hendrik-Ido-Ambacht 2010 (4e wijziging) waarin regels zijn opgenomen ten aanzien van het innemen of hebben van een ligplaats met woonschepen en overige vaartuigen,

BESLUITEN:

De navolgende aanwijzing, beperkingen en nadere regels ten aanzien van ligplaatsen en vaartuigen in de Waal in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, verder genoemd als de gemeente, vast te stellen:

Artikel 1 – ALGEMENE BEPALINGEN

  • 1. 1 In dit besluit wordt verstaan onder:

    • ·

      a. Vaartuig; een vervoermiddel voor vervoer over wateroppervlakten, waaronder tevens begrepen een vaartuig zonder waterverplaatsing, een casco, een vaartuig in aanbouw en een vaartuig dat de geschiktheid tot varen of drijven heeft verloren.

    • ·

      b. Ligplaats; het afmeren en vervolgens doen of laten liggen van een vaartuig aan of op de oever, aan de oeverbescherming, aan of op een natuurlijke of een voor dit doel aangebrachte voorziening of aan een ander vaartuig.

    • ·

      c. Openbaar water; wateren die voor het publiek bevaarbaar of andere wijze toegankelijk zijn.

    • ·

      d. Schipper; degene die op een vaartuig met de leiding is belast of feitelijk de leiding in handen heeft.

    • ·

      e. Beherende instantie; een stichting of vereniging waarvan van gemeentewege, op grond van een overeenkomst, het beheer en (klein) onderhoud van een of meer aanleg en/of ligplaatsen is overgedragen.

    • ·

      f. Kaart; de bij deze nadere regels behorende en als zodanig gewaarmerkte kaart waarop in een bepaalde kleur de locaties zijn aangegeven waar de verschillende categorieën vaartuigen ligplaatsen mogen innemen.

    • ·

      g. Ligplaats voor particuliere vaartuigen; vaartuig en ligplaats in eigendom van een natuurlijk persoon.

    • ·

      h. Openbare ligplaats; een ligplaats die gelegen is op of aan gronden die in het bezit zijn van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.

    • ·

      i. Aanlegperiode; van 1 maart tot en met 15 november.

Artikel 2– OPENBARE LIGPLAATSEN

  • 2. 1 De "openbare" ligplaatsen in de Waal zijn bestemd voor de aanleg van particuliere vaartuigen en mogen alleen ingenomen worden op de aangegeven plaatsen op de kaart opgenomen als bijlage 1.

  • 2. 2 Het aanleggen van vaartuigen buiten de openbare ligplaatsen is verboden, met uitzondering van de particuliere ligplaatsen.

  • 2. 3 De steigers t.b.v. de ligplaatsen moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

    • ·

      a) Exact 3 meter lang en 0,80 centimeter breed.

    • ·

      b) Het materiaal en de constructie worden uitgevoerd conform de tekening opgenomen in bijlage 2.

  • 2. 4 De ligplaatsen mogen gebruikt worden voor vaartuigen met een maximale breedte van twee meter, een maximale lengte van vijf meter en een hoogte tot en met anderhalve meter vanaf de waterspiegel.

  • 2. 5 Het innemen van de ligplaatsen is alleen toegestaan tussen 1 maart en 15 november. In de periode tussen 15 november en 1 maart mogen de ligplaatsen niet gebruikt worden en moeten de vaartuigen verwijderd zijn en verwijderd blijven.

  • 2. 6 Overnachten in of bij de vaartuigen/ openbare ligplaatsen is ten alle tijden verboden.

Artikel 3 – BEHERENDE INSTANTIE

  • 3. 1 De beherende instantie is verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de steigers en stelt een kostendekkend ledentarief op om in goed onderhoud van de steigers te kunnen voorzien.

  • 3. 2 De particulier die één van de ligplaatsen inneemt is verplicht lid te worden van de beherende instantie.

  • 3. 3 Het aanleggen van steigers door de beherende instantie is alleen toegestaan nadat de gemeente een omgevingsvergunning hiervoor heeft verleend.

  • 3. 4 Per steiger mag alleen worden aangelegd als tenminste twee particulieren zich met hun vaartuig hebben gemeld bij de beherende instantie. Voor aanmelding met één vaartuig wordt geen steiger aangelegd.

  • 3. 5 Bij onderhoudswerkzaamheden aan de beschoeiing door de gemeente moet de beherende instantie medewerking verlenen en dat deel van de steiger tijdelijk verwijderen dat noodzakelijk is.

  • 3. 6 De beherende instantie spreekt de schipper aan op ordentelijk aanleggen van de vaartuigen om zodoende beeldkwaliteit te waarborgen en overlast te voorkomen.

  • 3. 7 Bij een incident genoemd onder 3.5 kan de beherende instantie een verzoek indienen bij de gemeente om handhavend op te treden.

  • 3. 8 De statuten en het huishoudelijk reglement van de beherende instantie moeten worden goedgekeurd door de gemeente, ook als wijzigingen worden doorgevoerd.

Artikel 4 - HANDHAVING

4.1 De gemeente en/of Waterschap Hollandse Delta zal handhavend optreden wanneer niet aan de vereisten in deze nadere regels wordt voldaan. Vaartuigen die geen ligplaatsen innemen worden weggehaald.

Artikel 5 - SLOTBEPALINGEN

  • ·

    5.1 Deze nadere regels treden in werking de eerste dag na die waarop deze zijn bekend gemaakt.

  • ·

    5.2. Deze nadere regels worden aangehaald als "nadere regels ligplaatsen voor vaartuigen in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht".

  • ·

    5.3 Bij het structureel niet naleven van deze nadere regels door toedoen van de beherende instantie kan de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht besluiten deze regeling in te trekken. Dit houdt in dat aan het einde van dat betreffende jaar alle steigers moeten zijn verwijderd en de ligplaatsen niet meer gebruikt mogen worden. alinea

Hendrik-Ido-Ambacht mei 2016

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris, de burgemeester,

TOELICHTING

Op 6 oktober 2014 heeft de gemeenteraad van Hendrik-Ido-Ambacht de gebiedsvisie Waalzone vastgesteld. Doelstelling van de visie is het komen tot een plan voor het versterken van de Waal als blauwe drager van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, waarbij een vergroting van de recreatieve beleefbaarheid en benutting van de potenties van onder andere het kleinschalige dorpshart wordt bewerkstelligd, ervoor zorgen dat er een sterkere relatie ontstaan tussen de Waal en de Ambachters. In het uitvoeringsprogramma van de gebiedsvisie Waalzone is ook het steigerbeleid opgenomen. Veel mensen klagen namelijk over de rommelig aangelegde vaartuigen rond de Kerkstraat. Ze willen graag dat dit probleem wordt opgelost, bijvoorbeeld door nette steigers aan te leggen. Naast handhaving en opruimacties is ook de optie voor openbaar ligplaatsenbeleid met gelijke regels en aanleg van vaartuigen. Tevens wordt geopperd dat omwonenden zelf een systeem kunnen bedenken voor het regelen en gebruiken en onderhouden van openbare steigers en het uitvoeren van toezicht hierop. Deze nadere regels geven invulling aan dit laatste idee.

De gemeente heeft samen met de omwonenden deze nadere regels opgesteld. Er komt een vereniging die het beheer en toezicht op zich gaat nemen van de aan te leggen steigers. Die steigers worden met dezelfde materialen vorm gegeven. Voor alle steigers wordt één omgevingsvergunning aangevraagd en verleend.

In deze toelichting wordt per opgenomen artikel verder beschreven waarom dit artikel is opgenomen en hoe de regel geïnterpreteerd dient te worden.

  • ·

    1.1 Hier zijn de belangrijkste definities van de begrippen opgenomen.

  • ·

    2. 1 Deze nadere regels zijn bedoeld voor de steigers die grenzen aan gronden in bezit van de gemeente. Dit beleid gaat dus niet over steigerbeleid voor privéterreinen. Het beleid voor privé steigers is opgenomen in het bestemmingsplan Centrum en bestemmingsplan Landelijk gebied Sandelingen-Ambacht.

  • ·

    2. 2 Op de kaart in de bijlage is aangegeven waar een aanlegverbod voor vaartuigen geldt en waar de steigers mogen komen met daaraan de ligplaatsen.

  • ·

    2. 3 In dit artikel is de maatvoering en materialisatie en ontwerp van de steigers opgenomen. De steigers moeten exact op dezelfde wijze worden uitgevoerd. Dit om een uniform beeld te krijgen met een gelijk kwaliteitsniveau.

  • ·

    2. 4 Gezien de grootte van de Waal en de steigers, is een maximale maatvoering opgegeven van de vaartuigen die hieraan mogen liggen. Dit is gedaan om de beeldkwaliteit te bewaken en het zicht op de Waal niet te veel weg te nemen. Ook wordt hiermee de doorvaarbaarheid van de Waal door vaartuigen gegarandeerd. De maatvoering voor de vaartuigen voldoet in ruime mate aan de schaal van de Waal en de vaartuigen die hierin passen. Daarnaast is het aannemelijk dat eigenaren aan de onbewaakte steigers geen kostbare grotere vaartuigen zullen aanleggen.

  • ·

    2. 5 In de winterperiode is het verboden de ligplaats in te nemen. De vaartuigen moeten dan uit het water zijn gehaald en elders worden opgeslagen.

  • ·

    2. 6 Om overlast te voorkomen en uit te sluiten is opgenomen dat overnachten in of bij vaartuigen ten alle tijden verboden is. De ligplaatsen zijn alleen gericht op het aanleggen van vaartuigen, niet op vertier op die plek.

  • ·

    3. 1 De beherende instantie die zal worden opgericht door bewoners is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de steigers. Hiermee wordt geborgd dat alle steigers er over de jaren heen netjes uit blijven zien.

  • ·

    3. 2 Om te borgen dat alles netjes blijft en uniform onderhouden en beheert wordt, is een ieder die een ligplaats huurt verplicht lid te zijn van de vereniging.

  • ·

    3. 3 Om te zorgen voor een gelijke uitvoering is de beherende instantie verantwoordelijk voor het uniform bouwen van de steigers.

  • ·

    3. 4 Een steiger kan pas aangelegd worden als er sprake is van twee wachtende. Dit om te zorgen dat niet overal steigers ontstaan waar maar 1 vaartuig aanligt en te stimuleren dat zo min mogelijk steigers aangelegd worden.

  • ·

    3. 5 de gemeente moet zonder meerkosten regulier onderhoud kunnen uitvoeren aan de beschoeiing.

  • ·

    3. 6 De beherende instantie kan schippers aanspreken op ordentelijk aanleggen van het vaartuig. Hiermee wordt de beeldkwaliteit gewaarborgd en overlast voorkomen.

  • ·

    3. 7 De gemeente blijft de handhavende instantie. Is een gesprek van de beherende instantie met een lid niet meer afdoende, kan de gemeente op basis van deze regels handhavend optreden.

  • ·

    3. 8 Aangezien de beherende instantie een belangrijke partner van de gemeente is en de uitvoering van dit beleid ook grotendeels zelf uitvoert, is het belangrijk dat de gemeente de statuten van de vereniging goedkeurt, om problemen te voorkomen.

  • ·

    4. 1 De gemeente heeft de bevoegdheid te handhaven.

  • ·

    5. 1 In dit artikel is de inwerkingtreding geregeld.

  • ·

    5. 2 Hierin is de juridische benaming voor deze "nadere regels" beschreven.

  • ·

    5. 3 Komt de beherende instantie haar afspraken niet na of zijn er andere grote problemen, bijvoorbeeld op het gebied van overlast en veiligheid, kan de gemeente beslissen dit steigerbeleid in te trekken. Bij deze beslissing wordt zo goed als mogelijk de beherende instantie betrokken.

Bijlage 1 beleidskaart

Bijlage 2 steigerkaart

Bijlage

Bijlage 1

bijlage 3

bijlage 1

Bijlage 2