Regeling vervallen per 01-01-2018

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

Geldend van 01-01-2017 t/m 31-12-2017

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

De raad van de gemeente Hilvarenbeek;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 1 november 2016;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet, artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440) en artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

b e s l u i t :

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2017

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • Deze verordening verstaat onder:

  • a. 'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele

  • b. dag wordt aangemerkt;

  • c. 'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • d. 'maand': het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-l)e dag in de volgende kalendermaand;

  • e. 'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-l)e dag in het

  • f. volgende kalenderjaar;

  • g. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument als bedoeld in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Paspoortwet; een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

  • Leges worden niet geheven voor:

  • a. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c. het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d. het afgeven van een bewijs van in leven zijn tot het ontvangen van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden en dergelijke ten laste van publiekrechtelijke lichamen.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging. van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

  • Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a. van zuiver redactionele aard zijn;

  • b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • 1. onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);

  • 2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

  • 3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

  • 4. onderdeel 1.4.5 (verstrekkingen uit de basisregistratie personen);

  • 5. onderdeel 1.8.1 (verklaring omtrent het gedrag);

  • 6. hoofdstuk 12 (kansspelen).

  • een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De 'Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016', vastgesteld bij raadsbesluit van 17 december 2015 en gewijzigd bij raadsbesluit van 4 februari 2016 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 3. Indien het voorstel van Rijkswet tot wijziging van de Paspoortwet in verband met het van rechtswege laten vervallen van reisdocumenten van personen aan wie een uitreisverbod is opgelegd (Kamerstukken I 2015/2016, 34358 (R2065), nr. A), tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt, wordt in artikel 2, onder nummering van de bestaande tekst tot eerste lid, een tweede lid toegevoegd, luidende:

  • 2.Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

  • 4. Indien artikel 10.8, onderdeel B, van de Wet natuurbescherming in werking treedt, worden de onderdelen 2.3.12 en 2.3.13 van de bij deze verordening behorende tarieventabel vervangen door:

  • 2.3.12

    Projecten of handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming (bescherming van een Natura 2000-gebied)

    Tarief 2017

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een project of het verrichten van een andere handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder j, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

    € 370,00

    Handelingen in het kader van de Wet natuurbescherming (bescherming van soorten)

    2.3.13

    Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een handeling als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder k, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

    € 370,00

  • 5. De op grond van het vierde lid vervangen onderdelen blijven van toepassing op de belastbare feiten die zich voor de in artikel 13, derde lid, onder b, bedoelde datum van ingang van de heffing hebben voorgedaan.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

  • 3. In afwijking van het tweede lid is de datum van ingang van de heffing van:

  • a. artikel 12 lid 3, het tijdstip waarop het in dat lid genoemde wetsvoorstel tot wet is of wordt verheven en artikel I van die wet in werking treedt.

  • b. artikel 12 lid 4, het tijdstip waarop artikel 10.8, onderdeel B, van de Wet natuurbescherming in werking treedt.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2017.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 15 december 2016

de griffier, de voorzitter,

drs. G.J. de Ruiter de heer drs. R.F.I. Palmen

Tarieventabel leges

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2017

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 Gereserveerd

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

Hoofdstuk 10 Leegstandwet

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 12 Kansspelen

Hoofdstuk 13 Kinderopvang

Hoofdstuk 14 Ondergrondse infrastructuren (AVOI)

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 16 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Overige APV activiteiten

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Tarief 2017

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

1.1.1.1

in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag, tussen 09.00 uur en 16.30 uur

€ 328,25

1.1.1.2

in het gemeentehuis op maandag tot en met donderdag, tussen 09.00 uur en 12.00 uur (beperkte ceremonie)

€ 181,80

1.1.1.3

in het gemeentehuis op zaterdag, zondag of op algemene erkende feestdagen zoals omschreven in artikel 6 van het Reglement burgerlijke stand tussen 09.00 uur en 16.30 uur

€ 494,90

1.1.1.4

op maandag om 09.00 uur en 09.30 uur

kosteloos

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte;

1.1.2.1

in het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag, tussen 09.00 uur en 16.30 uur

€ 328,25

1.1.2.2

in het gemeentehuis op zaterdag, zondag of op algemene erkende feestdagen zoals vermeld in artikel 6 van het Reglement burgerlijke stand tussen 09.00 uur en 16.30 uur

€ 494,90

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op locatie:

1.1.3.1

1.op maandag tot en met vrijdag, tussen 09.00 uur en 16.30 uur

€ 454,50

1.1.3.2

2.op zaterdag, zondag of op de algemene erkende feestdagen zoals vermeld in artikel 6 van het Regelement burgerlijke stand tussen 09.00 uur en 16.30 uur

€ 656,50

1.1.4.1

Onverminderd het bepaalde in de vorige onderdelen wordt het legesbedrag vermeerderd, indien de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis of op locatie plaatsvindt tussen 16.30 uur en 22.00 uur, voor de doordeweekse dagen met:

€ 151,50

1.1.4.2

Onverminderd het bepaalde in de vorige onderdelen wordt het legesbedrag vermeerderd, indien de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis of op locatie plaatsvindt tussen 16.30 uur en 21.00 uur, voor zaterdag, zondag en de algemeen erkende feestdagen, met:

€ 151,50

1.1.4.3

Onverminderd het bepaalde in de vorige onderdelen wordt het legesbedrag vermeerderd, indien de voltrekking van een huwelijk of een registratie van een partnerschap langer duurt dan 45 minuten. Het legesbedrag wordt dan per (extra) half uur verhoogd, met:

€ 52,50

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.5.1

een trouwboekje (luxe uitvoering)

€ 30,80

1.1.5.2

een duplicaatboekje (luxe uitvoering)

€ 30,80

1.1.6

Het tarief bedraagt, voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, eventueel gevolgd door het geven van een inlichting daaruit, ongeacht het resultaat voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 26,50

1.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

1.1.8

getuigen bij huwelijksvoltrekking door gemeente voorzien;

1.1.8.1

in het gemeentehuis

€ 26,25

1.1.8.2

buiten het gemeentehuis

€ 52,50

1.1.8.3

administratieve afhandeling buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor 1 dag van een andere gemeente

€ 75,75

1.1.9

Bij annulering van het huwelijk of geregistreerd partnerschap:

1.1.9.1

binnen 3 maanden voor de voltrekkingsdatum wordt een teruggaaf van 75% van de onder 1.1.1 tot en met 1.1.4.2 benoemde leges verleend

1.1.10

Onverminderd het bepaalde in de vorige onderdelen bedraagt het tarief voor het aanwijzen van een nieuwe locatie voor de voltrekking van huwelijk of geregistreerd partnerschap op verzoek van de aanvrager:

€ 378,75

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Tarief 2017

1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,75

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,45

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,75

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,45

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,75

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,45

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,45

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 50,65

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,60

1.2.6

De tarieven genoemd in de (sub)onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.5.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 47,55

1.2.7

Het tarief bedraagt voor een hoesje van het reisdocument (paspoort)

€ 2,50

1.2.8

Het tarief bedraagt voor een hoesje van het reisdocument (identiteitskaart)

€ 2,25

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Tarief 2017

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 38,95

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

1.3.3

het bedrag van 1.3.1. wordt verhoogd indien bij een omwisseling van een buitenlands rijbewijs het originele rijbewijs aangetekend moet worden verzonden

€ 12,35

1.3.4

Het tarief bedraagt voor een hoesje van een rijbewijs

€ 2,25

1.3.5

Het tarief bedraagt voor de afgifte van een verklaring van geschiktheid, het tarief dat wordt vastgesteld door het CBR onder goedkeuring van Onze Minister, vermeerderd met een bedrag van:

€ 1,15

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen (BRP)

Tarief 2017

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 8,75

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 8,75

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 7,50

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 26,50

Hoofdstuk 5 (gereserveerd)

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

Tarief 2017

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.1.1

een afschrift of exemplaar van de gemeentebegroting, met de daarbij behorende memorie van toelichting indien aangevraagd voor 1 juli van het jaar voorafgaande aan dat waarop de begroting en toelichting betrekking heeft

€ 77,25

1.6.1.2

Indien aangevraagd na het tijdstip zoals bepaald in 1.6.1.1

€ 77,25

1.6.1.3

een afschrift of exemplaar van de gemeenterekening of jaarverslag indien aangevraagd voor 1 juli van het jaar voorafgaande aan dat waarop de rekening of jaarverslag betrekking heeft

€ 77,25

1.6.1.4

Indien aangevraagd na het tijdstip zoals bepaald in 1.6.1.3

€ 128,40

1.6.1.5

een afschrift van het burgerjaarverslag wordt kosteloos verstrekt

1.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.6.2.1

tot het verstrekken van:

1.6.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina conform bepaling 1.16.1 en verder

1.6.2.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina conform bepaling 1.16.1 en verder

1.6.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.6.2.2.1

op de agenda, voorstellen en raadsverslagen

€ 54,00

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.6.3.1

tot het verstrekken van:

1.6.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina conform bepaling 1.16.1 en verder

1.6.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina conform bepaling 1.16.1 en verder

1.6.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.6.3.2.1

op de agenda, voorstellen en raadscommissieverslagen

€ 54,00

1.6.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.6.4.1

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 32,35

1.6.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.5.1

Een exemplaar van de bouwverordening met toelichting

€ 71,85

1.6.5.2

Een exemplaar van het bestemmingsplan Buitengebied (toelichting, voorschriften en plankaarten)

€ 254,20

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

Tarief 2017

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.7.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.7.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde conform bepaling 1.16.1 en verder

1.7.1.1.2

in formaat A3 conform bepaling 1.16.1 en verder

1.7.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.7.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, dan zijn de werkelijk gemaakte kosten verschuldigd.

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.7.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen en gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 12,00

1.7.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 12,10

1.7.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 12,10

1.7.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 12,10

1.7.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 12,10

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

Tarief 2017

1.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

1.8.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€ 8,75

1.8.3

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het legaliseren van een handtekening

€ 8,75

1.8.4

een bewijs van Nederlanderschap, geen reispapier zijnde

€ 8,75

1.8.5

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een beknopt exemplaar van de leeftijdsopbouw per 1 januari van het lopende kalenderjaar

€ 20,20

1.8.6

Het tarief bedraagt voor een optie voor de Nederlandse nationaliteit of een aanvraag tot naturalisatie, zoals deze opgenomen in het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002, dan wel recentelijk is gewijzigd.

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

Tarief 2017

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 26,50

1.9.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een uittreksel van een document of een samenvatting van de inhoud van een document van een in het gemeentearchief berustende stuk; conform hoofdstuk 16 van deze tarieventabel.

1.9.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina conform bepaling 1.16.1

1.9.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk conform bepaling 1.16.1

Hoofdstuk 10 Leegstandwet

Tarief 2017

1.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.10.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van een leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 151,50

1.10.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van een woonruimte als bedoeld in artikel 15, negende lid, van de Leegstandwet

€ 81,20

1.10.3

Indien aanvragen als bedoeld in de subonderdelen 1.10.1 en 1.10.2 gelijktijdig worden ingediend en woonruimten in hetzelfde gebouw, zoals een flat, een school of een kantoor betreffen, worden de in die subonderdelen bedoelde leges slechts eenmaal geheven.

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

Tarief 2017

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

voor een ontheffing of het wijzigen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€ 64,60

Hoofdstuk 12 Kansspelen

Tarief 2017

1.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen;

1.12.1.1

voor een periode van één kalenderjaar voor één kansspelautomaat

€ 56,50

1.12.1.2

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 34,00

1.12.2

voor een periode van vier jaar of langer;

1.12.2.1

voor één kansspelautomaat

€ 226,50

1.12.2.2

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€ 136,00

1.12.3

De subonderdelen 1.12.1 tot en met 1.12.2.2 zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak, korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd onderscheidenlijk verhoogd worden

1.12.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 80,80

Hoofdstuk 13 Kinderopvang

Tarief 2017

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang:

1.13.1

Voor kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang waarvoor een onderzoek door de GGD benodigd is

€ 757,50

1.13.2

Voor gastouderbureau waarvoor een onderzoek door de GGD benodigd is

€ 757,50

1.13.3

Voor gastouders waarvoor een onderzoek door de GGD benodigd is

€ 484,80

1.13.4

De legestarieven zoals opgenomen in de artikelen 1.13.1, 1.13.2 en 1.13.3 worden verlaagd tot een bedrag van € 395,90 indien een reeds geregistreerde gastouder op een ander adres gaat aanvangen en sprake is van een verkort inspectiebezoek

Hoofdstuk 14 Ondergrondse infrastructuren (AVOI)

Tarief 2017

1.14.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor de aanleg van kabels, c.q. leidingen, of ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4 lid 1, van de Telecommunicatiewet, per locatie voor een ononderbroken tracé,

1.14.1.1

tot een lengte van 25 meter

€ 0,00

1.14.1.2

met een lengte van 25 tot en met 100 meter

€ 252,50

1.14.1.3

met een lengte van 100 tot en met 500 meter

€ 386,30

1.14.1.4

Mocht de lengte van het tracé meer dan 500 meter bedragen dan bedraagt het bedrag, de aan aanvrager medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld

1.14.1.5

Indien een begroting als bedoeld in 1.14.1.4 is uitgebracht, wordt de aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

1.14.2

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het op grond van dit hoofdstuk berekende bedrag verhoogd met:

€ 57,20

1.14.2.1

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, wordt het op grond van dit hoofdstuk berekende bedrag verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.14.2.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.14.2.1 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

Tarief 2017

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 46,10

1.15.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 46,10

1.15.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 30,75

1.15.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag van elke andere vergunning of ontheffing, verleend op grond van de Wegenverkeerswet, het Wegenverkeersreglement of een daarop steunende regeling.

€ 35,85

Hoofdstuk 16 Diversen

Tarief 2017

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.16.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 8,75

1.16.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen;

vanaf 6 kopieën (A-4 zwart wit) of meer, per pagina

€ 0,60

1.16.1.2.1

per pagina op papier van een ander formaat;

A-3, formaat, per kopie

€ 0,80

A-2, formaat per kopie

€ 1,70

A-4 kleurenkopie

€ 1,05

A-3 kleurenkopie

€ 1,75

1.16.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.16.2.1 en 1.16.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk;

per formaat A4 of A5

€ 1,95

per formaat A3

€ 2,60

per formaat A2

€ 3,20

per formaat A1

€ 4,15

per formaat A0

€ 5,65

per formaat A00

€ 9,60

1.16.1.4

Digitaal dossier door middel van scannen indien het dossier of onderdelen daarvan alleen analoog aanwezig is, per scan

€ 3,40

1.16.1.5

Eén digitaal dossier, per e-mail of andere digitale wijze

€ 13,55

1.16.2

Plattegrond van de gemeente

€ 3,50

1.16.3

Voor het op aanvraag toezenden van de gemeentegids, waarbij de aanvrager de gids heeft aangevraagd, per toegestuurde gemeentegids

€ 3,70

1.16.4

Het tarief bedraagt ter zake het op aanvraag verstrekken van de basiskaart van de gemeente Hilvarenbeek;

1.16.4.1

digitaal per opdracht

€ 61,00

1.16.4.2

vermeerderd per éénheid

€ 45,65

1.16.4.3

analoog op papier A4

€ 5,95

1.16.4.4

analoog op papier A3

€ 12,10

1.16.4.5

analoog op papier A2

€ 18,30

1.16.4.6

analoog op papier A1

€ 24,35

1.16.4.7

analoog op papier A0

€ 30,60

1.16.4.8

vermeerderd per éénheid

€ 8,95

als éénheid wordt uitgegaan van de wortel van het aantal geleverde hectares grondgebied. Het bedrag wordt afgerond op hele euro's.

1.16.5

Ter tarief bedraagt ter zake het op aanvraag verstrekken van een matenplan;

1.16.5.1

digitaal per opdracht

€ 61,00

1.16.5.2

vermeerderd per éénheid

€ 45,65

1.16.5.3

analoog op papier per opdracht

€ 45,65

1.16.5.4

vermeerderd per éénheid

€ 45,65

als éénheid wordt uitgegaan van de wortel van het aantal geleverde kavels. Het bedrag wordt afgerond op hele euro's.

1.16.6

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning o.g.v. artikel 2:10 APV voor plaatsing van een wegafzetting bedraagt

€ 59,80

1.16.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een verklaring opgemaakt in het persoonlijk belang van de aanvrager, voor zover in deze tabel voor het in behandeling nemen van een aanvraag daartoe dan wel voor de aangifte daarvan geen ander tarief is vastgesteld

€ 35,85

1.16.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een ontheffing van de verboden als bedoeld in Afdeling 2 Afvalstoffen van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 16,10

1.16.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijgen van een beschikking voor zover daarvoor niet elders in Titel 1 een tarief is vermeld

€ 59,80

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Mocht ook deze raming ontbreken dan geschiedt de raming door de gemeente op basis van een door het college van Burgemeester en Wethouders jaarlijks vast te stellen bouwkostentabel. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag/principeverzoek

Tarief 2017

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, waarvoor dossieronderzoek noodzakelijk is en derhalve een aparte afspraak voor dient te worden ingepland

€ 125,75

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 103,25

2.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een principeverzoek - niet zijnde een aanvraag in de zin van artikel 1:3, derde lid van de Algemene wet bestuursrecht – Awb - dat in strijd is met het geldende bestemmingsplan. Hieronder wordt begrepen de activiteit bouwen (buitenplans) dan wel strijdig planologisch gebruik.

€ 505,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Tarief 2017

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief met inbegrip van de (eerste) welstandstoets:

2.3.1.1.1

Indien de bouwkosten minder dan € 40.000,- bedragen:

3,64 %

van de bouwkosten met een minimum van:

€ 349,95

2.3.1.1.2

Indien de bouwkosten € 40.000,-tot € 200.000,- bedragen:

€ 1.456,00

vermeerderd met:

van het bedrag waarmee die bouwkosten € 40.000,- te boven gaan.

2,74 %

2.3.1.1.3

Indien de bouwkosten € 200.000,-tot € 500.000,- bedragen:

€ 5.840,00

vermeerderd met:

van het bedrag waarmee die bouwkosten € 200.000,- te boven gaan.

1,64 %

2.3.1.1.4

Indien de bouwkosten € 500.000,-of meer bedragen:,

€ 10.760,00

vermeerderd met:

van het bedrag waarmee die bouwkosten € 500.000,- te boven gaan, met een maximum, van totaal (leges)bedrag van € 75.000,-

0,81%

2.3.1.1.5

Indien de aanvraag leidt tot ‘geen omgevingsvergunning benodigd c.q. vergunningsvrij’, bedraagt het tarief

€ 191,90

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 727,15

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

€ 179,75

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

Extra welstandstoets

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zicht tijdens de beoordeling van de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

€ 151,50

Beoordeling Verordening Ruimte 2014 (Vr 2014) en de Brabantse Zorgvuldigheidscore Veehouderij (BZV)

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, voor toetsing  voor de activiteit bouwen, indien voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag de achtergrondwaarden geur en fijn stof (Vr 2014) en de BZV dient te worden beoordeeld

2.3.1.5.1

voor de eerste beoordeling

€ 1.060,50

2.3.1.5.2

voor een tweede beoordeling na aanvulling van de Vr 2014/BZV

€ 484,80

2.3.1.6

Externe beoordeling volksgezondheid

2.3.1.6.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, voor toetsing voor de activiteit bouwen, indien voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een gezondheidstoets door de GGD wordt uitgevoerd in het kader van de volksgezondheid:

€ 1.400,00

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 176,75

Dit tarief wordt nog verhoogd met de van toepassing zijnde kosten van deze externe advieskosten. Deze kosten worden voorafgaand aan het inwinnen van dit externe advies door de gemeente schriftelijk medegedeeld aan de aanvrager. Indien de aanvrager niet akkoord gaat met de kosten van externe advisering moet hij dit binnen 5 werkdagen na dagtekening van de hiervoor genoemde schriftelijke mededeling van de gemeente dit schriftelijk aan de gemeente kenbaar maken. Het externe advies wordt dan niet door de gemeente ingewonnen. Het ontbreken van een extern advies heeft tot gevolg dat verdere beoordeling van de aanvraag niet plaatsvindt.

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 328,25

2.3.3.2.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking), zonder dat een college advies benodigd is:

€ 328,25

2.3.3.2.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking), waarvoor een college advies benodigd is:

€ 505,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 3.277,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 328,25

2.3.3.5

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

gereserveerd

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 328,25

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 328,25

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 328,25

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 328,25

2.3.4.2.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking), zonder dat een college advies benodigd is:

€ 328,25

2.3.4.2.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking), waarvoor een college advies benodigd is:

€ 505,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 3.309,75

2.3.4.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 328,25

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

gereserveerd

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 328,25

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 328,25

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 328,25

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.5.12

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5.1.1

tot en met 500 m²

€ 333,30

2.3.5.1.2

van 501 tot 1000 m²

€ 651,45

2.3.5.1.3

van 1001 tot 5000 m²

€ 812,75

2.3.5.1.4

groter dan 5000 m²

€ 1.099,90

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot de erfgoedverordening gemeente Hilvarenbeek aangewezen monument, waarvoor op grond van die erfgoedverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 161,60

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht;

€ 65,65

2.3.6.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk zoals benoemd in de erfgoedverordening gemeente Hilvarenbeek aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van de erfgoedverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 65,65

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidings-

besluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 161,60

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 90,90

2.3.9

Uitweg/inrit activiteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Hilvarenbeek een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 90,90

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond artikel 4:11a van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.10.1

Per boom met een maximum van € 181,80

€ 90,90

2.3.10.2

Per ander houtopstand

€ 181,80

2.3.11

Opslag van roerende zaken (niet in gebruik)

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 96,55

2.3.12.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 96,55

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 96,55

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 65,65

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 290,35

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

€ 290,35

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

2.3.16

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld;

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 98,45

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 98,45

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een externe toetsing dient plaats te vinden op het deelaspect Flora-Fauna, geur of geluid ten behoeve van de afgifte van een omgevingsvergunning of het in behandeling nemen van een principeverzoek (artikel 2.2.3) ter zake van een activiteit bouwen of planologische afwijking:

€ 303,00

2.3.17.2

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over een ander deelaspect dan hiervoor aangehaald, over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.3

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 303,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Het verstrekken van inlichtingen op het gebied van milieu

2.3.19

Het tarief bedraagt voor het op verzoek van aanvrager:

2.3.19.1

Het verstrekken van informatie uit de archieven (met inbegrip van het onderzoek), per verstrekking

€ 60,60

2.3.19.2

Het verstrekken van informatie uit het Milieu informatie systeem of het bodeminformatie systeem, per verstrekking

€ 40,40

Hoofdstuk 4 Vermindering

Tarief 2017

2.4.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Tarief 2017

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag (reguliere procedure of uitgebreide procedure) wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag (uitgebreide procedure) wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 12 weken na het in behandeling nemen ervan

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 100,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Tarief 2017

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 126,25

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Tarief 2017

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project.

€ 179,75

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Tarief 2017

2.8.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt indien het college hiertoe besluit een anterieure overeenkomst opgesteld. Het tarief bedraagt:

de werkelijke kosten

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening, in het geval dat initiatieven worden opgenomen in het actualiseringsproces van een bestemmingsplan:

€ 3.308,80

2.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 3.965,65

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde beschikking

Tarief 2017

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 89,85

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Tarief 2017

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 282,80

3.1.2

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening exclusief terras

€ 202,00

3.1.3

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening inclusief terras

€ 257,55

3.1.4

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet

€ 153,75

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 64,60

3.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet

€ 64,60

3.1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 64,60

3.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot ontheffing op grond van artikel 2:29 Algemene plaatselijke verordening tot het openhouden van café’s en andere voor het publiek toegankelijke inrichtingen na de algemene sluitingstijd, voor een uur of gedeelte daarvan

€ 64,60

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Tarief 2017

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1

een regulier evenement (A-evenement)

€ 90,00

3.2.1.2

een evenement met een verhoogd risico (B-evenement)

€ 410,00

3.2.1.3

een risico evenement (C-evenement)

€ 10.900,00

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 90,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Tarief 2017

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, van de Algemene plaatselijke verordening,

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 293,70

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 293,70

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:15 van de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 293,70

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 293,70

Hoofdstuk 4 Overige APV (algemene plaatselijke verordening) activiteiten

Tarief 2017

3.4 1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van artikel 2:39 APV voor het exploiteren van een speelautomatenhal:

€ 328,25

3.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning op grond van artikel 2:9 APV om fotografische opnamen te maken op de openbare weg

3.4.2.1

voor één dag

€ 59,80

3.4.2.2

voor één week

€ 179,50

3.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning op grond van artikel 5:18 APV voor een standplaats van 4 strekkende meter of een gedeelte daarvan

3.4.3.1

voor een periode van één dag

€ 46,10

3.4.3.2

voor een periode van één jaar

€ 202,00

3.4.4

Het verlenen van een ontheffing voor het recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen zoals bedoeld in artikel 4:18 lid 3 APV

€ 46,10

Hoofdstuk 5 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Tarief 2017

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 46,10

De tarieventabel 2017 behoort bij raadsbesluit van 15 december 2016.

De griffier van Hilvarenbeek,

Drs. G.J. de Ruiter.