Regeling vervallen per 01-01-2020

Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2015

Geldend van 24-01-2015 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2015

De raad van de gemeente Krimpenerwaard;

Gelet op artikel 83, 156 en 107 e.v. Gemeentewet,

Besluit:

Vast te stellen de ‘Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2015´

Verordening werkgeverscommissie griffiegemeente Krimpenerwaard 2015

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris;

  • b.

    Griffie: de organisatie die rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van de raad valt, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid –door of namens de raad benoemde- functionerende ambtenaren;

  • c.

    Werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie(r) is gedelegeerd;

  • d.

    Uitvoeringsdocument: een reglement, waarin de taken en bevoegdheden van de werkgeverscommissie en de griffier nader worden uitgewerkt. De afdeling P&O kan hierin een ondersteunende en uitvoerende rol vervullen.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent namens de raad het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd, met uitzondering van het nemen van besluiten met betrekking tot het benoemen, ontslaan en het nemen van disciplinaire maatregelen ten aanzien van de griffier;

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoort ook de voorbereiding, vaststelling en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3. De griffier oefent namens de raad en de werkgeverscommissie in mandaat het werkgeverschap uit over de overige op de griffie werkzame medewerkers;

  • 4. De taken en bevoegdheden van de werkgeverscommissie en griffier worden nader uitgewerkt in een zgn. “uitvoeringsdocument”.

Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en drie andere leden uit de raad, bij voorkeur evenredig verdeeld over de coalitie en de oppositie; de commissie wijst uit zijn midden één van de drie leden aan als plaatsvervangend voorzitter.

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling gaan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad: beëindiging treedt dan onmiddellijk in;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel op te treden als informant/adviseur.

Artikel 4 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie, het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 5 Ondersteuning van de commissie

De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de gemeentesecretaris afspraken over P&O-ondersteuning.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1. Er wordt gestreefd naar unanieme besluitvorming. In uitzonderingsgevallen worden besluiten genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de voorzitter en leden zoals bedoeld in artikel 3.

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3. Bij het staken van de stemmen is de stem van de voorzitter, dan wel bij diens afwezigheid de plaatsvervangend voorzitter doorslaggevend.

  • 4. Tegen besluiten van de werkgeverscommissie staat bezwaar en beroep open. Daarnaast kan de griffier zich in voorkomende gevallen verstaan met het Presidium.

Artikel 7 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. Debesluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitiefvastgesteld.

Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De werkgeverscommissie vergadert - vanuit privacyoverwegingen - in beslotenheid, maar kan openbare - informatieve - vergaderingen beleggen.

  • 2. De agenda, de daarop betrekking stukken en de besluitenlijsten zijn niet openbaar, tenzij de werkgeverscommissie anders beslist;

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 9 Vergaderfrequentie

  • 1. De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

  • 2. De griffier kan de werkgeverscommissie verzoeken bijeen te komen.

Artikel 10 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks-door tussenkomst van het fractievoorzittersoverleg - verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden.

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervanbeslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 Inwerkingtreding en intrekking oude verordeningen

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2015. De verordeningen inzake werkgeverscommissies van de gemeenteraden van Nederlek, Schoonhoven, Bergambacht, Vlist en Ouderkerk worden ingetrokken.

Artikel 13 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2015’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 2 januari 2015,
de griffier, Drs. K.E. Driehuijs
de voorzitter, Mr. T.P.J. Bruinsma