Regeling vervallen per 22-02-2023

Archiefverordening gemeente Laarbeek 2014

Geldend van 20-02-2014 t/m 21-02-2023

Intitulé

Archiefverordening gemeente Laarbeek 2014

De raad van de gemeente Laarbeek;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van Laarbeek 17 december 2013;

gelet op artikel 30, eerste lid van de Archiefwet 1995;

b e s l u i t:

vast te stellen de Archiefverordening gemeente Laarbeek 2014.

Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet - de Archiefwet 1995;

  • b.

    gemeentelijke organen - de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b, van de wet, voor zover behorende tot de gemeente;

  • c.

    de archiefbewaarplaats - de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats;

  • d.

    beheerder - degene die ingevolge artikel 3 is belast met (de aansturing van) het beheer van de archiefbescheiden, die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats;

  • e.

    beheereenheid - een door het college van burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen organisatieonderdeel dat zelf documenten registreert, ordent en beheert;

Hoofdstuk 2 De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbeschieden

Artikel 2

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en de instandhouding van een archiefbewaarplaats als bedoeld in artikel 31 van de wet, alsmede voor voldoende en doelmatige archiefruimten.

Artikel 3

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van:

  • a.

    zelfstandige beheereenheden;

  • b.

    de beheerder voor iedere zelfstandige beheereenheid;

  • c.

    de beheerder voor ieder werkproces of groep van gerelateerde werkprocessen, voor zover bij de uitvoering meerdere beheereenheden zijn betrokken;

  • d.

    de beheerder voor alle overige organisatieonderdelen welke niet als zelfstandige beheereenheid zijn aangewezen.

Artikel 4

Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende, deskundige personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, ongeacht hun vorm.

Artikel 5

  • 1. Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschieden op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

  • 2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 6

Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.

Artikel 7

Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen nadere regels vast.

Artikel 8

Burgemeester en wethouders doen eenmaal per twee jaar aan de raad verslag over hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als 'Archiefverordening gemeente Laarbeek 2014'.

  • 2. De verordening treedt in werking de dag na bekendmaking.

  • 3. De Archiefverordening gemeente Laarbeek 2006 vastgesteld d.d. 29 juni 2006 komt te vervallen.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Laarbeek van 20 februari 2014.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
M.L.M. van Heijnsbergen J.G.M.T. Ubachs