Regeling vervallen per 15-06-2018

Verordening Adviesraad Samenlevingszaken gemeente Maassluis 2011

Geldend van 01-01-2015 t/m 14-06-2018

Intitulé

Verordening Adviesraad Samenlevingszaken gemeente Maassluis 2011

De raad van de gemeente Maassluis;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 15 februari 2011 tot het vaststellen van de verordening Adviesraad Samenlevingszaken gemeente Maassluis 2011;

gelet op

  • ·

    Artikel 11 en 12 van de Wet Maatschappelijke ondersteuning;

  • ·

    artikel 2, lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening;

  • ·

    artikel 47 van de Participatiewet;

  • ·

    artikel 150 van de Gemeentewet;

Besluit:

Vast te stellen de verordening:

Verordening Adviesraad Samenlevingszaken

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de Adviesraad Samenlevingszaken: een gestructureerde vorm van periodiek overleg bestaande uit cliënten en andere belanghebbenden over de beleidsvorming en ontwikkeling omtrent onderwerpen op het gebied van samenlevingszaken, waaronder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Participatiewet, met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven;

    • b.

      de adviesraad: de Adviesraad Samenlevingszaken;

    • c.

      het dagelijks bestuur: de voorzitter, secretaris en plaatsvervangend voorzitter van de Adviesraad Samenlevingszaken;

    • d.

      de deskundigenpool: een uit vertegenwoordigers van verschillende belangenorganisaties en geïnteresseerde inwoners bestaande pool met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven;

    • e.

      cliënten: inwoners van de gemeente Maassluis die:

      • ·

        op grond van de Wij, de Wsw en/of de Participatiewet een uitkering ontvangen van de gemeente Maassluis;

      • ·

        behoren tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a van de Participatiewet;

      • ·

        blijkens een geldige (her)indicatiebeschikking behoren tot de doelgroep van de Wsw;

    • f.

      belangenorganisaties: maatschappelijk actieve organisaties die opkomen voor de belangen van degenen die tot de achterban van deze organisaties behoren;

    • g.

      doelgroepen: allochtonen, cliënten, jongeren, mensen met een beperking (lichamelijk, psychosociaal, verstandelijk of zintuiglijk) en senioren;

    • h.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis;

    • i.

      de gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Maassluis;

    • j.

      de portefeuillehouder: de wethouder die de meeste affiniteit heeft met zaken op het gebied van samenlevingszaken;

    • k.

      de gemeente: de gemeente Maassluis;

  • 2. Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Hoofdstuk 2. De Adviesraad Samenlevingszaken

Artikel 2. Samenstelling

  • 1. De Adviesraad Samenlevingszaken bestaat uit minimaal 6 en maximaal 15 leden, niet zijnde vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, ambtenaren, gemeenteraadsleden, steunleden of collegeleden van de gemeente Maassluis, die op grond van hun deelname namens verschillende doelgroepen en hun deskundigheid geacht kunnen worden de geschiktheid te hebben, welke nodig is om uitvoering te geven aan de taken en bevoegdheden van de adviesraad.

  • 2. Bij de keuze van de leden van de adviesraad wordt ernaar gestreefd, dat deze leden gezamenlijk een zo breed mogelijke vertegenwoordiging vormen van de Maassluise samenleving en gezamenlijk kennis dragen van de verschillende aspecten en het gemeentelijk beleid op het terrein van samenlevingszaken.

  • 3. De individuele leden van de adviesraad moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • a)

      zij moeten in Maassluis wonen;

    • b)

      zij moeten zicht hebben op wat speelt in de Maassluise samenleving;

    • c)

      zij moeten affiniteit hebben met één of meer specifieke doelgroepen en/of beleidsterreinen op het gebied van samenlevingszaken;

  • 4. De adviesraad wordt ondersteund door een ambtenaar van de gemeente. Bij zijn afwezigheid wordt door de gemeente vervanging geregeld.

Artikel 3. Benoeming en zittingsduur leden Adviesraad Samenlevingszaken en voorzitter

  • 1. Het college benoemt de individuele leden op voordracht van de sollicitatiecommissie, bestaande uit de portefeuillehouder en twee leden van de Adviesraad Samenlevingszaken via een voorstel tot lid van de adviesraad.

  • 2. Het college benoemt de voorzitter van de adviesraad op voordracht van de leden.

  • 3. De adviesraad kiest uit haar midden een secretaris en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4. De leden hebben, behoudens tussentijds aftreden, zitting voor een tijdvak van vier jaar.

  • 5. Om de continuïteit van de adviesraad te waarborgen, wordt direct na installatie van de adviesraad een rooster van aftreden opgesteld.

  • 6. Een volgens het rooster aftredend lid is terstond en tot tweemaal toe voor vier jaar herbenoembaar.

  • 7. Bij herbenoeming van een lid wordt rekening gehouden met het functioneren als lid van de adviesraad in de afgelopen periode.

  • 8. Het lidmaatschap van de adviesraad kan te allen tijde op eigen verzoek worden beëindigd. Dit verzoek wordt schriftelijk ingediend bij het college met een afschrift aan de voorzitter van de adviesraad.

  • 9. De leden van de adviesraad dienen aanwezig te zijn bij de vergaderingen van de adviesraad. Bij afwezigheid bij drie vergaderingen of meer per jaar kan het college op voordracht van het dagelijks bestuur het lidmaatschap beëindigen.

Artikel 4. Taken en bevoegdheden Adviesraad Samenlevingszaken

  • 1. De taak van de Adviesraad Samenlevingszaken bestaat uit het gevraagd of ongevraagd geven van adviezen aan het college over de uitvoering en het gemeentelijk beleid op het gebied van samenlevingszaken.

  • 2. Tot de in het eerste lid genoemde beleidsterrein behoren niet primair de thema’s ‘leefbaarheid’ en ‘veiligheid’.

  • 3. De adviesraad heeft de volgende functies:

    • a)

      een beleidsmatige functie: kritische reflectie op het te ontwikkelen, op de in het eerste lid genoemde gemeentelijk beleid;

    • b)

      een signaleringsfunctie: signaleren van leemtes en aandragen van oplossingen over het in het eerste lid genoemde gemeentelijk beleid;

    • c)

      een ideeën- en creativiteitsfunctie: ideeën en suggesties aandragen ter verbetering van het in het eerste lid genoemde gemeentelijk beleid (pro-actieve beleidsvorming).

  • 4. De adviesraad is verantwoordelijk voor het onderhouden van contacten met en het raadplegen van de Maassluise samenleving, enerzijds ten behoeven van het verkrijgen van draagvlak en anderzijds voor het kunnen signaleren van zaken die voor nadere advisering in aanmerking komen.

  • 5. Tot de in het eerste lid genoemde taak behoren geen klachten, bezwaarschriften en dergelijke aangelegenheden, die op individuele cliënten of geïndiceerden betrekking hebben, maar wel de hierbij gehanteerde procedures, regelingen en andere aangelegenheden met een algemeen karakter.

  • 6. Tot de in het eerste lid genoemde taak behoort evenmin advisering over de verplichte uitvoering van wettelijke voorschriften, voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid bestaat.

  • 7. Tot de in het eerste lid genoemde taak behoort evenmin advisering over zaken die op grond van de Wet op de ondernemingsraden behoren tot de competentie van de ondernemingsraad van Dukdalf.

  • 8. Het college reageert binnen een periode van acht weken schriftelijk op de door de adviesraad uitgebrachte adviezen en verzoeken.

  • 9. Naast het kwartaaloverleg met de portefeuillehouder kan de adviesraad op basis van een specifiek onderwerp overleg vragen met de verantwoordelijke wethouder indien dit een onderwerp uit de portefeuille van een andere wethouder betreft dan die van de portefeuillehouder op het gebied van samenlevingszaken.

  • 10. De adviesraad verstrekt aan het college de gewenste inlichtingen over haar werkzaamheden.

  • 11. Tenminste een maand voorafgaand aan elk kalenderjaar geeft de adviesraad aan het college in een werkplan aan welke werkzaamheden door de adviesraad worden verricht en op welke thema’s ongevraagd advies wordt uitgebracht. Dit werkplan wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • 12. Binnen zes maanden na afloop van elk kalenderjaar brengt de adviesraad schriftelijk verslag uit aan het college over de door de adviesraad in dat kalenderjaar verrichte werkzaamheden zoals in het werkplan staat omschreven. Dit verslag wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

Artikel 5. Taken en bevoegdheden functionarissen

  • 1. Tot de taken van de voorzitter behoren:

    • a.

      het bepalen van dag en uur van de vergadering;

    • b.

      het leiden van de vergadering;

    • c.

      het handhaven van de orde;

    • d.

      het schorsen van een vergadering;

    • e.

      het peilen van meningen en het mededelen van uitslagen en stemmingen;

    • f.

      het vertegenwoordigen van de Adviesraad Samenlevingszaken naar buiten.

  • 2. Tot de taken van de secretaris behoort:

    • a.

      het zorg dragen voor de voorbereiding en de uitvoering van de besluiten;

    • b.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

  • 3. Tot de taken van het dagelijks bestuur behoren:

    • a.

      het uitvoeren van de besluiten van de adviesraad;

    • b.

      het voorbereiden van hetgeen in de adviesraad ter overweging en beslissing moet worden gebracht;

    • c.

      het behandelen van ingekomen stukken;

    • d.

      het dagelijks bestuur is bevoegd in spoedeisende gevallen, hetzij op verzoek, hetzij ongevraagd, adviezen uit te brengen aan het college. Het dagelijks bestuur geeft daarvan binnen 3 dagen kennis aan de adviesraad;

    • e.

      het jaarlijks opstellen van het werkplan inclusief begroting en jaarverslag;

    • f.

      eenmaal per kwartaal overleg hebben met de portefeuillehouder om elkaar wederzijds te informeren over actuele aangelegenheden.

  • 4. Tot de taak van de ambtelijke ondersteuning behoren:

    • a.

      het contact verzorgen tussen de adviesraad en de gemeente;

    • b.

      het zorg dragen voor een goede ondersteuning van de adviesraad, opdat zij haar taak op een goede wijze kan uitvoeren;

    • c.

      het voorbereiden van vergaderingen en openbaar maken van de agenda;

    • d.

      het zorg dragen voor de verslaglegging;

    • e.

      het mede bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

    • f.

      het bewaken van het beschikbare werkbudget;

    • g.

      het opzetten van het digitale bestand met de gegevens van de deskundigenpool en ondersteuning bij het beheer daarvan.

Artikel 6. Agenda en vergaderorde

  • 1. De Adviesraad Samenlevingszaken vergadert in een openbare vergadering minimaal 6 en maximaal 10 keer per jaar.

  • 2. Wanneer een lid van de Adviesraad Samenlevingszaken een extra vergadering wenst dan dient dit lid hiertoe een verzoek in bij de voorzitter, dat gedragen wordt door minimaal twee andere leden. De voorzitter is dan gehouden binnen veertien dagen een vergadering te beleggen.

  • 3. De voorzitter roept de adviesraad schriftelijk in vergadering bijeen door het doen laten verzenden van de agenda door de ambtelijk secretaris, minimaal één week voorafgaand aan de vergadering.

  • 4. De vergaderingen van de adviesraad worden als regel in het openbaar gehouden.

  • 5. De vergaderingen worden tijdig op de in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht. De openbare kennisgeving vermeldt de agenda van de te behandelen zaken met een korte toelichting daarop.

  • 6. Elke vergadering wordt gestart met een vragen- en inspraakhalfuur, waar alle inwoners van Maassluis gebruik van kunnen maken.

  • 7. De adviesraad stelt jaarlijks een vergaderschema vast.

  • 8. De leden hebben het recht schriftelijk voorstellen aan de adviesraad te doen, die bij de voorzitter of secretaris worden ingediend.

  • 9. De voorstellen worden zo spoedig mogelijk aan de leden toegezonden.

  • 10. Indien de adviesraad over de behandeling van deze voorstellen niet onmiddellijk beslist, heeft behandeling zoveel mogelijk in de eerstvolgende vergadering plaats.

  • 11. De leden hebben het recht een voorstel te doen betreffende de orde van de vergadering.

  • 12. De adviesraad kan in overleg met de ambtelijk secretaris een of meer medewerkers van de gemeente uitnodigen een deel van de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies.

Artikel 7. Besluitvorming en notulen

  • 1. De adviesraad kan beraadslagen en besluiten indien tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is, hetgeen blijkt uit de ondertekende presentielijst van de betreffende vergadering.

  • 2. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter zo spoedig mogelijk een nieuwe vergadering, waarin de dan aanwezige leden, ongeacht hun aantal, tot het nemen van beslissingen bevoegd zijn.

  • 3. Alleen de leden van de adviesraad hebben stemrecht. Indien een lid zich laat vertegenwoordigen door een plaatsvervanger, dan heeft deze stemrecht. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.

  • 4. Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen.

  • 5. Bij vaststelling van het resultaat van de stemming worden blanco stemmen dan wel onthoudingen geacht niet te zijn uitgebracht, behoudens het bepaalde in het vijfde lid.

  • 6. Een voorstel wordt geacht te zijn verworpen, indien het aantal blanco uitgebrachte stemmen of onthoudingen groter is dan het totaal aantal stemmen, dat voor en tegen het voorstel is uitgebracht.

  • 7. Bij staking van stemmen vindt in dezelfde vergadering op een door de voorzitter nader te bepalen tijdstip herstemming plaats. Indien ook in dat geval de stemmen staken, dan wordt het voorstel geacht te zijn verworpen, behoudens het bepaalde in het achtste lid.

  • 8. Stemming over zaken geschiedt door handopsteking.

  • 9. Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten en ondertekende stembiljetten. Leidt een herstemming, als gevolg van gelijkheid van het aantal uitgebrachte stemmen, niet tot een besluit, dan beslist het lot.

Artikel 8. Werkwijze

  • 1. De dagelijks bestuur stelt ten behoeve van de werkzaamheden van de adviesraad jaarlijks een werkplan inclusief werkbegroting vast waarin wordt aangegeven op welke thema’s ongevraagd advies wordt uitgebracht.

  • 2. Het werkplan kan tussentijds worden aangevuld indien dit door omstandigheden, zoals landelijke ontwikkelingen noodzakelijk is.

  • 3. Per thema wordt een tijdelijke werkgroep ingesteld bestaande uit leden van de adviesraad en de deskundigenpool zoals genoemd in artikel 12.

  • 4. Per advies is één lid van de adviesraad trekker en verantwoordelijk voor het formuleren van het advies aan de gemeente.

  • 5. Bij een gevraagd advies wordt ad hoc een werkgroep ingesteld en wordt door de adviesraad binnen 6 weken een advies uitgebracht.

  • 6. De adviesraad richt haar adviezen aan het college.

  • 7. Een kopie van het besluit van het college over de adviezen van de adviesraad wordt ter kennisneming toegezonden aan de adviesraad.

  • 8. Jaarlijks wordt geëvalueerd of de in het werkplan aangegeven werkzaamheden zijn uitgevoerd en in hoeverre dit heeft bijgedragen aan het gewenste doel.

  • 9. Het dagelijks bestuur brengt over de verrichte werkzaamheden, de uitgebrachte adviezen en de bevindingen uit de evaluatie een jaarverslag uit aan het college.

Artikel 9. Faciliteiten

  • 1. Het college stelt de adviesraad ambtelijke ondersteuning beschikbaar van maximaal 4 uur per week.

  • 2. Het college draagt er zorg voor dat de adviesraad tijdig de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van de adviesraad.

  • 3. Het college zorgt er voor dat de adviesraad kan beschikken over de middelen die noodzakelijk zijn om de in deze verordening geformuleerde taken naar behoren te kunnen uitvoeren.

  • 4. Om de Adviesraad Samenlevingszaken in staat te stellen haar taken te kunnen uitvoeren, stelt het college aan de adviesraad een werkbudget beschikbaar op basis van een door de adviesraad ingediende en door het college akkoord bevonden werkplan inclusief begroting. Voor dit doel wordt jaarlijks een bedrag in de gemeentebegroting opgenomen.

Hoofdstuk 3. Deskundigenpool

Artikel 10. Samenstelling, taken en bevoegdheden deskundigenpool

  • 1. De deskundigenpool bestaat uit geïnteresseerde inwoners.

  • 2. De individuele leden van de deskundigenpool moeten in Maassluis wonen en treden, om belangenverstrengeling te voorkomen, niet op als vertegenwoordiger van een organisatie.

  • 3. De namen, ervaringen, deskundigheid en interesses van de individuele leden van de deskundigenpool worden vastgelegd in een digitaal bestand en beheerd door de Adviesraad Samenlevingszaken.

  • 4. De leden van de deskundigenpool nemen op verzoek van de Adviesraad Samenleving deel aan werkgroepen van de adviesraad om mee te praten en te denken over een te geven advies. De verschillende acties van deze werkgroepen worden door leden van de adviesraad gecoördineerd en geregisseerd.

  • 5. De leden van de deskundigenpool kunnen aan de Adviesraad Samenlevingszaken gevraagd en ongevraagd advies geven over de uitvoering en het gemeentelijk beleid op het gebied van samenlevingszaken.

  • 6. Wanneer 5 leden van de deskundigenpool over een bepaald thema een advies willen uitbrengen, moet de Adviesraad Samenlevingszaken dit faciliteren.

  • 7. Om de betrokkenheid bij de inhoudelijke ontwikkelingen en bij elkaar te vergroten wordt jaarlijks een discussiemiddag georganiseerd door en voor de leden van de Adviesraad Samenlevingszaken en de deskundigenpool.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

Artikel 11. Zaken waarin de verordening niet voorziet

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college na daarover advies te hebben ingewonnen bij de Adviesraad Samenlevingszaken.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 april 2011.

Artikel 13. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als de Verordening Adviesraad Samenlevingszaken gemeente Maassluis 2011.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maassluis, gehouden op 22 maart 2011,

de griffier, de voorzitter,

mr. R. van der Hoek J.A. Karssen

De Verordening Adviesraad Samenlevingszaken gemeente Maassluis 2011 wordt ingaande 1 januari 2015 gewijzigd in die zin dat:

a.de woorden ‘Wet werk en bijstand" telkens worden vervangen door "Participatiewet";

b.de afkorting "WWB" telkens wordt vervangen door "Participatiewet";

c.alle verwijzingen naar de Wet investeren in jongeren (WIJ) vervallen.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Maassluis, gehouden op 2 december 2014.

de griffier, de voorzitter,

mr. R. van der Hoek drs. J.A. Karssen

Gemeenteblad 2015-3